چه کار کنم تا در 3 ماه باقی مانده تا کنکور 3 رقمی شوم؟

چه کار کنم تا در 3 ماه باقی مانده تا کنکور 3 رقمی شوم
مسیر مطالعه

سه ماه آخر، جزو طلایی‌ترین و حساس‌ترین روزها برای کنکوری‌هاست. در این بازه زمانی، گروهی به دنبال ارتقا سطح خود هستند، گروهی هنوز مشغول مطالعه هستند و گروهی نیز تازه می‌خواهند شروع به مطالعه کنند. استفاده درست از این سه ماه، می‌تواند برای همه این گروه‌ها موثر باشد و مسیر سه رقمی شدن را برای آنها باز کند. اما چطور می‌توان بهترین استفاده را از 90 روز آینده ببریم؟ آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟ باید از چه روش‌ها و تکنیک‌هایی در سه ماه آینده استفاده کنیم؟ تعیین سطح، برنامه ریزی دقیق، حذف برخی مباحث، انتخاب منابع درست، مدیریت زمان، جمع بندی و حتی کوچکترین موارد هم می‌تواند در نتیجه اثرگذار باشد؛ در نتیجه با دقت این مقاله را دنبال کنید و کارهایی را که نام برده می‌شود را مو به مو اجرا کنید. باشد که رستگار شوید…😀

چرا کاری که هنوز تمام نشده را تمام می‌کنید؟!

هنوز سه ماه دیگر تا کنکور باقی مانده است و حقیقتا مقدار کمی نیست. شما نباید ارزش و اهمیت این سه ماه را دست کم بگیرید؛ زیرا همین 90 روز می‌تواند شما را دوباره به بازی برگرداند. همان طور که دانش آموزان زیادی بوده اند که در ماه‌های پایانی همه چیز را رها کردند، به همان چیزی که بودند قانع شدند و در نهایت جایگاه خود را از دست دادند، تعداد زیادی از دانش‌آموزان هم از این فرصت ناب استفاده کردند و شرایط را در روزهای پایانی مسابقه تغییر دادند. بسیاری از دانش‌آموزان، بعد از گذراندن دوران عید و آزمون‌های جمع‌بندی، نمی‌توانند به شرایط عادی برگردند و یا احساس می‌کنند تا همینجا که خوانده‌اند کافیست؛ اما نمی‌دانند ماجرا از اینجا به بعد شروع می‌شود.

 پس دوباره تکرار می‌کنم، این سه ماه را دست کم نگیرید و با برنامه‌ریزی دقیق، همه چیز را تغییر دهید. کنکور هنوز تمام نشده، پس شما هم حق ندارید همه چیز را تمام کنید. کسی برنده است که تا آخرین لحظه تلاش کند تا هیچوقت، خاطره بهره نبردن از این سه ماه را در ذهن خود نداشته باشد.

چرا این سه ماه می‌تواند در نتیجه کنکور موثر باشد؟!

حتما بعد از خواندن مطالب بالا، همچنان این علامت سوال در ذهنتان است که چرا اینقدر روی این سه ماه تاکید دارم و معتقدم که می‌تواند معجزه کند. خب به دلایل زیر:

نزدیک بودن به کنکور و کمتر شدن احتمال فراموشی

حتما تا الان تجربه کرده‌اید که هر چه تایم نزدیک تر به امتحان یا آزمون، آن درس را بخوانید، بهتر و دقیق تر مطالب را به یاد می‌آورید. البته نمی‌خواهم مغالطه کنم زیرا احتمال فراموشی در هر صورت وجود دارد اما با در این بازه شما با تعداد مرور کمتری می‌توانید مطالب را به خاطر داشته باشید.

همانطور که اشاره کردم، تک‌تک‌ کارهای شما می‌تواند در نتیجه تاثیر گذار باشد. سه ماه باقی‌مانده، زمان ریسک کردن یا آزمون و خطا نیست. می‌توانید برای پیش بردن این مسیر با اطمینان کامل، از مشاور کمک بگیرید. صفحه مشاوره کنکور همه اطلاعات لازم در مورد خدمات مشاوره‌ای ما به شما می‌دهد.

کنکوری‌های بدون استراتژی

بسیاری از کنکوری‌ها، با اینکه مطالعه خوبی در گذشته داشته‌اند اما نمی‌دانند در سه ماه باقی‌مانده دقیقا باید چه کارهایی انجام دهند. معمولا اکثر دانش‌آموزان مهارت‌های استفاده از دوران پایانی را ندارند و با بی‌برنامگی مسیر را پیش می‌برند. اگر شما هم ندانید که دقیقا باید چطور از این روزها استفاده کنید، تفاوتی با این گروه از دانش‌آموزان نخواهید داشت.

ناامیدی بعضی کنکوری‌ها و کنار گذاشتن همه چیز

خیلی از کنکوری‌ها به ماه‌های آخر که می‌رسند دچار سندروم بی‌انگیزگی می‌شوند و به ناگاه همه چیز را کنار می‌گذارند. این دانش‌آموزان فکر می‌کنند همه مطالبی که تا به الان خوانده را فراموش کرده‌اند. یا از خود انتظار دارند که بعد از چندین ماه درس خواندن بتوانند تراز و درصدهای بالایی بیاورند؛ در صورتیکه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. حتی رتبه 1 کنکور هم نمی‌تواند برای همه دروس درصد 100 داشته باشد و یا ترازهای عجیب و غریب بیاورد.

بایدها و نبایدهای برای قبولی کنکور در سه ماه

همانطور که پیشتر اشاره کردم،این سه‌ ماه می‌تواند معجزه بزرگی را رقم بزند البته اگر راه و روش آن را بدانید. در ادامه برای دو گروه از دانش‌آموزان این مسیر را ترسیم می‌کنم. قلم و کاغذ آماده است؟!

کنکوری‌های شروع از صفر

خب همین اول گوشزد می‌کنم که هر چیزی تا الان اتفاق افتاده را کنار بگذارید و خود را برای یک مسیر جدید آماده کنید. با انجام کارهای زیر می‌توانید به یک نتیجه خوب، امیدوار باشید و به جای پشت کنکور ماندن، مهرماه متفاوتی را در دانشگاه برای خود رقم بزنید.

1. تعیین سطح

اول از همه خودتان را بسنجید. شما باید متوجه شوید که در چه دروسی نقطه ضعف یا قوت دارید. ارزیابی کنید که در کدام درس‌ها می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید. براساس شناختی که از قبل از خودتان دارید و همچنین مطالبی که قبلا شاید مطالعه کرده‌اید، می‌توانید تا حدودی تصمیم بگیرید. اما دادن آزمون تعیین سطح می‌تواند این موضوع را روشن‌تر کند.

2. برنامه‌ریزی دقیق

شما حدودا 90 روز تا کنکور زمان دارید و باید برای تک تک دقایق این روزها برنامه‌ریزی داشته باشید. به هیچ عنوان فی‌البداهه عمل نکنید. باید به صورت دقیق مشخص کنید که برای هر روز چه برنامه‌ای دارید و باید چه کاری انجام دهید. حجم مطالبی که قرار است بخوانید را تخمین بزنید و تقسیم به روزهای باقی‌مانده کنید. البته در ابتدا باید یک نگاه کلی داشته باشید و سپس برنامه دقیق‌تر را به صورت هفتگی برای خودتان بچینید تا منعطف باشد.

3. حذف مباحث

مطمئنا شما در زمان کم، نمی‌توانید تمام مطالب را برای کنکور مطالعه کنید و برای آن آمادگی داشته باشید. اگر بخواهید 100 درصد مطالب را بخوانید، باید بگوییم که پایان خوشی در انتظارتان نخواهد بود. حتما قبلا این جمله را شنیده‌اید که تسلط صدرصدی برا 50 درصد مطالب بهتر از تسلط 50 درصدی بر صدرصد مطالب است. شما باید مباحثی را انتخاب و مطالعه کنید که نقاط قوت شماست و همچنین جزو مطالب تست‌خیز به شمار می‌رود.

4. حجم معقول و منطقی

برنامه‌ای که می‌نویسید باید طوری تنظیم شود که بین تایم و حجم هماهنگی وجود داشته باشد. کیفیت و یادگیری همیشه در اولویت باشد نه اینکه حتما تمام دروس را تمام کنید. متناسب با حجمی که دارید زمان مشخص کنید و تمامی جوانب را در نظر بگیرید؛ مثلا ننویسید یک فصل زیست در یک ساعت، یا یک درس روانشناسی در یک ساعت.

5. انتخاب درست منابع

بعد از اینکه مباحث تست‌خیز و مهم را مشخص کردید، حالا وقت آن است که منابع مطالعه را پیدا کنید. تمرکز اولیه را بر کتب درسی بگذارید، زیرا  انجام این کار دقیقا مصداق یک تیر و دو نشان است. شما با تسلط بر کتاب درسی می‌توانید امتحانات نهایی را هم به خوبی پیش ببرید. بعد از مطالعه کتاب درسی، به سراغ منابع کمک‌درسی بروید. سعی کنید از منابع پرحجم دوری کنید و یک منبع مناسب انتخاب کنید. برای مثال درسنامه عربی خیلی سبز بسیار طولانی است و اصلا مناسب این دوران نیست. 

6. تست به توان هزار

تست تعداد بالا در این برهه، حرف اول را می‌زند. تست می‌تواند تمامی اطلاعات شما را به چالش بکشاند و این توانایی را به شما بدهد که بتوانید از آنها استفاده کنید. همچنین با تست زدن زیاد می‌توانید دست طراح را بخوانید و با انواع سوالات در رابطه با یک مبحث آشنا شوید.

7. سوالات کنکور سال قبل

برای آشنایی بیشتر با سوالات کنکور و همچنین پیدا کردن نحوه مدیریت زمان، باید کنکور سال‌های گذشته را دریابید. می‌توانید از منابعی که کنکورها را جمع‌آوری کرده‌اند استفاده کنید تا راحت تر این مسیر را پیش ببرید مانند کنکوریوم مهروماه.

8. جمع‌بندی درست

دو هفته مانده به کنکور، از یادگیری مطالب جدید دست بردارید. مطالب را جمع‌بندی و مرور کنید و روش‌هایی مانند تورق سریع استفاده کنید. اگر مطالب را به درستی جمع‌بندی نکنید، نمی‌توانید به درستی از آنها استفاده کنید؛ زیرا بدون جمع‌بندی ذهن منسجمی ندارید.

9. در نظر گرفتن تایم مرور و جبران

دو تایم مهم باید در برنامه برای خودتان در نظر بگیرید. همانطور که قبلا هم گفتم، فراموشی یک اتفاق طبیعی است و خواه یا ناخواه اتفاق می‌افتد. اما شما باید از پادزهر آن، یعنی مرور، استفاده کنید. مرورهای شبانه، مهم‌ترین قسمت از پروسه مرور است که باید داشته باشید؛ زیرا بیشترین حجم فراموشی در ساعات اولیه اتفاق می‌افتد. برای مواردی که از آنها عقب می‌مانید تایم جبرانی در نظر بگیرید؛ البته سعی کنید تا حد امکان برنامه را کامل انجام دهید و دچار عقب ماندگی نشوید.

10. استفاده از همایش‌های جمع‌بندی

دیدن  همایش‌های جمع‌بندی بسیار موثر است و باعث می‌شود تا یک دیدگاه کلی نسبت به هر مبحث پیدا کنید. بهتر است دو یه سه هفته مانده به کنکور از این همایش‌ها استفاده کنید. برای پرداختن به نکات بیشتر و بررسی همه‌جانبه این موارد، در مقاله شروع از فروردین برای کنکور یک رویا نیست! منتظر شما هستیم. مسلما می‌توانید با اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر، این سه ماه را با بهترین تکنیک و متدها پیش ببرید.

کنکوری‌های تقریبا آماده

  1. تعیین سطح

خودتان را کامل ارزیابی کنید که تا الان دقیقا چه مسیری را طی کرده‌اید. آیا توانسته‌اید نقاط ضعفتان را برطرف کنید؟ آیا مطالبی که باید قبلا مرور می‌کردید را مطالعه کردید؟ آیا جمع‌بندی درسی در دوران عید داشته‌اید؟ و کلی سوالات دیگر که خودتان حتما تا الان دغدغه آنها را داشته‌اید. اوضاع‌تان در تمامی دروس را با توجه به درصد تست‌ها و نتایج آزمون‌های گذشته بررسی کنید. هر چه تعیین سطح دقیق‌تری داشته باشید، بهتر می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. 

  1. اولویت‌بندی مباحث براساس سطح

حالا که به طور دقیق مشخص کردید که دقیقا در هر درس چه سطحی دارید، باید به سراغ اولویت‌بندی آنها بروید. می‌توانید برای اینکه دقیق‌تر اولویت‌بندی کنید، از فهرست کتاب درسی کمک بگیرید. سه مداد رنگی به رنگ‌های سبز، آبی و قرمز بردارید. در فهرست کتاب، دروس را که در آنها قوی هستید را سبز رنگ، دروسی که نه قوی هستید نه ضعیف آبی و دروسی که در آنها ضعیف هستید را قرمز رنگ کنید. فراموش نکنید که حتما از نتایج آزمون‌های گذشته کمک بگیرید. حالا وقت آن است که بیشتر تایم خود را صرف مطالبی کنید که تسلط کمی بر روی آنها دارید اما با کمی مطالعه می‌توانید آنها را به نقاط قوت تبدیل کنید. همچنین نقاط قوت را با تست بیشتر، پایدار کنید.

  1. مدیریت زمان

سعی کنید مدیریت زمان را در این برهه زمانی بیشتر تمرین کنید. مطالعه دروس صرفا 50 درصد از کار است و 50 درصد دیگری به مدیریت زمان اختصاص دارد. از تست‌های زماندار غافل نشوید و هموار خودتان را با زمان به چالش بکشید. در آزمون‌های آزمایشی و یا شبیه‌ساز کنکور، حتما مدیریت زمان را زیاد تمرین کنید.

  1. آزمون شبیه‌ساز کنکور

حتما از آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور استفاده کنید و به خوبی آنها را تحلیل کنید. این آزمون‌ها خط ذهنی خوبی به شما‌ می‌دهند و باعث می‌شوند تا بهتر شرایط کنکور را درک کنید. سعی کنید دقیقا مانند کنکور از خودتان آزمون بگیرید و شرایط را شبیه‌سازی کنید. اهمیت این آزمون‌ها در دو یا سه هفته پایانی بسیار زیاد می‌شود.

  1. استفاده از آزمون‌های گذشته

اگر در آزمون شرکت کرده‌اید، حتما مجددا دفترچه‌ها را به روی کار بیاورید. این آزمون یک منبع تستی فوق العاده برای شما به حساب می‌آیند و می‌توانند این اطمینان را به شما بدهند که آیا پیشرفتی نسبت به قبل داشته‌اید یا خیر. حتما چک کنید که سوالاتی را که در آن زمان اشتباه پاسخ داده‌اید را این بار چطور پاسخ دادید.

  1. جمع‌بندی درست

آخر کار را درست ببندید! همانطور که گفتم بسیاری از کنکوری‌ها، با اینکه بسیار خوب درس خوانده‌اند اما باز هم به نتیجه دلخواه نمی‎رسند. می‌پرسید چرا؟ چون رکن آخر کار را خوب جمع نکرده‌اند. ذهن بدون جمع‌بندی، دقیقا مانند یک اتاق بهم ریخته است که مشخص نیست هر کدام از وسایل کجا هستند. از منابع خلاصه‌نویسی، حاشیه‌نویسی، همایش جمع‌بندی، آزمون جامع، روش تورق سریع و… غافل نشوید.

  1. آمادگی برای نهایی

همزمان با خواندن برای کنکور، دروس نهایی را هم گرامی بدارید جانم. فراموش نکنید که 50 درصد رتبه کنکور در دستان نمرات نهایی است و باید برای آنها نیز تلاش کنید. با توجه به روند متفاوت سوالات نهایی در سال‌هتی اخیر، باید خیلی بیشتر از گذشته خود را آماده کنید.

نکات خیلی مهم برای شما!

خب امیدوارم تا به الان پاسخ سوال چه کار کنم تا در 3 ماه باقی مانده تا کنکور 3 رقمی شوم؟ را گرفته باشید. چند نکته در گوشی دیگر وجود دارد که حتما باید بدانید.

  • برای یک شروع از صفر پر از انرژی، اول از همه فضای مطالعه را فراهم کنید. نور را بررسی کنید و جایی را انتخاب کنید که کمترین سروصدا و حواس‌پرتی را داشته باشد.
  • اتاق را به سبک و سیاق کنکوری بچینید و تمام عوامل حواس پرتی را از اتاق بیرون بیاورید.
  • ساعت خواب و بیداری خود را چک کنید و به مرور تغییر دهید. ساعت خواب و بیداری را طوری تنظیم کنید که قرار است فردا کنکور دهید.
  • زودتر بخوابید و صبح‌ها هم زودتر بیدار شوید. باید طوری تنظیم کنید که ساعت 8 صبح، ذهن شما در حالت بیداری کامل باشد.
  • گوشی را خارج از محیط مطالعه قرار دهید و تایم استفاده از آن را کنترل کنید.
  • اگر اهل رقابت هستید، می‌توانید پارتنر درسی داشته باشید. اما پیشنهاد ویژه ما، استفاده از پنل رقابتی در اپلیکیشن نوتروفیل است.
  • به تغذیه خود در این سه ماه اهمیت دهید و به آن بی‎‌توجهی نکنید.
  • روش مطالعه هر درس را یاد بگیرید و به کار ببندید.
  • روتین‌های شبانه و صبحگاهی داشته باشید.
  • برای دروس مهارت محور، تکرار و تمرین بالایی داشته باشید.

همانطور که می‌دانید، استفاده از تجربیات رتبه برترها یا پشت کنکوری‌های سال قبل می‌تواند بسیار در مسیر کنکور، مفید و کمک کننده باشد. چندتا از این تجربیات را در بالا مطالعه کرده‌اید. تجربیات رتبه برترها به شما می‌گوید چه کارهایی را انجام دهید و تجربیات پشت‌کنکوری‌ها به شما می‌گوید چه کارهایی را هرگز انجام ندهید و کنار بگذارید.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

3 ماه آخر مانده به کنکور، جزو پر بازده‌ترین ماه‌ها است که باید به غنیمت بشمارید. استفاده درست از تک تک روزای باقی‌مانده تا کنکور، می‌تواند نتیجه‌ای را رقم بزند که حتی لحظه‌ای به فکرتان خطور نکرده باشد. پس این سه ماه را دست کم نگیرید و همین حالا دست به کار شوید. ما در نوتروفیل، بار دیگر به یکی از پرچالش‌ترین و متداول‌ترین سوالات شما، یعنی چه کار کنم تا در 3 ماه باقی مانده تا کنکور 3 رقمی شوم؟، پرداختیم و تمامی جوانب را بررسی کردیم. سعی کنید تمامی موارد را به کار ببندید و از همین حالا شروع کنید. کنکوری‌های سال‌های گذشته هم دقیقا همین حس حال را داشته‌اند، گاهی پر از امید، گاهی تهی از هر انگیزه‌ای، گاهی سردرگم، گاهی افسرده و… اما با این حال دست به زانو گرفتند و بلند شدند. مطمئن باش که شما هم می‌توانید. هیچ‌چیز نشدنی نیست فقط باید بخواهید و تلاش کنید. این هم یک جمله کلیشه‌ای نیست. کافیست عمل کنید تا به شما ثابت کنم که شدنی است!

خیلی دوست داریم و خوشحال میشیم که نظرت رو در رابطه با این مقاله بدونیم. اگه سوالی داری یا نکته‌ای هست که مقاله‌مون رو کامل میکنه، با جون و دل تو کامنتا می‌شنویم دوست خوبِ من!

سوالات متداول

چطور می‌توانم در سه ماه مانده به کنکور، بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشم؟

سه ماه آینده، پربازده‌ترین دوران است و باید بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشید. می‌توانید با کمک مشاورین و یا مقالات نوتروفیل، با بهترین روش‌ها این مسیر را سپری کنید.

ساعت مطالعه روزانه‌ام در این سه ماه چقدر باید باشد؟

سعی کنید به مرور ساعت مطالعه را بالا ببرید و به یک روند ثابت برسانید. همانطور که می‌دانید برای رسیدن به بودجه‌بندی مورد نظرتان، باید ساعت مطالعه بالایی داشته باشید.

اهمیت آزمون دادن برای قبولی کنکور در سه ماه چقدر است؟

آزمون، نقش بسزایی در آشنایی شما با نحوه سوالات کنکور و همچنان نحوه مدیریت زمان دارد. سعی کنید حتما در برنامه سه ماهه کنکور از آن غافل نشوید.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها