بودجه بندی علوم و فنون؛ کلید فتح 30 سوال از کنکور

بودجه بندی علوم و فنون؛ کلید فتح 30 سوال از کنکور
مسیر مطالعه

چطور علوم و فنون کنکور انسانی را به زانو در بیاریم؟!
کنکور انسانی در راه است و اکثر کنکوری‌ها به دنبال درصدهای بالا در بعضی درس‌های مهم هستند. علوم و فنون با ضریب 8، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین دروس انسانی است که باید با تمرکز فوق‌العاده و برنامه‌ریزی درستی به سراغش بروید.
اولین کلید برای فتح این قله، بودجه بندی علوم و فنون است. شما با بررسی بودجه بندی علوم و فنون کنکور می‌توانید متوجه شوید که در کنکور سال‌های اخیر، چه مباحثی مورد سوال بوده و اهمیت بالایی داشته است. در نتیجه زمان خود را برای دروس‌ مهم‌تر، بیشتر صرف می‌کنید.

بودجه بندی علوم و فنون کنکور 1403

دومین درسی که در دفترچه اول کنکور با آن مواجه خواهید شد، علوم و فنون ادبی است. این درس 30 سوال دارد که شما باید در 30 دقیقه به آنها پاسخ دهید. ضریب این درس بالاترین ضریب را در میان دروس انسانی دارد.
بودجه بندی علوم و فنون انسانی، شامل 5 مبحث می‌شود. هر کدام از مباحث، درس‌های خاصی از کتاب‌های علوم و فنون را در بر می‌گیرد. در ادامه به صورت دقیق، تمامی این مباحث را زیر ذره‌بین نوتروفیل خواهیم برد.

مبحثتعداد تستدرصد سوالات
تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی826.6
آرایه‌های ادبی826.6
عروض 723.3
قافیه26.6
قرابت معنایی516.6

حتما شما هم در رابطه با تکنیک‌های آرایه، سماعی شدن در تقطیع بیت‌ها و خیلی از تکنیک‌های دیگر شنیده‌اید. تمامی این تکنیک‌ها زیر مجموعه روش مطالعه صحیح علوم و فنون هستند که باید به صورت دقیق آن را بیاموزید و پس از بررسی بودجه بندی علوم و فنون به کار ببرید. اگر می‌خواهید تنها در دو هفته این روش‌ها را بیاموزید، می‌توانید از مشاورین نوتروفیل در مشاوره کنکور انسانی کمک بگیرید.

بودجه بندی علوم و فنون؛ بخش تاریخ ادبیات و سبک‌ شناسی

بخش تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی شامل درس‌های 1، 4، 7 و 10 هر کدام از کتاب‌های درسی دهم تا دوازدهم است. این بخش، با اینکه حجم بالا اما در عین حال ساده‌ای دارد، همواره انتخاب کنکوری‌ها است. این بخش در سال‌های گذشته، تعداد سوالات بیشتری را به خود اختصاص می‌داد اما از سال 1402 به بعد، به 8 سوال رسید.
سوالات تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی در کنکور 1403:

  • پایه دهم درس 7: سبک و سبک‌شناسی (خراسانی)
  • پایه دهم درس 1: مبانی تحلیل متن
  • پایه دهم درس 4: تاریخ ادبیات پیش از اسلام و قرن‌های اولیه هجری
  • پایه یازدهم درس 4: سبک‌شناسی قرن‌های هفتم، هشتم و نهم
  • پایه دوازدهم درس 7: تاریخ ادبیات قرن چهاردهم (دوره معاصر و انقلاب اسلامی)
  • پایه دوازدهم درس 1: تاریخ ادبیات قرن‌های دوازدهم و سیزدهم
  • به اضافه دو سوال ترکیبی

(پیشنهاد نوتروفیلی‌طور : برای اینکه بتونی به این مبحث مسلط بشی، باید مرور زیادی داشته باشی و درس‌ها رو در ارتباط با همدیگه یاد بگیری، دقیق عین یه زنجیره!)
اگر می‌خواهید بودجه‌بندی سایر دروس را دقیقا مانند بودجه بندی علوم و فنون کنکور، زیر ذره‌بین ببرید، می‌توانید از بودجه بندی دروس کنکور انسانی کمک بگیرید.


بودجه بندی علوم و فنون انسانی؛ آرایه‌های ادبی

این مبحث، شامل 8 سوال است که هر کدام از سوالات می‌تواند یک یا چند آرایه را مورد سوال قرار دهد. برای تسلط در این مبحث باید تکرار و تمرین زیادی داشته باشید تا بتوانید “مهارت” پاسخگویی را به دست بیاورید. سعی کنید آرایه‌ها را در روتین شبانه خود بگذارید.
سوالات آرایه‌های ادبی در کنکور 1403:

  • پایه یازدهم درس 6: مجاز
  • 2 سوال از فنون یازدهم درس 3: تشبیه
  • سایر سوالات ترکیبی

سایر دروس انسانی هم مانند عربی، ریاضی، اقتصاد و… نیاز به تکرار و تمرین تا دارند تا دانش‌آموز بتواند مهارت پاسخگویی را به دست بیاورد؛ زیرا صرفا با خواندن و مطالعه کردن آنها نمی‌توان به مقصدی رسید. اگر نمی‌دانید چه مباحثی در درسی مثل عربی، مهارتی هستند؛ ما نمونه درس را عربی را به صورت دقیق در بودجه بندی عربی کنکور انسانی بررسی کرده‌ایم.


بودجه‌ بندی علوم و فنون کنکور؛ عروض

این بخش، یکی از چالشی‌ترین سوالات علوم و فنون است که متاسفانه بیش از 50 درصد داوطلبان انسانی به آن پاسخ نمی‌دهند. سوالات عروض 7 سوال از بودجه بندی سوالات علوم و فنون در کنکور را شکل می‌دهد. این سوالات، سرعت عمل بالایی می‌خواهد؛ در نتیجه باید مانند آرایه، تمرین زیادی داشته باشید. سعی کنید در ابتدا به خوبی عروض و تقطیع را یاد بگیرید و سپس وارد فاز مدیریت زمان شوید؛ زماندار تست عروض بزنید و هر بار مدت زمان را کمتر کنید.
سوالات عروض در کنکور 1403:

  • 2 سوال از پایه دوازدهم درس 11: وزن در شعر نیمایی
  • پایه دوازدهم درس 2: پایه‌های آوایی ناهمسان
  • 2 سوال از پایه دوازدهم درس 8: اختیارات شاعری (وزنی)
  • 2 سوال ترکیبی

بودجه بندی علوم و فنون کنکور؛ قافیه

سوالات قافیه، هر ساله 1 الی 2 تست قطعی را به خود اختصاص می‌دهد. شما باید در این مبحث، با تمامی تبصره‌ها و عیوب قافیه آشنا شوید تا بتوانید به راحتی سوالات را پاسخ دهید. گاهی اوقات ممکن است مبحث قافیه را به صورت ترکیبی طراحی شود؛ مانند کنکور 1402 که مبحث قافیه را با تشبیه ترکیب کرده بود.


بودجه بندی علوم و فنون؛ قرابت معنایی

سوالات قرابت معنایی شامل سوالات مفهومی می‌شوند. اکثر بیت‌هایی که در این سوالات مطرح می‌شوند، معمولا خارج از کتاب درسی هستند؛ در نتیجه نباید این تصور‌ را داشته باشید که تنها با مطالعه کتاب درسی، می‌توانید به قرابت معنایی پاسخ دهید. سعی کنید قرابت معنایی را هم در دراز مدت، به صورت روتین داشته باشید.

مباحث مهم، ساده و تست‌ خیز علوم و فنون کنکور انسانی

در ادامه مباحث علوم و فنون را به تفکیک ساده، مهم و تست‌خیز بودن بررسی خواهیم کرد:

  • مباحث ساده

تاریخ ادبیات پایه دهم + آرایه‌های سجع، واژه‌آرایی و واج‌آرایی، موازنه و ترصیع، جناس، مراعات نظیر، تلمیح و تضمین+ قافیه+ وزن شعر فارسی

  • مباحث مهم

تاریخ ادبیات پایه دوازدهم+ آرایه‌های مجاز، استعاره، تشبیه، ایهام و ایهام تناسب، حسن تعلیل، حس‌آمیزی و اسلوب معادله، لف و نشر، تضاد، پارادوکس+ وزن در شعر نیمایی، اختیارات شاعری، پایه‌های آوایی همسان و ناهمسان

  • مباحث تست‌ خیز

تاریخ ادبیات دهم و دوازدهم+ آرایه‌های مجاز، استعاره، تشبیه، تلمیح، ایهام و ایهام تناسب، لف و نشر، تضاد، حسن تعلیل، جناس+ اختیارات شاعری، وزن در شعر نیمایی، پایه‌های آوایی همسان و ناهمسان

اگر شروع از صفری هستید یا می‌خواهید حداقل 30 درصد از هر کدام دروس انسانی را کسب کنید، می‌توانید تمامی مباحث ساده، مهم و تست‌خیز را برای هر کدام از دروس استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم، بودجه بندی تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی را در ابتدا مطالعه کنید قرار دهید.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

در این مقاله صفر تا صد بودجه بندی علوم و فنون را بررسی کردیم و مباحث آن را به صورت دقیق مشخص کردیم. حالا وقت آن است که با داشتن این نقشه‌راه، برنامه‌ریزی و از همین الان شروع کنید!
از علوم و فنون نترسید و هیچ کدام از مباحث آن را حذف نکنید. تنها با تمرین و مطالعه می‌توانید درصد خوبی از این درس بگیرید. روش مطالعه علوم و فنون را یاد بگیرید و به صورت دقیق اجرا کنید. مشاورین گروه نوتروفیل با اطلاع دقیق از بودجه بندی علوم و فنون کنکور و روش مطالعه تکنیکی آن، می‌توانند در این راه همراه شما باشند.

سوالات متداول

تعداد سوالات و ضریب علوم و فنون چقدر است؟

علوم و فنون در کنکور، با ضریب 8، 30 سوال در کنکور دارد.

مباحث تست‌خیز علوم و فنون را از کجا پیدا کنم؟

می‌توانید با بررسی بودجه‌ بندی علوم و فنون، تمامی مباحث ساده، مهم و تست‌خیز را متوجه شوید.

بودجه بندی علوم و فنون شامل چه درس‌هایی است؟

علوم و فنون شامل مباحث تاریخ ادبیات، آرایه ادبی، عروض، قافیه و قرابت معنایی می‌شود.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها