درس خواندن بدون استرس؛ درمان کمال گرایی در درس خواندن

درمان کمال گرایی در درس خواندن
مسیر مطالعه

کمال‌گرایی، تمایل به انجام بی‌نقص هرکاری گفته می‌شود؛ درحالی‌که می‌تواند محرک تلاش و پشتکار باشد، در زمینه درس خواندن می‌تواند به چالشی جدی تبدیل شود. کمال گرایی در درس خواندن شبیه به یک شمشیر دو لبه است. یعنی اگر به میزان لازم باشد می‌تواند محرک تلاش شما باشد، اما اگر به‌صورت افراطی باشد می‌تواند بازدهی شما را کاهش دهد.

در این مقاله هر یک از این راهکارها را به تفصیل برایتان توضیح می‌دهیم.

کمال گرایی در درس خواندن

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که مطلبی را بخوانید اما احساس کنید به نحو احسن آن را یاد نگرفتید و مجدداً برگردید به ابتدای مطلب! آنجایی مشکل ایجاد می‌شود که این کار را فقط یک بار انجام ندهید و تبدیل به یک عادت وسواس‌گونه در شما شود. در این صورت شما به کمالگرایی در درس خواندن دچار شده‌اید.
قطعاً تمام دانش‌آموزان از اهمیت مدیریت زمان آگاه هستند. کنکور یک ماراتن است و دانش‌آموزانی که بتوانند در مدت‌زمان کمتر، مطالب بیشتری را بخوانند؛ در این ماراتن برنده می‌شوند. اما برخی دانش‌آموزان با اینکه این موضوع را می‌دانند بازهم در دام کمالگرایی می‌افتند. بجای اینکه در طول روز تمام آیتم‌های برنامه درسی خودشان را انجام دهند، تمام وقتشان را بر روی یک درس می‌گذارند. کمال گرایی در درس خواندن به آن‌ها اجازه نمی‌دهد تا برنامه‌ خود را پیش ببرند.

درمان کمال گرایی در درس خواندن

تکنیک های درمان کمال گرایی در درس خواندن متعدد است، اما در اینجا به ۵ مسیری که مطمئن هستیم برایتان نتیجه‌بخش است؛ اشاره می‌کنیم.

1 . هدف‌گذاری واقع بینانه

کمالگرایی می‌تواند هم در مطالعه روزانه اتفاق بیوفتد، هم برای برنامه‌ریزی درسی! اگر شما یک هدف غیرواقع‌بینانه و دور از دسترس برای خودتان تعیین کنید، احتمالاً دچار کمال گرایی در درس خواندن می‌شوید. در این حالت نه‌تنها به آن هدف نمی‌رسید، بلکه هرروز ناامیدتر هم می‌شوید.
مثلاً تصور کنید شما برای خودتان این هدف را تعیین کرده باشید که روزی ۱۵ ساعت درس بخوانید و ۱۰ آیتم درسی را هرروز در برنامه داشته باشید. معلوم است که شما نمی‌توانید به این هدف برسید، چون این هدف کاملاً غیرواقع‌بینانه است!
اینکه بدانید چطور باید اهداف واقع‌بینانه برای درس خواندن و مطالعه روزانه خود تعیین کنید، خودش یک مهارت است. اگر می‌خواهید نحوه صحیح هدف‌گذاری برای برنامه‌ریزی و مطالعه را یاد بگیرید، حتماً مقاله هدف گذاری برای کنکور؛ بزرگ‌ترین گام برای موفقیت را بخوانید. در این مقاله تمام تکنیک‌های موردنیاز شما برای یک هدف‌گذاری واقع‌بینانه را بیان کردیم.

2 . اولویت بندی برنامه‌ها

یکی از کلیدی‌ترین روش‌های درمان کمال گرایی در درس خواندن، اولویت‌بندی کارها است. زمانی که شما دانش‌آموزان برنامه‌های خود را اولویت‌بندی می‌کنید، در زمان خواندن یک مبحث نگران مبحث دیگری نخواهید بود. چون می‌دانید قرار است طبق اولویت‌بندی پیش بروید و مبحثی جا نمی‌ماند.

3 . کمک گرفتن از مشاور

برای اینکه بتوانید با افکار کمالگرایانه خود مقابله کنید، می‌توانید از یک مشاور کنکور کمک بگیرید. ماراتن کنکور پر از فراز و نشیب است. حضور یک فرد متخصص در کنار شما می‌تواند به شما کمک کند تا این مسیر برایتان هموارتر شود. بی‌شک مشاور کنکور روش‌های بسیاری را برای مقابله با افکار کمالگرایانه به شما می‌گوید. اگر احساس می‌کنید نیاز به یک نیرو کمکی دارید، درنگ نکنید و زمان را از دست ندهید. حتماً از «مشاوره کنکور» کمک بگیرید تا بتوانید کمال گرایی در درس خواندن را کنترل کنید.

من مدت زیادی رو درگیر کمال گرایی در درس خوندن بودم. روش‌های زیادی رو هم برای درمانش امتحان کردم. منتها یکی از اون روش‌ها بیشترین نتیجه رو برای من در پی داشت؛ کمک گرفتن از یک مشاور! مشاور کنکور به من کمک کرد نسبت به افکارم آگاهی پیدا کنم و بتونم اون‌هارو کنترل کنم. حتی زمان‌هایی که کمالگراییم داشت برمی‌گشت، به من هشدار میداد و همین موضوع برای من کافی بود تا دوباره ازش فاصله بگیرم.

4 . ایجاد محدودیت زمانی

بهترین روش درمان کمال گرایی در مطالعه، ایجاد محدودیت زمانی است؛ یعنی چه؟ یعنی برای هر پارت درسی، یک محدوده زمانی خاصی را مشخص کنید و خودتان را ملزم کنید بعد از پایان آن تایم، آن مبحث را کنار بگذارید.
ممکن است در چند مرتبه اول به خاطر کمالگرایی نتوانید آن مبحث را تمام کنید. اما اگر این روش را چند بار تمرین کنید؛ می‌توانید در دفعات بعدی پیشرفت بسیاری داشته باشید.
البته حواستان باشد که در ایجاد محدودیت زمانی هم دچار کمالگرایی نشوید! برای این کار می‌توانید اصول برنامه‌ریزی کنکور را بدانید تا احتمال اینکه معیارهای کمالگرایانه خودتان را در برنامه پیاده کنید، کمتر شود. اگر نگران این اصول هستید، مقاله صفر تا صد برنامه ریزی کنکور 1403را حتماً مطالعه کنید.

5 . نترسیدن از اشتباه کردن

یکی از باورهای اصلی که سبب کمالگرایی در درس خواندن می‌شود این است که من نباید هرگز شکست بخورم! همین باور باعث می‌شود شما فرصت اشتباه کردن و حتی تجربه ناکامی را به خودتان ندهید. اشتباه کردن، جزوی از مسیر شما است و شما نمی‌توانید کاملاً بی‌اشتباه باشید.
مهم اینه از اشتباهتمون درس بگیریم و دفعه بعدی تکرارش نکنیم.

سخن پایانی

همان‌طور که در طی مقاله برایتان گفتیم، کمال گرایی می‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کند. اگر درگیر موضوع هستید، باید درمان کمال گرایی در درس خواندن را جدی بگیرید. در این مقاله ۵ مسیری که بیشترین نتیجه را به شما می‌دهد، برایتان بیان کردیم. امیدواریم برایتان مفید باشد.

سؤالات متداول

کمال گرایی در درس خواندن باعث پیشرفت می‌شود؟

کمالگرایی در درس خواندن مانند یک شمشیر دو لبه است؛ یعنی هم می‌تواند نیروی محرک شما برای تلاش باشد و هم می‌تواند مانع پیشرفت شما شود.

درمان کمال گرایی در درس خواندن چیست؟

برای درمان کمال گرایی در مطالعه می‌توانید از روش‌های گفته‌شده در این مقاله استفاده کنید.

کمک گرفتن از مشاور می‌تواند در درمان کمال گرایی برای درس خواندن مؤثر باشد؟

بله، کمک گرفتن از مشاور یکی از بهترین روش‌های درمان کمالگرایی است.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها