خلاصه نویسی کنکور؛ کلید طلایی موفقیت

خلاصه نویسی کنکور
مسیر مطالعه

نزدیک کنکور یا آزمون‌های جامع است و می‌خواهید مواردی که قبلاً خوانده‌اید را مجدد مرور کنید و وقت کمی هم دارید. کل کتاب را هم قطعاً نمی‌توانید مجدد بخوانید و علامت سؤالی پیش میاید که الان باید دقیقاً چه‌کاری انجام دهید؟ پاسخ خلاصه نویسی برای کنکور است!

احتمالاً از زمانی که وارد دوران کنکور شده‌اید، خلاصه نویسی کنکور زیاد به گوشتان خورده است. شاید حتی درباره آن بارها مطالعه کرده باشید و می‌خواستید آن را انجام دهید؛ اما هر بار زمان زیادی از شما گرفته و نتوانسته‌اید. خلاصه نویسی برای کنکور یکی از فنون ضروری برای کنکور است که می‌تواند یکی از بهترین منابع برای مرور دروس در کنکور و حتی امتحانات باشد. اما اگر از اصول آن مطلع نباشید، وقت زیادی از شما خواهد گرفت. اصولی مانند حاشیه‌نویسی، رسم نمودار درختی و جدول، مارک‌دار کردن تست‌های مهم، نقشه ذهنی و… می‌توانند یک خلاصه نویسی مختصر و مفید را برای شما فراهم کنند.

در این مقاله علاوه بر این اصول به نکاتی از جمله متناسب بودن خلاصه با نوع درس هم اشاره کردیم و توضیح دادیم که خلاصه‌نویسی باید در دور چندم مطالعه که به مطلب تسلط دارید نوشته شود. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید یک منبع خوب برای دوران مرور خود تهیه کنید.

ضرورت خلاصه نویسی اصولی در کنکور

کنکور، آزمونی نفس‌گیر و سرنوشت‌ساز است که داوطلبان برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته دلخواه خود باید از آن عبور کنند. در این مسیر دشوار، مطالعه و یادگیری حجم انبوهی از مطالب درسی، چالشی بزرگ محسوب می‌شود. در اینجا چندین مورد می‌تواند به شما کمک زیادی کند که در ادامه برایتان توضیح می‌دهیم.

خلاصه نویسی به‌عنوان یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند و کلیدی، به کمک داوطلبان می‌آید تا با نظم‌دهی و انسجام مطالب، مسیر یادگیری و مرور را برای آن‌ها هموارتر کند. آنچه در خلاصه نویسی کنکور اهمیت بسیار زیادی دارد، آشنایی با روش‌ها و تکنیک‌های آن است.

ما در این مقاله هر آنچه درباره خلاصه نویسی باید بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهیم. اما یکی دیگر از ابزارهایی که می‌تواند در دوران کنکور به داوطلبین کمک کند، استفاده از مشاوره کنکور است. یک مشاور کنکور می‌تواند روش‌های خلاصه نویسی، تکنیک‌های تست‌زنی و مدیریت زمان و هر آنچه برای موفقیت در کنکور نیاز دارید را به شما آموزش دهد. اگر احساس می‌کنید نیاز به چنین فردی دارید، می‌توانید به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید و با خدمات ما آشنا شوید.

ویژگی‌های اصلی طرح‌های مشاوره کنکور نوتروفیل

منظور از خلاصه نویسی اصولی چیست؟

اصول خلاصه نویسی برای کنکور

یکی از روش‌های اصولی درس خواندن برای کنکور، استفاده از خلاصه‌نویسی‌ها است. دانش‌آموزان بسیاری فکر می‌کنند که خلاصه نویسی به روش رتبه ۱، این است که تمام نکات ریز و درشت کتاب را بازنویسی کنند. در حقیقت اینطور نیست! اگر بخواهید تمام نکات ریز و درشت کتاب را بازنویسی کندی، زمان درس خواندنتان دو برابر می‌شود. این در صورتی است که خلاصه نویسی برای کنکور قرار است به ما کمک کند تا بتوانیم در زمان کمی، تمام مطالب قبلی را مرور کنیم.

در روش خلاصه نویسی، نکات مهم و بولد کتاب استخراج شده و نکات کم‌اهمیت کنار گذاشته می‌شود. در واقع یک چکیده خیلی کاربردی از درس استخراج می‌کنیم طوری که هیچ نکته مهمی جا نماند!

البته درس خواندن برای کنکور، روش‌های بسیار دیگری هم دارد که اگر با آن‌ها آشنا باشید مسیر درس خواندن برایتان هموارتر می‌شود. با دانستن چند نکته به‌ظاهر کوچک می‌توانید درس خواندن را از یک فعالیت خسته‌کننده به فعالیتی تبدیل کنید که از شما انرژی زیادی نمی‌گیرد. اگر می‌خواهید این روش‌ها را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم را بخوانید.

نکات خلاصه نویسی به روش رتبه 1

خلاصه نویسی چند نکته مهم دارد که باید به آن توجه کرد، که در ادامه برایتان می‌گویم.

  • یادتان باشد خلاصه نویسی برای کنکور، در دور اول مطالعه اتفاق نمی‌افتد! در دور اول مطالعه، شما هنوز دیدگاه درستی نسبت به درس و مطالب مهم ندارید و وارد دنیای ناشناخته‌ها شده‌اید. برای نوشتن خلاصه، باید تسلط خوبی روی درس داشته باشید.
  • خلاصه نویسی باید مختصر و مفید باشد؛ یعنی فقط مطالبی که بسیار مهم و سوال‌خیز هستند.
  • خلاصه نویسی کنکور باید به زبان خودتان باشد تا در زمان مرور کردن، بهتر متوجه آن شوید.
  • خلاصه نویسی هر درس را باید متناسب با ماهیت آن درس انجام دهید؛ یعنی خلاصه نویسی برای درس ریاضی با درس زیست متفاوت است.
  • دروس حفظی مثل درس ادبیات و زیست‌شناسی را باید حتماً خلاصه کنید؛ به دلیل آنکه اگر خلاصه نکنید زمان زیادی برای مطالعه از شما خواهند گرفت و از طرفی درس مثل زیست‌شناسی از مهم‌ترین دروس در رشته تجربی هستند و نقشی تعیین‌کننده در کنکور خواهند داشت.

پیشنهادی برای مطالعه: خلاصه نویسی زیست

بهترین روش های خلاصه نویسی

روش های خلاصه نویسی برای کنکور

شاید تصور کنید باید حتماً یک دفتر جداگانه برای خلاصه‌نویسی داشته باشید؛ درصورتی‌که این تصور اشتباه است. در ادامه بهترین روش های خلاصه نویسی کنکور را به شما می‌گوییم.

1. حاشیه‌نویسی

نوعی از خلاصه نویسی کنکور است که شما در خود کتابتان می‌نویسید. مطالب مهم و کلیدی درس را استخراج می‌کنید و در حاشیه‌های کتاب می‌نویسید. برای این کار می‌توانید از یک برگه چسب‌دار استفاده کنید و در بالای هر صفحه یا ابتدای هر مبحث بچسبانید و مهم‌ترین مطالب را در آن بنویسید.


2. نمودار درختی

رسم نمودار درختی برای مطالب مهم درس، باعث می‌شود تا مطالب را عمیق‌تر و دسته‌بندی‌شده‌تر یاد بگیرید. نمودار درختی بدین‌صورت است که، تنه اصلی موضوع کلی و اصلی هر مبحث است. شاخه‌های اصلی شامل تمام مباحث فرعی‌ای هستند که از دل تنه اصلی درخت بیرون آمده و شاخه‌های فرعی هم نکات جزئی اما مهم هستند.


3. استفاده از نقشه ذهنی (mind map)

نقشه ذهنی یکی از بهترین ابزارهای خلاصه نویسی کنکور است که برای به تصویر کشیدن مطالب مختلف و نشان دادن ارتباط بین آن‌ها به کار می‌رود. هرکدام از نکات مهم توسط خط‌کشی‌هایی به سایر نکات متصل می‌شود. در انتها ما شبکه‌ای از اطلاعات خواهیم داشت که ارتباط بین هر یک از شاخه‌ها با دیگری به‌خوبی مشخص است.


4. مارک‌دار کردن تست‌های مهم

شاید تعجب کنید که بگوییم مارک‌دار کردن تست‌های مهم یکی از روش‌های مهم خلاصه‌نویسی و مرور کردن است! زمانی که شما تست‌های مهم را مارک‌دار می‌کنید در زمان مرور به‌راحتی مجدد سراغشان می‌روید و با خواندن آن‌ها، مطلب برایتان مرور می‌شود.


5. استفاده از جداول

زمانی که حرف از خلاصه نویسی کنکور به میان می‌آید، پای استفاده از جداول هم در این میان باز می‌شود. اگر می‌خواهید خلاصه‌ نویسی خوب و منسجمی داشته باشید، با استفاده از جداول مطالب را مرتب کنید و مرور را برای خودتان ساده‌تر کنید.

اهمیت خلاصه نویسی کنکور

شاید اصلاً برایتان این موضوع سؤال شود که خلاصه نویسی برای کنکور چه مزایایی دارد؟ در ادامه از اهمیت این موضوع و تأثیر آن برایتان خواهیم گفت.

  • صرفه‌جویی در زمان: خلاصه نویسی با فشرده کردن مطالب، زمان مطالعه و مرور را به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
  • افزایش تمرکز: در حین خلاصه نویسی، داوطلب مجبور به تفکر عمیق و تجزیه‌وتحلیل مطالب می‌شود که این امر به افزایش تمرکز و درک عمیق‌تر مفاهیم کمک می‌کند.
  • یادگیری فعال: خلاصه نویسی، فراتر از خواندن منفعلانه، یک فرایند یادگیری فعال است که به تثبیت مطالب در حافظه و به خاطر سپردن بهتر آن‌ها کمک می‌کند.
  • مرور آسان: خلاصه نویسی، منبعی مفید و قابل‌حمل برای مرور سریع و جمع‌بندی مطالب در آستانه امتحان است.

این‌که فکر می‌کنید خلاصه‌نویسی باعث می‌شود تا از دیگران و زمان برنامه عقب بیفتید، اشتباه محض است! قبول دارم که خلاصه نویسی فرایند وقت‌گیری است اما با استفاده از روش‌های اصولی که در این مقاله توضیح دادیم، می‌توانید این تایم را به حداقل برسانید. قطعاً هر درس ایستگاه‌های مرور و مطالعه زیادی در پروسه کنکور دارد؛ اگر خلاصه نویسی داشته باشید، می‌توانید مثل من، از اتلاف وقت در آن ایستگاه‌ها جلوگیری کنید و از رقبایتان جلو بزنید.

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

سخن پایانی

خلاصه نویسی برای کنکور، یک مهارت ارزشمند و کلیدی در مسیر موفقیت در کنکور است. با به‌کارگیری اصولی و خلاقانه این تکنیک، می‌توانید به‌طور موثرتری مطالعه کنید، مطالب را عمیق‌تر یاد بگیرید و در زمان خود صرفه‌جویی کنید. به یاد داشته باشید که خلاصه نویسی کنکور، یک فرایند شخصی است و بهترین روش، روشی است که با نیازها و سبک یادگیری شما سازگار باشد. شما تجربه‌ای از تأثیر خلاصه نویسی در کنکور یا امتحاناتتان دارید؟ لطفا سوالات یا تجربیاتتان را با ما و دیگر همراهان نوتروفیل در میان بگذارید.

سوالات متداول

خلاصه نویسی برای کنکور مفید است؟

خلاصه نویسی به‌عنوان یک ابزار قدرتمند و کلیدی، به کمک داوطلبان می‌آید تا با نظم‌دهی و انسجام مطالب، مسیر یادگیری و مرور را برای آن‌ها هموارتر کند.

از چه روش‌هایی برای خلاصه نویسی می‌توان استفاده کرد؟

برای یک خلاصه نویسی اصولی از روش‌های متنوعی مانند حاشیه‌نویسی، استفاده از نمودار درختی، استفاده از جداول و… می‌توان استفاده کرد.

خلاصه نویسی برای کنکور چه مزایایی دارد؟

خلاصه نویسی کنکور باعث می‌شود تا شما بتوانید در زمانتان صرفه‌جویی کنید. تمرکزتان بیشتر شده و یادگیری فعال داشته باشید.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها