مؤثرترین روش‌ها برای جبران عقب ماندگی کنکور و برنامه آزمون آزمایشی

جبران عقب ماندگی کنکور
مسیر مطالعه

عقب ماندن از بودجه بندی آزمون های آزمایشی، یکی متداول‌ترین مشکلات کنکوری‌هاست که در نهایت به این جمله ختم می‌شود:
من هر چقدر هم که بخوانم در نهایت با این سرعت نمی‌توانم به همه بودجه‌بندی برسم؛ در نتیجه بهتر است در این آزمون شرکت نکنم و مطالب عقب افتاده را بخوانم!
مطمئنا شما هم مشابه این وضعیت را تجربه کرده‌اید که الان در این صفحه هستید. عقب ماندن از برنامه قلم‌چی، تمام نکردن تمامی مباحث ماز، برنامه نداشتن برای مباحث زیاد گزینه دو، آزمون اولی بودن و… از مهم‌ترین‌ دلایل برای عقب ماندن از مباحث است. اگر شما هم نگران این هستید که چطور باید این مباحث را جبران و مطالعه کنید، باید بگوییم که نقشه راه شما دقیقا همینجاست.
مشکل عقب ماندن از بودجه بندی آزمون های آزمایشی با برنامه‌ریزی درست در تایم‌ها و ایستگاه‌های جبرانی آزمون‌ آزمایشی، حل می‌شود و جای نگرانی ندارد. معمولا مسائلی مانند کندخوانی، وسواس مطالعاتی، نداشتن برنامه درست و مواردی از این دست باعث این موضوع می‌شود.
اگر به دنبال رهایی از تراز و درصدهای پایین به خاطر عقب ماندگی کنکور هستید، باید راه‌حل‌های نابی که در ادامه گفته می‌شود را به کار ببندید.

دلایل عقب ماندن از بودجه بندی آزمون های آزمایشی چیست؟

به جرأت می‌توان گفت، که تقریبا اکثر دانش‌آموزان از حداقل یکبار از بودجه‌بندی آزمون‌ها عقب مانده‌اند. این عقب ماندن‌ها، دلایل مختلفی دارد که در ادامه تمامی آنها را بررسی خواهیم کرد. البته این مقاله تنها به بررسی کردن ختم نمی‌شود؛ بلکه راهکارهای بی‌نظیری برای رفع مشکل شما ارائه خواهد شد. پس صبر کنید تا قدم به قدم مشکل را ریشه‌یابی کنیم و سپس برای همیشه با آن خداحافظی کنید. قبول؟

نداشتن برنامه‌ریزی درست

همانطور که می‌دانید اکثر آزمون‌ها، میانگین دو هفته بین هر آزمون فاصله می‌گذارند. برنامه شما باید طوری چیده شود که تمامی بودجه‌بندی آن آزمون را ساپورت کند. همچنین برنامه‌ریزی شما، باید به گونه‌ای باشد که در روزهای پایانی هفته دوم، تمامی بودجه‌بندی به پایان برسد تا شما فرصت مرور و جمع‌بندی داشته باشید. برنامه اصولی بخش اصلی ماجراست. اگر شما هم هنوز طرز صحیح نوشتن برنامه را نمی‌دانید بهتر است از مشاورین تحصیلی کمک بگیرید و زمان با ارزش خود را با آزمون و خطا کردن، بیهوده هدر ندهید. مشاورین خانواده نوتروفیل با نوشتن برنامه پر بازده، می‌توانند در این راه، تا لحظه آخر همراه شما باشند. برای اطلاعات بیشتر حتما بعد از خواندن مقاله به صفحه مشاوره تحصیلی کنکور سر بزنید.

وسواس مطالعاتی

وسواس مطالعاتی، از جمله دلایلی است که باعث عقب ماندن از بودجه بندی آزمون های آزمایشی می‌شود. اگر همیشه مضطرب هستید، زمان زیادی را برای هر صفحه می‌گذارید و هیچوقت از نتیجه راضی نیستید، احتمالا وسواس مطالعاتی گریبان‌گیر شماست. دانش‌آموزانی که درگیر این موضوع هستند، حتی ساده‌ترین مطالب را بارها می‌خوانند و تصورشان این است که باید حتما در دور اول مطالعه، تمامی مطالب را بیاموزند.

تنبلی 

تنبلی هم از همان دلیل‌هایی است که نمی‌گذارد شما به برنامه خود برسید. مطمئنا شما هم تجربیات زیادی با غول تنبلی داشته‌اید. گاهی اوقات ما برنامه‌های دقیقی می‌چینیم اما با اهمال‌کاری، تایم‌های مطالعه را به بعد موکول می‌کنیم؛ نتیجه‌اش هم این می‌شود که تو الان در این صفحه هستی!

تست بیش از اندازه

تست زدن یکی از پایه‌های مهم مطالعه کنکور است؛ اما فراموش نکنید که هر چیزی به اندازه خوب است! نباید برای یک مبحث، تمامی تست‌هایش را حل کنید؛ زیرا بیشتر این تست‌ها ایده مشترکی دارند و حل کردن آنها کمک چندانی به ارتقا سطح شما نمی‌کند. سعی کنید به اندازه تست بزنید و از تکنیک‌هایی مانند تست مضربی استفاده کند.

منابع فراوان و بی‌پایان

استفاده از چند منبع برای مطالعه یک درس، اشتباه بزرگیست. بعضی از دانش‌آموزان به پیشنهاد دوست، مشاور، پیج‌های اینستاگرام و غیره منبع‌های مختلفی تهیه می‌کنند و اصرار دارند تا از همه آنها استفاده کنند. داشتن منابع زیاد، علاوه بر سردرگمی، باعث کاهش مطالعه می‌شود.

کندخوانی

اگر ساعت‌ها برای خواندن چند صفحه وقت می‌گذارید و یا در مدت زمان بسیار طولانی، تست کمی می‌زنید، باید بگوییم که احتمالا کندخوان هستید. کندخوانی باعث می‌شود که نتوانید بودجه‌بندی را در مدت زمان مشخص شده، به پایان برسانید.

استفاده بدون برنامه از ویدئوها یا کلاس‌های آموزشی

گاهی اوقات دانش‌آموزان بدون اینکه نقاط ضعف یا قوت خود را بشناسند، اقدام به ثبت‌نام در تمامی کلاس‌های درسی می‌کنند. علاوه بر تایم خود کلاس‌ها، باید تایم رفت و آمد را نیز در نظر گرفت؛ در نتیجه می‌بینید که این کلاس‌ها توانایی زیادی در گرفتن وقت شما دارند. شما باید فقط در کلاس‌هایی را که به آنها نیاز دارید، ثبت‌نام کنید.

استفاده همزمان از چند آزمون

اگر به صورت همزمان از دو یا چند آزمون استفاده می‌کنید، باید بگویم که تبریک! شما دقیقا همان شکارچی‌ای هستید که به دنبال دو خرگوش است. هر کدام از آزمون روند مختص به خود را دارد و برنامه متفاوتی دارد. تلاش برای رسیدن به برنامه هر دو آزمون، نتیجه‌ای عقب ماندن از برنامه و مطالعه پراکنده و بیهوده ندارد.

ساعت مطالعه کم

داشتن ساعت مطالعه کم در شروع کار ایرادی ندارد. اما اگر تلاشی در جهت افزایش ساعت مطالعه اولیه خود نمی‌کنید؛ باید بگوییم که همواره این عقب‌ماندگی ها همراه شما خواهد بود. سعی کنید به مرور ساعت مطالعه را افزایش دهید تا بتوانید حجم بیشتری را مطالعه کنید.

اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی

گاهی اوقات اتفاقاتی پیش می‌آید که که هرگز پیش‌بینی نشده‌اند و از خارج از اختیار شما هستند. در اینطور مواقع شما باید اوضاع را مدیریت کنید و اجازه ندهید این اتفاق به صورت طولانی‌مدت، روند شما را تحت تاثیر قرار دهد.

انواع دروس عقب مانده و چگونگی جبران آنها

ببینید قبل از اینکه برای جبران عقب ماندگی کنکور راهکار بدهیم، شما باید نوع دروسی را که از بودجه‌بندی آنها عقب افتاده‌اید را بدانید. نوع دروس دیگر چیست؟ چه فرقی دارد؟ عقب ماندن، عقب ماندن است فرقی نمی‌کند چه درسی باشد! منظور از نوع درس چیست؟
خب عجله نکنید و صبر پیشه کنید فرزندانم! بین دروسی که از آنها عقب افتاده‌اید، تفاوت خیلی زیادی وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

دروس مستقل

دروس مستقل، دروسی هستند که شما برای خواندن آنها نیازی ندارید که از قبل پیش زمینه‌ای داشته باشید. برای مثال شما از یک درس عقب مانده‌اید و درس بعدی هیچ ارتباطی با این مبحث ندارد و شما برای فهمیدن مطلب جدید، نیازی به مطالعه درس قبلی ندارید. در اینطور مواقع باید درس عقب مانده را یادداشت کنید تا در ایستگاه جبرانی آن را مطالعه کنید و سپس به سراغ درس جدید بروید. در ادامه ایستگاه جبرانی و دلیل این کار را واضح توضیح خواهیم داد.

دروس پیش‌نیاز

دروس پیش‌نیاز، دروسی هستند که شما تنها با خواندن آنها می‌توانید بعضی مطالب دیگر را مطالعه کنید. برای مثال در درس شیمی، شما اول از همه باید مبحث محلول‌ها را مطالعه کرده باشید تا بتوانید مبحث اسیدها و بازها را در پایه دوازدهم متوجه شوید. یا دوستان انسانی اول از همه باید مباحث اولیه عروض را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند اختیارات شاعری را تشخیص دهند. در اینطور مواقع که درس پیش نیاز عقب مانده، باید اولویت مطالعه را برای این درس بگذاریم. البته باید این مورد را در نظر بگیرید که مطالعه درس پیش‌نیاز صرفا برای این است که درس جدید را یاد بگیریم؛ در نتیجه نباید وقت زیادی برای آن در نظر بگیریم. هدف اصلی رسیدن به درس جدید است.

سوال اصلی اینجاست؛ چگونه عقب ماندگی در برنامه آزمون را جبران کنیم؟

جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون آزمایشی کنکور، سخت و یا حتی ناممکن نیست. نگران نباشید! شما تنها کسی نیستید که دروس عقب‌مانده دارید. 90 درصد کنکوری‌ها، مباحثی دارند که خواندن آن را به بعد موکول کرده‌اند. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، دلایل زیادی باعث این اتفاق می‌شود که حداقل یکی از آنها گریبان‌گیر دانش‌آموزان می‌شود. به هرحال بیایید گذشته و اشتباهاتمان را رها کنیم و به دنبال راه‌حل باشیم. مراحلی که در ادامه گفته می‌شود، می‌تواند بهترین روش جبران درس های عقب مانده کنکور 1403 باشد. به ترتیب بخوانید و برای انجام آنها در طی هفته برنامه‌ریزی کنید. قلم و کاغذ که کنار دستتان دارید؟!

  1. اول از همه، برای اینکه بتوانید با سایر آزمو‌های پیش‌رو هماهنگ شوید؛  مباحث آزمون قبل را رها کنید و اولویت را با بودجه‌بندی آزمون بعدی، بگذارید.
  2. به هیچ عنوان برای جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون آزمایشی کنکور، بودجه‌بندی آزمون قبل را مطالعه نکنید. چون این کار باعث می‌شود تا آخرین آزمون از تمامی مطالب عقب بیفتید.
  3. مباحثی را که مطالعه نکرده‌اید را یادداشت کنید تا در تایم‌های جبرانی، آنها را مطالعه کنید. در ادامه در رابطه با تایم‌ها و ایستگاه‌های جبرانی بیشتر توضیح خواهیم داد.
  4. اگر درس عقب افتاده، پیش‌نیاز مبحث جدید است، باید آن را مطالعه کنید. البته اولویت با مطالب جدید است؛ در نتیجه مباحث پیش‌نیاز قبلی را در حد ابتدایی مطالعه کنید.
  5. برای بودجه‌بندی آزمون جدید، منطقی برنامه‌ریزی کنید و به آن پایبند باشید. تلاش کنید از این به بعد دیگر به هیچ عنوان از برنامه عقب نیفتید و برنامه را به دقت اجرا کنید.

آیا چیزی درباره ایستگاه‌های جبرانی آزمون‌ها می‌دانید؟

بنا به هر دلیل مختلفی، اگر نتوانستید مباحث آزمون‌تان را مطالعه کنید و از بودجه‌بندی عقب ماندید، نباید نگران باشید؛ چون برنامه راهبردی آزمون‌ها پیش‌بینی همه چیز را کرده است. اکثر دانش آموزان معمولا در یک یا چند مبحث از بودجه‌بندی عقب می‌افتند و یا بعضی دانش‌آموزان می‌خواهند برای رسیدن به تسلط بیشتر یک مطلب را دوباره مطالعه کنند؛ اینجاست که ایستگاه‌های جبرانی وارد میدان می‌شوند.
اگر به برنامه راهبردی آزمون خود دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که پس هر چند خانه پیشروی، یک خانه محل مطالعه دروس قبلی است که به اصطلاح به این آزمون‌ها ایستگاه جبرانی گفته می‌شود. وجود این ایستگاه‌ها باعث می‌شود تا استرس و اضطراب برای عقب ماندگی کم شود و فضای امنی برای شما ایجاد شود.
در نتیجه به برنامه راهبردی آزمون‌ها اعتماد و رو به جلو حرکت کنید. برنامه حال حاضر را بخوانید و دروس عقب مانده را برای این ایستگاه‌ها نگه دارید.
(با وجود این ایستگاه‌های جبرانی دیگه خیالت راحته که میتونی درس‌های عقب افتاده رو مطالعه کنی. به علاوه اگه تو یه آزمونی به نتیجه دلخواه نرسیدی، میدونی که یه تایمی وجود داره و میتونی کم‌کاری‌هات رو جبران کنی.)

ایستگاه‌های جبرانی آزمون قلم‌چی

از مزیت‌های آزمون قلم‌چی این است که مباحث را به صورت پوششی پیش می‌برد. (آزمون پوششی اینجوریه که یه آزمون از صفحه 1تا10 و آزمون بعدی از صفحه 1 تا 20 هست!) . اگر حجم مطالبی که عقب افتاده‌اید، کم است می‌توانید آن‌ها را در حین پیشروی سایر مطالب، مطالعه کنید. اما اگر حجم مطالب باقی‌مانده زیاد است باید این دروس را به تایم‌های جبرانی موکول کنید. برای مثال در برنامه راهبردی کنکور 1403، تاریخ 17 آذر و 18 اسفند ایستگاه‌های جبرانی بودند.

ایستگاه‌های جبرانی آزمون ماز

آزمون‌های ماز هم دقیقا مانند قلم‌چی پوششی هستند. پوششی بودن آزمون این امکان را می‌دهد که مطالعه و تست بیشتری برای هر مبحث داشته باشید و یا اگر کمی از برنامه عقب افتاده‌اید آنها را جبران کنید. در برنامه راهبردی آزمون ماز 1403 دو ایستگاه جبرانی در نظر گرفته شده است که اولین ایستگاه در 16 آذر و دومین در 3 اسفند ماه است.

ایستگاه‌های جبرانی آزمون گزینه دو

آزمون گزینه دو هر سه هفته آزمون برگزار می‌کند. البته این تصور را نداشته باشید که چون وقت زیادی دارید می‌توانید دیرتر شروع به مطالعه کنید یا دروس قبلی را جبران کنید؛ چون حجم هر آزمون متناسب با همان سه هفته است. گزینه دو در تاریخ 29 دی و 17 فروردین ایستگاه جبرانی دارد. البته برنامه راهبردی گزینه دو با سایر برنامه‌ها تفاوت زیادی دارد. اگر آزمون گزینه دو می‌دهید حتما برنامه راهبردی را به دقت چک کنید.
عقب ماندن از بودجه بندی آزمون های آزمایشی تنها یک دلیل برای کاهش تراز و درصد است. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شوند این اتفاق بیوفتد. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر بدانید؛ فقط کافیست موس یا انگشت مبارک خود را اینجا قرار دهید و وارد صفحه چرا تراز آزمون هام پیشرفت نمی کند؟ افزایش تراز تنها در 2 هفته شوید.

آیا زمان‌ دیگری برای جبران عقب ماندگی از برنامه آزمون آزمایشی کنکور وجود دارد؟!

خوشبختانه باید بگوییم که بله وجود دارد!

حتی اگر نتوانستید در ایستگاه‌های جبرانی آزمون، عقب‌ماندگی مباحث را جبران کنید باز هم نگران نباشید؛ چون هنوز هم وقت دارید. در ادامه به بهترین زمان‌ها برای جبران عقب ماندگی می‌گوییم تا برای همیشه به سوال “چگونه عقب ماندگی در برنامه آزمون را جبران کنیم” پاسخ دهیم.

  • بهترین زمان برای جبران عقب ماندگی کنکور، ایام عید است. مسلما روزهای عید جزو شیرین‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین روزهاست؛ اما طعم موفقیت هزاران برابر شیرین تر از آن است. استفاده درست از 13 روز عید می‌تواند سکو پرشی برای شما باشد و همه چیز را تغییر دهد. برای دروس عقب مانده، در ایام عید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و حجم مطالب را تقسیم کنید.
  • یکی دیگر از زمان‌ها برای جبران، تایم امتحانات نوبت است. در این تایم، شما برای هر امتحان فرصت مطالعه زیادی دارید و در این فاصله می‌توانید بخشی از مطالب را مطالعه کنید.
  • یک از فرصت‌های دیگر برای جبران، زمانی است که از برنامه جلوتر هستید. در بودجه‌بندی بعضی آزمون‌ها دروسی وجود دارد که نقطه قوت شماست؛ در نتیجه می‌توانید آن‌ها را به راحتی بخوانید و تایم اضافه داشته باشید. در این زمان‌ها، شما می‌توانید دروس گذشته را جبران کنید.

غیبت در آزمون‌ها ممنوع!

سعی کنید تحت هیچ شرایطی در آزمون‌ها غیبت نکنید. حتی اگر حجم کمی از بودجه‌بندی را خوانده‌اید باز هم در آزمون شرکت کنید. برای مثال فقط 20 درصد از مطالب را خوانده‌اید، پس در آزمون شرکت کنید و همان 20 درصد را آزمون دهید. در این حالت دیگر خیالتان از آن 20 درصد راحت است.

فراموش نکنید که شما برای کنکور، این برنامه را انتخاب کرده‌اید؛ در نتیجه نباید به هیچ عنوان برخلاف آن عمل کنید. اگر فکر می‌کنید با غیبت در آزمون می‌توانید دروس عقب‌مانده را جبران کنید، کاملا در اشتباهید. شما با این کار، مطالعه خود را از حالت ” برنامه‌ای و هدفمند بودن” خارج می‌کنید.

البته اگر هنوز هم از انتخاب آزمون و برنامه خود مطمئن نیستید؛ می‌توانید از مقاله بهترین آزمون آزمایشی برای کنکور 1403 کمک بگیرید.

10 توصیه‌ مهم رتبه‌های برتر برای جبران عقب ماندگی کنکور

  1. در روز جمعه بعد از آزمون، برنامه دو هفته آینده خود را ببندید. این برنامه کلی میان‌مدت باعث می‌شود تا بدانید دقیقا در هر روز باید چه کاری انجام دهید و در چه روزی مطالعه مطالب را به اتمام برسانید.
  2. در برنامه خود تایم جبرانی در نظر بگیرید تا اگر به هر دلیلی از برنامه عقب افتادید، خیالتان راحت باشد که تایم برای مطالعه مجدد دارید.
  3. دروسی را که تسلط کافی بر آنها پیدا نکردید و نیاز به مطالعه و تست بیشتر برای آنها دارید را یادداشت کنید. بهتر است در فرصت کتاب درسی این موارد را یادداشت کنید تا در ایستگاه‌های جبرانی، سردرگم نباشید.
  4. از روش‌های تندخوانی استفاده کنید تا کندخوانی را به حداقل برسانید.
  5. ساعت مطالعه خود را به مرور بالاتر ببرید تا بتوانید حجم برنامه‌ریزی شده را به بهترین نحو مطالعه کنید.
  6. فقط برای دروسی که در آنها ضعیف عمل می‌کنید با روش‌های تستی را نمی‌دانید، فیلم ببینید یا کلاس بروید.
  7. برای دروس عقب‌مانده برنامه داشته باشید و آن‌ها را به صورت بقچه‌ای مطالعه نکنید.
  8. خواندن مباحث پیش‌نیاز را در اولویت قرار دهید و سپس مطالب وابسته به آن را بخوانید.
  9. در چند آزمون شرکت نکنید و در طی سال تحصیلی، صرفا با یک آزمون پیش بروید.

تحلیل آزمون انجام دهید تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. در این صورت است که می‌توانید برای جبران عقب ماندگی کنکور، بهتر برنامه ریزی کنید. اگر هنوز اهمیت و نقش تحلیل آزمون را در ارتقای رتبه و تراز نمی‌دانید، مقاله تحلیل آزمون را بخوانید.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که نباید به ندای درونی مغزتان که می‌گوید “بدون خواندن کامل بودجه آزمون دادن هم فایده‌ای ندارد” گوش دهید. بهترین روش جبران درس‌ های عقب مانده کنکور 1403 را بررسی کردیم تا ترس را کنار بگذارید و دوباره ادامه دهید. این تنها شما نیستید که گاهی اوقات از برنامه عقب می‌افتید بلکه دانش‌آموزان زیادی هستند که وضعیت مشابه را دارند. موارد بالا را به کار ببندید و همچنان نگران نباشید؛ چون نوتروفیل اینجاست تا قدم به قدم همراه شما باشد!

سوالات متداول

چطور با وجود مدرسه به آزمون ها برسم؟

تایم‌های خود را در زمان مدرسه به خوبی بشناسید. مثلا اینکه دقیقا چه زمانی برمی‌گردید یا چه زمانی انرژی مطالعه دارید. با توجه به این تایم‎‌ها، برنامه خود را بچینید.

چطور وسواس مطالعاتی را کنار بگذارم؟

یادگیری یک پروسه مستمر است. مسلما شما با یکبار مطالعه نمی‌توانید به آن مبحث مسلط شوید بلکه در طی یک فرایند است که می‌توانید به درس مسلط شوید.

بهترین برنامه‌ریزی برای جبران عقب ماندگی کنکور چیست؟

برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه بر اساس زمان باقیمانده تا کنکور، میزان عقب ماندگی، شناخت نقاط قوت و ضعف، انتخاب منابع مناسب و زمان مطالعه بهترین روش برای جبران عقب ماندگی کنکور است.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها