حذف مباحث کنکور ریاضی | افزایش درصد با حذف مباحث!

فصل هایی از دروس کنکور ریاضی که میتوان از فروردین آن ها را حذف کرد
مسیر مطالعه

هر سال، در این نقطه از سال تحصیلی، بچه‌هایی که به طور مناسب تلاش نکرده‌اند، به فکر حذف مباحث می‌افتند. اول از همه، چون فکر می‌کنند با کمتر شدن مباحث می‌توانند از استرس خود برای مطالعه دروس کم کنند. دلیل دیگر هم این است که با حذف مباحث مورد مطالعه برای کنکور، می‌توانند زمان بیشتری برای مطالعه امتحانات نهایی بگذارند.

در اینجا، فصل هایی از دروس کنکور ریاضی که می‌توان از آن‌ها را حذف کرد را آورده‌ایم. اما اساس و مبنای حذف مباحث چیست؟

به طور کلی:

  • حسابان: مشتق و کاربرد مشتق- الگو و دنباله و مجموعه‌ها- قضیه تقسیم و هندسه تحلیلی یازدهم- حتی حد و مثلثات!
  • هندسه: هندسه دهم- هندسه یازدهم- فصل ۲ دوازدهم
  • آمار و احتمال: فصل ۱
  • گسسته: فصل ۱
  • فیزیک: یکی از سال های پایه + فصل ۲ یازدهم + یکی از دو فصل ابتدای دوازدهم
  • شیمی: ۳ دهم (خصوصا مسائل، مفاهیم را می‌توان مطالعه کرد) + ۲ و ۳ یازدهم – دقت شود که مفاهیم مهم تر به صورت مبحثی مطالعه شوند

نوشتن لیست هدف | قبولی خود را تضمین کنید

حال به بحث اساس و مبنای حذف مباحث می‌پردازیم. در قدم اول، تا الان هرچه را که مطالعه کرده‌اید بنویسید. سپس وضعیت خود را در هر مبحث مشخص کنید. اینکه مسلط اید، نیاز به مرور دارید، نیاز به تست بیشتر دارید یا اصلا مطالعه نکرده‌اید. حال با توجه به بودجه‌بندی کنکور ریاضی، فصل‌های مدنظر خود را انتخاب کنید. این دو لیست را کنار هم قرار دهید و اشتراک بگیرید. حال به راحتی می‌توانید فصل‌هایی که نیاز ندارید را حذف کنید و تمام تمرکز خود را روی فصل‌های منتخب بگذارید.

فروردین‌ماه بود که دچار استرس و اضطراب شدیدی شده بودم. گیج و سردرگم بودم. یه سری از مباحث را اصلا مطالعه نکرده‌بودم و ذهنم حسابی درگیر بود که با این فصل‌های نخونده چیکار کنم. پس تصمیم به نوشتن لیست هدف کردم. حاصل اون شد یه سری مباحث که می‌دونستم من و به هدفم می‌رسونه. تمرکزم و گذاشتم روی همین مباحث و با خیال راحت‌تری ادامه دادم. در کنارش تمام تلاشم و گذاشتم که نمرات بالایی از امتحانات نهایی بگیرم. در نهایت نتیجه اون چیزی شد که دلم می‌خواست.

با مشاوره کنکور ریاضی، بهترین لیست هدف خود را بسازید. با داشتن چنین لیست مفیدی، مسیر شما جهت داده‌می‌شود و از سردرگمی این ایام خارج می‌شوید.

فاکتورهای مهمی که موقع حذف مباحث باید به آن‌ها توجه کنید

پس از حاضر شدن لیست هدف، ممکن است باز هم نیاز به حذف مباحث باشد. فاکتور های اثر گذار روی لیست هدف، زمان، نقطه ضعف و قوت شما و در نهایت هدف شما است.


1. ارزش زمان را بدانید

ممکن است برخی از مباحث، به دلیل زمان‌بندی و برنامه ریزی از لیست هدف کنار بروند. از این ماه شما باید نسبت به زمانی که در اختیار دارید حساس‌تر باشید. این را هم در نظر داشته باشید که هر روز از مطالعه شما چند برابر قبل بازدهی دارد. علت آن‌هم نزدیک‌تر شدن به کنکور است. پس حتما به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که تا حد ممکن به مباحث لیست هدف خود برسید. در کنار آن بحث جمع‌بندی را پیش ببرید. امتحانات نهایی را مطالعه کنید و در نهایت آزمون‌های ۳ روز یکبار را انجام دهید.

در انتهای مسیر کنکور، جمع‌بندی خوب، برگ برنده‌ی شماست! هرچه قدر مباحث را بهتر مرور و جمع‌بندی کنید، کنکور را بهتر پشت سر می‌گذارید. جمع‌بندی اصول و قواعد خاص خود را دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید، کنکور خود را به خطر می‌اندازید. جمع بندی کنکور، به شما کمک می‌کند تا به دور از اشتباه، برای کنکور خود حاضر شوید!


2. خود‌شناسی؛ از عوامل مهم برای موفقیت در کنکور

بحث خودشناسی در کنکور، به بحث شناخت نقطه قوت و ضعف شما بر می‌گردد. با دانستن این نکته لیست هدف شما، شخصی سازی می‌شود. اگر تعداد مباحثی که در آن ضعف دارید زیاد است آن‌ها را با فصول دیگری جایگزین کنید؛ حتی اگر تعداد سوال کمتری در کنکور دارند. این‌گونه می‌توانید نقطه امنی در کنکور برای خود بسازید.
دسته‌بندی ای دیگر برای مباحثی که مطالعه نکرده‌اید انجام دهید. فصل‌هایی که مطالعه نشده‌اند و مطالعه آن‌ها زمان‌بر و سخت است را کنار بگذارید و فصل‌های باقی‌مانده را به لیست هدف خود اضافه کنید. مثلا ممکن است شما مبحث آمار را مطالعه نکرده‌باشید اما مطالعه این فصل کار سختی نیست و دست کم ۱ تست کنکور شما است. پس چنین مباحثی را از دست ندهید.
نوتروفیل اینجا است تا با طرح‌های مشاوره‌ای خود، هر نیاز شما را در مسیر کنکور برطرف کند. حتی ممکن است نیاز شما با یک تماس حل شود! این بازه از سال دیگر وقت آن نیست که فرصت سوزی کنید…


می‌دانید از کنکور چه می‌خواهید؟ | افزایش درصد با وجود حذف مطالب

وقتی شما بخشی از مباحث را حذف می‌کنید، یک افزایش درصدی را تجربه می‌کنید. زیرا که تمرکز شما از تمام سوالات، معطوف به تعدادی سوال شده که قرار است درست پاسخ دهید.
اما به سراغ فاکتور آخر می‌رویم؛ چک کنید که با مباحث لیست هدف خود، به درصد مد نظر می‌رسید یا نه. اگر می‌رسید که چه عالی در غیر این صورت، باتوجه به فاکتور‌های گفته شده، بررسی کنید ببینید شانس اضافه کردن مبحثی را دارید یا نه. اگر نداشتید، به خوبی برای امتحانات نهایی خود برنامه‌ریزی کنید که تراز شما جبران شود و به هدف خود برسید.

برای قبولی در رشته و دانشگاه مدنظر، باید حدود رتبه‌ی قبولی آن را بدانید و سپس سعی کنید شرایط خود را به آن نزدیک کنید. تخمین رتبه به شما کمک می‌کند این کار را بهتر انجام دهید. پس از استفاده از تخمین رتبه، می‌توانید تصمیم بگیرید که برای رسیدن به رتبه‌ی مد نظر، چه کارهایی باید انجام دهید. در نهایت به بهترین شکل برای انتخاب یا حذف مباحث تصمیم بگیرید و مسیر خود را ادامه دهید.

سوالات متداول

اگر تمام مباحث را مطالعه کرده باشیم، آیا نیاز است که باز هم مطلبی را حذف کنیم؟

اگر به شرایط مد نظر خود نرسیده اید، اولویت بندی بحث مهمی برای شما است. پس طبق نکات گفته شده ابتدا مباحث را برای مرور و جمع بندی اولویت‌گذاری کنید و در صورت نیاز حذف کنید.

اگر تا الان مطالعه نداشته باشیم، باز هم فصل های حذفی همین ها خواهد بود؟

بحث شروع از الان نیاز به برنامه شخصی‌سازی شده دارد و نمی‌توان برای آن نظر کلی داد.

در چه صورت می‌توانیم زمان کمتری برای نهایی بگذاریم؟

تحت هیچ شرایطی امتحانات نهایی خود را فدا نکنید و تمام تلاش خود را برای کسب نمره بالاتر انجام دهید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها