رتبه لازم برای رشته بیوتکنولوژی؛ شرایط تحصیل برای دکترا پیوسته و ناپیوسته بیوتکنولوژی

رتبه لازم برای رشته بیوتکنولوژی
مسیر مطالعه

رشته بیوتکنولوژی که به‌عنوان رشته‌ای نوظهور فقط در برخی از دانشگاه‌های برتر کشور ارائه می‌شود، در دو مقطع دکترای پیوسته و دکترای ناپیوسته دانشجو می‌پذیرد. قبول شدن و تحصیل در این رشته برای بچه‌های ریاضی و تجربی به شرطی امکان‌پذیر است که هم به دروس زیست و شیمی علاقه داشته باشند و هم پایه قوی در محاسبات فیزیک و ریاضی داشته باشند.
اما اگر می‌خواهید بدانید با چه رتبه‌ای می‌توانید در این رشته خاص و آینده‌دار پذیرفته شوید؟ در این مقاله، به شما خواهیم گفت که برای قبولی در دانشگاه تهران، باید رتبه زیر 500 بیاورید. همچنین میتوانید با رتبه زیر 2000 در سایر دانشگاه‌های دولتی قبول شوید و حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد 5000 است.
همچنین با بررسی چندین کارنامه از قبولی‌های سال‌های قبل، کمک می‌کنیم تا حدنصاب درصد هر درس را برای هر منطقه تخمین بزنید و با اولویت‌بندی صحیح، بهترین مسیر کنکور را طی کنید. البته شما می‌توانید برای اطلاعات دقیق‌تر در مورد رتبه لازم برای رشته بیوتکنولوژی پزشکی از مشاوره رشته تجربی هم کمک بگیرید. مشاوران نوتروفیل بر اساس آمار واقعی برای شما هدف‌گذاری کرده و با یک برنامه شخصی‌سازی‌شده، احتمال موفقیت شما را بالا می‌برند.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

رشته بیوتکنولوژی چیست؟ رشته کاربردی علوم پایه و مهندسی

بیوتکنولوژی که به آن زیست‌فناوری هم می‌گویند، علم استفاده از موجودات زنده و فرآیندهای زیستی است. این علم برای توسعه یا تولید محصولات یا هر گونه کاربرد سامانه‌های زیستی، جانداران یا مشتقات آن کاربرد دارد. به عبارت ساده‌تر، بیوتکنولوژی به معنای به‌کارگیری دانش علوم زیستی در کنار فناوری برای حل مشکلات و ارتقای سطح زندگی بشر است. برای آشنایی بیشتر با این رشته و اطلاع از واحدهای درسی آن، توصیه می‌کنیم مقاله رشته بیوتکنولوژی را نیز مطالعه کنید.

مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل
مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل

حداقل درصدها و رتبه لازم برای قبولی در رشته بیوتکنولوژی

رشته بیوتکنولوژی که میان رشته‌ای محسوب می‌شود، ترکیبی از علوم پایه و مهندسی است. اگر در کنکور سراسری بتوانید رتبه لازم را کسب کنید در رشته بیوتکنولوژی عمومی قبول می‌شوید. ادامه تحصیل در این رشته می‌تواند دو حالت داشته باشد:

دکترای پیوسته بیوتکنولوژی:

گرایش های بیوتکنولوژی

زمانی که خودم در تب و تاب کنکور بودم خیلی در علاقه به تحصیل آن هم به صورت دکترای پیوسته در رشته بیوتکنولوژی داشتم. دکترای پیوسته این رشته که فقط در دانشگاه تهران ارائه می‌شود، نیاز به رتبه های سه رقمی دارد و شما در یک دوره هفت ساله می‌توانید مدرک PHD خود را در این رشته بگیرید. البته در طی این هفت سال نیز باید چند آزمون را پشت سر بگذارید و در آزمون جامع نمره حدنصاب بگیرید تا بتوانید برای انتخاب گرایش اقدام کنید.

دکترای ناپیوسته بیوتکنولوژی:

بسیاری از دانشگاه‌های کشور این رشته را در مقطع کارشناسی برگزار می‌کنند و با رتبه‌های 4 رقمی زیر 5000 هزار دانشجو می‌پذیرند. مطمئنا این دانشگاه‌ها از کیفیت و درجه اعتبار کمتری نسبت به دانشگاه تهران برخوردار خواهد بود؛ به همین دلیل اغلب داوطلبانی که برنامه جدی برای آینده دارند، برای قبولی در رشته بیوتکنولوژی، دکترای پیوسته دانشگاه تهران را اولویت قرار می‌دهند.

البته بخش زیادی از سهمیه قبولی در این رشته به دانش‌آموزانی اختصاص دارد که در المپیادها رتبه خوبی کسب کرده‌اند. اما نگران نباشید سهمیه‌ای هم برای رتبه‌های کنکور در نظر گرفته شده که به شرط قبولی در مصاحبه علمی، امکان پذیرش در این رشته برای کنکوری‌ها وجود دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت رشته ی بیوتکنولوژی چه رتبه ای میخواد و درباره درصدهای مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه دولتی و آزاد بیشتر صحبت می‌کنیم.

حداقل درصدها برای قبولی در رشته بیوتکنولوژی دولتی

این رشته که نتیجه همکاری دو یا چند رشته دانشگاهی است، بیش از 33 رشته علوم پایه را پوشش می‌دهد. به همین دلیل موفقیت در آن علاوه بر هوش و استعداد نیاز به روحیه جستجوگری و پژوهش دارد. به‌علاوه در سال‌های اخیر داوطلبان علاوه بر رتبه بالا در کنکور، نیاز به معدل نهایی خوب دارند تا به حداقل رتبه لازم برای قبولی در رشته بیوتکنولوژی دست یابند.
بنابراین با توجه به تاثیر 50 درصدی معدل در نتیجه کنکور سراسری، داشتن معدل 18 به بالا می‌تواند شانس شما را برای رسیدن به نتیجه دلخواه افزایش دهد. همچنین اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه تهران را دارید، باید در همه درس‌ها به درصد بالای 50 برسید و دو درس اصلی را نیز با درصدها بالای 80 پشت سر بگذارید. با توجه به حساسیت قبولی در این رشته توصیه می‌کنیم حتما به کمک نوتروفیل، تخمین رتبه کنکور انجام دهید تا از سطح خود نسبت به سایر دانش‌آموزان آگاه شوید.

حداقل درصدها برای قبولی در رشته بیوتکنولوژی آزاد

خوشبختانه رشته بیوتکنولوژی جزو رشته‌های پر طرفداری است که در دانشگاه‌های آزاد هم ارائه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید رتبه مورد نیاز در این دانشگاه‌ها کمتر از دانشگاه‌های دولتی است؛ بنابراین با درصدهای کمتر هم می‌توان در دانشگاه‌های آزاد پذیرش گرفت.
اما نکته‌ای که در اینجا باید به شما یادآوری کنم، اهمیت و اعتبار مدرک تحصیلی شما برای آینده شغلی است. زیرا تا جایی که در سال‌های اخیر دیدم، بازار کار این رشته مخصوصا در داخل ایران تا حد زیادی به دانشگاه محل تحصیل شما بستگی دارد و در مورد این رشته، بچه‌های دانشگاه تهران شانس بالاتری برای استخدام دارند.
به‌هرحال اگر جزو افرادی هستید که ادامه تحصیل در رشته موردعلاقه‌تان از بازار کار اهمیت بیشتری دارد، می‌توانید بیوتکنولوژی را حتی در دانشگاه آزاد بگذرانید. اما توصیه می‌کنم ناامید نباشید؛ چون همیشه استثناهایی وجود دارد. اگر جزو دانشجویان پر تلاش باشید که رزومه علمی قوی و مقالات معتبری ارائه کنید، همیشه شانس برای ورود به بازار کار خواهید داشت.
در اینجا لازم است به این نکته هم اشاره کنم که در بسیاری از رشته‌های دیگر تجربی، آینده شغلی خوبی فراهم است که دانشگاه محل تحصیل چندان اهمیت ندارد. شما می‌توانید در مقاله رشته های تجربی با این رشته‌ها آشنا شوید و آینده کاری خود را تضمین کنید.

نمونه کارنامه های آخرین قبولی ها در رشته بیوتکنولوژی

رشته بیوتکنولوژی

اغلب دانش‌آموزانی که در کنکور تلاش می‌کنند یکی از رشته‌های پیراپزشکی یا حوزه‌های مشابه را قبول شوند، علاوه بر جایگاه اجتماعی به بالا بردن سطح علمی خود نیز فکر می‌کنند. رشته بیوتکنولوژی یکی از رشته‌هایی است که به دانش بالا ختم می‌شود. پس اگر شما هم جزو این داوطلبان هستید و می‌خواهید بدانید حداقل رتبه لازم برای رشته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران چند است، به جدول‌های زیر دقت کنید. با توجه به کارنامه‌هایی که در سال‌های اخیر از داوطلبان منتشر شده، آخرین رتبه قبولی رشته زیست فناوری دولتی زیر 2000 بوده است. جدول‌های زیر مربوط به کارنامه داوطلبان سال‌های اخیر است که با رتبه خوب در دانشگاه تهران برای دکترای پیوسته این رشته پذیرش گرفتند.

رتبه و درصدهای لازم برای رشته بیوتکنولوژی منطقه 1
ریاضی69%70%60%
زیست‌شناسی61%63%80%
فیزیک62%87%66%
شیمی80%69%76%
زمین‌شناسی10%3%0%
ادبیات فارسی100%84%64%
عربی90%90%79%
دین و زندگی74%100%87%
زبان انگلیسی84%79%100%
رتبه در منطقه 1200132130
رتبه کشوری550357355
رشته محل قبولی دولتی روزانهدانشگاه تهراندانشگاه تهراندانشگاه تهران
رتبه و درصد لازم برای رشته بیوتکنولوژی منطقه 2
ریاضی44%58%59%
زیست شناسی66%71%79%
فیزیک57%73%75%
شیمی91%55%50%
زمین‌شناسی0%19%42%
ادبیات فارسی83%92%82%
عربی87%83%60%
دین و زندگی88%96%91%
زبان انگلیسی82%80%79%
رتبه در منطقه 2289280225
رتبه کشوری576554447
رشته محل قبولی دولتی روزانهدانشگاه تهراندانشگاه تهراندانشگاه تهران

بیوتکنولوژی، رشته آینده: چه رتبه‌ای برای قبولی نیاز است؟

بیوتکنولوژی به‌عنوان یک رشته میان‌رشته‌ای، علاوه بر تلاش زیاد به هوش و استعداد بالایی هم نیاز دارد. همین نکته می‌تواند یکی از دلایل اصلی باشد که رتبه لازم برای رشته بیوتکنولوژی در معتبرترین دانشگاه کشور که دانشگاه تهران است، باید زیر 500 باشد.
البته همانطور که گفتیم این رشته به صورت دکترای ناپیوسته در سایر دانشگاه‌های دولتی و آزاد نیز برگزار می‌شود که البته بازهم به رتبه‌های خوبی نیاز دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت که برای قبولی در رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه‌های برتر دولتی، به رتبه‌ای در حدود 1000 تا 2000 در کنکور سراسری نیاز است. در دانشگاه‌های دولتی کمتر شناخته شده و آزاد این رتبه می‌تواند تا 5000 نیز افزایش یابد.
در نهایت، توصیه می‌شود که داوطلبان کنکور برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد آخرین رتبه مورد نیاز برای رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه‌های مختلف، از یک فرد آگاه و با تجربه کمک بگیرند. مشاوران نوتروفیل با تجربه طولانی‌مدت در حوزه کنکور، از درصدهای حدنصاب برای هر درس اطلاع دارند و آماده پاسخگویی به دانش‌آموزان هستند.

سوالات متداول

آیا رتبه قبولی در رشته بیوتکنولوژی ثابت است؟

خیر، رتبه قبولی در رشته بیوتکنولوژی هر سال متناسب با تعداد داوطلبان، سطح سوالات کنکور و ظرفیت دانشگاه‌ها تغییر می‌کند. به همین دلیل، نمی‌توان یک رتبه دقیق و ثابت برای این رشته مشخص کرد.

آیا برای قبولی در رشته بیوتکنولوژی به درصد بالایی در همه دروس نیاز است؟

اگرچه داشتن درصد بالا در همه دروس، شانس قبولی را افزایش می‌دهد، اما تاکید اصلی در رشته بیوتکنولوژی بر دروس زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی است.

آیا دانشگاه آزاد اسلامی رشته بیوتکنولوژی دارد؟

بله بسیاری از دانشگاه‌های آزاد اسلامی رشته بیوتکنولوژی را ارائه می‌دهند. اما رقابت برای ورود به این رشته در دانشگاه‌های آزاد نیز بالاست.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها