تاثیر سهمیه جانبازی در رتبه کنکور چقدر است؟

تاثیر سهمیه جانبازی در رتبه کنکور
مسیر مطالعه

سازمان سنجش و آموزش کشور، هر ساله برای گروه‌های مختلفی که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند، سهمیه‌هایی را در نظر می‌گیرد که اطلاع از آنها می‌تواند به قبولی شما در این آزمون بزرگ و سرنوشت‌ساز کمک کند. یکی از سهمیه‌های کنکور، سهمیه جانبازان است و در این مطلب می‌خواهیم شما را از تاثیر سهمیه جانبازی در رتبه کنکور آگاه کنیم و بگوییم در چه صورت می‌توانید از این سهمیه استفاده کنید.
لازم است بدانید طبق آخرین اخبار و اعلامیه‌های سازمان سنجش، دو سهمیه 5 درصدی و 25 درصدی برای جانبازان و خانواده‌های آنها در نظر گرفته شده است. سهمیه 25 درصدی به جانبازان بیش از 25 درصد به بالا و همسر و فرزندان آنها تعلق دارد و سهمیه 5 درصدی متعلق به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها است.
فراموش نکنید که استفاده از سهمیه جانبازی در کنکور، مستلزم داشتن یک سری شرایط و مدارک خاص است و این موارد باید توسط نهادهایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران تایید شود.

تاثیر سهمیه جانبازی در رتبه کنکور چقدر است؟

اشاره کردیم که در امتحان کنکور، سهمیه‌هایی برای گروه‌های مختلف در نظر گرفته شده است. واضح است که هریک از این سهمیه‌ها با درصد مشخصی به داوطلبان اختصاص می‌یابد. لازم است بدانید سهمیه جانبازان، جزو سهمیه ایثارگران محاسبه می‌شود و بر اساس درصد جانبازی، بین 5 تا 25 درصد متغیر است. در ادامه شرایط استفاده از هریک از این سهمیه‌ها توضیح داده شده است.

سهمیه 5 درصدی جانبازان

در آزمون سراسری سال 1403، 5 درصد از ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل، به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها و فرزندان رزمندگانی که سابقه 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه دارند، تعلق می‌گیرد.

پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از حدود رتبه خود با تاثیر قطعی معدل و ضرایب جدید، از پنل تخمین رتبه استفاده کنید.

سهمیه جانبازان 25 درصد

بر اساس آخرین مصوبات موجود، 25 درصد از ظرفیت کل کد رشته محل‌های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، به جانبازان 25 درصد و بالاتر، شهدا، مفقودالاثرها، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، اختصاص یافته است.
واضح است که تاثیر جانبازی در رتبه کنکور می‌تواند سرنوشت آزمون را به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد. این سهمیه‌ها در توضیحات کارنامه کنکور درج شده و در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ترتیب اثر داده خواهد شد.

اگر برای استفاده از سهمیه های کنکور و آگاهی از اینکه مشمول کدام سهمیه کنکور هستید، با سوال یا ابهامی رو به رو هستید، توصیه می‌شود به یک مشاوره کنکور مراجعه نمایید تا از حق قانونی خود استفاده کرده و به نتیجه مطلوب برسید. در صفحه مشاوره کنکور می‌توانید با همه خدمات مشاوره‌ای ما آشنا شوید.

تاثیر درصد جانبازی در رتبه کنکور

هرچند تاثیر درصد جانبازی در رتبه کنکور را نمی‌توان نادیده گرفت، اما لازم است بدانید داوطلبانی مجاز به استفاده از سهمیه 5 درصدی و 25 درصدی جانبازان هستند که حد نصاب نمرات آزمون را کسب کرده باشند. حد نصاب امتیاز کنکور به شرح زیر است:

سهمیهشرایط استفاده از سهمیه جانبازان در کنکور
سهمیه جانبازان 5 درصدیکسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کد رشته محل
سهمیه جانبازان 25 درصدیکسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کد رشته محل

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سهمیه‌های کنکور، پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما در مورد سهمیه ایثارگران در کنکور را نیز مطالعه نمایید.
افرادی که مایلند از سهمیه 5 درصدی و 25 درصدی جانبازان در کنکور استفاده نمایند، باید در زمان تکمیل مراحل ثبت نام کنکور سراسری، گزینه مربوط به سهمیه جانبازان را فعال نمایند. همچنین کد پیگیری 12 رقمی مربوط به سهمیه خود را در قسمت مربوطه وارد کنند.
لازم به ذکر است که داوطلبان در هر مقطع تحصیلی، تنها یکبار مجاز به استفاده از سهمیه 5 درصدی و 25 درصدی جانبازان هستند و حتی اگر داوطلب، پس از قبولی در کنکور، انصراف از تحصیل دهد، امکان استفاده مجدد از سهمیه در آن مقطع وجود نخواهد داشت.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب درباره سهمیه جانبازان در کنکور سراسری دانشگاه‌ها صحبت کردیم و قوانین سهمیه این گروه از داوطلبان برای سال 1403 را توضیح دادیم. همچنین به تاثیر درصد جانبازی در رتبه کنکور و شرایط استفاده از این سهمیه و تعداد دفعات مجاز استفاده اشاره کردیم.
با توجه به اینکه هر سهمیه می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در نتیجه آزمون شما داشته باشد، توصیه می‌شود سهمیه مورد نظر خود را هوشمندانه انتخاب نمایید.
نوتروفیل در کنار شماست تا بتوانید بهترین نتیجه را در کنکور بگیرید. اگر در زمینه سهمیه جانبازان در کنکور سراسری سوالی دارید، حتما در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

سوالات متداول

سهمیه جانبازان جزو کدام سهمیه کنکور به حساب می‌آید؟

سهمیه جانبازان، جزو سهمیه ایثارگران در نظر گرفته شده است.

سهمیه جانبازان شامل چه افرادی است؟

سهمیه 5 درصدی برای جانبازان زیر 25 درصد و همسر، فرزندان ایشان و سهمیه 25 درصدی برای همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران و آزادگان، همسر و فرزندان ایشان در نظر گرفته شده است.

شرایط استفاده از سهمیه جانبازی در کنکور سراسری 1403 چیست؟

کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در گزینش آزاد هر کد رشته محل

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها