هر آنچه لازم است درباره رشته ‌های دانشگاه آزاد بدانید!

رشته های دانشگاه ازاد
مسیر مطالعه

دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین دانشگاه غیر دولتی کشور است، هر سال از طریق کنکور سراسری و پذیرش بدون کنکور دانشجو می پذیرد. لیست رشته های دانشگاه آزاد که شامل رشته‌های با آزمون و بدون آزمون هستند، از طریق سایت سازمان سنجش و سایت خود دانشگاه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

لازم است بدانید که در بین عناوین اعلام شده در لیست رشته های دانشگاه ازاد، علاوه بر رشته‌های گروه‌های آزمایشی انسانی و ریاضی، رشته‌های تجربی نیز دارای متقاضیان فراوانی هستند. رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد در حوزه تجربی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی و غیره از جمله رشته‌های پر متقاضی در بین داوطلبان به حساب می‌آیند. داوطلبان کنکور می‌توانند براساس رتبه، تراز و ظرفیت پذیرش دانشگاه نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند.

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی رشته‌های با کنکور و بدون کنکور دانشگاه آزاد بپردازیم، لطفاً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی

مجموعه دانشگاه آزاد هر ساله در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد از بین متقاضیان پذیرش در این دانشگاه، بدون کنکور و تنها بر اساس سوابق تحصیلی در رشته‌های مختلفی اعم از تجربی، ریاضی و انسانی دانشجو می‌پذیرند. لازم به ذکر است که اکثریت رشته‌های دانشگاه آزاد، بدون کنکور ارائه می‌شوند. از این رو، مشاوران کنکور همواره به داوطلبان توصیه می‌کنند تا لیست رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد را به درستی و با دقت مطالعه کنند.

پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد در رشته‌های مختلف و برای مقاطع مختلف در اکثر دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود. جالب است بدانید که در حال حاضر پذیرش بالغ بر 85% از رشته‌ها از جمله رشته‌های ارائه شده در شعبه‌های دانشگاه آزاد صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی و فارغ از نتیجه کنکور داوطلبان انجام می‌گیرد.

اساسا انتخاب رشته درست و اصولی نقش مهمی در آینده شما داشته و سبب رشد و موفقیتتان می‌شود. بنابراین کمک گرفتن از یک مشاور حاذق و باتجربه در این سال بسیار نقش مهم و اثرگذاری خواهد داشت. در صورتی که قصد کمک گرفتن از یک مشاور متخصص را دارید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید.

لیست رشته های دانشگاه آزاد ۱۴۰۳، پذیرش دانشجو از طریق آزمون

دانشگاه آزاد در مورد پذیرش دانشجو در اغلب رشته‌های مطرح و تاپ که شامل رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز می‌شود، تنها به نتیجه و رتبه آزمون کنکور توجه می‌کند. به عبارت دیگر آن دسته از داوطلبانی که علاقمند به تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی و پیراپزشکی هستند، تنها از طریق شرکت در کنکور ۱۴۰۳ و کسب رتبه و تراز قبولی می‌توانند در این رشته‌ها و در دانشگاه آزاد تحصیل کنند.

لیست رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد ۱۴۰۳، مانند سال‌های گذشته در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری دانشگاه آزاد قابل مشاهده است. آن دسته از داوطلبانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آزاد کشور را دارند می‌توانند، پس از دانلود و مطالعه این دفترچه از رشته‌های ارائه شده به همراه ظرفیت پذیرش هر کدام از این رشته، مطلع شوند. در ادامه این بخش، لیست رشته‌های دانشگاه آزاد که از طریق قبولی در کنکور دانشجو می‌‌پذیرند را، بیان خواهیم کرد.

گروه آزمایشیرشته دانشگاهی
علوم ریاضیمهندسی برق، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی پزشکی، علوم کامپیوتر، معماری داخلی، علوم و مهندسی آب، مهندسی مواد و متالوژی، مهندسی شیمی، مهندسی پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی نقشه برداری، مهندسی صنایع، مهندسی شهرسازی، مهندسی هسته‌ای، ریاضیات و کاربردها، مهندسی ورزش، مهندسی نساجی، مهندسی انرژی، مهندسی صنایع غذایی ، مهندسی ماشین های صنایع غذایی، علوم و مهندسی آب.
علوم تجربیپزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، پرستاری، مامایی، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای، بهداشت عمومی، بهداشت خانواده و بهداشت مبارزه با بیماری‌ها.
علوم انسانیحقوق، روانشناسی، حسابداری، مدیریت بازرگانی، مدد کاری اجتماعی، برنامه ریزی اجتماعی و تعاون، علوم تربیتی، مطالعات خانواده، علوم سیاسی، مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی، حسابداری، اقتصاد، هتلداری، علوم ورزشی، گردشگری، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا.
زبانمرمت بناهای تاریخی، عکاسی، ارتباط تصویری
هنرمترجمی زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان آلمانی.

بسیاری از داوطلبان کنکور تمایل دارند تا بدانند که با توجه به نمراتی که در آزمون‌های آزمایشی و تست‌ها ‌کسب می‌کنند، چه رتبه و ترازی را می‌توانند در آزمون سراسری کسب کنند. اگر شما نیز دوست دارید که بدانید با توجه به درصدهایتان در هر درس، نسبت به سایر داوطلبان در چه جایگاهی قرار دارید، می‌توانید از پنل تخمین رتبه با معدل استفاده کنید. ‌

رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد 1403

سوالی که ممکن است برای برخی از افراد ایجاد شود، این است که اگر داوطلبی موفق به کسب قبولی در رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد نشود و یا قصد پذیرش از طریق کنکور را نداشته باشد، چگونه می‌تواند برای تحصیل وارد دانشگاه شود.

به عنوان پاسخ این سوال، باید اینطور بیان کنیم که این دسته از داوطلبان می‌توانند با پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد و یا اصطلاحاً پذیرش بدون کنکور دانشگاه آزاد، اقدام به ثبت نام و تحصیل در این رشته‌ها کنند.  

لازم به ذکر است که دانشگاه آزاد در طی 10 سال گذشته، در تمامی رشته‌ها به جز رشته‌های گروه پزشکی مانند، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و تمامی رشته‌های پیراپزشکی، اقدام به پذیرش دانشجو به صورت بدون آزمون می‌کند.

بهتر است بدانید که هر ساله دفترچه ثبت نام رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد به صورت مجزا از دفترچه رشته‌های با کنکور دانشگاه آزاد در دو بازه زمانی مهر و بهمن منتشر می‌شود. متقاضیان که قصد تحصیل در رشته‌های بدون آزمون را دارند، می‌توانند از طریق دفترچه مذکور از لیست رشته‌های بدون کنکور ارائه شده مطلع شوند. علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند در مقاطع کاردانی پیوسته، کاردانی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته اقدام به ثبت نام کنند. 

شرایط ثبت نام در دانشگاه آزاد به منظور تحصیل در رشته‌های بدون کنکور

برای ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد، لازم است شرایط زیر را داشته باشید:

  • مدرک دیپلم و کاردانی با معدل بالای ۱۲
  • گذراندن ۲۰ واحد جبرانی با مدرک کاردانی پیوسته
  • ارائه معدل بالای ۱۲ برای متقاضیان کارشناسی ناپیوسته
  • انتخاب رشته مطابق با مدرک تحصیلی

همانطور که در این مطلب نیز اشاره کردیم، چند سالی است که دانشگاه آزاد در تمامی 5 گروه آزمایشی اقدام به جذب دانشجو در رشته‌های بدون کنکور کرده است. در صورتی که شما نیز تمایل دارید تا در مورد این رشته‎ها بیشتر بدانید، می‌توانید به صفحه رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد مراجعه کنید.

شرایط لازم برای ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور ارائه شده توسط دانشگاه آزاد

در صورتی که قصد دارید تا در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد به ادامه تحصیل بپردازید، لازم است به موارد اشاره شده در زیر توجه داشته باشید.

  • داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم داشتن سوء سابقه و اعتیاد به مواد مخدر
  • اعتقاد به دین اسلام
  • پرداخت شهریه سالانه بر اساس مصوبات دانشگاه آزاد
  • پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات دانشگاه

دانشگاه علمی کاربردی یکی دیگر از دانشگاه‌های کشور است که هر سال در دو نوبت و در 4 گروه آموزشی برای مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام به جذب دانشجو می‌کند. 4 گروه آموزشی دانشگاه علمی کاربردی شامل، صنعت، کشاورزی، مدیریت، خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر است. اگر شما نیز دوست دارید تا با رشته‌های ارائه شده توسط این دانشگاه بیشتر آشنا شوید، می‌توانید به صفحه رشته های دانشگاه علمی کاربردی مراجعه کنید.

مدارک ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد

از جمله مدارکی که لازم است در روز تعیین شده برای ثبت نام حضوری در دانشگاه آزاد، به مسئولین ثبت نام ارائه کنید، عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • فایل اسکن شده عکس 3×4 یا 4×6
  • مدرک مشخص کننده وضعیت نظام وظیفه داوطلبان مرد

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه که لازم است در مورد رشته‌های پذیرش از طریق کنکور و بدون کنکور ارائه شده توسط دانشگاه‌ آزاد بدانید، بپردازیم. اگر شما نیز در این مورد اطلاعاتی دارید و یا سوالی برای شما ایجاد شده است، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. مشاوران ما در این مسیر همراه و هم قدم با شما هستند.

سوالات متداول

آیا تمامی رشته‌های ارائه شده در دانشگاه آزاد بدون کنکور در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرند؟

خیر، تنها برخی از رشته‌های ارائه شده توسط دانشگاه آزاد، بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند.

هزینه تحصیل در رشته های دانشگاه ازاد چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. برای اطلاع دقیق از شهریه هر رشته به سایت دانشگاه آزاد مراجعه کنید.

شرایط ثبت‌نام در رشته‌های بدون کنکور ارائه شده توسط دانشگاه آزاد به چه صورت است؟

ثبت نام در رشته‌های بدون کنکور دانشگاه آزاد به صورت اینترنتی انجام می‌شود. داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت azmoon.org ثبت نام خود را انجام دهند.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها