بهترین روش درس خواندن برای امتحان نهایی + برنامه مخصوص خرداد 1403

روش مطالعه امتحان نهایی
مسیر مطالعه

روش مطالعه امتحان نهایی، با توجه به تاثیر 50 درصدی معدل در کنکور 1403 جزو بایدها، برای رتبه برتر شدن است. در سال‌های گذشته، امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان کنکوری، مسئله و چالش مهمی نبود؛ در نتیجه روش مطالعه برای امتحانات نهایی نیز آنچنان مورد توجه واقع نشده بود. اما در سال‌های اخیر این امتحانات اهمیت ویژ‌ه‌ای پیدا کرده‌اند و دانش‌آموزان به دنبال تکنیک های مطالعه برای موفقیت در امتحانات نهایی هستند. نمرات این بخش می‌تواند تاثیر بی‌نظیری در رتبه کنکور شما داشته باشد و مسیر کنکور را به کلی تغییر دهد. فاکتورهای مهمی برای به‌دست آوردن نمره 20 وجود دارد که مهم‌ترین آنها روش مطالعه اصولی و صحیح است. اگر هنوز روش مطالعه برای امتحان را نمی‌دانید یا نگران درست نبودن روش خود هستید حتما ادامه مقاله را دنبال کنید.

دانلود برنامه ویژه نوتروفیل برای امتحان نهایی خرداد 1403 😍

ما در نوتروفیل برای امتحانات نهایی خرداد ماه 1403 چند برنامه مخصوص ساختیم. اگر با این برنامه جلو بروید خیالتان از بابت تاثیر امتحان نهایی و نمره 20 راحت است!

کنکور یا امتحانات نهایی؛ مسئله این است!

آیا روش مطالعه برای امتحانات نهایی هم خوب است؟

مطمئنا اخبار نتایج امتحانات نهایی سال گذشته، یعنی 1402 را دنبال کرده‌اید و از تاثیر عجیب و غریب امتحانات در رتبه کنکور مطلع شده‌اید. اکثر دانش‌آموزان از سمت نمرات امتحان نهایی ضربه بزرگی خوردند و نتیجه دلخواه را نگرفتند. این موضوع از دو فاکتور مهم سرچشمه می‌گرفت.

  1. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث شد تا سهم قابل توجهی از نمره کل کنکور متاثر از این نمرات باشد.
  2. با توجه به تغییرات زیاد امتحانات نهایی، اکثر دانش آموزان آمادگی چنین سوالاتی را نداشتند؛ همچنین روش مطالعه متناسب با سوالات مفهومی و جدید نهایی را نمی‌دانستند.

در نتیجه با توجه به افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 نسبت به سال گذشته، باید آمادگی بیشتری کسب کنید و روش درس خواندن برای امتحانات نهایی را بدانید. نمره کنکور و سوابق تحصیلی هر دو به یک اندازه سرنوشت‌ ساز هستند و باید هر دو را به صورت متعادل پیش ببرید.

اهمیت استفاده از مشاور در سال کنکور حتی برای امتحانات نهایی

سوالات امتحانات نهایی روند مفهومی شدن را در پی گرفته‌اند و سبک جدیدی از سوالات را به وجود آورده‌اند. برای موفقیت در امتحانات نهایی نمی‌توانید مانند سال‌های گذشته تحصیلی خود یا حتی امتحانات نهایی پایه نهم، از روش‌های مطالعه ناکارآمد و قدیمی استفاده کنید. اگر می‌خواهید به سرنوشت اکثر کنکوری‌های سال گذشته دچار نشوید باید از یک سری روش‌ها و متد های خاص و متفاوت استفاده کنید. در ادامه مقاله، مطالب پایه‌ای و بیسیک برای روش مطالعه امتحانات نهایی را خواهید خواند. اما اگر به دنبال روش مطالعه درس خاصی هستید، باز هم نگران نباشید راه‌حل همه چیز همیشه اینجاست. برای پیدا کردن مسیر درست‌تر و صرفه‌جویی در زمان و همچنین برقراری تعادل بین امتحانات و کنکور پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از مشاور است. برای شناخت شرایط مشاوره نوتروفیل و ثبت نام در آن، به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید.

مسیرِ روش مطالعه برای امتحانات نهایی، چگونه است؟

روش درس خواندن برای امتحانات نهایی

عجله نکنید! همه مسائل در این مقاله روشن می‌شود. در ادامه، تمامی قدم‌ها برای گرفتن نمره 20 را بررسی خواهیم کرد. قلم و کاغذ بردارید و سیر تا پیاز همه چیز را یادداشت کنید. البته به یاد داشته باشید که صرفا به یادداشت کردن ختم نشود بلکه باید به بهترین روش عمل کنید و به کار ببندید.

اولین قدم برای روش مطالعه امتحان نهایی؛ مفهومی درس بخوانید!

روش درس خواندن برای امتحانات نهایی

شاید زیاد جمله” برای کنکور و نهایی باید مفهومی درس بخوانید” را شنیده باشید. اما چرا کسی تا به الان چیزی درباره اینکه چطور مفهومی درس بخوانیم نگفته است؟ مفهومی درس خواندن دقیقا یعنی چه؟ مفهومی خواندن دروس یعنی عمیق خواندن! به‌طوریکه درس را کاملا متوجه شوید و صرفا حفظ نکنید.

در مفهومی درس خواندن برخلاف روش حفظی، اینکه ترتیب هر جمله از کتاب چطور است مهم نیست، بلکه ما به دنبال مفهوم کلی آن درس هستیم. مفهومی درس خواندن به شما قدرت تحلیل و آنالیز درس را می‌دهد که این روند با تست زنی بسیار تثبیت می‌شود؛ برای مثال در تست‌ها و سوالات هر چقدر شکل و نحوه سوالات تغییر کند، باز هم می‌توانید پاسخ دهید و سردرگم نشوید. در حقیقت می‌توانید مطالبی که آموخته‌اید را در حل سوالات به کار ببندید و مهارت و توانایی حل مسئله را به دست آورید.

همچنین در کنکور 30 الی 40 درصد سوالات را برای اولین بار خواهید دید در نتیجه درس خواندن مفهومی، بهترین انتخاب برای پشت سر گذاشتن چنین سوالاتی است. توجه داشته باشید که مفهومی خواندن باید بیس مطالعه شما هم برای نهایی و هم برای کنکور باشد؛ و سپس روش‌های خاص مطالعه هر درس به آن اضافه شود. بعد از مطالعه مقاله روش مطالعه امتحان نهایی، مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم حکم دوپینگ برای یک دانش‌آموز کنکوری را دارد.


دومین قدم برای روش مطالعه امتحان نهایی؛ انتخاب درست منبع درسی

اگر اجازه بدهید دوباره همان جمله همیشگی را تکرار کنیم که ” اولین و بهترین مرجع برای امتحانات نهایی، کتاب درسی است”. کتاب درسی اصلی‌ترین منبع شماست که باید صفر تا صد آن را یاد بگیرید. شاید فکر کنید که کتاب درسی آسان است یا مطالب را به خوبی توضیح نداده‌ است؛ اما تا تسلط کافی را بر متن کتاب و تمرینات آن نداشته باشید نمی‌توانید از پس امتحانات نهایی بر بیایید. سعی کنید متن کتاب درسی را به خوبی آنالیز کنید و از روش‌هایی مثل حاشیه‌نویسی غافل نشوید. همچنین تمامی تمرینات کتاب را حل و بررسی کنید. بیشتر سوالات امتحانات نهایی از تمرینات کتاب سرچشمه می‌گیرند.


سومین قدم برای روش مطالعه امتحان نهایی؛ بررسی سوالات سال‌های گذشته

روش درس خواندن برای موفقیت در امتحانات نهایی

اگر می‌خواهید دید درستی نسبت به روش مطالعه برای امتحانات نهایی هر درس پیدا کنید، سوالات سال‌های گذشته را بررسی کنید. البته نحوه استفاده از این سوالات به دو صورت است:

  1. می‌توانید برای هر کتاب، همزمان با مطالعه و پیشروی‌تان در طی سال، سوالات را به صورت درس به درس حل و بررسی کنید.
  2. می‌توانید بعد از پایان مطالعه کل دروس کتاب، در ماه‌های نزدیک به امتحان، سوالات را به صورت کلی حل و بررسی کنید.

سعی کنید سوالات نهایی، علی الخصوص سوالات سال 1402 را در هر سه نوبت به طور دقیق بررسی کنید و مباحث پر تکرار و نکات مهم را در کتاب درسی یادداشت کنید. شاید عجیب به‌نظر برسد اما مهم‌ترین قسمت سوالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته، بخش پاسخنامه آن است.
در قسمت پاسخنامه مشاهده خواهید کرد که کلیدواژه‌های مهم برای پاسخ به هر سوال، مشخص شده است. شما نیز حتما این کلمات را در کتاب درسی خود مشخص کنید تا در زمان مطالعه یا مرور بدانید که تاکید مصحح بر چه کلماتی است و بهتر به خاطر بسپارید.

نکات تکمیلی و تکنیک های مطالعه برای امتحان نهایی

در ادامه به نکات تکمیلی و ابهامات همیشگی کنکوری در رابطه با امتحانات نهایی می‌پردازیم. کوچک‌ترین چیزی که بعد از مطالعه این مقاله به همراه خواهید برد، نمره 20 است!

چطور برای دروس نهایی برنامه‌ریزی کنم؟

اول از همه باید زمان را به صورت عادلانه و منطقی بین پارت‌های مطالعاتی خود تقسیم کنید. شما باید دروس کنکوری و نهایی را به موازات هم پیش ببرید؛ البته این پیشروی در بعضی بازه‌های زمانی متفاوت است. از دروس عمومی غافل نشوید و مطالعه آن‌هارا برای بعد از عید نگذارید؛ البته با توجه به حجم زیاد این دروس می‌توانید برای پیشروی بهتر از روتین‌های شبانه نیز کمک بگیرید. حتما در طی سال تحصیلی، کتاب‌ درسی خود را با کارهایی مانند حاشیه نویسی، نوشتن نکات مهم و… به یک منبع بسیار عالی برای امتحانات نهایی تبدیل کنید. البته برنامه‌ریزی برای امتحان صرفا به این موارد خلاصه نمی‌شود و استراتژی خاص خود را دارد.

هشدار مجدد! اگر شما نیز مانند اکثر دانش آموزان، مطالعه امتحانات نهایی را به اواسط اردیبهشت یا خرداد موکول کرده اید، کاملا در اشتباهید!


از کدام منابع کمک آموزشی استفاده کنم؟

منابع کمک آموزشی زیادی برای آمادگی در امتحانات نهایی وجود دارد که هر کدام سبک خاص خودش را دنبال می‌کند.این منابع به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. منابع شب امتحانی؛ معمولا درسنامه‌های کوتاه و مختصری دارند و نکات هر مبحث را به صورت خلاصه توضیح داده‌اند. استفاده این دسته از کتا‌ب‌ها برای زمانی است که دانش آموز قصد دارد تمامی نکات را در چند ساعت مرور و مطالعه کند. کتاب‌هایی مانند شب امتحان خیلی سبز و امتحانت مهروماه از این دسته هستند.
  2. منابعی که مطالعه آن‌ها مدت زمان طولانی‌تری می‌طلبد و باید در طی سال تحصیلی مطالعه شود. منابع در طول سال، معمولا دارای درسنامه‌های طولانی و مفصلی هستند؛ همچنین نکات زیاد و متنوعی را در بر دارند. برای مطالعه این نوع کتاب‌ها به مدت زمان طولانی نیاز دارید در نتیجه به هیچ عنوان آن‌هارا در زمان نزدیک به امتحانات نهایی خریداری نکنید. کتاب‌های ماجرا های من و درسام، فرمول 20 گاج و غول امتحان مبتکران از این دسته هستند.

نکته مهم! منابع شب امتحانی برای دانش آموزانی که تسلط و مطالعه کافی بر کتاب درسی را ندارند، مناسب نیست.


از فیلم آموزشی استفاده کنم یا نه؟

در قدم اول، بهتر است برای یادگیری هر درس از کتاب درسی و سپس منبع کمک آموزشی کمک بگیرید. معمولا با مطالعه می‌توانید مشکل خود را حل کنید؛ اما اگر همچنان بعد از این مراحل، در آن درس مشکل داشتید، می‌توانید به سراغ فیلم‌های آموزشی بروید. البته حتما فاکتور زمان را هم در نظر بگیرید.
سعی کنید حتما استادی را انتخاب کنید که با روش تدریسش ارتباط بگیرید، نه صرفا استادی که معروف است و یا همه معرفی می‌کنند.


آیا روش مطالعه‌های خاصی برای امتحانات نهایی وجود دارد؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، پایه و بیس روش مطالعه امتحان نهایی باید روش مفهومی باشد. روش مطالعه مفهومی دقیقا مصداق همان یک تیر و دونشان است. چرا؟ چون با این روش می‌توانید هم برای امتحان و هم برای کنکور آماده شوید. در ادامه، به چند روش مطالعه دیگر، برای کامل و بی‌نقص شدن روش مفهومی می‌پردازیم.

روش مطالعه “PQRST”

یکی از معروف‌ترین روش‌های مطالعه‌، روش “PQRST” یا “پس خبا” دکتر هیلگارد است. این روش مطالعه شامل 5 رکن مهم یعنی : پیش‌خوانی، سوال کردن، خواندن، به‌ خود پس دادن و در نهایت آزمون است. در مرحله اول باید درس را پیش‌خوانی کنید و یک مرور اجمالی بر روی درس داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا یک چکیده کلی از درس به دست بیاورید. در مرحله دوم عناوین اصلی درس را به سوال تبدیل کنید. در این بخش متوجه می‌شوید که مطالب عمده‌ای که باید از این مبحث بیاموزید چیست. در مرحله سوم باید مطالب را بادقت بخوانید و تلاش کنید که پاسخ سوال‌های مرحله قبل را بدهید. در مرحله چهارم جواب سوالات را بازگو کنید و به اصطلاح به خودتان پس بدهید. در مرحله آخر پس از اتمام مبحث باید از خود آزمون بگیرید و آموخته‌های خود را بسنجید.

مقاله پیشنهادی: روش مطالعه PQRST

استفاده از نقشه ذهنی یا “Mind Map”

نقشه ذهنی، یک روش بسیار کاربردی برای یادگیری عمیق و مفهومی است. در این روش، تمام اطلاعات طبقه‌بندی می‌شوند و به صورت منظم در ذهن شما قرار می‌گیرند. در حقیقت می‌توان گفت نقشه ذهنی یک خلاصه‌نویسی بصری است که بسیار هوشمندانه تر و اثرگذار تر از روش‌های خلاصه نویسی قدیمی است. با این روش به خاطر سپردن و دسته بندی اطلاعات بسیار راحت‌تر است. در ابتدا شاید فکر کنید این روش زمان زیادی را می‌گیرد اما در حقیقت استفاده از آن، باعث جلوگیری از هدر رفتن وقت در تایم های مرور و جمع‌بندی است.

استفاده از جعبه لایتنر

روش جعبه لایتنر از جمله روش‌هایی است که باعث می‌شود اطلاعات از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلند مدت انتقال پیدا کند. این جعبه براساس روند طبیعی فراموش در انسان ساخته شده و پادزهر مناسبی برای مقابله با فراموشی است. استفاده از این جعبه بیشتر برای یادگیری واژگان است اما می‌تواند برای سایر دروس نیز به کار رود.

فرجه‌های امتحانات  چطور باید سپری شود؟

در دوره فرجه امتحانات، یعنی اواخر اردیبهشت و خرداد ماه 1403 شما وقت مطالعه برای امتحانات نهایی را ندارید؛ زیرا در این مدت زمان کم نمی‌توانید تمام دروس را جمع‌بندی کنید و در نهایت نمره خوبی بگیرید. همانطور که گفتیم مطالعه برای امتحانات نهایی را  باید از ماه‌های قبل آغاز کنید. دوره فرجه‌های امتحانات نهایی صرفا برای مرور، جمع‌بندی و حل نمونه سوال است؛ پس در نتیجه در این بازه زمانی باید آموخته‌های قبلی خودتان را به سطح حافظه بیاورید و با مرور و حل سوال، ارتقا دهید. بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت برای استفاده از فرجه‌ها همین مسیر است.

بهترین توصیه‌ها برای نمره 20، از زبان رتبه‌های برتر کنکور 1402

  • از روش حفظی پرهیز کنید و دروس را مفهومی مطالعه کنید.
  • اگر از تابستان یا اول مهر شروع کرده‌اید، خلاصه‌نویسی داشته باشید.
  • سوالات نهایی سال‌های گذشته را کامل بررسی کنید و از خودتان آزمون بگیرید.
  • در روز های امتحانات نهایی از حواشی دوری کنید و درگیر آن‌ها نشوید.
  • شب امتحانی نباشید و مطالعه را به آن زمان موکول نکنید.
  • شب‌های امتحان تا دیر وقت بیدار نمانید و به خواب و تغذیه در دوران امتحان اهمیت بدهید.
  • حتما حوزه امتحان نهایی خود را پیدا کنید و مسیر، میزان ترافیک و… را بسنجید.
  • قبل از شروع امتحان، با دوستان خود صحبت نکنید. این کار حاصلی جز حواس‌پرتی ندارد.
  • با آرامش و بدون استرس به سوالات پاسخ دهید.
  • مدیریت زمان داشته باشید و حتما در انتها زمان امتحان به مرور و رفع اشکال بعضی سوالات بپردازید.
  • برای حل سوالات سخت وقت خود را  هدر ندهید و سوالات آسان را بخاطر آن کنار نزنید.
  • خوش خط و خوانا بنویسید. در پاسخ سوالاتی مانند درس ریاضی حتما تمامی مراحل را مرتب بنویسید.

با نوتروفیل فرمول 20 برای امتحانات نهایی 1403 را پیدا کن

در این مقاله به بررسی روش مطالعه برای امتحانات نهایی پرداختیم و موارد مختلفی از جمله تکنیک هایی مطالعه برای امتحان نهایی را برای موفقیت در این امتحانات بازگو کردیم. امیدواریم این مطالب مفید واقع شود و مسیر رسیدن به نمره 20 را هموار تر کند. نوتروفیل اینجاست تا مانند اسمش را درست را پیش ببرد و موانع را از سر راه بردارد.

سوالات متداول

چه زمانی مطالعه برای دروس نهایی را شروع کنم؟

بهتر است همزمان با مطالعه دروس کنکوری، مطالعه برای امتحان نهایی را آغاز کنید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان مطالعه این دروس را به بعد از عید موکول نکنید.

راز موفقیت و نمره 20 در امتحانات نهایی چیست؟

برای این موضوع باید برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشید و همچنین از روش‌هایی که در مقاله نام برده شد، استفاده کنید. برای انتخاب راه درست، مطمئن و بدون ریسک می‌‌توانید از مشاوران ما کمک بگیرید.

سوالات امتحان نهایی‌ سال‌های گذشته را از کجا دانلود کنم؟

آرشیو این سوالات در سایت‌های مختلفی وجود دارد. همچنین در کتاب‌های کمک درسی می‌توانید این سوالات را پیدا کنید.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آیدین
آیدین
21 روز قبل

عالی 🤝🏻