جمع بندی فیزیک کنکور؛ روش‌‌ها، منابع و زمان آن

جمع بندی فیزیک کنکور
مسیر مطالعه

نحوه جمع بندی فیزیک کنکور متناسب با کیفیت، میزان تلاش و سطح علمی هر فرد متفاوت بوده و یکسان نخواهد بود‌. بهتر است جمع بندی فیزیک کنکور در سه مرحله و در ماه‌های شهریور، دی و اردیبهشت ماه انجام شود. بهترین روش جمع بندی فیزیک کنکور شامل مرور مطالب از پیش خوانده شده و زدن تست‌های بیشتر به صورت زمان‌دار و یا همان شبیه ساز آزمون است.

توجه داشته باشید که با توجه به سطوح علمی دانش‌آموزان منابع جمع‌بندی فیزیک و البته روش جمع‌بندی متفاوت است. با این حال در اغلب موارد زدن تست‌های بیشتر به خصوص سوالات کنکور سال‌های اخیر در شرایط شبیه‌ ساز کنکور به همه داوطلبان توصیه می‌شود. علاوه بر این، کتاب‌های جمع‌بندی انتشارات نشر الگو مانند موج آزمون و کتاب‌های جمع‌بندی انتشارات خیلی سبز به عنوان بهترین منابع جمع‌بندی فیزیک معرفی می‌شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جمع‌بندی درس فیزیک در کنکور، لطفاً تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جمع بندی فیزیک کنکور [تضمینی] + معرفی منابع

فیزیک یکی از سه درس اختصاصی رشته ریاضی و یکی از پنج درس اختصاصی رشته تجربی در آزمون کنکور است. این درس در آزمون کنکور رشته تجربی 30 سوال را به خود اختصاص داده است. توجه داشته باشید که در مجموعه 37 دقیقه زمان نیز برای پاسخگویی به این سوالات در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در کنکور ریاضی 40 سوال برای درس فیزیک طراحی شده و حدود 50 دقیقه وقت نیز به آن اختصاص داده شده است.

لازم به ذکر است که به عقیده مشاوران و رتبه‌های برتر، تنها راه جبران کم کاری‌های سال کنکور و تسلط یافتن بر دروس، داشتن یک دوره جمع‌بندی خوب برای تمامی دروس است. لازم به ذکر است که جمع بندی کنکور به روش مناسب و اصولی یک متد اساسی در مسیر کنکور و موفقیت در این آزمون است. مقاله بهترین روش‌های جمع بندی کنکور را بشناسید بهترین راهنما برای شماست. فیزیک هم به عنوان یکی از اصلی‌ترین و در برخی موارد تعیین کننده‌ترین دروس تخصصی کنکور رشته‌های ریاضی و تجربی، نیز از این قاعده مستثنی نیست‌.

اهمیت درس فیزیک در کنکور تجربی

فیزیک از جمله دروسی است که می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در نتیجه کنکور داوطلبان رشته تجربی داشته باشد. نکته بسیار مهمی که باید در مورد این درس به خاطر داشته باشید این است که به علت حجم بالای مطالب، این درس احتیاج به مرور و جمع‌بندی در بازه‌های زمانی مشخص دارد. اگر شما به عنوان داوطلب کنکور تجربی در مورد درس فیزیک احساس ضعف دارید، باید بدانید که تنها نیستید. 

حتی ممکن است فکر کنید که فیزیک درس مهمی در کنکور تجربی به شمار نمی‌آید. این در حالی است که مشاوران همواره توصیه می‌کنند که جمع‌بندی درس فیزیک به عنوان یک درس مهم به درستی با استفاده از آزمون‌های شبیه ‌ساز کنکور انجام شود. همچنین به عنوان داوطلبی کنکور تجربی که بر مباحث تسلط کافی دارد، به شما توصیه می‌کنیم تا تست‌های کنکور سال‌های اخیر رشته ریاضی به خصوص در مباحث مشترک با رشته تجربی را نیز کار کنید. 


البته پس از آزمون باید تحلیل این تست‌ها را نیز انجام دهید تا به این ترتیب بتوانید بازدهی بالاتر و موثرتری در این درس داشته باشید. یکی از مهم‌ترین خدماتی که مشاور کنکور به شما ارائه می‌دهد، آموزش متدهای درس خواندن و موفقیت در تمامی مراحل کنکور است. ممکن است در درسی احساس ضعف کنید و یا در درسی کم کاری کرده و حال نگران کنکور باشید. ما به شما توصیه می‌کنیم تا با مشورت با یک مشاور با تجربه در این زمان نیز بهترین تصمیم را گرفته و دچار اشتباه نشوید. با مراجعه به صفحه مشاوره کنکور تجربی همه اطلاعات لازم در مورد خدمات مشاوره‌ای را به‌دست آورید.

زمان شروع جمع بندی فیزیک

در این بخش قصد داریم به معرفی بهترین زمان‎های شروع برای جمع‌بندی درس فیزیک در سال کنکور بپردازیم.

  • شهریور ماه اولین زمان مناسب برای جمع‌بندی مطالب درس فیزیک است. بهتر است بدانید که به خاطر حجم نسبتاً زیاد درس فیزیک متقاضیان کنکورهای ریاضی و تجربی عموماً از تابستان شروع به مطالعه این درس می‌کنند تا بتوانند در فصل تابستان حداقل 1/3 مطالب این درس آموخته و اصطلاحاً جمع کنند.

متقاضیان و داوطلبانی که در شهریور ماه حداقل یک سوم فیزیک را آموخته باشند، زمان برای مرور دوباره این مباحث نیز خواهند داشت. از این رو، بهتر است در انتهای شهریور ماه حدود 1 هفته برای جمع بندی مباحث فیزیک وقت گذاشته و تمام مطالب رو یکبار جمع‌بندی کنید.

  • دی ماه بعد از امتحانات نیم سال اول دومین زمان طلایی برای جمع‌بندی مباحث درس فیزیک است. در حقیقت، با اتمام امتحانات نوبت اول پایه دوازدهم، حجم دروس سال دوازدهم نصف شده و بهترین زمان برای جمع‌بندی دوباره مطالب به همان شیوه شهریور ماه است. از آنجایی که حجم مطالب در نیمه اول سال دوازدهم نسبتاً کم است، در نتیجه، جمع‌بندی تنها به یک هفته زمان نیاز دارد.
  • اردیبهشت ماه سومین زمان مناسب برای جمع‌بندی مباحث فیزیک کنکور محسوب می‌شود. اردیبهشت ماه به عنوان سومین مرحله جمع‌بندی کنکور، یکی از مهم‌ترین و طلایی‌ترین فرصت‌ها برای همه دانش‌آموزان و متقاضیان کنکور است. در این زمان تقریباً تمامی مطالب درسی تمام شده و حال زمان تثبیت نهایی مطالب است.

این سه زمان نه تنها، زمان‌های مناسبی برای جمع بندی تمامی دروس رشته تجربی محسوب می‌شوند، بلکه زمان‌های مناسبی برای جمع‌بندی دروس رشته ریاضی نیز هستند. در واقع مشاوران فعال در حوزه کنکور ریاضی نیز از داوطلبان کنکور درخواست می‌کنند تا در این سه زمان تمامی دروس مطالعه شده را مرور و جمع کنند. 

در واقع، افرادی که به عنوان متقاضی کنکور ریاضی از خدمات مشاوره‌ای استفاده می‌کنند، بیان می‌کنند که مشاوران کنکور ریاضی، همواره بر جمع‌بندی تمامی دروس ریاضی و زدن تست‌های کنکورهای سال‌های اخیر و همچنین بررسی آن‌ها در این سه زمان تاکید دارند. در صفحه مشاوره کنکور ریاضی همه چیز در مورد این خدمات و طرح‌های شگفت‌انگیز موجود است.

بهترین روش جمع بندی فیزیک کنکور | برای 3 سطح

جمع‌بندی فیزیک کنکور نه تنها برای داوطلبانی که از برنامه خود عقب ماندن حیاتی است، بلکه تیر آخر داوطلبان برای رسیدن به بالاترین سطح تسلط در آزمون سراسری نیز است. از آنجایی که حجم مطالب فیزیک بالا بوده و مسائل آن‌ها نیز نسبتاً سخت است، این درس برای بسیاری از داوطلبان به یک چالش تبدیل شده است. در ادامه این بخش، به معرفی مراحل جمع‌بندی فیزیک برای داوطلبان کنکور خواهیم پرداخت.

روش جمع بندی فیزیک کنکور رتبه برترها و دانش‌آموزان قوی

از آنجایی که دانش‌آموزان قوی، روی مباحث و مطالب فیزیک به خوبی تسلط یافته‌اند، بنابراین بهترین روش جمع‌بندی برای آن‌ها زدن تست‌های بیشتر است. از جمله کتاب‌هایی که برای دانش‌آموزان این سطح توصیه می‌شود، زدن تست‌هایی است که سطح نسبتاً بالایی دارند.


روش جمع بندی فیزیک برای افراد با سطح متوسط

دانش‌آموزان متوسط بر روی برخی موارد تسلط خوبی داشته و بر روی برخی دیگر خیر. این دانش‌آموزان ممکن است فکر کنند که با زدن تست‌های بیشتر در دوره جمع‌بندی خواهند توانست به سطح قابل قبولی در این مباحث درس فیزیک برسند. این در حالی است که بسیاری از مشاوران و رتبه‌های برتر پیشنهاد می‌کنند که در دوران جمع‌بندی موقتاً این مباحث را کنار  گذاشته و زمان خود را برای زدن تست‌های بیشتر در مباحثی که مهم‌تر هستند، بگذارند. از این رو، استفاده از کتاب خط ویژه فیزیک گاج در دو جلد پایه و دوازدهم گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.


روش جمع بندی فیزیک برای افراد با سطح ضعیف

دانش‌آموزان ضعیف بهتر است در این دوره به سراغ سوالات ساده‌تر و مباحث آسان‌تر بروند. بسیاری از مشاوران توصیه می‌کنند که این دانش‌آموزان ابتدا باید سوالات فیزیک کنکورهای گذشته را با رعایت زمان پاسخ دهند، پس از آن نیز به مطالعه و مرور آن مطالب بپردازند. همچنین بهتر است تمامی فرمول‌های مهم را در این دوره مرور کرده و به حل تست و افزایش سرعت خود در مباحثی که به آن تسلط دارند بپردازند. 

حتماً عنوان یک متقاضی کنکور می‌دانید که به جز درس فیزیک سایر درس‌ها نیز باید جمع‌بندی و مرور شوند تا به خوبی در ذهن شما تثبیت شوند. از جمله درس‌های مهم که مانند فیزیک علاوه بر داشتن مطالب مفهومی دارای مسئله نیز هست درس شیمی است. درس شیمی یکی از مهم‌ترین دروس در هر دو گروه آموزشی ریاضی و تجربی به شمار آمده که نحوه جمع بندی آن هم بسیار مهم است. پس مقاله نحوه جمع بندی شیمی کنکور را از دست ندهید.

بهترین منابع جمع بندی فیزیک کنکور + معرفی کتاب

در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی 3 تا از بهترین منابع جمع‌بندی فیزیک کنکور تجربی بپردازیم.

کتاب موج آزمون فیزیک پایه انتشارات نشر الگو

به جرات می‌توان گفت که اولین و مهم‌ترین کتاب برای دانش‌آموزان رشته تجربی کتاب موج آزمون نشر الگو است. این کتاب با هدف آزمون‌های جمع‌بندی طراحی شده است و هیچ درسنامه‌ای در آن قرار ندارد. در این کتاب تعداد تست‌ها نسبتاً بالا بوده و به طور کلی برای دانش آموزانی که در سطح قوی قرار دارد، گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌آید.

کتاب فصل آزمون فیزیک تجربی خیلی سبز

کتاب فصل آزمون فیزیک تجربی که توسط انتشارات خیلی سبز تهیه و به بازار عرضه شده است، یکی از بهترین منابع برای دوران جمع‌بندی فیزیک محسوب می‌شود. در کتاب جمع‌بندی فیزیک خیلی سبز، حجم درسنامه‌ها بسیار کم شده و تعداد تست‌ها افزایش یافته و فرمول‌ها به طور خلاصه در پایان هر فصل آمده است.

کتاب جمع بندی فیزیک جامع کنکور رشته تجربی و ریاضی خیلی سبز

 کتاب جمع‌بندی فیزیک جامع کنکور انتشارات خیلی سبز، یکی دیگر از کتاب‌های محبوب این انتشارات است. این کتاب برخلاف سایر کتاب‌های دیگر نشر خیلی سبز درسنامه‌ای نداشته و شامل 950 تست است. شما می‌توانید با از زدن سوالات و تست‌های این کتاب‌ها و سوالات کنکورهای گذشته به سطح خوبی از تثبیت مطالب برسید.

با این حل توجه داشته باشید که بررسی و تحلیل تست‌ها نیز بسیار مهم است. همچنین پس از زدن تست‌ها می‌توانید از طریق پنل تخمین رتبه، جایگاه و رتبه کنکور خود را با تاثیر معدل و ظرایب جدید متوجه شوید. شما با استفاده از این پنل می‌توانید به صورت حدودی جایگاه خودتان در کنکور را تخمین بزنید. 

سطح بندی کتاب های جمع بندی فیزیک

سطح بندی کتاب‌های مناسب برای جمع‌بندی فیزیک به شرح زیر است.

  1. موج آزمون فیزیک پایه نشر الگو در رتبه اول قرار دارد.
  2. رتبه دوم متعلق به جمع‌بندی فیزیک تجربی انتشارات خیلی سبز است. 
  3. پس از آن فصل آزمون فیزیک تجربی جامع انتشارات خیلی سبز در رتبه سوم قرار دارد.  
  4. فیزیک جامع کنکور تجربی جلد 1 و 2 انتشارات گاج در رده چهارم قرار می‌گیرد.

کدام کتاب جمع بندی فیزیک را انتخاب کنیم؟

با توجه به تمام موارد بیان شد اگر شما قصد دارید تنها یک کتاب برای این دوره انتخاب کنید و به دنبال بهترین کتاب نیز هستید، ما به شما موج آزمون فیزیک تجربی نشر الگو و جمع‌بندی فیزیک تجربی خیلی سبز را پیشنهاد می‌کنیم.

بهترین روش مرور جمع بندی

نکته بسیار مهمی که باید در جمع‌‌بندی دروس برای کنکور توجه داشته باشید این است که سرفصل‌ها باید دسته بندی شوند. علاوه بر این، با بررسی سوالات و تست‌های طرح شده فیزیک در کنکورهای سنوات گذشته، متوجه خواهید شد که غالب سوالات فیزیک در کنکور به صورت مسئله و محاسباتی است. از این رو، باید بر مفاهیم مسلط باشید تا بتوانید فرمول مناسب برای حل تست را بیابید. لازم است که خود را در شرایط آزمون قرار دهید تا به این ترتیب، خود و مهارتتان در درس فیزیک را محک بزنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به معرفی تمامی نکات و مطالبی که شما به عنوان داوطلب کنکور برای جمع‌بندی درس فیزیک به آن نیاز دارید، پرداختیم. در صورتی که شما نیز تجربه‌ای در این زمینه دارید، لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را با ما در قسمت نظرات میان بگذارید، مشاوران ما در این مسیر همراه شما خواهند بود.

سوالات متداول

برای جمع بندی اصولی درس فیزیک باید چیکار کنیم؟

به منظور جمع‌بندی اصولی درس فیزیک حتماً باید پس از مشخص کردن وضعیت تسلطتان بر مطالب، منابع مناسب رو تهیه کرده و اقدام به رفع مشکلات و ضعف‌های خود کنید.

در دوران جمع بندی باید هر چند روز یک بار مطالب مرور کنیم؟

بهتر است در دوران جمع‌بندی هر 2 روز یکبار به وسیله آزمون شبیه ساز، مرور مطالب را انجام دهید.

بهترین منابع جمع بندی درس فیزیک شامل کدام کتاب‌ها است؟

بهترین منابع جمع‌بندی درس فیزیک شامل کتاب موج آزمون فیزیک تجربی نشر الگو و جمع‌بندی فیزیک تجربی انتشارات خیلی سبز است.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد امین شکوری
محمد امین شکوری
2 ماه قبل

اگه فرصت جمع‌بندی شهریور و دی رو از دست بدیم، امیدی به درصد بالا و قبولی نیست؟

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
2 ماه قبل

سلام نه اصلا اینطور نیست و دوران جمع بندی بعد از عید بسیار مهم و تاثیر گزاره

رضائیان
رضائیان
2 ماه قبل

فیزیک از اون درساییه که کنکورهای اخیر نشون داد با یک جمعبندی اصولی میشه بهترین درصدا رو گرفت✌️

Amir
Amir
2 ماه قبل

فیزیک از دروسی هست که هنوز مثل بقیه درس ها سخت نشده بایه جمع بندی درست میشه
رشته تاپ رو اورد

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
2 ماه قبل
پاسخ به  Amir

درسته امیر جان با یک جمع بندی خوب + حل سوالات کنکور های سال های 97 به بعد رشته های تجربی و ریاضی میشه درصد قابل قبولی رو زد

Nbt
Nbt
2 ماه قبل

چقدر جامع و دقیق، بنظرم با این اطلاعات دیگه نمیشه فیزیک رو دست و پا شکسته جمع کرد😁

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
2 ماه قبل
پاسخ به  Nbt

خوشحالیم که مفید بوده