روش های جمع بندی کنکور ریاضی

جمع بندی کنکور ریاضی
مسیر مطالعه

جمع بندی و خلاصه نویسی کنکور ریاضی نسبت به مابقی رشته‌ها اهمیت بالاتری دارد. چرا که این رشته سرشار از فرمول‌ها و راه‌حل‌های متنوع است. جمع بندی در واقع به نظم دهی، مرتب کردن و سازماندهی مطالبی است که شما خوانده‌اید. هنگام تست زدن و یا مطالعه، بهتر است مطالبی که فکر می‌کنید، مهم هستند را یادداشت کنید. البته نه همه مطالب. بهتر است قبل از جمع بندی یک برنامه ریزی دقیق و مشخص داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید. برای این برنامه ریزی لازم است یک مشاوره در کنارتان باشد.

جمع بندی کنکور چیست؟

جمع بندی کنکور در واقع به معنی به خاطر آوردن بهینه اطلاعات ذهنی، یاد گرفتن بعضی از مطالب جا مانده، بهبود آمادگی، تقویت نقاط ضعف و قوت شماست. این‌کار رفع اشکال مداوم و بهبود وضعیت روحی و کم شدن استرس شما را به دنبال دارد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین زمان در کنکور ریاضی دوره جمع بندی است. در این دوره شما باید تلاش کنید تا بتوانید تمام مطالبی که مطالعه کرده‌اید را حداقل یک بار دیگر مرور کرده و در ذهنتان دسته بندی کنید. پس از این‌کار دسترسی به مطالب ذهنتان بسیار راحت‌تر می‌شود.
اگر می‌خواهید که در رشته‌های مطرح و پردرآمد قبول شوید، فقط خواندن مطالب و تست زدن کافی نیست و دسته بندی مطالب را نباید جا بگذارید. چرا که مرتب کردن اطلاعات ذهنی اهمیت دارد و به آن جمع بندی می‌گویند. در دوران جمع بندی و خلاصه نویسی کنکور ریاضی، دیگر مطالب جدیدی را یاد نمی‌گیرید، بلکه مطالب خوانده شده را مرور می‌کنید. چیزی که اهمیت دارد، این است که زمان جمع بندی دروس تخصصی ریاضی از دروس عمومی بیش‌تر است. درس ریاضی در کنکور سراسری این رشته اهمیت زیادی دارد.

بهترین روش جمع بندی کنکور ریاضی از نظر رتبه های برتر

یکی از نکات مهمی که در کنکور ریاضی وجود دارد، داشتن تراز منفی است. در صورتی که تسلط کامل به مطالب درس‌های تخصصی دارید، دیگر نیازی نیست نگران باشید. برای تسلط بیش‌تر، لازم است جمع بندی را در برنامه خود بگنجانید. چرا که دروس تخصصی تاثیر بسیار زیادی روی رتبه شما می‌گذارد. ممکنه بپرسید که تراز منفی چیست؟ تراز منفی در واقع نمره‌ای است که شامل حال افراد ضعیف در کنکور می‌شود. از این رو اگر اطلاعات خود را در دروس تخصصی قوی‌تر کنید، می‌توانید رتبه بالایی در کنکور کسب کنید و تراز بالاتری بدست آورید. پس اگر طالب رتبه بالا در رشته ریاضی هستید، جمع بندی دروس را با استفاده از روش‌های اصولی انجام دهید که شرایط را برای خودتان بهتر کنید.

اقدامات مهم برای خلاصه نویسی کنکور ریاضی

شما در هر سطوحی که هستید، جهت جمع بندی کنکور باید اقدامات زیر را انجام دهید تا بهتر بتوانید مطالب را جمع بندی کنید:

  • نت برداری از تمامی فرمول‌های تخصصی دروس به صورت مداوم جهت مرور سریع‌تر مباحث
  • حل تست‌های کامل و جامع و سوالات کنکورهای سال قبل به صورت زمان‌دار
  • تجزیه تحلیل و بررسی کامل تست‌های حل شده و پیدا کردن دلیل غلط بودن تست‌ها
  • عدم زمان گذاشتن برای تست‌های سخت و دشوار

زمان شروع خلاصه نویسی کنکور ریاضی

به دلیل حجم بالای مطالب و رقابت بسیار سنگینی که بین همه داوطلبان کنکور ریاضی وجود دارد، شما به عنوان متقاضی کنکور سراسری باید از تابستان شروع به خواندن مطالب پایه کنید‌. دروس تخصصی رشته ریاضی از مباحثی است که پیچیدگی‌های زیادی دارد. از این رو متقاضیان کنکور به طور معمول از فصل تابستان شروع به خواندن مطالب پایه می‌کنند تا برای خواندن مطالب تخصصی دچار مشکل نشوند. به همین دلیل بهتر است در فصل تابستان شروع به خواندن مطالب تخصصی ریاضی کنید. با این‌کار تا انتهای شهریور، این مطالب تمام شده و جمع بندی این مباحث انجام می‌شود.

هدف جمع بندی در دوران طلایی این است که در این دوران بتوانید نزدیک کنکور، به یک طبقه بندی، دسته بندی و چینش مرتب، منظم و بسیار دقیقی از مطالب برسید. بدون برنامه ریزی و بدون مطالعه نمی‌توانید به این جمع بندی برسید. بلکه می‌بایست قبل از شروع جمع بندی کنکور ریاضی، برنامه دقیق و اصولی برای آن در نظر بگیرید و بر اساس آن پیش روید.

نحوه جمع بندی کنکور ریاضی

دوستان عزیزم. من یکی از مشاورین نوتروفیل هستم. شاید بد نباشید بگویم که مهم‌ترین سوالاتی که داوطلبان کنکور با آن مواجه می‌شوند چیست. سوال داوطلبین این است که حال باید چگونه ریاضی کنکور را جمع بندی کنیم؟

اگر دوست دارید پاسخ م را بدانید من به آن‌ها می‌گویم؛ نحوه جمع بندی کنکور ریاضی به این بستگی دارد که سطح علمی و اطلاعاتی شما در چه حدی است. دانش آموزان کنکور ریاضی به دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شوند که بر اساس آن، جمع بندی کنکور می‌تواند متفاوت باشد:

  • دانش آموزان ضعیف

داوطلبان کنکور ریاضی که در این دسته قرار می‌گیرند که تا حدود سه ماه پایانی مطالعه کمی داشته و یا اصلا مطالعه نداشته باشند. بهترین روش برای جمع بندی کنکور برای این دسته افراد این است که مطالب پر تکرار و تستی مهم را با توجه به اهمیت آن‌ها و بودجه بندی در کنکورهای برگزار شده نظام جدید جمع بندی کنند. ازاین رو توصیه می‌شود که از بهترین منابع جمع بندی ریاضی استفاده کنند. این منابع به صورت کامل، خلاصه دروس و مباحث مربوط به آن‌ها را پوشش می‌دهند. البته نگران نباشید در صورت داشتن مشاوره کنکور ریاضی می‌توانید تا حدودی درصد تست‌ها را بالا ببرید.

  • داوطلبان متوسط

این داوطلبان در واقع سطح علمی متوسطی دارند. کسانی که در این دسته قرار می‌گیرند، دروس تخصصی را مطالعه کرده اما نمی‌توانند به راحتی تست زنی کنکور را انجام دهند و از آموخته‌های خود استفاده کنند. درصد دروس تخصصی این دسته در محدوده ۴۰ تا ۷۰ قرار می‌گیرند. اگر جز این افراد قرار دارید، ابتدا باید تمرکز خود را روی آن دسته از مباحث بگذارید که تسلط بیش‌تری روی آن‌ها دارید‌. برای جمع بندی باید مبحث به مبحث پیش روید. در صورت تسلط روی یک مبحث شروع به تست زنی کنید و بعد به سراغ مطالب بعدی بروید. در انتها فرمول‌ها را یادداشت کرده و جمع بندی نمایید. توجه داشته باشید که به ترتیب راحتی تست‌ها پیش روید. نیازی نیست روی همه مطالب تمرکز کنید، اگر روی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مطالب تسلط داشته باشید، می‌توانید رتبه بالایی بدست آورید‌.

  • داوطلبان قوی کنکور ریاضی

داوطلبانی که در این دسته قرار دارند تا زمان رسیدن به دوران نزدیک به کنکور، مقدار مطالعه و درصد تست‌هایی تخصصی را از ۷۰ به بالا می‌زنند. بهتر است شما اگر در این دسته قرار دارید، منابع آموزشی را کنار گذاشته و تمرکز خود روی تست زنی بگذارید. این تست‌ها باید متوسط رو به بالا باشند. در صورت لزوم می‌توانید از خلاصه نویسی و منابع جمع بندی آماده در بازار استفاده کنید. شرکت در زمون‌های جامع ریاضی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید به صورت مداوم آن را انجام دهید.

نکات مهم در جمع بندی کنکور ریاضی

دانستن و آگاهی به نکات مهم جمع بندی کنکور ریاضی می‌تواند به شما در بهتر شدن جمع بندی کمک کند. در زیر به برخی از این نکات اشاره شده است:

  • برای جمع بندی کنکور ریاضی می‌بایست تمامی فرمول‌های موجود در کتاب را در جزوه جمع بندی بنویسید. نباید از فرمول‌های تستی استفاده کنید، چرا که هر تست در دل خودش چند فرمول دارد. شما می‌توانید با استفاده از فرمول‌های کتاب به فرمول‌های تستی هم دست پیدا کنید.‌
  • هنگام حل تست‌ها در صورتی که پاسخ تستی را نمی‌دانید، سریعا به پاسخنامه تشریحی مراجعه نکنید. بلکه بهتر است در سه نوبت به فاصله یک روز آن را حل کنید. بازی کردن با فرمول‌های کتاب که در خلاصه نویسی خود یادداشت کرده‌اید، قطعا شما را به پاسخ صحیح می‌رساند.
  • سعی نکنید فرمول‌ها را حفظ کنید. چرا که مباحث ریاضی و مربوطه، بیش‌تر از طریق یادگیری مفهومی آن‌ها به خاطر سپرده می‌شوند، نه صرفا حفظ کردن فرمول‌ها.

بهترین کتاب جمع بندی کنکور ریاضی

بهترین منابع جمع بندی کنکور ریاضی، منبعی است که در عین کامل بودن با کتاب درسی منطبق باشد.‌ همچنین فرمول‌ها، نکات و راه حل‌های تستی را با زبان ساده و قابل فهم توضیح داده تا به راحتی بتوانید آن‌ها را یاد بگیرید و به راحتی روی تست‌های این درس تسلط پیدا کنید. منبعی که تمامی این شرایط را داشته باشد، شامل تمامی خلاصه نویسی‌ها، حاشیه نویسی‌ها و نکاتی است که شما در طول سال یادداشت کرده‌اید. می‌توانید از منابع زیر کمک بگیرید.

  • موج آزمون ریاضی: نشرالگو
  • ریاضیات پایه + جمع‌بندی: گاج
  • ریاضیات جامع کنکور تجربی: گاج
  • فصل آزمون ریاضی تجربی جامع: خیلی سبز

جمع بندی کنکور ریاضی با تیم نوتروفیل

برای خلاصه نویسی و جمع بندی کنکور ریاضی نباید عجولانه عمل کنید و تمامی مطالب را بنویسید. نکاتی که درون کتاب وجود دارد و شما در حاشیه می‌نویسید، همان جمع بندی است. این‌کار به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع به صورت ذهنی به مباحث دسترسی پیدا کنید و به جواب درست برسید. اگر رشته شما انسانی یا تجربی است باید به مقاله جمع بندی ریاضی کنکور مراجعه کنید.اگر جمع بندی نکنید، در واقع انگار اصلا مطالب را نخوانده‌اید چرا که مباحث تخصصی ریاضی کنکور بسیار فرار هستند. نگران نباشید، مشاوران کنکور نوتروفیل در کنار شما هستند تا بتوانید خیلی راحت مباحث را جمع بندی کنید. همچنین به شما در انتخاب بهترین منابع جمع بندی کنکور ریاضی کمک می‌کنند. البته نیازی نیست به صورت حضوری به مرکز مشاوره نوتروفیل مراجعه کنید. چرا که تیم نوتروفیل به صورت آنلاین در کنار شماست و در هر زمانی که بخواهید، می‌توانید با مشاوران خود ارتباط گرفته و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

چه زمانی جمع بندی کنیم؟

بهترین زمان جمع بندی ابتدای تابستان است که تا پایان این فصل یک مرور کلی داشته باشید.

آیا می‌توانیم فقط کتاب‌های جمع بندی را مطالعه کنیم؟

اگر به صورت کامل زمان ندارید برای جمع بندی، این کتاب‌ها مناسب است.

بهترین روش جمع بندی کنکور کدام است؟

جمع بندی به این نکته بستگی دارد که در چه سطح اطلاعاتی هستید و چقدر مطالعه کردید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها