هرآنچه که لازم است در مورد دروس مهم و رتبه ساز کنکور تجربی بدانید

دروس مهم و رتبه ساز کنکور تجربی
مسیر مطالعه

آشنایی با دروس مهم و رتبه ساز کنکور تجربی برای دانش‌آموزان تجربی امری، بسیار مهم و حیاتی است. آن دسته از داوطلبانی که مباحث پر تکرار و دروس مهم کنکور تجربی را می‌شناسند، مطالعه هدفمندتری داشته و به این ترتیب می‌توانند عملکرد بهتری نیز در کنکور داشته باشند. شناخت دروس رتبه ساز کنکور تجربی و اصطلاحاً آشنایی با مباحث تست خیز کنکور به افزایش سرعت مطالعه برای کنکور و حتی امتحانات نهایی کمک زیادی می‌کند.

درس زیست شناسی که بالاترین ضریب را دارد مهم‌ترین و رتبه‌سازترین درس این گروه آزمایشی است و دروس شیمی، ریاضی و فیزیک در رتبه‌های بعدی قرار دارند. برای آشنایی با مباحث تست خیز دروس رتبه ساز کنکور تجربی تنها کافی است که داوطلبان کنکور تجربی، سوالات کنکورهای چند سال اخیر را بررسی کنند. به این ترتیب داوطلب به صورت دقیق با بودجه‌بندی سوالات هر درس آشنا خواهد شد. لازم به ذکر است که داوطلبان با اطلاع از این موضوع، می‌توانند زمان‌بندی بهتری برای مطالعه دروس خود داشته باشند. 

در این مطلب قصد داریم به معرفی بودجه‌ بندی دروس مهم و تاثیرگذار در کنکور تجربی بپردازیم.

دروس مهم و رتبه ساز کنکور تجربی

رتبه‌های برتر کنکور به خوبی با این مسئله آشنا هستند که درس خواندن به تنهایی برای موفقیت در کنکور کافی نیست. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که آن‌ها با هدف افزایش تراز و بهبود رتبه کنکور خود انجام می‌دهند، اساسی و اصولی درس خواندن است. به همین دلیل، اولین کاری که آن‌ها باید انجام ‌دهند، برنامه ریزی و مطالعه اصولی بر اساس اولویت بندی هر یک از دروس است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این اولویت بندی باید بر اساس مباحث رتبه ساز در هریک از دروس کنکور تجربی انجام شود.

یکی از مهم‌ترین راهنمایی‌های که یک مشاور دلسوز و باتجربه به دانش‌آموزان رشته تجربی باید بدهد، آَشنایی و ارائه دروس مهم رتبه ساز کنکور است. در واقع بخشی از خدمات مربوط به مشاوره کنکور تجربی، این است که مشاور برای داوطلب کنکور تجربی متناسب با این دروس و مباحث مهم برنامه‌ریزی کند. به این ترتیب، داوطلب کنکور تجربی بیشترین نتیجه را از تلاش خود کسب خواهد کرد.

دروس رتبه ساز کنکور تجربی

زمانی که دانش‌آموزان تجربی وارد پایه دهم می‌شوند، در همان ابتدای سال تحصیلی متوجه سخت‌تر شدن دروس و افزایش حجم درس‌های خود می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مشکلات من و البته بسیاری از دانش‌آموزان در این زمان کمبود وقت است.

در واقع، حتی با وجود یک برنامه ریزی فشرده و منظم بازهم ممکن است از برنامه عقب بمانید. به همین دلیل، ممکن است به عنوان یک داوطلب کنکور تجربی نتوانید به خوبی دروس را مرور و دوره کنید.  اگر به خوبی با نکات و اصولی برنامه ریزی آَشنا نباشید، ممکن است در این زمان احساس خستگی و شکست کنید.


یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تکنیک‌هایی که می‌توانید در این زمان از آن استفاده کنید، آشنایی و استفاده از مباحث تست خیز کنکور است. مباحث تست خیز به آن دسته از مطالبی اشاره دارد که هر ساله در کنکور مورد توجه طراحان سوالات کنکور قرار می‌گیرد و دائماً از این مباحث سوال طرح می‌شود. این مباحث به هیچ وجه محدود به یک یا دو درس نیستند، بلکه تمامی دروس دارای مطالبی هستند که هر سال بیش از سایر مباحث مورد توجه طراحان کنکور قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین فواید آشنایی با این مباحث برای آن دسته از داوطلبان است که نرسیدند به خوبی تمام مطالب و مباحث کتاب درسی را مطالعه و یا مرور کنند.


اطلاع از رتبه ساز ترین دروس کنکور تجربی سبب می‌شود تا داوطلبان کنکور تجربی با نگاه دقیق‌تری مباحث مهم و پر تکرار منابع درسی را مطالعه کنند. در حقیقت، آشنایی با بودجه بندی هریک از دروس کنکور تجربی سبب می‌شود تا دانش‌آموزان به خوبی با موارد پر تکرار آَشنا شده و بر اساس این موارد یک برنامه ریزی اصولی برای سال کنکور خود داشته باشند. برای اطلاع یافتن از بودجه بندی دروس تجربی می‌توانید به صفحه بودجه بندی کنکور تجربی مراجعه کنید. 

در ادامه این بخش به معرفی بودجه بندی های رتبه ساز کنکور تجربی خواهیم پرداخت.

مباحث تست خیز درس زمین شناسی در کنکور تجربی زمین شناسی

مطمئناً شما نیز به عنوان داوطلب کنکور تجربی می‌‌دانید که درس زمین‌شناسی به سبب داشتن کم‌ترین ضریب در بین دروس رشته تجربی، عموماً از برنامه درسی داوطلبان حذف می‌شود. در ادامه این بخش به مهم‌ترین مباحث این درس می‌پردازیم. جالب است بدانید که با پاسخ دادن به سوالات فصل اول کتاب، 20 درصد برای کنکور کسب خواهید کرد.

مباحث تست خیز زمین شناسی در کنکورتعداد سوالات
آفرینش کیهان و تکوین زمین4 سوال
منابع معدنی و ذخایر انرژی، زیربنای تمدن و توسعه2 سوال
منابع آب و خاک2 سوال

مباحث مهم درس ریاضی در کنکور تجربی

چهار فصل تست خیز و مهم درس ریاضی در کنکور تجربی شامل موارد اشاره شده در زیر است.

مباحث سوال خیز کنکور سال‌های اخیرتعداد سوالات
مثلثات4 سوال
هندسه3 الی 4 سوال
حد و پیوستگی3 الی 4 سوال
مشتق4 سوال
کاربرد مشتق3 سوال

مباحث تست خیز درس زیست شناسی کنکور تجربی

همانطور که می‌دانید درس زیست شناسی به عنوان مهم‌ترین درس رشته تجربی، دارای تعداد زیادی مباحث مهم و تاثیرگذار است. در جدول زیر به مهم‌ترین مباحث درس زیست شناسی پرداخته شده است.

مباحث سوال خیز در کنکور سال‌های اخیرتعداد سوالات
بخش گردش مواد در بدن4 سوال
گوارش و جذب مواد3 سوال
جریان اطلاعات در یاخته4 تا 5 سوال
تولید مثل3 سوال

اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش در کنکور تجربی مربوط به سوالات زیست شناسی است که سومین بخش از سوالات دفترچه آزمون است. بهتر است به عنوان داوطلب تجربی بدانید که از مهم‌ترین و سوال برانگیزترین مباحث در بودجه بندی اعلام شده برای زیست کنکور، مربوط به بخش‌های گردش مواد و انتقال نسل‎ها است.


مباحث تست خیز فیزیک کنکور تجربی

مباحث تست خیز و رتبه ساز درس فیزیک در آزمون کنکور شامل موارد اشاره شده در جدول زیر است.

مباحث سوال خیز در کنکور سال‌های اخیرتعداد سوالات
بخش‌های الکتریسیته3 الی 4
نوسان و امواج4
فیزیک اتمی و هسته‌ای3 تا 4 سوال
جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم3 الی 4 سوال

مباحث مهم درس شیمی در کنکور تجربی

درس شیمی نیز جزو دروس بسیار مهم و حیاتی در کنکور تجربی است. در جدول زیر تعدادی از مهم‌ترین مباحث آن که مورد توجه طراحان قرار گرفته است را بیان کردیم.

مباحث سوال خیز کنکور در سال‌های اخیرتعداد سوالات
فصل‌های کیهان زادگاه الفبای هستی4 الی 5 سوال
پوشاک نیازی پایان ناپذیر4 الی 5
قدر هدایای زمینی را بدانیم4 سوال
در پی غذای سالم3 سوال
آب آهنگ زندگی2 الی 4 سوال

مباحث مهم و دروس رتبه ساز کنکور تجربی 1403

حتماً شما نیز به عنوان داوطلب کنکور تجربی به خوبی می‌دانید که کنکور در چند سال اخیر دستخوش تغییراتی شده است. بعضی از تغییرات کنکور در سال‌های اخیر عبارتند از:

  • تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در رتبه و تراز کنکور که در سال 1402 به 50 درصد رسیده است. در واقع، تاثیر سوابق تحصیلی بر روی کنکور بیانگر این موضوع است که برای قبولی در رشته‌های برتر لازم است تا امتحانات نهایی را نیز به اندازه کنکور جدی بگیرید.
  • مورد دوم حذف زیر گروه‌ها است که سبب شده تا هر درسی ضریب ثابت خود را داشته باشد که این موضوع به نفع دانش‌آموزان است. بنابراین اگر به عنوان داوطلب کنکور تجربی قصد دارید تا یک شبه راه یک ساله را طی کنید، تمرکز خود را بر روی مباحث تست خیز کنکور تجربی بگذارید.

نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این است که در سال‌های اخیر تراز دروس بسیار اهمیت یافته است. تراز هر درس به عملکرد سایر داوطلبان و میزان سختی سوالات آن درس در کنکور بستگی دارد. برای مثال در سال‌های اخیر درس ریاضی یکی از مهم‌ترین درس‌های رتبه ساز تبدیل شده است.


اگر شما نیز جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که به ریاضی علاقه‌ای ندارید و یا به هر دلیلی نسبت به این درس بی‌توجه بودید، لازم نیست نگران باشید، شما هنوز درس شیمی را دارید. در واقع درس شیمی همواره یکی از دروس بسیار مهم و تاثیرگذار برای آن دسته از داوطلبان فراری از درس ریاضی بوده است. از این رو بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی تلاش می‌کنند تا درصد و تراز بهتری را در درس شیمی کسب کرده و به این ترتیب درصد پایین خود در درس ریاضی را جبران کنند. برای آگاهی از بودجه بندی درس شیمی در کنکور پیش رو، می‌توانید به مقاله بودجه بندی شیمی کنکور مراجعه کنید. 


مباحث رتبه ساز و آسان تجربی

همانطور که پیش‌تر نیز در مورد مباحث تست خیز و مهم کنکور تجربی به این نکته اشاره کردیم که برنامه‌ ریزی و متد مطالعاتی دانش‌آموزان باید بر اساس مباحث رتبه ساز کنکور انجام شود. با این حال، جالب است بدانید که برخی از مباحث وجود دارند که با اینکه نسبتاً آسان و ساده ‌هستند اما پاسخ به آن‌ها درصد و تراز خیلی خوبی به دانش‌آموزان به ارمغان می‌آورد.  

  • در واقع این مباحث به دو صورت به داوطلبان کنکور تجربی کمک می‌کنند. در قدم اول، اگر سطح تست‌ها دشوار باشد، اکثر داوطلبان هول شده و نمی‌توانند به خوبی به سوالات پاسخ بدهند. بنابراین اگر داوطلبی به مطالب آسان‌تر توجه داشته باشد با دادن پاسخ درست به این مباحث، می‌تواند از سایرین پیشی بگیرد.  
  • همچنین ، اکثر این مباحث آسان در مدت زمان کمی خوانده شده و به این ترتیب می‌توان به راحتی به سوالات آن‌ها جواب داده و رتبه خود را بهبود بخشید.

در ادامه به معرفی مباحث آسان در هریک از دروس کنکور خواهیم پرداخت.

مباحث آسان زیست شناسی

در کتاب زیست دهم، مباحث آسان شامل فصل‌های، دنیای زنده، تنظیم اسمزی و دفع مواد زائد است.

کتاب زیست شناسی یازدهم این مباحث شامل، تنظیم شیمیایی، تولید مثل نهاندانگان و پاسخ گیاهان به محرک‌ها است.

مباحث آسان و مهم کتاب زیست دوازدهم عبارتند از، مولکول‌های اطلاعاتی، فناوری‌های نوین زیستی و رفتار‌های جانوران.

مباحث آسان درس ریاضی

مباحث آسان درس ریاضی پایه دهم شامل، توان‌های گویا و عبارت‌های جبری، معادله و نامعادله.

از جمله مباحث آسان درس ریاضی پایه‌های یازدهم و دوازدهم می‌توان به هندسه تحلیل و جبر، هندسه(فصل2) در کتاب پایه یازدهم و مبحث هندسه (فصل6) در کتاب دوازدهم اشاره کرد.


همانطور که می‌دانید، یکی از دروس بسیار تاثیرگذار در کنکور تجربی به خصوص در سال‌های اخیر، درس ریاضیات بوده است. بنابراین داوطلبانی که قصد دارند تا در رشته‌های پرمتقاضی قبول شوند باید بر روی این درس تسلط بسیار خوبی داشته باشند. لازمه تسلط بر مباحث ریاضی برنامه ریزی و مطالعه بر اساس بودجه بندی اعلام شده برای درس ریاضی تجربی است.

مباحث آسان فیزیک

مباحث آسان و رتبه ساز فیزیک در کنکور شامل فیزیک و اندازه گیری و ویژگی‌های فیزیکی مواد از کتاب فیزیک پایه دهم است. همچنین مباحث الکتریسیته ساکن از پایه یازدهم و فیزیک اتمی و هسته‌ای از پایه دوازدهم نیز در این دسته قرار می‌گیرند.

بسیاری از داوطلبان برتر و یا حتی دانش‌آموزان معمولی‌ نیز تسلط خوبی بر روی مباحث فیزیک دارند، بنابراین بهتر است برای کسب رتبه و تراز بهتر در این درس متناسب با بودجه بندی اعلام شده برای درس فیزیک پیش بروید. مقاله بودجه بندی فیزیک کنکور را از دست ندهید.

مباحث آسان درس شیمی

مباحث آسان و تست خیز درس شیمی در کنکور شامل موارد اشاره شده در زیر است.

شیمی پایه دهم: آب آهنگ زندگی

درس شیمی پایه یازدهم : قدر هدایای زمینی را بدانیم و در پی غذای سالم

مباحث آسان شیمی پایه دوازدهم : شیمی جلوه ای از هنر زیبایی و ماندگاری، شیمی راهی به سوی آینده‌ای روشن‌تر

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا به صورت کامل و جامع به معرفی دروس مهم و رتبه ساز کنکور تجربی و شرح اهمیت این دروس در بهبود رتبه داوطلبان بپردازیم. اگر شما در این مورد نظر و یا سوالی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. مشاوران ما در نوتروفیل در این مسیر همراه شما بوده و به شما پاسخ می‌دهند.

سوالات متداول

منظور از مباحث رتبه ساز چیست؟

مباحث رتبه ساز آن دسته از مطالب هستند که میانگین درصد و تراز سایر داوطلبان در آن‌ها کم بوده و در نتیجه پاسخ دهی درست به آن‌ها سبب افزایش تراز داوطلب خواهد شد.

آیا تنها باید مباحث رتبه ساز کنکور را مطالعه کرد؟

رتبه‌های برتر تلاش می‌کنند تا به همه‌ی مباحث مسلط شده و رتبه خوبی بدست بیاورند. با این حال اگر زمان کمی برای شما باقی مانده است بهتراست تلاش و تمرکز خود را بر روی مباحث مهم و رتبه ساز بگذارید.

چگونه مباحث رتبه ساز را شناسایی کنیم؟

شناسایی مباحث مهم کنکور اغلب از طریق بررسی کنکورهای گذشته و بودجه بندی دروس کنکور انجام می‌شود. 

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها