رشته مدیریت بازرگانی؛ لیست دروس، گرایش‌ها و آینده شغلی

رشته مدیریت بازرگانی چیست
مسیر مطالعه

اگر جزو افرادی هستید که هم به حوزه‌های بازاریابی و خرید و فروش علاقه‌مندید و هم توانایی مدیریت افراد و کسب‌وکارها را دارید، رشته مدیریت بازرگانی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

این رشته که به رتبه چندان بالایی هم نیاز ندارد به‌عنوان رشته‌ای شناور محسوب می‌شود که هر سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی می‌توانند برای دانشگاه انتخاب کنند و حتی پس از پایان دوره کارشناسی به‌راحتی وارد بازار کار شوند.
در ادامه این مقاله از نوتروفیل گفتیم رشته مدیریت بازرگانی چیست، وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته را توضیح دادیم، لیست دروس در مقطع کارشناسی و شرایط ادامه تحصیل را بررسی کردیم و در نهایت گذری به امکان مهاجرت از طریق شغل های رشته مدیریت بازرگانی و ادامه تحصیل در آن زدیم.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی، شاخه‌ای از علوم مدیریت است که به آموزش‌وپرورش مدیرانی می‌پردازد که قادر به اداره سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری هستند. این رشته بر فرآیندهای کلیدی تجاری مانند بازاریابی، کنترل سود و سرمایه، استفاده بهینه از منابع، رقابت با سایر شرکت‌ها، فروش و تبلیغات و مسائل مالی و اقتصادی تمرکز دارد.
دانشجویان در این رشته مهارت‌های لازم برای تحلیل بازار، تصمیم‌گیری استراتژیک و اجرای برنامه‌های کارآمد تجاری را کسب می‌کنند و فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی می‌توانند در سطوح مختلف مدیریتی در شرکت‌ها و کسب‌وکارها مشغول به کار شوند یا به‌عنوان مشاوران مجموعه فعالیت کنند.
اگر برای اولویت‌بندی هدف‌گذاری خود تردید دارید و نمی‌دانید که با این برنامه‌ریزی در رشته مد نظرتان قبول می‌شوید یا نه؛ پنل تخمین رتبه یکی از خدمات منحصربه‌فرد نوتروفیل است که به شما کمک می‌کند با استفاده از معدل امتحان نهایی و تراز آزمون‌های آزمایشی بفهمید احتمال قبولی در چه رشته‌ای برای شما بیشتر است.

وظایف فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی چیست؟

دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی اگر بتوانند در دوران تحصیل فعال باشند و در کنار مطالب درسی انواع مقالات آموزشی و پروژه محور را مطالعه کنند بعد از فارغ‌التحصیلی به‌راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند.
مسئولیت‌هایی مانند برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، تحلیل بازارها، بهبود فرآیندهای کسب‌وکار و اجرای استراتژی‌های بازاریابی، بر عهده فارغ‌التحصیلان این رشته است. همچنین، این افراد می‌توانند در توسعه فعالیت‌های بین‌المللی و نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌های راهبردی نقش مهمی داشته باشند.
برنامه‌های تحصیلی رشته مدیریت بازرگانی شامل دروس متنوعی است که دانشجویان را با اصول و مهارت‌های لازم برای مدیریت کسب‌وکار آشنا می‌کند. این دروس شامل مباحثی در زمینه‌های مختلف مدیریتی، اقتصادی، بازاریابی و مالی هستند و به دانشجویان کمک می‌کنند تا مهارت‌های لازم برای تحلیل مسائل کسب‌وکار، تصمیم‌گیری مؤثر و اجرای برنامه‌های کارآمد را کسب کرده و برای ورود به بازار کار آماده شوند.
البته برخی درس‌های رشته علوم‌انسانی مانند اقتصاد و روان‌شناسی، پیش‌زمینه چنین مباحثی را در دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و به همین دلیل گرایش بچه‌های انسانی به انتخاب این رشته برای دانشگاه بیشتر است. اگر سری به مقاله مشاوره کنکور انسانی بزنید می‌توانید از بین مشاوران نوتروفیل بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و به کمک این مشاور برای قبولی در رشته مدیریت بازرگانی یا هر رشته دیگری برنامه‌ریزی کنید.

مزایا و معایب رشته مدیریت بازرگانی

تا اینجا درباره‌ی شرح وظایف و مسئولیت‌های افرادی که با مدرک مدیریت بازرگانی قصد استخدام دارند حرف زدیم. اما برای انتخاب آگاهانه‌تر بد نیست با معایب و مزایای این رشته نیز آشنا شوید.
توصیه می‌کنیم اگر به رشته‌های مدیریت علاقه‌مندید مقاله رشته مدیریت مالی را نیز بخوانید.

مزایای مدیریت بازرگانی

  1. فرصت‌های شغلی متنوع: فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی از جمله بازاریابی، مدیریت مالی، منابع انسانی و مدیریت استراتژیک فعالیت کنند.
  2. حقوق و دستمزد مناسب: به دلیل اهمیت نقش مدیران بازرگانی در سازمان‌ها، معمولاً حقوق و دستمزد خوبی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.
  3. امکان پیشرفت شغلی: این رشته فرصت‌های زیادی برای پیشرفت شغلی و رسیدن به موقعیت‌های بالاتر مدیریتی فراهم می‌کند.

معایب رشته مدیریت بازرگانی

  1. رقابت شدید: بازار کار این رشته به دلیل تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان، رقابتی است و ممکن است یافتن شغل مناسب چالش‌برانگیز باشد.
  2. فشار کاری بالا: مدیران بازرگانی معمولاً با فشار کاری زیادی روبرو هستند، زیرا مسئولیت‌های مهمی در سازمان بر عهده دارند.
  3. نیاز به مهارت‌های به‌روز: این حرفه نیازمند دانش و مهارت‌های به‌روز است و فارغ‌التحصیلان باید مدام خود را با تغییرات بازار و فناوری‌های جدید هماهنگ کنند.

لیست دروس کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی

در مقاله رشته های دانشگاهی انسانی گفتیم که اغلب رشته‌های این گروه بر خلاف رشته‌های تجربی؛ در مقطع کارشناسی و 4 ساله ارائه می‌شوند. شما برای فارغ‌التحصیلی در رشته مدیریت بازرگانی کافیست 133 واحد شامل درس‌های زیر را در 8 ترم پاس کنید.

  • دروس عمومی: 20 واحد
  • دروس پایه: 41 واحد
  • دروس اصلی: 30 واحد
  • دروس تخصصی: 36 واحد
  • دروس اختیاری: 6 واحد

لیست دروس رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی
دروس عمومیمبانی نظری اسلاماخلاق اسلامیانقلاب اسلامی
تاریخ و تمدن اسلامیآشنایی با منابع اسلامیادبیات فارسی
زبان عمومیتربیت بدنی 1تربیت بدنی 2
دروس پایهاصول حسابداری 1اصول حسابداری 2اقتصاد خرد
ریاضیات و کاربر آن در مدیریت 2ریاضیات و کاربر آن در مدیریت 1اقتصاد کلان
روانشناسی کارآمار و کاربرد آن در مدیریت 1آمار و کاربرد آن در مدیریت 2
توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزیکامپیوتر و کاربرد آن در مدیریتروش تحقیق در مدیریت
حقوق اساسیمبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن
دروس اصلیمبانی سازمان و مدیریتتحقیق در عملیات 1مدیریت مالی 1
تحقیق در عملیات 2مدیریت رفتار سازمانیمدیریت منابع انسانی
مدیریت تولیدحسابداری صنعتی 1بازاریابی و مدیریت بازار
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم
دروس تخصصیمدیریت استراتژیکحقوق بازرگانیحسابرسی 1
سازمان‌های پولی و مالی بین‌المللیسیستم‌های اطلاعاتی مدیریتزبان تخصصی 1
مدیریت مالی 2بازرگانی بین‌المللیزبان تخصصی 2
پول و ارز و بانکداریسیاست پولی و مالیبازاریابی بین‌المللی
سیستم‌های خرید، انبارداری و توزیع
دروس اختیاریحقوق بازرگانی بین‌المللیتحقیقات بازاریابیروابط صنعتی
سمینار در مسایل مالیبهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانسمینار در مسایل بازاریابی

رشته مدیریت بازارگانی آینده شغلی و بازار کار

رشته مدیریت بازرگانی یکی از رشته‌های پرطرف‌دار و مهم در حوزه مدیریت است که به دانشجویان مهارت‌های لازم برای مدیریت فرآیندهای تجاری و بازرگانی را می‌آموزد. با این تفاصیل حتما می‌خواهید بدانید رشته مدیریت بازرگانی چه شغل هایی دارد؟
همان‌طور که گفتیم فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در نقش‌های مختلفی مانند مدیر اجرایی، مشاور مدیریت، مسئول امور مالی، کارشناس بازاریابی و فروش، و همچنین در زمینه‌های صادرات و واردات فعالیت کنند.
از جمله مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت در این حوزه می‌توان به توانایی تجزیه و تحلیل، داشتن روابط عمومی قوی، دقت و تمرکز بالا و توانایی ارزیابی راه‌های مختلف برای حل مسائل اشاره کرد. خوشبختانه پرورش این توانایی‌ها جنسیت نمی‌شناسد و به همین دلیل بازار کار رشته مدیریت بازرگانی برای خانم ها نیز فقط با استعداد و مهارت آنها مشخص می‌شود. موارد زیر برخی از مشاغلی هستند که بعد از پایان تحصیل می‌توانید در آن مشغول به کار شوید.

  1. مشاور مدیریت
  2. مدیر بازاریابی
  3. مدیر صادرات
  4. مدیر تحقیقات بازار و پژوهش
  5. مدیر فروش
  6. جذب در سیستم بانکی
  7. مدیر در بخش بیمه
  8. مدیر سفارشات خارجی
  9. مدیر دیجیتال مارکتینگ
  10. مدیر تبلیغات

اما به هرحال هر جایگاه شغلی، به توانایی و تجربه فرد بستگی دارد و مطمئنا در ابتدای کار نباید انتظار حقوق‌های بالا و مزایای شگفت‌انگیز داشت. بلکه به‌مرورزمان و با اثبات توانایی‌هایی فردی امکان ارتقا شغلی و افزایش حقوق نیز فراهم می‌شود.

شرایط ادامه تحصیل رشته مدیریت بازرگانی

برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی کافیست در کنکور سراسری شرکت کنید و بعد از انتخاب گرایش مدنظرتان در مقطع ارشد و سپس دکترا ادامه تحصیل دهید. مقطع کارشناسی‌ارشد این رشته شامل 32 واحد است که در طی دو سال باید به اتمام برسد. از جمله گرایش‌های کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت بازرگانی عبارتند از:

  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین‌الملل
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک
  • کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش کارآفرینی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی
  • کارشناسی ارشدمدیریت بازرگانی گرایش مالی
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بیمه
  • کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول

گرایش‌های این رشته در مقطع دکترا با دوره ارشد تفاوت دارد و برای فارغ‌التحصیلی در هر یک از این 8 گرایش باید 36 واحد را در طول 5 سال شامل 18 واحد دروس پایه و 18 واحد رساله پاس کنید. گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی در مقطع دکترا شامل موارد زیر است:

  • مدیریت سیاست گذاری بخش عمومی
  • مدیریت رفتاری
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت سیستم‌ها
  • مدیریت بازاریابی بین‌الملل
  • مدیریت مالی
  • مدیریت تولید و عملیات
  • تحقيق در عملیات

رشته مدیریت بازرگانی برای مهاجرت مناسب است؟

به دلیل جایگاه مهمی که این رشته در جهان دارد امکان ادامه تحصیل و مهاجرت از طریق مدرک تحصیلی برای رشته مدیریت بازرگانی نیز فراهم است. حتی در برخی کشورها به دلیل حساسیت بالای این شغل به دانشجویان و افراد مهاجر، یک سال فرجه داده می‌شود تا با محیط کار و شرایط شغلی کشور جدید آشنا شده و سپس به طور جدی به کار خود ادامه دهند. دانشگاه‌های زیر هر ساله تعداد زیادی دانشجو از سراسر جهان در این رشته پذیرش می‌کنند:

  • دانشگاه هاروارد
  • اینسید
  • دانشگاه لندن
  • موسسه فناوری ماساچوست
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه بوکونی
  • دانشگاه کمبریج
  • دانشگاه آکسفورد

با نوتروفیل در انتخاب رشته موفق شوید

برخی دانش‌آموزان تصور می‌کنند حتما باید در رشته‌های تاپ قبول شوند تا آینده خود را بسازند. درحالی‌که موفقیت زمانی رخ می‌دهد که شما در جایی که استعداد و توانایی آن را دارید رشد کنید. یکی از وظایف مشاوران نوتروفیل این است که پس از استعدادیابی، داوطلبان را به مسیری هدایت کنند که احتمال موفقیتشان بیشتر است.
رشته مدیریت بازرگانی جزو رشته‌هایی است که اگر در آن تجربه کسب کنید و تمام توان خود را به کار بگیرید می‌توانید به درآمد بالا و جایگاه اجتماعی دلخواهتان برسید. پس همین حالا با مشاوران نوتروفیل تماس بگیرید و قدمی سازنده برای رشد خود بردارید.

سوالات متداول

آیا می‌توان بدون کنکور در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کرد؟

بله دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد با برگزاری آزمون‌های ورودی در این رشته دانشجو می‌پذیرند.

مدیریت بازرگانی در چه مقاطعی گرایش دارد؟

گرایش‌های این رشته از مقطع کارشناسی‌ارشد مجزا می‌شود.

چه دروسی در دبیرستان برای موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی مفید هستند؟

درس‌های ریاضی، زبان انگلیسی، اقتصاد و حتی ادبیات فارسی می‌توانند احتمال موفقیت شما را بالا ببرند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها