معرفی کامل رشته های ریاضی فیزیک 1403

رشته های ریاضی فیزیک
مسیر مطالعه

اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که پایه ریاضی و فیزیک قوی داشته و ذهن خلاقی در محاسبات دارید، بدون شک رشته ریاضی یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما در دبیرستان است. اما مسئله به همین‌جا ختم نمی‌شود و انتخاب رشته اصلی شما در زمان کنکور اتفاق می‌افتد. زیرا نتیجه این انتخاب روی شغل و زندگی آینده شما ارتباط مستقیم دارد.

فارغ‌التحصیلان رشته های ریاضی فیزیک، بسته به رشته دانشگاهی خود می‌توانند در مشاغل مختلفی مانند کار در صنایع مختلف مانند هوافضا، نفت و گاز، کامپیوتر و همچنین کار در زمینه‌های مختلف مهندسی مانند مهندسی برق، مهندسی مکانیک و مهندسی عمران یا حتی تدریس در دانشگاه‌ها و تحقیق در مراکز علمی و پژوهشی مشغول به کار شوند.ازاین‌رو هر داوطلبی باید با همه رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک آشنا شده و با آگاهی کامل از توانایی‌های خود، پیش‌نیازهای رشته، آینده شغلی و… برای انتخاب رشته کنکور اقدام کند تا وسط راه پشیمان نشده و مجبور نشود تغییر رشته دهد.
با نوتروفیل همراه باشید تا لیست کامل رشته های ریاضی و فیزیک را باهم بررسی کرده و درباره پرطرف‌دارترین رشته‌ها و گزینه‌های مناسب برای مهاجرت حرف بزنیم.

چرا باید رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک را بشناسید؟

داوطلبان گروه ریاضی فیزیک با طیف وسیعی از رشته‌های دانشگاهی روبرو هستند که هر کدام به دانش و مهارت‌های خاص خود نیاز دارند. اولین دلیلی که هر دانش‌آموزی را وادار می‌کند درباره رشته های ریاضی فیزیک جست‌وجو کند، این است که بتواند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و هدفمندتر برای کنکور مطالعه کرده و با صرف وقت و انرژی کافی، امیدوار باشد که برای رشته مد نظرش شانس بیشتری دارد.

همچنین دانش‌آموزان با شناخت رشته‌های مختلف، می‌توانند رشته‌ای را انتخاب کنند که به آن علاقه‌مند بوده و در آن استعداد دارند. در این صورت نه تنها از رشته تحصیلی خود راضی هستند؛ بلکه با اشتیاق این دوران را سپری می‌کنند.
به علاوه داوطلبان رشته‌های ریاضی و فیزیک با شناخت رشته‌های مختلف، می‌توانند از نیاز بازار کار در هر رشته و آینده شغلی آن آگاهی پیدا کنند و با انتخابی هوشمندانه، در مناسب‌ترین رشته مشغول به کار شوند.
در نهایت، شناخت رشته‌ های دانشگاهی ریاضی فیزیک به داوطلبان کمک می‌کند تا با دیدی بازتر و آگاهانه‌تر نسبت به آینده حرفه‌ای و علمی خود تصمیم‌گیری کنند. این شناخت می‌تواند آنها را در مسیری قرار دهد که نه تنها به موفقیت‌های شخصی منجر شود؛ بلکه تأثیری مثبت و ماندگار بر جامعه و دنیای پیرامون خود داشته باشند.

ضرایب دروس و انتخاب رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک

ضرایب دروس در کنکور سراسری، بیانگر اهمیت و سهم هر درس در نمره نهایی و رتبه داوطلب است. این ضرایب می‌توانند تاثیر قابل‌توجهی بر انتخاب رشته داشته باشند.زیرا در یک برنامه‌ریزی اصولی شما باید تمرکز خود را بر دروس با ضریب بالا گذاشته و زمان بیشتری را به مطالعه این دروس اختصاص دهید.
به عنوان مثال، در گروه ریاضی فیزیک، معمولاً ضریب دروس ریاضی و فیزیک بیشتر از سایر دروس است. این بدین معناست که نمرات بالا در این دروس می‌تواند تأثیر بیشتری بر روی رتبه نهایی داوطلب نسبت به دروس با ضریب پایین‌تر داشته باشد. در نتیجه، داوطلبانی که عملکرد بهتری در این دروس از خود نشان دهند، شانس بیشتری برای کسب رتبه برتر و قبولی در رشته‌های دلخواهشان خواهند داشت.
در سال‌های گذشته که ضریب هر درس در زیرگروه‌های مختلف فرق می‌کرد، دانش‌آموزان مجبور بودند یا درسی که در زیرگروه مدنظرشان ضریب بالاتری دارد را تقویت کنند یا اینکه قید آن رشته را بزنند و سراغ زیرگروه‌هایی بروند که در درس‌های آن ضعف ندارند. اما از سال 1402، سازمان سنجش اعلام کرد که گروهبندی رشته‌ها حذف شده و ضریب همه درس‌ها در لیست رشته های ریاضی یکسان در نظر گرفته می‌شود.

ضریب دروس تخصصی گروه آزمایشی ریاضی فیزیک در تراز کنکور
نام درسضریب
ریاضی12
فیزیک9
شیمی7

اما این ضرایب فقط نیمی از داستان کنکور محسوب می‌شوند. زیرا با حذف دروس عمومی از کنکور و برای برقراری عدالت آموزشی؛ سوابق تحصیلی شما در دوران دبیرستان نیز روی رتبه نهایی‌تان به صورت 50 درصد اعمال می‌شود. پس نمی‌توان در دوران تحصیل چندان هم بی‌خیال بود و فقط در دوران کنکور تلاش کرد.

ضریب دروس تخصصی در سوابق تحصیلی گروه آزمایشی ریاضی فیزیک
نام درسضریب
حسابان 29.86
هندسه 35.82
ریاضیات گسسته4.93
فیزیک 313.98
شیمی 39.41
ضریب دروس عمومی در سوابق تحصیلی گروه آزمایشی ریاضی فیزیک
نام درسضریب
زبان خارجی 310.17
فارسی 318.64
تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن)14.23
سلامت و بهداشت2.96
عربی 7.80
علوم اجتماعی2.20

در مسیر کنکور حضور یک فرد با تجربه مثل مشاور کنکور خالی از لطف نیست. زیرا این افراد چندین سال است با کنکور و تغییرات آن سروکار دارند و روی همه جنبه‌های آن مسلط هستند. شما می‌توانید با داشتن یک مشاور خوب در کنار خود به موقع از همه جزئیات کنکور مطلع شده و تغییرات لازم را روی برنامه خود اعمال کنید. به صفحه مشاوره کنکور ریاضی مراجعه کنید تا با همه خدمات مشاوره‌ای ما آشنا شوید.

لیست کامل رشته های ریاضی

در دسته‌بندی سال‌های قبل، کل رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک در 3 گروه مختلف قرار می‌گرفت. در این دسته‌بندی‌ها می‌توان لیست کامل رشته های رشته ریاضی را دید که شامل همه رشته های کارشناسی، کاردانی، شاخه‌های میان‌رشته‌ای و… هستند. هر داوطلبی قبل از ورود به مسیر کنکور و برنامه‌ریزی باید این لیست را به خوبی بررسی کرده و با کمک مشاور خود، رشته های مورد علاقه خود را انتخاب و برای آن تلاش کند.
در ادامه سعی کردیم لیست رشته های کارشناسی کنکور ریاضی، کاردانی، رشته های مهندسی، مدیریت، سایر رشته های عمومی و میان‌رشته‌ای و… را بر اساس گروه‌بندی سال‌های قبل برای شما قرار دهیم تا مبادا چیزی از قلم بیفتد.

لیست رشته های زیر گروه یک ریاضی

شلوغ‌ترین زیرگروه رشته ریاضی، زیر گروه یک بود که از مهندسی تا مدیریت و الهیات را شامل می‌شد و دست داوطلبان را برای انتخاب رشته باز می‌گذاشت. اگر به لیست زیر نگاه کنید متوجه تنوع رشته فوق‌العاده گروه آزمایشی ریاضی می‌شوید.

لیست رشته های مختلف زیر گروه یک ریاضیدکترای پیوسته بیوتکنولوژیآمار و سنجش آموزشیآموزش ریاضی
آموزش ابتدایی
دکترای پیوسته فیزیکآمارفیزیکآموزش ریاضی
کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشادآموزش کودکان استثناییآموزش تربیت بدنیعلوم تربیتی
امنیت بین المللامنیت نرمایمنی صنعتیپژوهشگری امنیت
حفاظت اطلاعاتضد تروریسمعلوم فنی امنیتامنیت اطلاعات
اقتصاداقتصاد کشاورزیحسابداریعلوم ورزشی
علوم کامپیوترعلوم مهندسیفیزیک مهندسیفناوری اطلاعات و ارتباطات
فقه و حقوق اسلامیفقه و حقوق امامیفقه و حقوق حنفیفقه و حقوق شافعی
فلسفه و حکمت اسلامیفلسفه و عرفان اسلامیفلسفه و کلام اسلامیمربیگری عقیدتی
تاریخ اسلامزبان و ادبیات عربیمعارف اسلامی و علوم قرآنیمعارف اسلامی و کلام
معارف اسلامی معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطاتمعارف اسلامی و اخلاقمعارف اسلامی و ادیانمعارف اسلامی و تاریخ
روانشناسیهتلداریگردشگریمعماری داخلی
آموزش فیزیکریاضی و کاربردهاتربیت مروج سیاسیعلم اطلاعات و دانش شناسی
امنیت اقتصادیعلوم مهندسی آبعلوم قرآن و حدیثفقه و مبانی حقوق اسلامی
معارف اسلامی و مدیریتمعارف اسلامی و علوم تربیتیهنرهای چند رسانه ایشیعه شناسی
رشته های مهندسی زیر گروه یک ریاضیمهندسی اپتیک و لیزرمهندسی انرژیمهندسی برقمهندسی پزشکی
مهندسی شهرسازیمهندسی معماریمهندسی مکانیکمهندسی هوا فضا
مهندسی نقشه‌برداریمهندسی راه‌آهنمهندسی نساجیمهندسی صنایع
مهندسی ماشین‌آلات دریاییمهندسی مکانیک بیوسیستم (کشاورزی)مهندسی مکانیزاسیون کشاورزیمهندسی ماشین‌های صنایع غذایی
مهندسی مواد و متالوژیمهندسی بهره‌برداری راه‌آهنمهندسی حمل و نقل ریلیمهندسی ماشین‌های ریلی
مهندسی اپتیک و لیزرمهندسی ساخت و تولیدمهندسی کشتی (موتور)مهندسی خط و سازه‌های ریلی
مهندسی عمرانمهندسی کامپیوترمهندسی دریامهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت
شاخه‌های مدیریتی زیر گروه یک رشته ریاضیمدیریت امور بانکیمدیریت بیمه اکومدیریت کسب و کارهای کوچکمدیریت مالی
مدیریت بازرگانیمدیریت صنعتیمدیریت امور گمرکیمدیریت و بازرگانی دریایی
مدیریت بیمهمدیریت دولتیمدیریت فرهنگی هنری
رشته هایی که در مقطع کاردانی ارائه میشوندکاردانی ارتباطات و فناوری اطلاعاتکاردانی فناوری اطلاعات و ارتباطاتکاردانی امور دولتیکاردانی امور فرهنگی
کاردانی بیمهکاردانی حسابداریکاردانی خدمات اداریکاردانی امور بانکی
کاردانی مخابراتکاردانی تکنولوژی ماشین‌های کشاورزیکاردانی فنی خط و ابنیهکاردانی معماری
کاردانی مدیریت بازرگانیکاردانی مدیریت صنعتیکاردانی علوم ورزشیکاردانی هتلداری
کاردانی تربیت معلم قرآن کریمکاردانی آموزش و پرورش ابتداییکاردانی تربیت مبلغ قرآن کریمکاردانی بهینه‌سازی مصرف انرژی
کاردانی امور مالی و مالیاتیکاردانی آمارکاردانی معماری سنتی

لیست رشته های زیر گروه 2 ریاضی فیزیک

در معرفی رشته ریاضی فیزیک وجود شاخه‌های معدن و شیمی برای برخی داوطلبان بسیار جالب است. زیرا اغلب دانش‌آموزان تصور می‌کنند فقط در لیست رشته های تجربی باید به دنبال اثرات درس شیمی گشت. اما خب فراموش نکنید که بچه‌های ریاضی هم در دبیرستان شیمی دارند و بخشی از تست‌های مهم کنکور به این درس اختصاص داده شده. پس طبیعی است که داوطلبان ریاضی هم بتوانند رشته های شیمی را در دانشگاه انتخاب کنند.

شیمی کاربردیشیمی محضمهندسی شیمیمهندسی نفت
مهندسی صنایع غذاییمهندسی ایمنی صنعتیمهندسی ایمنی و بازرسی فنیمهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار
مهندسی پلیمرمهندسی معدنکارد‌‌ان فني مواد‌‌(تمام گرايش‌ها)کاربرد‌‌ي طراحي و مهند‌‌سي پتروشيمي
مهند‌‌سي پليمر(تمام گرايش‌ها)کارد‌‌ان فني مواد‌‌(تمام گرايش‌ها)کاربرد‌‌ي طراحي و مهند‌‌سي پتروشيميکاربرد‌‌ي و مهند‌‌سي عمليات و صنايع پتروشيمي

لیست رشته های زیرگروه 3 ریاضی فیزیک

و اما زیر گروه 3 به رشته های کاردانی و برخی شاخه‌های آموزشی اختصاص داشت و داوطلبانی که دوست داشتند خیلی زودتر از سایرین وارد بازار کار شوند، رشته های این زیر گروه را انتخاب می‌کردند.

کاردانی پالایش گازکاردانی رشته شهرسازیکاردانی فنی برقکاردانی فنی جوشکاری
کاردانی فنی برق و تاسیساتکاردانی فنی عمرانکاردانی فنی صنایعکاردانی فنی معدن
کاردانی فنی عملیات پتروشیمیکاردانی فنی مکانیککاردانی نقشه برداریالکترونيک هواپيمايي
معلم فني صنايع شيمياييکارد‌‌اني استخراج معاد‌‌ن غير ذغال سنگمعلم فني عمران (تمام گرايش‌ها)کارد‌‌اني علمی-کاربردی صنايع چاپ
معلم فني صنايع چوبمعلم فني مواد‌‌ (تمام گرايش‌ها)کارد‌‌اني شيمي مواد‌‌ پر انرژيمخابرات هواپيمايي
کارد‌‌اني ايمني صنعتی

اما شاید جالب باشد که بدانید در لیست رشته ریاضی فیزیک، برخی رشته های ارشد و دکترای پیوسته مثل ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد ، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، دکترای پیوسته فیزیک و…نیز وجود دارند.
همچنین برای تحصیل در برخی رشته‌ها نیز لازم نیست حتما در کنکور شرکت کنید و می‌توانید با سوابق تحصیلی و آزمون ورودی دانشگاه در این رشته‌ها قبول شوید که البته باید برای اطلاع دقیق از آنها برای امسال، منتظر انتشار دفترچه سازمان سنجش باشید.

رتبه‌های برتر ریاضی کدام رشته‌ها را انتخاب می‌کنند؟

هرچند ریاضیات بر پایه قوانین و اصول منطقی بنا شده است، اما خلاقیت نقش کلیدی در کشف راه‌حل‌های جدید و ابداع روش‌های نوآورانه برای حل مسائل را دارد. معمولا افراد خلاقی که می‌توانند فراتر از چارچوب‌های معمول فکر کنند، در ریاضیات بسیار موفق خواهند بود و رتبه‌های برتر کنکور ریاضی را کسب می‌کنند.

طبیعی است که این رتبه‌های برتر دوست داشته باشند در دانشگاه‌هایی تحصیل کنند که بهترین امکانات را در اختیارشان قرار می‌دهد و از نظر علمی و آموزشی سطح بالایی دارد. همچنین به دنبال رشته‌هایی باشند که بازار کار مناسب و درآمد خوبی را برای آنها فراهم کند. برخی از بهترین رشته‌های ریاضی که طرف‌داران زیادی هم دارند عبارت‌اند از:

  1. مهندسی برق: این رشته به دلیل پیشرفت‌های سریع تکنولوژی و نقش کلیدی‌اش در صنایع مختلف، بسیار محبوب است. مهندسی برق در دانشگاه‌های معتبر مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه امیرکبیر ارائه می‌شود، بازار کار خوبی دارد و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در زمینه‌های مختلف مانند صنعت برق، مخابرات و الکترونیک مشغول به کار شوند.
  2. مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات: در دنیای امروز هر کسی بتواند بهتر با کامپیوتر کار کند و دانش تخصصی‌تری در این حوزه داشته باشد، موفق‌تر است. داوطلبانی که در این رشته قبول می‌شوند، امکان فعالیت در برنامه‌نویسی، طراحی وب و هوش مصنوعی و… را دارند.
  3. مهندسی مکانیک: این رشته به دلیل کاربردهای فراوان در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، هوافضا، انرژی و ساخت و تولید، همواره یکی از رشته‌های محبوب بین رتبه‌های برتر محسوب می‌شود. فارغ‌التحصیلان مهندسی مکانیک در زمینه‌های مختلف مانند صنعت خودرو، ساخت‌وساز و طراحی ماشین‌آلات جذب می‌شوند و اغلب جایگاه اجتماعی خوبی دارند.
  4. مهندسی عمران: این رشته به دلیل نقش مهم آن در توسعه زیرساخت‌های کشور و پروژه‌های عمرانی بزرگ، مورد توجه رتبه‌های برتر قرار می‌گیرد. فرصت‌های شغلی متنوع و اثرگذاری مستقیم بر روی جامعه، از جذابیت‌های این رشته است. البته در سال‌های اخیر بازار کار مناسبی برای آن وجود ندارد و کمتر از این رشته استقبال می‌شود.
  5. علوم پایه مانند فیزیک و ریاضیات: برخی از رتبه‌های برتر، به دنبال چالش‌های علمی پیچیده‌تر و تحقیقات بنیادی هستند. رشته‌هایی مانند فیزیک و ریاضیات به آن‌ها این فرصت را می‌دهند تا در حوزه‌های تحقیقاتی پیشرو و نوآورانه فعالیت کنند.
  6. مهندسی هوافضا: این رشته به دلیل ماهیت چالش‌برانگیز و نوآورانه‌اش، از جمله در زمینه‌های طراحی و تولید هواپیماها و فضاپیماها، همچنین به دلیل داشتن دورنمای شغلی جذاب، مورد توجه رتبه‌های برتر قرار می‌گیرد.

کدام رشته های ریاضی برای مهاجرت کاربرد دارند؟

انتخاب رشته برای مهاجرت به عوامل متعددی مانند علاقه، توانایی، شرایط کشور مقصد و وضعیت بازار کار آن کشور بستگی دارد. اغلب مشاغلی که در لیست کامل رشته های رشته ریاضی وجود دارند می‌توانند گزینه مناسبی برای مهاجرت باشند. با این وجود، برخی از رشته‌های ریاضی که برای مهاجرت کاربرد دارند عبارت‌اند از:

  • مهندسی کامپیوتر 
  • مهندسی برق
  • مهندسی مکانیک
  • ریاضیات
  • آمار
  • مهندسی بیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک
  • مهندسی شیمی

انتخاب رشته مناسب برای مهاجرت نه تنها باید بر اساس تقاضای بازار کار بین‌المللی باشد؛ بلکه باید متناسب با علاقه‌مندی‌ها و توانایی‌های فردی نیز انتخاب شود. اما به هر حال اگر قصد مهاجرت دارید قبل از انتخاب رشته، حتماً در مورد شرایط کشور مقصد و وضعیت بازار کار آن کشور تحقیق کنید. همچنین لازم است بدانید که برای مهاجرت به اکثر کشورهای دنیا، به مدرک زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد نیاز دارید.

انتخاب رشته با نوتروفیل

همان‌طور که در معرفی رشته ریاضی فیزیک مشاهده کردید؛ بچه‌های این رشته حق انتخاب گسترده‌ای برای ادامه تحصیل در دانشگاه دارند. بهترین دانشگاه‌های کشور به صورت گسترده آماده‌ی پذیرش دانشجوها در رشته های مهندسی، مدیریت، علوم پایه و… هستند. کافیست بتوانید با یک انتخاب رشته درست، به جایگاهی که شایسته آن هستید برسید.
بسیاری از داوطلبان ریاضی در دوره‌های گذشته، موفق شده‌اند به کمک مشاوران نوتروفیل با توجه به تراز و رتبه خود به بهترین نحو انتخاب رشته کنند. حتی تعدادی از دانش‌آموزان که آمادگی شرکت در کنکور را نداشتند با راهنمایی کارشناسان ما توانستند در رشته های بدون کنکور از دانشگاه‌ها پذیرش بگیرند و به‌راحتی به تحصیل خود ادامه دهند. نوتروفیل اینجا همراه شما در تمام مراحل این آزمون سرنوشت‌ساز خواهد بود.

سوالات متداول

رشته ریاضی برای چه کسانی مناسب است و چه افرادی در این رشته موفق می‌شوند؟

اگر از حل مسائل ریاضی لذت می‌برید، در درس ریاضی قوی هستند و به مفاهیم آن به خوبی تسلط دارید، با قدرت و تمرکز می‌توانید مسائل را تجزیه و تحلیل کنید؛ رشته های دانشگاهی ریاضی فیزیک انتخاب خوبی برای شما هستند.

داوطلبان ریاضی فیزیک در چه مقاطعی می‌توانند ادامه تحصیل بدهند؟

این دانش‌آموزان می‌توانند در مقاطع کاردانی، کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد و دکترا پیوسته انتخاب رشته کنند.

تعداد مجاز انتخاب رشته برای گروه آزمایشی ریاضی چقدر است؟

هر داوطلب می‌تواند حداکثر 150 کد رشته را از بین رشته های ریاضی فیزیک انتخاب و به صورت آنلاین در فرم انتخاب رشته وارد کند.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها