همه چیز درباره رشته های جهاد دانشگاهی

لیست رشته های جهاد دانشگاهی
مسیر مطالعه

رشته‌های جهاد دانشگاهی در چند سال اخیر برای کمک به کسانی که از غافله کنکور جامانده یا قصد دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مدرک بگیرند راه‌اندازی شده است. این دوره‌ها به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت در بسیاری از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود و شما می‌توانید از طریق سایت imooc.ir برای اطلاع از شرایط هر کلاس و ثبت‌نام اقدام کنید.
در این مقاله از نوتروفیل نیز سعی کردیم لیست رشته ‌های جهاد دانشگاهی به همراه زیر شاخه‌های آن را قرار دهیم، نحوه ثبت‌نام در کلاس‌ها را توضیح داده و نکاتی را بگوییم که ممکن است برای شما مفید باشد.

دوره ‌ها و رشته‌ های جهاد دانشگاهی چیست؟

جهاد دانشگاهی یک سازمان فرهنگی و پژوهشی در ایران است که به‌عنوان یک موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی فعالیت دارد. این سازمان دوره‌های متنوعی را در رشته‌های گوناگون برگزار می‌کند. دوره‌ها معمولاً به صورت کوتاه‌مدت هستند و در گروه‌های درسی مختلفی مانند فناوری اطلاعات، زبان‌های خارجی، مدیریت و حسابداری، پزشکی، نظام مهندسی و بسیاری دیگر ارائه می‌شوند.
خوشبختانه بعد از دوران کرونا برگزاری آنلاین این دوره‌ها نیز استارت خورد و حالا برخی از دوره‌های حضوری برای متقاضیان به صورت مجازی نیز تشکیل می‌شود. حتی افراد شاغل می‌توانند از هر دو حالت استفاده کنند و در طول هفته به صورت آنلاین ویدئوها را ببیند و آخر هفته‌ها سر کلاس حضور یابند.
البته برخی رشته‌ های آموزشی جهاد دانشگاهی به صورت بلندمدت نیز برگزار شده و مدرک معتبری از سمت وزارت علوم صادر می‌شود که در داخل و خارج از کشور معتبر است. هر کدام از دوره‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت بسته به شرایط کلاس هزینه خاصی دارند. اما به‌طورکلی با وجود کیفیت بالای اغلب دوره‌ها، هزینه این سازمان کمتر از بسیاری موسسه‌های خصوصی است.
همان‌طور که می‌بیند کنکور تنها فرصت شما برای موفقیت نیست و مهارت‌های زیادی وجود دارند که بدون نیاز به دانشگاه و حتی در زمانی کوتاه‌تر نیز می‌توان به دست آورد. در صفحه مشاوره کنکور گفتیم که مشاوران نوتروفیل با استعدادیابی سعی می‌کنند، مناسب‌ترین رشته برای شما را شناسایی کنند. پس با توجه به اهدافی که دارید از مشاورتان بخواهید در این زمینه راهنمای شما باشد.

لیست رشته‌ های جهاد دانشگاهی

درست است که مرکز جهاد دانشگاهی در تهران است، اما در بسیاری از شهرهای کشور نیز زیرمجموعه‌های آن وجود دارد. به‌این‌ترتیب کسانی که در سایر استان‌ها کلاس‌های حضوری را ترجیح می‌دهند به‌راحتی می‌توانند از امکانات دوره‌های آن بهره‌مند شوند.
هر چند سازوکار و مدرک نهایی همه شهرها یکسان است؛ اما جهاد دانشگاهی هر شهر با توجه به امکانات و زمان‌های خالی خود، لیست دوره‌های متفاوتی دارد. همچنین این سازمان سعی کرده همه رشته‌ها را پوشش دهد و تا جای ممکن کلاس‌های پرباری را برگزار کند که برای ورود به بازار کار و بالا بردن سطح توانایی افراد مناسب باشد.
ماهیت جهاد دانشگاهی مخصوصا در دوره‌های طولانی‌مدت شبیه به دانشگاه‌های علمی‌کاربردی است و مدرک نهایی هم که در پایان به دانشجویان داده می‌شود، معادل مدرک همین دانشگاه است. در مقاله رشته های دانشگاه علمی کاربردی می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره کلاس‌ها و مدرک این دانشگاه به دست آورید. دوره‌های جهاد دانشگاهی نیز در رشته‌های زیر برگزار می‌شود که هر یک بسته به گستردگی رشته، زیرشاخه‌های متنوعی دارند:

  • فناوری اطلاعات
  • زبان‌های خارجی
  • مدیریت و حسابداری و بورس
  • پزشكی
  • نظام مهندسی
  • کارکنان دولت
  • علوم تربیتی و رفتاری
  • سمینارهای تخصصی
  • ایمنی و بهداشت – HSE
  • باغبانی و پرورش گیاهان
  • مد و لباس

همان‌طور که گفتیم لیست بالا نام اصلی هر رشته بوده که از چندین زیر مجموعه تشکیل شده است. در جدول زیر سعی کردیم کامل‌ترین لیست رشته‌های جهاد دانشگاهی را برای شما قرار دهیم:

لیست کامل دوره‌ها و زیرشاخه‌های جهاد دانشگاهی
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه فناوری اطلاعاتدوره‌های عمومی و تخصصی ICDLنرم افزارهای معماری، نقشه کشی، گرافیکسیستم‌های اطلاعات جغرافیایی و GIS
برنامه نویسی و پایگاه دادهدوره‌های ریاضی، آمار، اقتصاد و محاسبات عددیدوره‌های مهندسی عمران
طراحی سایت (WEB)شبکهدوره‌های مهندسی صنایع و مدیریت پروژه
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه مدیریت و حسابداری و بورسبورسمدیریت پروژهحسابداری
مهارت‌های عمومی مدیریتبازاریابیکسب و کار اینترنتی
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه زبان‌های خارجیمکالمه بزرگسالانآموزش زبان فرانسهآموزش زبان عربی
مکالمه کودکانآموزش زبان روسیآموزش ترکی استانبولی
مکالمه نوجوانانآموزش زبان آلمانیتخصصی و آمادگی آزمون‌ها
تعیین سطحآزمون‌های مجددکلاس خصوصی و نیمه خصوصی
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه نظام مهندسیاجباریغیر اجباریمعماری
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه پزشکیسلامتدستیار کنار دندان پزشکدستیار کنار دندان پزشک شاغل
طب سنتیتکنسین داروخانهمتصدی پذیرش و جوابدهی در آزمایشگاه
امداد گر اورژانسدستیار کنار دندان پزشک غیر شاغل
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه کارکنان دولتمباحث پولی و مالیدوره‌های عمومیارزیابی کارکنان
مدیریتبازرسیارزیابی مدیران
حقوقروابط عمومی
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه علوم تربیتی و رفتاریعلوم تربیتی و رفتاریموسس مهد کودکروانشناسی
مربی مهد و پیش دبستانکمک مربی مهدکارگاه‌های تخصصی پیش دبستان
مسول فنی مهد کودک
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه ایمنی بهداشت (HSE)عمومی
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه باغبانی و پرورش گیاهانباغبانی و پرورش گیاهانآبزیان
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه هنرهای تجسمی و کاربردیخوشنویسی تحریریعکاسی عمومیعکاسی دیجیتال
خوشنویسی نستعلیقتئوری لعابلعاب عمومی
طراحیطراحی طلا و جواهراتسفالگری
جواهر دوزیشمع سازی
دوره‌های جهاد دانشگاهی در گروه فناوری نویننانو مواد
دوره‌های جهاد دانشگاهی در سایر رشته‌هاسمینار مجازیحقوقآبزیان
تربیت بدنیعلوم اجتماعی و روابط عمومیمهمانداری و تشریفات
ادبیاتآموزش رانندگی

فرق دوره‌ های کوتاه‌ مدت و بلند مدت جهاد دانشگاهی

همان‌طور که از نام دوره‌ها مشخص است دوره‌های کوتاه‌مدت در تعداد جلسات محدود و مشخص که اغلب 3 ماهه است، برگزار می‌شوند. در طی این جلسات اساتید سعی می‌کنند اطلاعات را در خلاصه‌ترین شکل ممکن و به صورت کاربردی در اختیار داوطلبان قرار دهند.
زمان آغاز برگزاری این دوره‌ها اغلب در اول هر فصل؛ یعنی مهر، دی، فروردین و تیر است. در پایان نیز مدرکی به شرکت‌کنندگان داده خواهد شد که نشان دهنده مهارت و تخصص فرد در رشته مورد نظر است.
دوره‌های کوتاه‌مدت که شامل دوره‌های آموزش کامپیوتر، معماری، آموزش‌های مجازی، هنر، علوم پزشکی، نظام مهندسی و… است را می‌توان به صورت ناپیوسته نیز شرکت کرد و در هر مرحله دانش و اطلاعات بیشتری به دست آورد.
دوره‌های بلندمدت نیز مانند مقاطع کاردانی یا کارشناسی دانشگاه‌های غیردولتی طی چندین ماه یا سال برگزار می‌شود. زمان ثبت‌نام این دوره‌ها مثل سایر آموزش‌های عالی در مهر و بهمن است و فرد به صورت ترمی تحصیل می‌کند.
در این دوره‌ها فرد می‌تواند به صورت تخصصی و تکمیلی در رشته مد نظرش آموزش ببیند و در پایان نیز با مدرکی که مورد تایید وزارت علوم است، در مراکز مختلف و حتی ارگان‌های دولتی مشغول به کار شود. مقاله رشته ‌های دانشگاه ازاد منبع مناسبی برای آشنایی با رشته‌هایی است که در دانشگاه آزاد پذیرش دارند.
در نهایت نیز باید انتظار این را داشت که هزینه دوره‌های کوتاه‌مدت کمتر از هزینه دوره‌های بلندمدت رشته ‌های جهاد دانشگاهی باشد. هر چند وجود کارگاه‌های عملی در هر یک از این دو دسته نیز می‌تواند روی این هزینه‌ها تاثیر زیادی داشته باشد.

نحوه ثبت‌ نام در دوره ‌های جهاد دانشگاهی

شرکت در رشته‌های جهاد دانشگاهی هیچ پیش نیازی نمی‌خواهد و نحوه برگزاری هر دوره کاملا متفاوت است. کافیست به سایت www.imooc.ir که مرجع اصلی اطلاعیه‌های جهاد دانشگاهی است مراجعه کنید تا زمان برگزاری و ساعت‌های هر کلاس را ببینید. البته در سال 1403 می‌توان به شکل ساده‌تری از طریق سایت jdrouyesh.ir برای ثبت‌نام اقدام کرد.
برای ثبت‌نام در هر دوره نیز باید بعد از ورود به سایت روی یکی از دسته‌های اصلی کلیک کنید تا لیست کامل زیرشاخه‌های آن نمایان شود. سپس روی دوره مورد نظرتان ضربه بزنید تا جزئیات آن را مشاهده کنید.
اگر فکر می‌کنید به هر دلیلی نتیجه دلخواه را از کنکور نمی‌گیرید، بهتر است پیگیر زمان ثبت‌نام دوره‌ ها و رشته‌ های جهاد دانشگاهی باشید تا فرصت را از دست ندهید. پنل تخمین رتبه کنکور یکی از امکانات نوتروفیل است که به شما کمک می‌کند از تراز و احتمال قبولی خود مطلع شوید.

از تجربه کارشناسان نوتروفیل غافل نشوید

مشاوران سایت نوتروفیل آماده‌اند تا علاوه بر مشاوره و برنامه‌ریزی کنکور، اطلاعات کاملی درباره دوره‌ها و رشته‌های جهاد دانشگاهی در اختیار شما قرار دهند. پس اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید رشته‌های جهاد دانشگاهی برای شما مناسب است، با ما تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

سوالات متداول

دوره‌های جهاد دانشگاهی به چه صورت برگزار می‌شود؟

اغلب این دوره‌ها هم به صورت آنلاین و هم حضوری ثبت‌نام می‌کنند.

نحوه ثبت‌نام در رشته‌های جهاد دانشگاهی به چه صورت است؟

برای شرکت در این کلاس‌ها باید به صورت اینترنتی و از طریق سایت جهاد دانشگاهی یا سایت jdrouyesh.ir اقدام نمود.

آیا مدرک این سازمان قابل ترجمه است؟

اگر قصد مهاجرت دارید می‌توانید برای دریافت مدرک مهارتی از طریق سازمان و ترجمه آن مراجعه کنید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها