روش جمع بندی ریاضی کنکور+ معرفی منابع جمع بندی

جمع بندی ریاضی کنکور
مسیر مطالعه

اگر در دوران کنکور بر اساس اولویت‌بندی مشخصی، ریاضی را مطالعه کرده باشید و همه اصول و قواعد آن را بدانید، حتما در ماه‌های آخر کنکور به حجم زیادی از مطالب آن مسلط هستید و فقط نیاز به یک مرور نهایی برای تثبیت اطلاعات دارید. جمع بندی ریاضی کنکور چیزی جز همین مرور نهایی برای دسته‌بندی و تثبیت اطلاعات نیست.
خلاصه‌نویسی‌ها و تست‌هایی که در طول سال های‌لایت کرده‌اید، بهترین منابع برای مرور ماه‌های آخر هستند. البته بسته به سطح تسلط شما نحوه جمع بندی ریاضی کنکور می‌تواند متفاوت باشد. پس تا پایان این مقاله از نوتروفیل با ما همراه باشید تا درباره تفاوت‌های داوطلبان در مرور و جمع بندی و منابع مناسب هر یک بیشتر حرف بزنیم.

اهمیت درس ریاضی در کنکور ریاضی و تجربی

دانش‌آموزان هر سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی مجبورند در طول سال تحصیلی، ریاضی بخوانند و به تست‌های آن به‌عنوان یکی از دروس تخصصی در کنکور پاسخ دهند. اما چیزی که داوطلبان این رشته‌ها و منابع جمع بندی ریاضی کنکور آنها را از هم می‌کند، میزان اهمیت این درس و سختی سوالات کنکور ریاضی است.

داوطلبان گروه آموزشی ریاضی باید بیشترین تسلط را در ریاضی کسب کنند

درس ریاضی برای این دانش‌آموزان به‌عنوان درس اصلی و پایه محسوب می‌شود که بیشترین ضریب را دارد. به‌علاوه داوطلب برای درک بهتر اغلب درس‌های رشته ریاضی باید پایه محاسباتی قوی داشته باشد و به بسیاری از مباحث ریاضی مسلط باشد. با این تفاسیر به‌راحتی می‌توان فهمید رقابت روی این درس در این گروه چقدر بالاست و اختلاف درصد حتی یک‌صدم نیز می‌تواند تعیین کننده باشد.

فراموش نکنید که حضور مشاور در این مسیر می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در روند پیشرفت شما داشته باشد. صفحه مشاوره کنکور ریاضی را ببینید تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

درس ریاضی برای داوطلبان تجربی، ضریب مخفی دارد

شاید اولین‌بار باشد که با چنین اصطلاحی روبه‌رو می‌شوید. هر درسی یک ضریب خاص در کنکور دارد و درس ریاضی برای بچه‌های تجربی با ضریب 7 و در جایگاه سومین درس مهم قرار می‌گیرد. اما موضوعی که می‌تواند ضریب مخفی را به خوبی توضیح دهد، ضعف بسیاری از داوطلبان تجربی در این درس است.
آمارهای منتشر شده از سازمان سنجش به صورت شفاف ثابت می‌کند که بیش از نیمی از دانش‌آموزان تجربی، درصد منفی یا حتی صفر در ریاضی کسب می‌کنند و این یعنی یک شانس بزرگ برای کسی که بتواند حتی به یک تست ریاضی، پاسخ صحیح بدهد و بسیاری از رقیبانش را پشت سر بگذارد.
پس یک داوطلب زیرک سعی می‌کند با کمک مشاور مباحث تست خیز این درس را شناسایی کرده و با آموزش نحوه مطالعه ریاضی کنکور، خود را برای پاسخ دادن به تست‌های ریاضی آماده کند. صفحه مشاوره کنکور تجربی را ببینید تا از خدمات و ویژگی‌های آن کاملا آگاه شوید.

درس ریاضی می‌تواند سرنوشت داوطلبان انسانی را تغییر دهد

ضعفی که در بچه‌های تجربی گفتیم با شدت بیشتری برای گروه آزمایشی انسانی ثابت شده است و به‌راحتی می‌توان این ضعف را از نتایج کنکور دوره‌های قبل متوجه شد. با توجه به اینکه در بین تست‌های کنکور چندین تست ساده و حتی تکراری از کتاب و آزمون‌ها وجود دارد؛ تصمیم منطقی است که با پاسخ دادن به آنها، تراز خود را به صورت چشمگیری جابه‌جا کنید.

از چه زمانی باید جمع بندی ریاضی کنکور را شروع کنیم؟

شاید مهم‌ترین چالشی که می‌تواند نتیجه جمع بندی شما را تغییر دهد، زمان شروع آن باشد. این که تشخیص بدهید چه زمانی باید از مطالعه آموزشی دست بکشید و مرور و جمع بندی ریاضی را شروع کنید، کمک می‌کند تا زحمات دوران کنکور خود را به ثمر برسانید.
با تغییر قوانین کنکور و دومرحله‌ای شدن آزمون سراسری، زمان شروع جمع بندی نیز تغییر کرده و حذف شدن درس‌های عمومی نیز کار دانش‌آموزان را تا حد زیادی ساده‌تر کرده است. زیرا کافیست نمره خوبی از درس‌های عمومی در امتحانات نهایی بگیرید تا معدل خود را بالا برده و از سوابق تحصیلی به‌عنوان یک شانس بزرگ بهره ببرید.
با توجه به این تغییرات شما باید یکبار در نیم‌سال اول و بعد از امتحانات دی ماه، جمع بندی کنید تا بخش‌های مربوط به آزمون مرحله اول به درستی در ذهنتان تثبیت شوند و یکبار هم در نیم‌سال دوم باید کل کتاب‌ها و تست‌های ریاضی را مرور کنید تا سر جلسه کنکور به‌راحتی از عهده هر تستی بربیایید.

بهترین روش جمع بندی ریاضی از نظر رتبه های برتر

زمانی که با رتبه های برتر درباره رمز موفقیتشان در کنکور حرف می‌زنم، هر کدام به نکات متفاوتی اشاره می‌کنند که در کنار مطالعه و تست‌زنی مستمر رعایت کرده‌اند و از نظر من این نشان‌دهنده تفاوت در زندگی و ویژگی‌های شخصیتی افراد است که در نهایت باعث می‌شود برنامه‌ریزی و روش مطالعه هر داوطلب با دیگران متفاوت باشد.
البته این مطلب در بین مشاوران کاملا جا افتاده است و به همین دلیل در مشاوره سعی می‌شود بعد از سطح‌سنجی، مشاور از شخصیت و زندگی خصوصی داوطلب یک شناخت کلی کسب کند و سپس برنامه‌ریزی شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای او فراهم کند که در بهترین حالت ممکن فرد را در مسیر موفقیت نگه دارد.
مشاوران نوتروفیل نیز نهایت تلاش خود را می‌کنند تا اهمیت این موضوع را برای دانش‌آموزان توضیح داده و بگویند که روش جمع بندی ریاضی کنکور در هر فرد باید متفاوت باشد. زیرا مطمئنا همه به یک اندازه تلاش نکرده‌اند و در نتیجه در یک سطح قرار ندارند. پس هر دانش‌آموز مجبور است با توجه به سطح خود، برای هفته‌های آخر برنامه بریزد.

روش جمع بندی ریاضی برای داوطلبان ضعیف

همان‌طور که گفتیم بسیاری از داوطلبان تجربی و انسانی و حتی برخی از دانش‌آموزان ریاضی در این درس چندان قوی نیستند. یا حتی بعضی از بچه‌ها دیر برای کنکور اقدام می‌کنند. پس اگر در طول سال بخش‌های کمی از منابع ریاضی را مطالعه کردید و تعداد تست‌های زیادی نزنید؛ نباید درس ریاضی را به کل کنار بگذارید. منابع جمع بندی ریاضی کنکور بهترین گزینه برای شما هستند؛ زیرا این کتاب‌ها با تمرکز بر فصل‌های تست خیز و دسته‌بندی سوالات به ساده، متوسط و سخت می‌توانند راهنمای خوبی برای کسانی باشند که نیاز به حداکثر یادگیری در این زمان باقی‌مانده دارند.

مثلا در کتاب موج آزمون ریاضی نشر الگو در کنار تست‌های تالیفی متعدد که هدف آموزشی دارند، بسیاری از تست‌های کنکور نیز بررسی شده و شما می‌توانید بعد از یادگیری هر مبحث به کمک این تست‌های آموزشی، سطح خود را در تست‌های کنکور بسنجید و برای آن آماده شوید.

همچنین اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که حتی با مطالعه و تست‌زنی زیاد باز هم درصد ریاضی شما در آزمون آزمایشی زیر 40 است؛ بهتر است کتاب‌های سطح بالا را کنار بگذارید؛ زیرا نه تنها نتیجه مثبتی روی معلومات و تسلط شما نخواهند داشت، بلکه حتی اعتماد به نفس شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.

فصل آزمون ریاضیات خیلی سبز و کتاب جمع بندی مهر و ماه نیز برای داوطلبان ضعیف تست‌هایی را طراحی کرده تا بتوانند با ابعاد مختلف مباحث ساده آشنا شوند و تست‌های ساده کنکور را ببیند و بهترین راه‌حل را برای آن یاد بگیرند. فصل‌های ساده و تست خیز درس ریاضی عبارت‌اند از:

  • معادله و نامعادله
  • تابع
  • حد و پیوستگی
  • دنباله
  • معادله درجه 2

روش جمع بندی ریاضی برای داوطلبان متوسط

برخی دانش‌آموزان با مطالعه و تمرین زیاد می‌توانند مباحث قابل‌توجهی از کتاب ریاضی را مسلط شوند و درصدهای بالاتر از 50 و حتی تا 70 درصد کسب کنند. این داوطلبان بهتر است در دوران جمع بندی روی فصلهایی تمرکز کنند که تسلط بیشتری دارند و همچنین بر اساس بودجه‌بندی احتمال میدهند که تست‌های بیشتری از آن مطرح شود.
مثلا بخش تست مباحث معادله و نامعادله و پایه مثلثات را با تمرین و تکرار زیاد به‌راحتی می‌توان پاسخ داد و حتی اگر تست مستقیمی از آن در کنکور نباشد، می‌توان رد پایش را در بسیاری از تست‌ها پیدا کرد.
بخش‌های تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربردهای آن، لگاریتم و… نیز جزو بخش‌هایی هستند که می‌توان یاد گرفت و برای کسب درصد خوب از آنها استفاده کرد. از همین رو تعداد منابع جمع بندی ریاضی کنکور برای داوطلبان متوسط نیز بیشتر از داوطلبان ضعیف است. البته دقت کنید در زمان حل تست دوران جمع بندی، اگر پاسخ تستی را نمی‌دانید سریعا سراغ پاسخ‌نامه نروید و ابتدا با مرور خلاصه‌های خود مجددا برای حل آن تلاش کنید و اگر بازهم نتوانستید، بررسی پاسخ مولف را انتخاب کنید.
این داوطلبان می‌توانند از کتاب‌های موج آزمون ریاضی نشر الگو، فصل آزمون خیلی سبز و کتاب جمع بندی مهر و ماه برای جا افتادن مطالب کمک بگیرند و بعد از تسلط بیشتر سراغ منابعی مثل آزمونیوم مهر و ماه بروند و با حل تست‌های چالشی و زمان‌دار، خود را برای کنکور مهیا کنند.
به‌علاوه حل کردن آزمون‌های سال‌های گذشته برای چندین و چند بار، برای هر داوطلبی ضروری است؛ اما داوطلبان متوسط با این کار می‌توانند نکاتی که در ذهنشان مبهم باقی‌مانده را سروسامان داده و با سلیقه طراحان کنکور بیشتر آشنا شوند.

روش جمع بندی ریاضی برای داوطلبان قوی

اما زمانی که از داوطلبان قوی حرف می‌زنیم، به کسانی می‌رسیم که برای رتبه برتر شدن همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند و با تکرار و تمرین مباحث ریاضی کنکور، خود را برای هر تستی در کنکور آماده کرده‌اند.
نحوه جمع بندی ریاضی کنکور برای این داوطلبان کمی متفاوت از سایرین است. زیرا در برنامه جمع بندی آنها خبری از مطالعه آموزشی نیست؛ بلکه باید هر لحظه با حل یک تست چالشی، به پرورش خلاقیت خود کمک کنند. رقابت بین رتبه های برتر در تست‌های ساده و متوسط وجود ندارد و همه این داوطلبان به‌راحتی از عهده آن برخواهند آمد. تست‌های چالشی که طراحان کنکور برای سنجش هوش و خلاقیت بچه‌ها در نظر گرفته‌اند، تعیین کننده برتری داوطلبان قوی خواهند بود.
این دسته از بچه‌ها باید در طول سال تمام تست‌های موج آزمون و فصل آزمون و … را حل کرده باشند و در دوران جمع بندی با مرور تست‌های هایلایت شده و نکات آنها، همه آنچه یاد گرفته بودند را در حافظه بلند مدت خود زنده نگه دارند.
کتاب آزمونیوم مهر و ماه نیز که گلچینی از تست‌های سطح بالاست، برای هفته‌های آخر می‌تواند گزینه خوبی باشد و ماهیت نکات پیچیده و انحرافی را برای دانش‌آموزان قوی آشکار کند. اگر جزو دانش‌آموزان سطح بالا هستید، حتما می‌دانید که گاهی به دلیل حجم بالای مطالب ممکن است پاسخ یک تست را به یاد نیاورید. در این موارد سعی کنید بدون مراجعه به پاسخ‌نامه، روز بعد، دو روز بعد یا حتی سه روز بعد مجددا تست را بررسی نمایید و اگر باز هم به راه‌حل نرسیدید می‌توانید از پاسخ‌نامه کمک بگیرید.

کدام کتاب جمع بندی ریاضی برای من مناسب‌‌تر است؟

اگر در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده باشید به‌راحتی می‌دانید که در کدام سطح قرار دارید و با توجه به نکات گفته شده می‌توانید، منبع مناسب خود را برای دوران جمع بندی انتخاب کنید. با توجه به اهمیت این دوران که در مقاله جمع بندی کنکور بیشتر به آن پرداختیم، می‌توانید برای جمع بندی ریاضیات کنکور سراسری کتاب‌های زیر را بررسی کنید و بعد از مشورت با مشاور خود، منبعی که بیشتر با شما سازگار است و حس بهتری به شما منتقل می‌کند را انتخاب کرده و بعد از پایان آن سراغ منابع بعدی بروید:

  • جمع بندی ریاضی جامع کنکور مبتکران
  • موج آزمون ریاضی جامع کنکور نشر الگو
  • جمع بندی ریاضی خیلی سبز
  • جمع بندی ریاضی کنکور مهر و ماه
  • آزمونیوم مهر و ماه

البته همه این کتاب‌ها حاوی درس‌نامه‌های خلاصه و جمع و جوری هستند که در صورت بروز مشکل می‌توانید با ورق زدن آنها، حجم زیادی از مطالب را مرور کنید. اکثر آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده آنها نیز در چهارچوب کنکور بوده و سعی شده تا داوطلب را به خوبی در شرایط کنکور قرار دهد. اما شما می‌توانید با توجه به رشته و سطح خود از بهترین کتاب کمک بگیرید.

بهترین روش مرور جمع بندی ریاضی

درست است که دوران جمع بندی، دوران مرور آموخته‌های قبلی به شمار می‌رود. اما مطالبی که زمان جمع بندی در ذهن تثبیت کردید نیز به‌ مرور نیاز دارند. مثلا قبل از آزمون آزمایشی آخر که بهترین معیار سنجش تراز شما نسبت به سایرین به شمار می‌رود؛ شما مجبورید نکات و فرمول‌هایی که از جمع بندی یادداشت کردید را ورق بزنید.
با این کار کمک می‌کنید تا مطالب لایه به لایه در مغز شما هک شده و در شرایط مورد نیاز سر جلسه به‌راحتی بازیابی شوند و در حل تست‌ها به شما کمک کنند. با این تفاصیل می‌توان این مرور جمع بندی ریاضی را تیر خلاصی بر مطالعه کنکور دانست.

پرسش‌های دوران جمع بندی خود را از کارشناسان نوتروفیل بپرسید

مجموعه ما همه مشاوران خود را از بین رتبه‌های برتری که آمادگی داشتند تجربیاتشان را در اختیار سایرین قرار دهند، انتخاب کرده است. پس می‌توان این مشاوران را بهترین مرجع برای هر سوالی درباره کنکور دانست.
مشاوران ما با انتخاب بهترین روش جمع بندی ریاضی کنکور، توانستند این مسیر را به سلامت پشت سر بگذارند. شما نیز می‌توانید با استفاده از تجربیات این مشاوران، به نتیجه دلخواه برسید. پس همین حالا برای داشتن برنامه شخصی‌سازی‌شده جمع بندی ریاضی کنکور با نوتروفیل تماس بگیرید.

سوالات متداول

بهترین منبع برای جمع بندی ریاضی کنکور کدام است؟

هر داوطلب باید با توجه به سطح خود، بهترین منبع را انتخاب کند؛ اما حل تست‌های کنکور چند سال اخیر برای چندین و چند بار می‌تواند تسلط نسبی بر سلیقه طراحان کنکور و بودجه‌بندی کتاب در اختیار شما قرار دهد.

آیا داوطلبان ضعیف می‌توانند درس ریاضی را کنار بگذارند و وقت بیشتری را به سایر منابع اختصاص دهند؟

حذف درس ریاضی می‌تواند یکی از اشتباه‌ترین انتخاب‌های یک داوطلب باشد. زیرا حداقل یک یا دو تست ساده در بین سوالات پیدا می‌شوند که داوطلب بتواند به آنها پاسخ دهد و تراز خود را بالا ببرد. پس با انتخاب چند فصل با بودجه‌بندی مناسب، تلاش کنید برای سوالات ساده آماده شوید.

مطالعه کتاب درسی در دوران جمع بندی لازم است؟

به دلیل ماهیت محاسباتی ریاضی، مرور کتاب درسی در ماه‌های آخر کمکی نمی‌کند. بلکه شما باید در طول سال برای هر فصل خلاصه‌ای از نکات مهم را یادداشت کنید و در زمان جمع بندی، اگر در تست‌ها به مشکلی خوردید از خلاصه‌های خود کمک بگیرید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها