کاربردی‌ترین روش خلاصه‌نویسی ریاضی کنکور

روش خلاصه نویسی ریاضی کنکور
مسیر مطالعه

در روش خلاصه‌نویسی ریاضی کنکور، شما باید فرمول‌ها و مبحث‌های مشکل و پیچیده ریاضی را به شکلی قابل فهم و ساده برای خود تغییر دهید. تا با اختیار داشتن این مطالب مهم درسی به صورت مختصر و دقیق، در کوتاه‌ترین زمان، بتوانید آنها را مرور کنید. اصلی‌ترین روش در خلاصه‌نویسی ریاضی، توجه ویژه به فرمول‌ها است. درس ریاضی، مانند درس‌های عمومی نیازی به یادداشت‌برداری در یک جزوه جداگانه را ندارد. ما در این مقاله همه نکات و مراحل خلاصه‌نویسی ریاضی کنکور را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مراحل خلاصه‌نویسی ریاضی برای کنکور

مهم‌ترین اصل برای خلاصه‌نویسی ریاضی کنکور، این است که شما به فهم و درک درستی از مبحثی که می‌خواهید خلاصه‌نویسی کنید، رسیده باشید. دانستن چیستی مسئله، نقش بسیار مهمی در بدست آوردن جواب مسئله دارد.
با یادگیری مفاهیم و قوانین ریاضی شما قادر خواهید بود که روش حل مسئله را پیدا کنید و برای یادگیری بهتر و یادآوری مطالب، مبحث را به‌درستی خلاصه نویسی کنید.

اما ریاضی را چگونه خلاصه‌نویسی کنیم؟ به‌طور کلی مراحل خلاصه نویسی ریاضی کنکور به شرح زیر است:

1. مطالعه دقیق و یادگیری کامل مطلب

قبل از شروع خلاصه‌نویسی، مبحث را از کتاب درسی، جزوه یا منابع کمک آموزشی معتبر و درست به‌طور کامل مطالعه کنید و مطمئن شوید که مفاهیم را به‌درستی متوجه شده‌اید.


2. نکات کلیدی را یادداشت کنید

در حین مطالعه، نکات کلیدی و مهم درس را شامل تعاریف، فرمول‌ها، قواعد، قضایا و مثال‌های مهم یادداشت کنید.


3. مطالب را دسته‌بندی کنید

مطالبی که یادداشت کرده‌اید را به‌طور موضوعی دسته‌بندی کنید تا در هنگام مرور به‌راحتی به همه مطالب یک مبحث دسترسی داشته باشید.


4. استفاده از نمودار و شکل

برای خلاصه‌نویسی بهتر و مؤثرتر از نمودار، شکل و مثال استفاده کنید. این کار به شما در درک بهتر مطالب و به خاطر سپردن آنها کمک می‌کند.


5. استفاده از علائم و کلمات اختصاری

برای خلاصه‌نویسی سریع‌تر و داشتن نوت‌های کوتاه‌تر، می‌توانید از علائم و کلمات اختصاری استفاده کنید. البته، باید مراقب باشید که کلمات اختصاری را به گونه‌ای انتخاب کنید که بعداً بتوانید به راحتی آنها را رمزگشایی کنید.

من برای خلاصه‌نویسی، علامت‌هایی به صورت اختصاری در نظر گرفته‌ بودم تا خلاصه‌نویسی خیلی حجیم نشود. مثلا برای کلمه افزایش از علامت «↑» و برای کلمه کاهش از علامت «↓» استفاده می‌کردم. و برای هر فرمول مهم، حتما یه مثال یادداشت می‌کردم و مهمتر از همه، قبل از خلاصه‌نویسی به‌طور کامل مبحث را کامل یاد می‌گرفتم.


6. مرور و ویرایش

پس از اتمام خلاصه‌نویسی، هرآنچه نوشته‌اید را به دقت مرور کنید و در صورت نیاز، آن را ویرایش کنید. مطمئن شوید که خلاصه‌نویسی کامل، دقیق و قابل فهم است.

برای رسیدن به بهترین نتیجه در کنکور بهتر است همراهی یک مشاور باتجربه را داشته باشید تا بتوانید سوالاتتان را از او بپرسید و ابهامات را رفع کنید. می‌توانید با مراجعه به صفحه مشاوره کنکور ریاضی از همه خدمات مشاوره‌ای ما بهره‌مند شوید.

اهمیت و مزیت‌های خلاصه‌نویسی ریاضی برای کنکور را بشناسیم

برخی از داوطلبان کنکور این تصور را دارند، که خلاصه‌نویسی ریاضی، باعث هدر دادن زمان مفید مطالعاتی آنها است. اما باید اشاره کرد که این تصور اشتباهی است. یکی از مزیت‌های خلاصه‌نویسی ریاضی، مدیریت کردن زمان برای انجام مطالعه بیشتر است. شما یکبار برای خلاصه‌نویسی، وقت می‌گذارید و در زمان‌های بعدی، به مطالب خلاصه‌نویسی، به عنوان مرور کردن درس ریاضی نگاه می‌کنید. در واقع اهمیت خلاصه‌نویسی، را یک ماه مانده به کنکور بیشتر خواهید دانست.

خلاصه‌نویسی ریاضی، این امکان را به شما می‌دهد که فرمول‌های مهم کتاب، را به صورت سریع و آسان در اختیار داشته باشید. با این روش حس می‌کنید کتاب، کم حجم شده است؛ که انگیزه بیشتری را برای مرور در شما ایجاد می‌کند.
خلاصه‌نویسی، امکان مرور چندین باره در زمان کم و به شکلی سریع را فراهم می‌کند. داشتن مرور بیشتر به شما در کمک به خاطر سپردن فرمول‌ها و مفاهیم ریاضی کمک می‌کند؛ همچنین باعث می‌شود، تمرکز شما بالاتر رفته و استرستان کاهش یابد.
با کمک خلاصه‌نویسی، فرمول‌ها ریاضی در موضوعات، مرتبط و مشابه، که در پایه‌ها و کتب درسی جداگانه قرار دارند، یکجا جمع می‌شوند. پس از پراکنده بودن منابع شما جلوگیری می‌شود. توصیه ما این است که برای همه دروس خود خلاصه‌نویسی انجام دهید تا یک منبع مروری شخصی برای خودتان داشته باشید. این موضوع در رشته ریاضی و فیزیک برای رشته تجربی از اهمیت بیشتری برخوردار است و اگر درست و اصولی انجام شود می‌تواند اثر شگرفی در ارتقاء رتبه شما داشته باشد .برای اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره کنکور تجربی روی لینک کلیک کنید.

نکات مهم در خلاصه نویسی ریاضی

دوستان کنکوری، لطفا فراموش نکنید که خلاصه‌نویسی باید به شیوه‌ای صحیح و درست انجام گیرد، اگر شما از اصول و تکنیک‌های خلاصه‌نویسی، استفاده نکنید، قطعاً دچار مشکل خواهید شد.

منظور از خلاصه‌نویسی درس ریاضی این نیست که شما در یک جزوه جداگانه، شروع به نوشتن و یادداشت‌برداری مطالب ریاضی بکنید. بلکه هدف این است که وقتی به این خلاصه‌نویسی خود نگاه می‌کنید تمام مطالب در ذهن شما تداعی شود. نوشتن دوباره یک مطلب ریاضی در یک دفتر جداگانه، دیگر خلاصه‌نویسی نیست بلکه نوشتن دوباره یک مطلب و بازخوانی دوباره همان مطلب می باشد.

خلاصه‌نویسی با جزوه‌نویسی متفاوت است. جزوه‌نویسی برخلاف خلاصه‌نویسی شامل تمام مطالب ریز و درشت کتاب با توضیحات اضافه است. در حالی که خلاصه‌نویسی درس ریاضی شما، باید فقط شامل فرمول‌های اصلی کتاب درسی باشد. دقت داشته باشید که فرمول‌های تستی را خلاصه‌نویسی نکنید. شما باید با یادگیری مفهومی ریاضی، فرمول‌های تستی را از درون فرمول‌های اصلی، بیرون بکشید.

گاهی ممکن است موقع مطالعه، در بعضی از تست‌ها یا پاسخنامه تست‌ها، شما یک نکته مهم یاد بگیرید، می توانید از این نکته مهم نیز در خلاصه‌نویسی خود استفاده کنید. فقط هنگام مطالعه تست‌ها به این نکته توجه کنید که، تست‌های مادر را در جزوه یا برگه یادداشت کنید و بقیه تست‌های مهم و تست‌هایی را که اشتباه زده‌اید، مارک‌دار کنید. تست‌های غیراستاندارد و خیلی سخت برای سطح خودتان و همچنین تست‌های کنکورهای سال قبل را به هیچ عنوان مارک‌دار نکنید.
در دور اول مطالعه ریاضی، نمی‌توان خلاصه‌نویسی درستی انجام داد، پس حداقل بعد از دو بار خواندن و یادگرفتن، خلاصه‌نویسی را شروع کنید. هم زمان بودن یادگیری و خلاصه‌نویسی در این درس، هدر رفتن زمان و اخلال در تمرکز را برای شما مهمان خواهد کرد.
اگر شما از آن دسته افراد هستید که با نوشتن در برگه‌های جداگانه راحت‌تر هستید، پس در برگه‌های خود حتما فضای کافی برای افزودن مطالب جدید از آن مبحث، را قرار دهید. ممکن است، با خواندن و یادگیری بیشتر به خلاصه‌نویسی بیشتری نیاز پیدا کنید. از پراکنده بودن این برگه‌ها جداً خوددداری کنید. برای کم حجم شدن آن نیز می توانید، از علامت‌های اختصاری استفاده کنید.
خلاصه‌نویسی را خودتان انجام دهید، استفاده از خلاصه‌نویسی‌های دیگران مخصوصاً رتبه‌های برتر کنکور کار اشتباهی است و شما را گیج خواهد کرد. چون ممکن است نکاتی که برای آن فرد سخت بوده برای شما آسان باشد و بالعکس.

اگر می‌خواهید، از خودکار رنگی استفاده ‌کنید، ترجیحاً، رنگ قرمز و زرد را انتخاب نکنید؛ تا هنگام مطالعه در شب و یا با نور کم، دچار خستگی چشم نشوید.
اگر استفاده از کاغذها و یا برچسب‌های رنگی را ترجیح می‌دهید؛ بهتر است، یک رنگ برای هر پایه انتخاب کنید. به عنوان مثال؛ رنگ سبز را برای پایه دهم، رنگ آبی را برای پایه یازدهم و رنگ نارنجی را برای پایه دوازدهم انتخاب کنید تا هنگامی که به دنبال فرمول یا مثالی هستید، راحت‌تر سال مورد نظر را پیدا کنید.
در نهایت این‌که فقط فرمول‏های مهم و کاربردی را در نظر بگیرید. برای هر فرمول ریاضی نیز یک تست و یا مثال مهم در نظر بگیرید. برای یادگیری بیشتر، بهتر است، فرمول‏ها را دسته بندی کنید. و از جداول و نمودار استفاده کنید. و فراموش نکنید، بعضی از تست‌ها و نمودارها، مانند کلید هستند که می توان با یادگرفتن روش حل آنها بقیه تست ها را نیز حل کرد.
با خلاصه‌نویسی درس ریاضی، کتاب را برای همیشه از خود دور نکنید، منبع امتحان کنکور شما باز هم باید کتاب درسی ریاضی باشد. خلاصه‌نویسی را تنها به عنوان یک ابزاری برای مرور و یک بمب انرژی در دوران جمع‌بندی و ماه‌های نزدیک به کنکور بدانید.

روش خلاصه‌نویسی رتبه‌های برتر کنکور در درس ریاضی

آنچه که رتبه‌های برتر کنکور چند سال اخیر در پاسخ به روش خلاصه‌نویسی خود در اختیار کارشناسان ما قرار داده‌اند، اشاره به این نکته مهم بوده‌ است، که خلاصه‌نویسی دروس را شخصاً انجام داده‌اند. همچنین در خلاصه‌نویسی دروس تخصصی مانند ریاضی، فیزیک و شیمی روش مخصوص به همان درس را رعایت کرده‌اند.
رتبه‌های برتر کنکور این توصیه را کرده‌اند، که ریاضی را باید مفهومی یاد گرفت. و از حفظ کردن آن، خودداری کرد.
در درس ریاضی، فرمول‌ها، و کلیدی‌ترین مفاهیم را خلاصه‌نویسی کرده‌اند. و برخی از این دوستان با روش حاشیه‌نویسی جلو رفته‌اند. نکات تستی در تست‌های مادر را جدی گرفته‌اند.
همچنین داشتن یک برگه خلاصه‌نویسی شده از فرمول‌های ریاضی را ضروری می‌دانند؛ زیرا در هر لحظه از نیاز به این فرمول‌ها می‌توانستند، از آنها استفاده کنند.

سخن پایانی

در کل باید بگوییم؛ اگر قصد خلاصه‌نویسی دارید، بهتر است در ابتدا، یک تسلط کافی از مفاهیم و عبارات و نمادهای کتاب، بدست بیاورید. و به اصطلاح؛ کتاب را قورت دهید و نکات مهم در خلاصه‌نویسی ریاضی را یاد بگیرید. فقط در این صورت است که به توانایی تحلیل مفاهیم ریاضی و شناخت نکات اصلی، دست پیدا خواهید کرد. اگر مطلب ریاضی را اشتباه متوجه شوید، پس در خلاصه‌نویسی نیز اشتباه خواهید کرد.

سوالات متداول

منظور از تسلط داشتن به مفاهیم ریاضی به هنگام خلاصه‌نویسی چیست؟

شما به هنگام خلاصه‌نویسی باید به قدری به آن مطلب تسلط داشته باشید که بتوانید؛ همان مطلب را به زبان ساده به شخص دیگری توضیح دهید.

چرا شروع خلاصه‌نویسی ریاضی برای کنکور در بار اولین مطالعه اشتباه است؟

شما وقتی برای بار اول شروع به مطالعه کرده‌اید تسلط کافی به مطالب ندارید. و خلاصه‌برداری شما دقیق و درست نخواهد بود.

خلاصه‌برداری برای درس ریاضی کنکور را چه زمانی آغاز کنیم؟

توصیه ما این است که حداقل بعد از دو دور مطالعه کامل کتاب ریاضی، خلاصه‌نویسی را آغاز کنید. ولی برخی ممکن است که نیاز داشته باشند در دور سوم یا چهارم مطالعه، خلاصه‌نویسی را شروع کنند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها