لیست رشته های دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۳

رشته های دانشگاه علمی کاربردی
مسیر مطالعه

رشته های دانشگاه علمی کاربردی چیست؟ از کجا می‌توان لیست رشته های علمی کاربردی را پیدا کرد؟ دانشگاه علمی کاربردی هرساله در مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. داوطلبان این دانشگاه می‌توانند از بین رشته‌های متنوع ارائه‌شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته، رشته موردعلاقه خود را انتخاب کنند. انتخاب رشته مناسب در دانشگاه علمی کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه تنوع رشته‌ها در این دانشگاه زیاد است و ممکن است افراد در انتخاب رشته مناسب خود دچار مشکل شوند.
لیست رشته های دانشگاه علمی کاربردی هرساله در ۲ مقطع تحت عنوان یک دفترچه از سوی سازمان سنجش کشور منتشر می‌شود. معمولاً رشته های علمی کاربردی در ۴ گروه معرفی می‌شود:

  • صنعت
  • کشاورزی
  • مدیریت و خدمات اجتماعی
  • فرهنگ و هنر

در این مقاله، نکاتی را برای انتخاب رشته در دانشگاه علمی کاربردی ارائه می‌کنیم که به شما در انتخابی آگاهانه و صحیح کمک می‌کند.

رشته های دانشگاه علمی کاربردی تهران

بسیاری از داوطلبین گمان می‌کنند دانشگاه‌های علمی کاربردی فقط مختص تهران هستند، اما اشتباه می‌کنند. در اکثر استان‌های کشور، دانشگاه‌های علمی کاربردی معتبری وجود دارد.
برای اینکه بتوان در رشته های علمی کاربردی انتخاب درستی داشت، باید دفترچه انتخاب رشته دانشگاه‌های علمی کاربردی را مطالعه کنید تا بتوانید انتخابی متناسب با علایقتان داشته باشید.
اگر پس از مطالعه دفترچه احساس کردید بازهم در انتخابتان مردد هستید، می‌توانید از مشاوره کنکور کمک بگیرید تا شما را برای یک انتخاب مناسب راهنمایی کنند. به یاد داشته باشید که حضور یک مشاور متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا خطای کمتری داشته باشید و بعداً از انتخابتان پشیمان نشوید.

مزایای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی

تحصیل در رشته های دانشگاه علمی کاربردی مزایای متعددی دارد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم. اما حواستان باشد که شما برای ادامه تحصیل و ورود به هر دانشگاهی نیاز به هدف‌گذاری و اولویت‌بندی دارید. پس بهتر است برای پیشگیری از اتلاف وقت و رسیدن به هدفتان از مشاوره کنکور کمک بگیرید که اطلاعات کاملی درباره همه دانشگاه‌ها و رشته‌ها دارد. همچنین با کلیک روی این لینک می‌توانید طرح‌ها و خدمات نوتروفیل را به طور کامل بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید.

بدون کنکور بودن

پذیرش در دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور و صرفاً بر اساس معدل دیپلم انجام می‌شود.
تمرکز بر آموزش‌های مهارتی:
برنامه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که دانشجویان مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند.


هزینه ی پایین

برخی واحدهای دانشگاه آزاد نیز مانند دانشگاه های علمی کاربردی، پذیرش بدون کنکور دارند. اما هزینه تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی در مقایسه با دانشگاه‌های آزاد پایین‌تر است. اگر می‌خواهید لیست رشته‌های دانشگاه آزاد را هم بدانید، مقاله «رشته های دانشگاه آزاد» را حتماً مطالعه کنید.

امکان ادامه تحصیل

دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی می‌توانند پس از اتمام دوره کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد نیز ادامه تحصیل دهند.

ارتباط با بازار کار

دانشگاه علمی کاربردی ارتباط نزدیکی با بازار کار دارد و به همین دلیل، رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه متناسب با نیازهای بازار کار طراحی‌شده‌اند.

لیست رشته های دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کاردانی

داوطلبینی که قصد انتخاب کد رشته محل‌های مقطع کاردانی را دارند، می‌توانند بدون در نظر گرفتن عنوان مدرک دیپلم خود، ۲۰ کد رشته محل را بر اساس الویت‌‌بندیشان در لیست وارد کنند.
البته داوطلبین مقطع کاردانی باید برخی شرایط اختصاصی را داشته باشند که عبارت است از:

  • معیار سنجش داوطلبان در پذیرش بدون کنکور رشته های دانشگاه علمی کاربردی، معدل دانش‌آموز در مقطع قبلی است.
  • داوطلبینی که قصد شرکت در دوره کاردانی را دارند، باید دارای مدرک دیپلم چهارساله نظام قدیم و یا دیپلم ۳ ساله نظری یا دیپلم فنی حرفه‌ای و کاردانش باشند.

برای دانلود لیست رشته های علمی کاربردی مقطع کاردانی از طریق لینک زیر اقدام نمایید. فقط ازآنجاکه دفترچه رشته های دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۳ هنوز منتشر نشده، دفترچه ۱۴۰۲ را برایتان قرار دادیم.

دفترچه رشته های دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کارشناسی

داوطلبینی که قصد انتخاب کد رشته محل‌های مقطع کارشناسی را دارند، باید مدرک دیپلم مرتبط داشته باشند. البته داوطلبینی که دارای مدرک کاردانی ناپیوسته و کاردانی پیوسته مرتبط نیز هستند، می‌توانند در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های علمی کاربردی انتخاب رشته کنند.
البته داوطلبین مقطع کارشناسی باید برخی شرایط اختصاصی را داشته باشند که عبارت است از:

  • معیار سنجش داوطلبان در پذیرش بدون کنکور رشته های دانشگاه علمی کاربردی، معدل دانش‌آموز در مقطع قبلی است.
  • مدرک دیپلم آن‌ها با رشته انتخاب باید مرتبط باشد. همچنین می‌توانند کاردانی پیوسته یا ناپیوسته مرتبط داشته باشند.
  • اگر شما رشته‌ غیر مرتبط با رشته فارغ‌التحصیلی خود انتخاب نمایید، ملزم به گذراندن برخی واحدها تحت عنوان دروس جبرانی و پیش‌نیاز خواهید بود.

برای دانلود لیست رشته های علمی کاربردی مقطع کارشناسی از طریق لینک زیر اقدام نمایید. فقط ازآنجاکه دفترچه رشته های دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۳ هنوز منتشر نشده، دفترچه ۱۴۰۲ را برایتان قرار دادیم.

اگر قصد شرکت در کنکور را دارید و می‌خواهید وضعیت خودتان را نسبت به رقبا بسنجید، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از پنل تخمین رتبه، رتبه تقریبی‌تان را با تاثیر معدل و ضرایب جدید محاسبه کنید.

لیست رشته های غیر حضوری دانشگاه علمی کاربردی

برخی از کد رشته محل‌های دانشگاه علمی کاربردی، به‌صورت غیرحضوری بوده و می‌تواند انتخاب مناسبی برای افرادی که شاغل هستند، باشد. البته مدرک رشته های غیر حضوری دانشگاه علمی کاربردی، اعتبار پایین‌تری نسبت به رشته‌های حضوری دارد.
اگر می‌خواهید از لیست رشته های غیر حضوری دانشگاه علمی کاربردی مطلع شوید، می‌توانید دفترچه‌های مربوطه را دانلود نمایید.

سخن پایانی

دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند انتخاب خوبی برای داوطلبینی باشد که تمایلی به کنکور دادن ندارند و یا شاغل هستند. با توجه به لیست رشته های دانشگاه علمی کاربردی در این مقاله بیان شد، می‌توانید یک انتخاب رشته خوب داشته باشید. هرکجا نیاز به کمک داشتید می‌توانید روی نوتروفیل حساب کنید. نوتروفیل یک مرجع جامع برای کنکوری‌ها است که می‌تواند پستی بلندی‌های این مسیر را به شما نشان دهد و راهنمای شما باشد.
راستی اگر تجربه تحصیل در دانشگاه‌های علمی کاربردی را داشتید، در قسمت نظرها برامون از تجربت بنویس.

سوالات متداول

رشته های دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور است؟

بله، اکثر رشته های دانشگاه علمی کاربردی بدون کنکور است.

آیا می‌توان در رشته غیر مرتبط با دیپلم تحصیل کرد؟

بله اگر قصد انتخاب رشته از کد رشته محل‌های مقطع کاردانی داشته باشید، می‌توانید فارغ از عنوان دیپلمتان ۲۰ کد رشته وارد کنید.

مدرک دانشگاه علمی کاربردی معتبر است؟

مدرک رشته های دانشگاه علمی کاربردی از اعتبار کافی برای ورود به بازار کار برخوردار است.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها