اگر امتحان نهایی را خراب کردیم چه کنیم

جبران امتحان نهایی
مسیر مطالعه

اگر امتحان نهایی را خراب کردیم چه کنیم این بدترین سوال و البته شرایطی است که می‌تواند برای یک دانش‌آموز دوازدهمی ایجاد شود. دهد. در حقیقت با توجه به تاثیر 50 درصدی معدل نهایی بر نتایج کنکور، اهمیت امتحانات نهایی بسیار بیشتر از قبل شده است.
عموماً دانش‌آموزان سال دوازدهم تلاش زیادی برای کسب نمره بسیار عالی در امتحانات نهایی می‌کنند. با این حال، ممکن است در اثر رخ دادن اتفاقاتی اعم از مریض شدن، استرس و اضطراب شدید و غیره ممکن است سبب خراب کردن امتحان نهایی شود.
توجه داشته باشید، آنچه از خراب کردن امتحان نهایی بدتر است، از دست دادن اعتماد به نفس و انگیزه برای امتحانات بعدی و افتادن در دور باطل افسردگی است. در حالی که مهم‎ترین اقدام پس از خراب کردن امتحان و عزاداری پس از آن، جمع و جور کردن خود، حفظ آرامش، تلاش بیشتر و غیره است.
ما در این مطلب قصد داریم به طور کامل به اقداماتی که باید پس از تجربه خراب کردن یک امتحان انجام دهید، بپردازیم.

اگر امتحان نهایی را خراب کردیم چه کنیم؟

ما در این بخش 4 قدمی که پس از خراب کردن یک امتحان باید بدارید، خواهیم پرداخت.

  • قدم اول، حفظ آرامش

استرس و اضطراب ناشی از خراب کردن یک امتحان به احتمال بسیار زیاد سبب خراب کردن امتحان بعدی خواهد شد. به این ترتیب، دانش‎آموز در یک دور باطل افتاده و احساس سرافکندگی بیشتری را تجربه خواهد کرد.
بنابراین، اولین قدم حفظ آرامش و نگاه به جلو است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، برای کسب آرامش، اقداماتی مانند دوش گرفتن، پیاده روی کردن، موسیقی گوش دادن و اقداماتی از این دست را امتحان کنید.

  • قدم دوم، پیدا کردن دلیل

در قدم دوم باید تلاش کنید تا دلیل خراب کردن امتحان مذکور را پیدا کنید. به این منظور بهتر است یک کاغذ و خودکار دم دستتان بوده و هر دلیلی که به ذهنتان خطور می‎کند را یادداشت کنید. سپس دلایل را بررسی کرده و تلاش کنید آن را رفع کنید. از جمله شایع‌ترین دلایل خراب کردن امتحان می‌توان به موارد بیان شده در زیر اشاره کرد.

  • روش مطالعه غلط
  • ناقص خواندن مطالب
  • کوتاهی در مرور مطالب
  • استرس و اضطراب ناشی از حضور در جلسه امتحان
  • عدم مدیریت زمان و وقت کم آوردن
  • افت قند ناشی از نخوردن صبحانه
  • شب زنده‌داری و خواب آلودگی ناشی از آن در سر جلسه
  • قدم سوم، برنامه ریزی برای امتحانات بعدی

پس از یافتن دلیل خراب کردن امتحان، ضروری است تا برای امتحانات بعدی برنامه ریزی کنید. اگر در یک درس خاص ضعف دارید باید از الان تا فرجه آن امتحان هر روز نیم ساعت را به مطالعه آن درس اختصاص دهید. علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که ممکن است فرجه برخی امتحانات بیشتر از سایر دروس باشد. در این زمان، یک برنامه دقیق برای مطالعه امتحانات بعدی بسیار کمک کننده خواهد بود.

  • قدم چهارم، تلاش بیشتر

برخی مواقع عدم تلاش کافی و تنبلی کردن دلیل اصلی خراب کردن امتحان است. با خودتان صادق باشید، اگر فکر می‌کنید، خراب کردن امتحان ناشی از کم کاری است، باید برای امتحان بعدی بیشتر تلاش کنید. همانطور که می‌دانید، کسب نمره کامل و عالی در امتحانات نهایی با توجه به تاثیر 50 درصدی نتیجه این امتحانات، بر روی نتایج نهایی کنکور سبب اهمیت بیش از پیش امتحانات نهایی شده است.
به عنوان مثال مشاوران توصیه می‌کنند تا در زمان امتحان، در روزی که امتحان برگزار می‌شود، 7 الی 8 ساعت و در روزهای فرجه 10 الی 12 ساعت مطالعه لازم است. می‎توان اینطور گفت که درس خواندن در زمان امتحان نیازمند یک روش متفاوت است. برای آشنایی با این روش‎ها به شما توصیه می‎کنیم تا ‌روش مطالعه امتحان نهایی را مطالعه کنید.

  • قدم پنجم، استفاده از تک ماده

قانون تک ماده به دانش‌آموزان کمک می‌کند که حتی با وجود افتادن در یک درس و گرفتن نمره کم در برگه امتحانی، بتوانند دیپلم خود را بگیرند. باید بدانید که از قانون تک ماده تنها می‌توان برای دو درس در امتحانات نهایی و دو درس در امتحانات غیر نهایی یعنی امتحانات پایه‌های دهم و یازدهم، می‌توان استفاده کرد. به شما پیشنهاد می‎کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قانون، صفحه مربوط به سوال تک ماده چیست را مطالعه کنید.

آیا راه جبرانی بعد از خراب کردن امتحان وجود دارد؟

راه جبرانی بعد از خراب کردن امتحان
راه جبرانی بعد از خراب کردن امتحان

ممکن است تصور کنید، هیچ راه جبرانی برای آن امتحانی که خراب کردید وجود ندارد، باید بدانید که این تصور کاملاً اشتباه است. لازم به ذکر است که دانش‎آموزان پایه دوازدهم و داوطلبان کنکور سراسری اگر در یک یا تعداد بیشتری از دروس نمره غیرقابل قبولی کسب کنند، می‌توانند مجدداً در امتحان نهایی بعدی، آن درس یا دروس امتحان دهند.
در حقیقت، کارنامه‎ جدیدی، برای آن دسته از داوطلبان که قصد ترمیم نمرات نهایی دوازدهم خود را دارند و برای بار دوم در امتحان نهایی شرکت کردند، صادر می‌شود. شایان توجه است که کارنامه صادر شده فاقد معدل، قبولی و مردودی است. بنابراین، اگر متقاضی پس از شرکت در امتحان قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور داشته باشد، نمرات اخذ شده به صورت مازاد برابر مقررات صادر خواهد شد.
مجموعه نوتروفیل به عنوان یک مجموعه با تجربه و حاذق در حوزه کنکور به دانش‎آموزان برای طی کردن این مسیر و کسب موفقیت کمک می‎کند. در واقع، گروه نوتروفیل نه تنها در سال کنکور همراه و همقدم دانش‌آموزان است، بلکه در امتحانات نهایی نیز داوطلبان را تنها نگذاشته و به آن‌ها برای کسب نمره عالی کمک می‌کند.

امتحان نهایی پایان راه نیست!

مسلماً یکی از بدترین احساسات دنیا، احساس ناامیدی و استرس ناشی از خراب کردن امتحان نهایی است. همانطور که در این مطلب بیان کردیم، جلوی ضرر ناشی از خراب کردن یک امتحان را باید بلافاصله گرفت. یعنی حتی با وجود خراب کردن یک یا دو امتحان، به هیچ وجه نباید خودتان را باخته و یا تسلیم شوید. همانطور که در این مطلب بیان کردیم، بهترین اقدام پس از خراب کردن یک امتحان، تلاش بیشتر و بهتر از قبل است.
ما در این مطلب تلاش کردیم تا به طور کامل به هر آنچه که لازم است در مورد اقدامات ضروری که باید پس از خراب کردن یک امتحان نهایی انجام دهید، بپردازیم. اگر شما نیز در این مورد سوال و یا نظری دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما و مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

ثبت نام ترمیم نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کدام مدارس انجام می‌شود؟

ثبت نام داوطلبان ترمیم معدل پایه دوازدهم در مدارس بزرگسالان دولتی انجام می‎شود.

آیا نمره‎ای که در امتحان ترمیم نمرات نهایی اخذ می‌شود در کارنامه جایگزین نمره قبلی خواهد شد؟

خیر، باید توجه داشته باشید که این نمرات نه تنها تاثیری بر معدل ندارد، در کارنامه نیز درج نمی‌شود.

با توجه به تغییرات اخیر قوانین کنکور سراسری، آیا ممکن است تاثیر معدل بر نتیجه کنکور نیز تغییر کند؟

خیر، زیرا به هیچ عنوان به نظر نمی‌رسد که شورای عالی انقلاب فرهنگی قصد اعمال هیچ گونه تغییری در حوزه تاثیر نتیجه امتحانات نهایی بر کنکور را داشته باشد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها