بیشترین پیشرفت در بهمن ماه؛ جرقه پیشرفت تراز

بیشترین پیشرفت در بهمن ماه
مسیر مطالعه

همه‌ی کنکوری‌ها در مسیر کنکور خود جرقه‌ی پیشرفت تراز را می‌بینند. بعضی‌ها از همان ابتدا اصولی شروع کرده‌اند و رشد می‌کنند؛ نسبت به مسیر آگاهی دارند و قبل از ورود به آن موانع را می‌شناسند. اما دسته‌ای هم هستند که شروع کرده‌اند و در میانه‌ی مسیر به مشکل خورده‌اند، یا اصلا شروع نکرده‌اند و تازه می‌خواهند وارد مسیر کنکور بشوند.
در هر صورت هر دو گروه می‌خواهند رشد کنند و پیشرفت تراز و درصد داشته باشند. تلاش اصولی در بهمن ماه زمینه‌ساز درصدهای خوب و پیشرفت تراز در انتهای مسیر کنکور است. اول از همه بیایید با هم جزء به جزء این عنوان را بررسی کنیم، یعنی: بیشترین، پیشرفت، بهمن ماه!

چرا بهمن ماه زمان طلایی دوران کنکور است؟

چرا بهمن ماه زمان طلایی دوران کنکور است؟

بهمن ماه…! این نقطه از سال بسیار مهم است، زیرا یا بسیاری از افرادی که برای کنکور تلاش می‌کنند، دچار افت انرژی و خستگی شده‌اند یا عده‌ای تازه می‌خواهند وارد این ماراتن شوند. بسیاری از کنکوری‌ها بعد از چندین ماه تلاش، با خستگی و کمبود انرژی وارد بازه‌ی بهمن ماه می‌شوند. دقیقا زمانی که باید شروعی با انگیزه و تازه برای نیمسال دوم داشته باشید! در این مقاله به بحث حفظ انرژی و انگیزه‌ی شما کنکوری‌ها می‌پردازیم.

طبیعتا ابتدای مسیر، شما با انرژی و انگیزه‌ی بسیار زیاد وارد مسیر می‌شوید. اما چه کسی تضمین کرده است که این انرژی قرار است تا انتهای مسیر با شما باشد؟ آیا روزی که شروع کرديد تصور می‌کرديد که روزی خستگی و افت انرژی شما را متوقف کند؟
مسیر کنکور، مسیر یکنواختی نیست. پر چالش است، پر از نشدن و تلاش پی در پی، و همواره ذهنتان با این سوال که آیا درست پیش می‌روم درگیر است. یکی از چالش‌ها خستگی و بی‌انگیزگی است. آن هم درست زمانی که، افرادی با بیشترین انرژی و انگیزه وارد مسیر می‌شوند. این‌ها دقیقا انرژی روزهای ابتدایی دسته اول را دارند. اما ویژگی این بهمن‌ماه چیست که جرقه رشد و پیشرفت برای هر دو گروه از این ماه زده می‌شود؟ چرا نباید از نیمسال دوم غافل شد؟
کاملا مشخص است که بحث فقط انرژی و انگیزه نیست، اولین رازی که اینجا برملا می‌‌شود، ویژگی ادامه دادن است!

پیشرفت

انسان در زندگی همواره در حال انتخاب است؛ هدفی را انتخاب می‌کند و در جهت آن تلاش می‌کند. همواره می‌خواهد در مسیر خود رو به جلو حرکت کند و هیچ مانعی نباشد که میان او و هدفش قرار بگیرد. تمام ذهن او، درگیر نقاط بالاتر و رشد کردن است و گاه اصلا فرصت نمی‌کند به موانع فکر کند. در صورتی که اولین قدم برای پیشرفت شناخت موانع است!
در مسیر کنکور نیز، نیاز دارید که ابتدا موانع پیشرفت خود را بشناسید. در ابتدای مسیر شاید این موارد رو ساده بدانید، اما دقیقا در بازه‌ی بهمن ماه باید به دنبال اصلاح مسیر باشید تا شاهد پیشرفت چشمگیر خود شوید.


بیشترین

هر کنکوری در مسیر، به دنبال پیشرفت تراز و درصدهای آزمون خود است. در بسیاری از اوقات پیشرفت‌های کوچک او را قانع نمی‌کند. البته این ذات انسان است و نمی‌شود به آن خرده گرفت اما باید بدانید که یک شبه نیز نمی‌توان از تراز ۴۰۰۰ به ۷۰۰۰ رسید!

تمام اهداف، مسیر مشخص و سلسله مراتبی دارند که در صورت عدم آگاهی از آن‌ها، یا پسرفت می‌کنید یا دست کم در همان پله‌ی اول می‌مانید. پس به مسیر منطقی نگاه کنید و هدف بزرگ خود را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنید. در نهایت با حفظ پیشرفت‌های کوچک، پیشرفت بزرگ را برای خود رقم بزنید.

چرا پیشرفت تراز ندارم؟

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که کنکور، یک ماراتن است؛ اما چرا کنکور را به دوی ماراتن تشبیه کردیم؟

۱. در ماراتن، شما باید مسابقه را به آرامی شروع کنید. اگر در همان ابتدا تمام انرژی خود را بگذارید و به سرعت بدوید، دچار بزرگترین اشتباه شده‌اید. در کنکور هم همین است؛ شما باید انرژی خود را تقسیم کنید. نباید ابتدای مسیر را با ساعت مطالعه بالا شروع کنید. نمی‌توانید یک هفته ۱۲ ساعت مطالعه کنید و یک هفته ۵ ساعت!
باید با یک ساعت مطالعه معقول شروع کنید و پیوسته به مسیر ادامه دهید تا جایی که به شرایط ۱۲، ۱۳ ساعت مطالعه برسید. پس برای جبران گذشته، دست به اشتباهات غیرقابل جبران نزنید و ساعت مطالعه خود را ناگهانی تغییر ندهید.

۲. در دوی ماراتن، شما نباید خود را با دیگران مقایسه کنید و باید طبق تمرینات خود، مسیر را طی کنید.
مهم‌ترین نکته در هر نقطه از مسیر کنکور، عدم مقایسه با دیگران است. این مسئله در بازه‌ی بهمن ماه پررنگ تر می‌شود. کسی که به دنبال پیشرفت است باید از تمام حواشی خود را دور کند. پس این مدت را به دنبال دوست و رفیق نباشید. خود را با آن‌ها مقایسه نکنید و فقط روی خود و پیشرفتتان تمرکز کنید. ارتباط خود را با هر شخصی که مانعی برای پیشرفت شما است، قطع کنید.
به غیر از رقابت و روابط های مخرب، بحث حواشی کنکور از بهمن ماه به بعد داغ‌تر می‌شود. بدانید که هر اتفاقی در کنکور رخ بدهد، برای همه است نه فقط شخص شما! پس درگیر حواشی کنکور نشوید و تمام تمرکز خود را به اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها و هدفتان معطوف کنید.

۳. در طول ماراتن، شما گاه راه می‌روید و آب و کربوهیدرات مصرف می‌کنید‌. گاه نیز حرکات کششی انجام می‌دهید تا ماهیچه‌ها قفل نشوند و بتوانید به مسیر ادامه دهید. مسیر کنکور نیز از تلاش همراه با استراحت تشکیل شده‌است. تلاش بدون استراحت، نه تنها پیشرفت به وجود نمی‌آورد، بلکه ممکن است باعث پسرفت شما نیز شود. شما در مسیر، نیاز به استراحت بین پارت‌های درسی دارید. شب‌ها قبل از خواب باید استراحت کوتاهی داشته باشید. حتی انتهای هفته، باید زمانی را به استراحت اختصاص دهید تا بتوانید هفته‌ی بعد را پر قدرت و با انگیزه شروع کنید. طبیعتا این استراحت‌ها اصولی دارد و نباید اتلاف وقت را با استراحت اشتباه بگیرید!

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

نکات مهم دیگر برای پیشرفت تراز در نیمسال دوم

نکات مهم دیگر برای پیشرفت تراز در نیمسال دوم
  • در بازه های زمانی مهم، مثل بازه‌ی امتحانات نهایی، تعطیلات نوروز، بازه زمانی بهمن ماه و اردیبهشت ماه، از رفتن به کتابخانه‌های شلوغ پرهیز کنید. این محیط‌ها شما را درگیر رقابت‌های مخرب و حواشی کنکور می‌کند. میزان حواس‌پرتی شما نیز در این محیط‌ها بالا می‌رود؛ درس‌ها را خوب یاد نمی‌گیرید و در نهایت پیشرفت نمی‌کنید.
  • از نقطه ضعف‌هایت فرار نکن! کلید موفق شدن، برطرف کردن همین نقطه ضعف‌ها است. برای قوی شدن در هر درسی باید آن را بیشتر بخوانید و تست بزنید و در نهایت برای تسلط، آن را زیاد مرور کنید و آزمون بزنید. هیچ تضمینی برای آسان بودن دروس نقطه قوتت و سخت بودن نقاط ضعفت در کنکور نیست؛ حتی ممکن است این اوضاع برعکس باشد! یعنی چه بسا ممکن است نقطه ضعفت آسان و نقطه قوتت آن‌قدر سخت باشد که نتوانی از پس آن بربیایی. پس صبور باش و با آگاهی مسیر را پشت سر بگذار.
  • آزمون دادن زیاد رمز افزایش تراز است. تا جایی که می‌توانید آزمون بزنید و خود را در معرض آزمایش قرار دهید. هر آزمون را دقیق تحلیل و بررسی کنید، رفع اشکال انجام دهید و پس از آن سوالات چالشی و ترکیبی حل کنید. ویژگی ادامه دادن را در خود تقویت کنید و زود ناامید نشوید. در نهایت نیز توقع پیشرفت فضایی نداشته باشید! پیشرفت‌های کوچک ایجاد کنید و آن را ادامه دهید.
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها