استراتژی جمع بندی کنکور انسانی

جمع بندی کنکور انسانی
مسیر مطالعه

چیزی به کنکور نمانده است و از این طرف و آن طرف چیزهای زیادی درباره جمع‌ بندی و مرور می‌شنوی؛ اما چون اطلاعات خوبی پیدا نمی‌کنی ترجیح می‌دهی همان روش همیشگی را به کار ببندی و از ب بسم الله شروع به مطالعه کنی. اما صبر کن دوست من! تا آخر مقاله را بخوان مطمئنم تا راه رتبه برتر های سال گذشته را پیدا کنی!
جمع بندی کنکور انسانی آخرین مرحله از پروسه کنکور است و سپس همه چیز تمام! در این مرحله، شما تمامی مطالبی که تا به الان مطالعه کرده‌اید را با متد و تکنیک‌های خاص مرور می‌کنید. جمع‌بندی باعث می‌شود تا نظم و دسته‌بندی در ذهنتان شکل بگیرد و هر زمان که اراده کردید این مطالب را به یاد بیاورید.
در ادامه مقاله، به بررسی کامل روش جمع بندی کنکور انسانی می‌پردازیم و به تمامی علامت سوال‌هایی که در ذهنتان دارید، پاسخ می‌دهیم. اگر هنوز روش درست جمع‌بندی را نمی‌دانید صبر کنید تا ببینید نوتروفیل، برای انسانی‌ها چه کرده!

واژه پرتکرار “جمع‌بندی کنکور” به چه معناست؟

معمولا در بازه زمانی عید و یا خردادماه به‌طور مکرر این موضوع را از مشاوران و موسسات مختلفی شنیده‌اید که باید دروس خود را جمع‌بندی کنید. اما جمع‌بندی کردن یعنی چه؟ دقیقا باید چه کاری انجام دهیم؟ از چه زمانی باید جمع بندی را شروع کنیم؟ چرا همه می‌گویند جمع‌بندی کن اما کسی نمی‌گوید چطور؟
بگذارید از اولِ ماجرا شروع کنیم؛ شما از یک بازه زمانی، شروع به مطالعه برای کنکور می‌کنید و حجم زیادی از دروس را می‌خوانید. اما همانطور که می‌دانید حجم این مطالب، گسترده و زیاد است و نمی‌توانید تمام آن را در یک جلسه 3 ساعته به خاطر بیاورید؛ حتی گاهی در آزمون‌های آزمایشی هم، چنین اتفاقی به صورت مکرر اتفاق می‌افتد.در این مواقع، جمع بندی کنکور چاره شماست!

در جمع‌بندی کنکور، ذهن شما به صورت یک کتابخانه منظم و سازمان‌دهی شده می‌شود و کتاب‌های آن تمامی مطالبی است که تا به الان خوانده‌اید. البته این موضوع گستردگی زیادی دارد که در این مقاله تنها به جمع بندی کنکور انسانی اشاره خواهیم کرد؛ اگر به دنبال نکات و بیشتر و جزئیات هستید صفحه جمع بندی کنکور اینجاست.

چرا جمع بندی مهم است؟!

همانطور که گفتیم جمع‌بندی با مرور مطالعه‌های گذشته‌، ذهنتان را به صورت یک کتابخانه در می‌آورد و کمک می‌کند تا هر زمان که بخواهید، به راحتی تمام اطلاعات را به خاطر بیاورید. حالا مطالبی که از قبل گفتیم را انسانیزه می‌کنیم و فوت و فن جمع‌بندی برای کنکور انسانی را در این مقاله بررسی می‌کنیم.
اکثر شما تا به الان بیش از هزاران ساعت، برای مطالعه کنکور (فقط شامل درس خوندن نمیشه بلکه فیلم و تست و … هم جزوشه!) وقت گذاشته‌اید؛ اما باید بدانید بدون یک پایان و جمع‌بندی اصولی، بازدهی خوبی نخواهید گرفت. جمع‌بندی کنکور انسانی در دو بازه زمانی مهم اتفاق می‌افتد: اولین زمان در دوران عید، و دومین یا بهتر است بگوییم اصلی‌ترین زمان، در ماه‌های آخر مانده به کنکور. ناگفته نماند در این مقاله، جمع‌بندی کنکور در بازه زمانی دوم، موضوع بحث ماست. این بازه حدوده 30 الی 40 روز قبل از کنکور است و استفاده درست از آن معجزه عجیبی به وجود می‌آورد؛ در واقع می‌توان گفت جا به جایی رتبه معمولا در دوران جمع‌بندی اتفاق می‌افتد. این بخش سکو پرش شماست که اگر به درستی طی شود نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهید گرفت و در غیر این صورت باید درصد زیادی از تلاش‌های قبلی خود را به دست باد بسپارید.
روش‌ جمع بندی کنکور انسانی، از نظر هر موسسه یا مشاور متفاوت است اما شما باید روشی را انتخاب کنید که نتیجه بیشتری داشته و دانش‌آموزان زیادی را به رتبه برتر رسانده است. اگر از راه و روش‌های متفرقه استفاده کنید، محکوم به تکرار خواهید شد. نوتروفیل در صفحه مشاوره کنکور انسانی، بهترین نکاتی که کمتر کسی درباره آن‌ها صحبت کرده را بازگو می‌کند.

مشاوره فوری انسانی

با پر کردن فرم زیر مشاوران ما به زودی با شما تماس می‌گیرند.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

بهترین برنامه ریزی جمع بندی کنکور انسانی چیست؟

در دوران جمع‌بندی، قبل از هر چیز باید یک نقشه‌ راه دقیق داشته باشید تا بدون کشیده شدن به بیراهه، گنج اصلی را پیدا کنید. با داشتن این نقشه راه، شروع خوبی برای برنامه جمع بندی کنکور انسانی خواهید داشت که در نهایت، نتیجه آن چیزی جز رتبه برتر نیست. اما اگر نسبت به این پروسه بی‌اهمیت باشید و بدون برنامه پیش بروید، نباید انتظار اتفاقات خوبی را داشته باشید.

بهترین بازه برای شروع جمع بندی کنکور انسانی حدود 40 روز قبل از تاریخ کنکور است. با ورود به این دوران، شما باید مطالعه دروس جدید را کنار بگذارید و پلی به گذشته بزنید. البته این برگشتن به گذشته، فرمول خاصی دارد که به صورت کامل توضیح خواهیم داد. برای پیدا کردن بهترین برنامه‌ریزی جمع‌بندی کنکور انسانی، باید خودتان را در دو دسته زیر از دانش‌آموزان کنکوری قرار دهید.

  • دسته اول: دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنند.

مراحل مشخص کردن نقشه راه:

  1. تمامی کارنامه‌های آزمون پروژه پاییز و زمستان را جمع‌آوری کن.
  2. درصد های هر درس را به تفکیک هر آزمون چک کن و نمودار نقطه‌ای رسم کن برای هر درس.
  3. میزان تسلطت برای هر درس رو بررسی کن و ببین که دقیقا کجای کار هستی.
  4. حالا متناسب با سطحی که داری، برنامه جمع‌بندی را بچین. مثلا اگر برای درس اقتصاد به مرور بیشتری نیاز داری، سهم بیشتری از برنامه را به این درس اختصاص بده.
  5. تحلیل آزمون‌های گذشته را آماده کنید. اگر قبلا آزمون‌هایت را تحلیل نکردی حتما در به علاوه تست جمع‌بندی، از تست‌های آزمون‌های گذشته برای هر درس استفاده کن.
  • دسته دوم: دانش‌آموزانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت نمی‌کنند.

پیدا کردن میزان تسلط هر درس برای این گروه از دانش‌آموزان، کمی مشکل است اما نشدنی نیست.   

مراحل مشخص کردن نقشه راه:

  1. گزاشکار‌های قبلی و یا نتایج تست‌هایی که از هر درس را گرفتی را چک کن.
  2. میزان درست و غلط تست‌ها برای هر درس را بررسی و نتیجه‌گیری کن.
  3. صفحه فهرست کتاب درسی را باز کن و به ترتیب برای هر درس میزان تسلط خودت را بنویس.
  4. نوشتن میزان تسلط در صفحه فهرست، به دو فاکتور 1. نتیجه بررسی تست‌ها و 2. نظر شخصی برمی‌گردد.
  5. برنامه‌ریزی جمع بندی را با توجه به این سطح‌بندی بنویس و سهم مطالعه را برای دروسی که تسلط کمتری داری، افزایش بده.

نکته مهم برای هر دو دسته!

برای اینکه بتوانید بهتر میزان تسلط خود را از هر درس بسنجید، بهتر از قبل از شروع دوران جمع‌بندی، یک “پیش آزمون” بدهید. منظور از پیش آزمون، آزمونی جامع است که تمامی دروس را در خود جای داده است. با شرکت در آزمون جامع می‌توانید نتیجه‌گیری بهتری داشته باشید و وقت ارزشمند خودتان را صرف دروسی کنید که بیشتر نیاز دارید.

 خب تا اینجا متوجه شدید که چطور باید برای هر درس، تعیین سطح و برنامه‌ریزی کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد تا چطور باید این برنامه را پیش ببرید.

بهترین روش جمع بندی کنکور انسانی برای من، کدام است؟

حتما تا الان متوجه شده‌اید که جمع‌بندی در واقع همان مرور دروس است اما در ابعاد گسترده تر و با اهمیت فوق‌العاده تر. جمع بندی کنکور انسانی آخرین مرحله از پروسه کنکور است که تمام مطالب را مرتب و در ذهن تثبیت می‌کند. روش‌های مختلفی برای جمع‌بندی وجود دارد که ما به اصلی ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

1. روش سه روز یکبار

 روش سه روز یکبار، متداول‌ترین روش جمع بندی کنکور انسانی است که اکثر رتبه برترها و مشاور‌ها آن را پیشنهاد می‌کنند. اما چرا همه این روش را پیشنهاد می‌کنند؟ اصلا چرا سه روز یکبار؟ این روش، بهترین راه برای رسیدن به تسلط بالا است در نتیجه نباید از آن غافل شوید. خلاصه روش سه روز یکبار به این صورت است: هر یه روز باید سوالات کنکور یکی از سال‌های گذشته را در شرایط شبیه‌سازی حل کنید و سپس در دو و نیم روز باقی‌مانده به تحلیل آزمون و رفع اشکالات بپردازید. در تحلیل این آزمون‌ها باید با دقت بالا عمل کنید. منابع متفاوتی برای این روش وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.


2. روش شناور

روش شناور برای دانش‌آموزانی پیشنهاد می‌شود که مطالعه کافی نداشته‌اند و سطح متوسط رو به پایین دارند. در این روش شما باید در ابتدا از خود آزمون جامع تعیین سطح بگیرید و سپس به طور کامل آن را تحلیل کنید. برای تحلیل یک جدول تهیه کنید و دروس را در سه دسته تسلط بالا، تسلط متوسط و تسلط بسیار کم، طبقه‌بندی کنید . سپس به ترتیب این سه دسته، مطالعه دروس را اولویت‌بندی کنید. اول دروس تسلط بالا را مرور و مطالعه کنید و تست بزنید سپس به سراغ دروس تسلط متوسط و در نهایت مباحث ساده و آسان دسته سوم بروید.


3. روش هرمی یا زیگوراتی

این روش برای همه دانش‌آموزان مناسب نیست زیرا بازه یک بازه زمانی بسیار طولانی را می‌طلبد. مراحل این روش با گذشت زمان، دقیقا مانند هرم فشرده‌تر می‌شود. به طور خلاصه شما در قدم اول باید مباحثی را در که مطالعه نکرده‌اید یا در آن تسلط کافی ندارید و تمام مباحث را هم‌سطح می‌کنید. در مرحله دوم باید هر روز یک کتاب را مطالعه کنید برای مثال یک روز فقط جامعه‌شناسی را مطالعه کنید. در مرحله سوم باید به صورت فشرده، برای هرکدام از دروس تست‌های مختلف بزنید. کسانی که زودتر این روش را شروع می‌کنند، می‌توانند در نهایت سوالات کنکور سال‌های گذشته را بررسی کنند.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

خب این مقاله هم مثل دیگر مقالات به پایان رسید. اینجا باهم تمامی نکات ناگفته در رابطه با روش جمع بندی کنکور انسانی را بررسی کردیم و بهترین روش‌ها را معرفی کردیم. فراموش نکنید اجرای مو به مو و دقیق این موارد باعث می‌شود تا چندین قدم به هدف نهایی نزدیک تر شوید و پایان خوشی را رقم بزنید. درست است که تمامی نکات در این مقاله بررسی شد اما ناگفته نماند که روش‌ها و تکنیک‌های زیادی برای جمع بندی کنکور انسانی وجود دارد که فقط مشاورین حرفه‌ای از آن‌ها باخبرند. اگر در رابطه با مقوله جمع‌بندی سوال داشتید یا راهنمایی می‌خواستید، می‌توانید با مشاوران نوتروفیل در ارتباط باشید. نوتروفیل اینجاست تا در کنار شما بهترین ها را رقم بزند.

سوالات متداول

جمع‌بندی کنکور چقدر تاثیرگذار است؟

با جمع‌بندی دروس می‌توانید حجم قابل توجهی از اطلاعات را به سطح حافظه بیاورید و هر زمان که خواستید از این اطلاعات استفاده کنید.

کدام درس های رشته انسانی را باید جمع‌بندی کنیم؟

تمامی دروسی که مطالعه کرده‌اید را باید جمع‌بندی و مرور کنید.

دروس نهایی را در دوران جمع‌بندی چطور مطالعه کنم؟

در واقع مطالعه دروس نهایی را باید قبلا همزمان با کنکوری خواندن دروس پیش می‌بردید. اما اگر تا به الان اینکار را نکرده‌اید نگران نباشید. می‌توانید با یک برنامه ریزی درست همزمان با جمع‌بندی برای کنکور، مطالعه و جمع‌بندی امتحانات نهایی را پیش ببرید.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزانه
فرزانه
3 ماه قبل

ب موقع و کاربردی

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

همه فقط میگن جمع بندی کن اما کسی اینقدر با جزییات توضیح نداده بود
مرسی نوتروفیلللل😍

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

خواهش میکنیم زهرا جان
خوشحالیم که مفید بوده

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

خانوم خلیق همش خودشون میگن درس بخون گوشی دستت نگیر. بعد یه مقالاتی مینویسن که هی آدم دوست داره بخونه و بره بعدی😅
خسته نباشید💜

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  زهرا

ممنون بابت نظرت زهرا جان

حانیه
حانیه
3 ماه قبل

عالی بود ممنون😍🌱

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
3 ماه قبل
پاسخ به  حانیه

ممنون بابت نظرت حانیه جان
امیدواریم موفق باشی