برنامه جمع بندی کنکور در یک ماه؛ معجزه یک ماهه!

برنامه یک ماهه جمع بندی کنکور
مسیر مطالعه

به روزهای پایانی کنکور نزدیک می‌شویم و حداقل 30 روز دیگر تا کنکور فاصله داریم؛ آیا برنامه خاصی برای گذراندن این 30 روز طلایی دارید؟! یا مانند بسیاری از دانش‌آموزان دیگر هنوز نمی‌دانید باید چطور این مرحله را پیش ببرید؟
ماه آخر کنکور با چالش‌های متفاوتی نسبت به دیگر ماه‌ها مواجه است؛ مانند امتحانات نهایی. شما با داشتن برنامه جمع بندی کنکور در یک ماه می‌توانید پایان این راه را متفاوت‌تر از آنچه که فکرش را بکنید، رقم بزنید. جمع‌بندی آخرین مرحله از پروسه کنکور است و سپس همه چیز تمام می‌شود! در این مرحله شما با استفاده از روش جمع بندی در ماه آخر کنکور و تکنیک‌های خاص، تمامی مطالبی که تا الان مطالعه کرده‌اید را مرور می‌کنید.
اگر هنوز در رابطه با جمع بندی ماه آخر کنکور و روش‌های مختص رشته خود نمی‌دانید، با نوتروفیل همراه باشید!

چرا باید جمع بندی ماه آخر کنکور داشته باشیم؟

شما تا به اینجای کار، دروس زیادی را مطالعه کرده‌اید و کتابخانه مغز را از مطالب مختلف، پر کرده‌اید. اما سوال اصلی اینجاست که آیا می‌توانید این حجم از اطلاعات را که در چندین ماه مطالعه کرده‌اید، در یک جلسه 3 ساعته به خاطر بیاورید؟!
جمع بندی یک ماه آخر کنکور، آخرین و موثرترین گام برای یک نتیجه فوق‌العاده در کنکور است. هدف از جمع‌بندی این است که تمامی مطالب مطالعه شده را به صورت کاملا منسجم مجددا به سطح حافظه بیاورید. اگر این فرصت طلایی را از دست بدهید و یا از روش اشتباهی وارد شوید، متاسفانه باید با حجم زیادی از اطلاعات باید خداحافظی کنید و تلاش‌های گذشته را به دست باد بسپارید. اگر نیاز به اطلاعات دقیق‌تری دارید، می‌توانید از مقاله ماه آخر کنکور چگونه درس بخوانیم، بهره ببرید.

درباره بهترین روش‌های جمع بندی در ماه آخر، بیشتر بدانید!

به طور کلی، چهار روش مهم برای جمع‌بندی ماه آخر کنکور وجود دارد:

  • روش آزمون‌های سه روز یکبار
  • روش شناور
  • روش هرمی یا زیگوراتی
  • روش مروری یا بقچه‌ای

در ادامه با صفر تا صد این روش‌ها آشنا خواهید شد و سپس مثال‌هایی از برنامه‌ریزی هرکدام را مشاهده خواهید کرد. هر کدام از این 4 روش، ویژگی‌ها و فاکتورهای خاص خودشان را برای اجرا دارند؛ برای مثال باید برای هر روش، بازه زمانی متفاوتی را در نظر گرفت. شما باد پس از سنجیدن سطح خود و مدت زمانی که در اختیار دارید، یکی از 4 روش را انتخاب کنید.

روش سه روز یکبار

روش سه روز یکبار، یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای جمع‌بندی یک ماهه کنکور است. اگر تا به حال به مصاحبه‌های رتبه برترها توجه کرده باشید، متوجه خواهید شد که روش سه روز یکبار پای ثابت آنها در روزهای جمع‌بندی بوده است. خلاصه روش سه روز یکبار به این صورت است:

  • کنکورهای سال گذشته را آماده و در شرایط شبیه‌سازی حل کنید. (معمولا از سال 95 به بعد)
  • آزمون را تحلیل کنید و مواردی مانند تعداد صحیح و غلط، نقاط قوت، نقاط ضعف، مدیریت زمان و… را بررسی کنید.
  • در دو و نیم روز باقی‌مانده به رفع اشکال و تست بیشتر بپردازید.

مثال:

روزبرنامه
شنبهکنکور 1401 داخل (اجرا تا قبل از ظهر) + تحلیل اولیه آزمون
یکشنبهرفع اشکال+ جمع‌بندی
دوشنبهرفع‌ اشکال + جمع‌بندی
سه شنبهکنکور 1401 خارج (اجرا تا قبل از ظهر) + تحلیل اولیه آزمون
چهارشنبهرفع اشکال+ جمع‌بندی
پنجشنبهرفع‌ اشکال + جمع‌بندی
جمعهکنکور 1402 داخل (اجرا تا قبل از ظهر) + تحلیل اولیه آزمون

روش شناور

این روش به دانش‌آموزانی توصیه می‌شود که سطح متوسطی دارند و تا به الان مطالعه زیادی نداشته‌اند. خلاصه روش شناور به این صورت است:

  • در ابتدا باید در یک آزمون تعیین سطح جامع شرکت کنید.
  • آزمون را به طور کامل تحلیل کنید.
  • برای تحلیل یک جدول تهیه کنید و سپس دروس را در سه دسته تسلط بالا، تسلط متوسط و تسلط بسیار کم طبقه‌بندی کنید.
  • براساس این سه دسته، ترتیب مطالعه دروس را اولویت‌بندی کنید.
  • پس از پایان این دوره، به سراغ آزمون بعدی بروید. این دوره می‌تواند 7 روز و یا بیشتر باشد.
روزبرنامه
شنبهآزمون تعیین سطح+ تحلیل کامل با جدول و اولویت‌بندی
یکشنبهمطالعه دروس بر اساس اولویت
دوشنبهتست و مرور مطالب روز گذشته+ پیشروی مطالعه
سه شنبهتست و مرور مطالب روز گذشته+ پیشروی مطالعه
چهارشنبهتست و مرور مطالب روز گذشته+ پیشروی مطالعه
پنجشنبهمرور کل مطالب هفته
جمعهبررسی میزان تسلط

روش هرمی یا زیگوراتی

این روش برای دانش‌آموزان سطح متوسط و بالا توصیه می‌شود و بازه زمانی طولانی مدتی را می‌طلبد. مراحل این روش با گذشت زمان، دقیقا مانند یک هرم فشرده‌تر می‌شوند. در قدم اول شما باید تمامی مباحث هر کتاب را هم‌سطح و نقاط ضعف را رفع کنید. در قدم بعدی باید به صورت فشرده، تمامی مباحث را به صورت فصل به فصل تست بزنید و جمع‌بندی کنید. در این مرحله باید در هر روز بین 7 الی 5 درس را مطالعه کنید. هر چقدر که به پایان دوره نزدیک‌تر می‌شوید، تعداد دروس کمتر و در عین حال فشرده‌تر می‌شوند. برای مثال باید یک روز کامل را به شیمی یا علوم و فنون اختصاص دهید. جدول زیر مثالی کوتاه از این روش است:

روزبرنامه
شنبهمطالعه نقاط ضعف و یا مواردی که در آنها تسلط کمتری دارید.
یکشنبهمطالعه نقاط ضعف و یا مواردی که در آنها تسلط کمتری دارید.
دوشنبهمرور و تست مباحث با تنوع درسی 7 الی 5
سه شنبهمرور و تست مباحث با تنوع درسی 7 الی 5
چهارشنبهمرور و تست مباحث با تنوع درسی 7 الی 5
پنجشنبهمرور و تست مباحث با تنوع درسی 5 الی 3
جمعهمرور و تست مباحث با تنوع درسی 5 الی 3

روش مروری یا بقچه‌ای

این روش، جزو روش‌های منسوخ شده برای جمع‌ بندی کنکور است زیرا یادگیری زیادی را نصیب دانش‌آموز نمی‌کند. در روش بقچه‌ای، دانش‌آموز در یک فرصت یک الی دو روزه شروع به مطالعه و مرور کل سه کتاب می‌کند و تست‌های نشاندار را پاسخ می‌دهد. شاید به ظاهر فکر کنید که می‌توانید که بسیار منسج‌تر موارد را مطالعه کنید، اما باید بگوییم که احتمال فراموشی در این روش بسیار بالاست.

برنامه جمع بندی کنکور در یک ماه؛ بهترین روش‌ها به تفکیک رشته!

روش جمع‌بندی در ماه آخر کنکور، فوت و فن خاص خودش را دارد. بعضی از دانش آموزان خیال می‌کنند که باید دوباره تمامی مطالب را از ب بسم الله بخوانند و مرور کنند؛ اما باید بدانید که این روش، اشتباه‌ترین روشی است که می‌توانید انتخاب کنید. در ادامه به بهترین روش‌های جمع‌بندی به تفکیک هر سه رشته اشاره خواهیم کرد. اگر به دنبال مطالب تکمیلی در رابطه با چگونگی این روش هستید، مقاله نحوه جمع بندی کنکور را از دست ندهید.

برنامه جمع بندی کنکور انسانی در یک ماه

جمع‌بندی یک ماه آخر کنکور برای انسانی‌ها از اهمیت دوبرابری برخوردار است. همانطور که می‌دانید شما تا به الان حجم بالایی از مطالب مختلف مانند تاریخ ادبیات، نظریه‌های فلسفی، فرمول‌های ریاضی، مسائل جامعه‌شناسی و… را مطالعه کرده‌اید. تمامی این مطالب باید به صورت مرتب در ذهن شما جای بگیرند تا سر جلسه کنکور، هر زمان که اراده کردید، آنها را به خاطر بیاورید (یا به قول کتاب روانشناسی‌مون، دچار پدیده نوک زبانی نشیم!) .

مراحلی که باید برای برنامه یک ماهه جمع بندی کنکور طی کنید:

  • در ابتدا تعیین سطح کنید. اگر در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کرده‌اید، کارنامه‌های گذشته را بردارید و تحلیل کردن را شروع کنید. درصدهای هر درس را در مباحث مختلف چک کنید تا متوجه شوید دقیقا باید وقتتان را روی چه مواردی بگذارید. اگر آزمون نمی‌داده‌اید، باید در ابتدا گزارش کارهای قبلی و تحلیل تست‌ها خود را بررسی کنید. صفحه فهرست هر کتاب را باز کنید و به ترتیب بنویسید که در هر درس چه سطحی دارید.
  • با توجه به تعیین سطحی که داشتید، حالا برنامه‌ریزی را شروع کنید. برای دروسی که نیاز به مرور بیشتری دارند، وقت بیشتری بگذارید و برای سایر دروس، صرفا تست و مرور در نظر بگیرید.
  • فاصله زمانی دقیقی را برای هر درس در هفته مشخص کنید تا مرورتان، بازدهی بیشتری داشته باشد.
  • از آزمون‌ها و کتاب‌های جمع‌بندی استفاده کنید و سپس تمامی سوالات را تحلیل کنید.
  • در نهایت با استفاده از کتاب درسی، خلاصه‌ها و جزواتی که دارید، در روزهای پایانی، تکنیک تورق سریع را انجام دهید.

برنامه جمع بندی کنکور تجربی در یک ماه

هر چه که تا الان خوانده‌اید، کافیست! حالا که به ماه آخر رسیده‌ایم باید دست از مطالعه مطالب جدید بکشید و تلاش‌های گذشته را منسجم کنار هم جمع کنید. مراحل زیر را به ترتیب طی کنید تا بدون نگرانی، کنکور و دوران جمع‌بندی‌اش را پشت سر بگذارید.

  • در ابتدا تعیین سطح کنید. شما می‌توانید با دور روش اینکار را انجام دهید؛ یا با استفاده از کارنامه آزمون‌ها و یا با استفاده از ورق زدن و بررسی تک تک دروس.
  • با مشخص شدن نقاط قوت و ضعف خود، حالا باید برنامه‌ریزی کنید که بر روی چه دروسی باید سرمایه گذاری کنید. توجه داشته باشید که این برنامه‌ریزی صرفا برای دروسی است که آنها را تا به الان مطالعه کرده‌اید.
  • به ضرایب و نوع دروس توجه کنید. برای مثال زیست، درسی مفهومی است که ضریب 12 را در کنکور دارد. مسلما شا باید برای این درس، تعداد پارت‌های مطالعاتی بیشتری را در نظر بگیرید.
  • از جزوات و خلاصه‌های خود استفاده کنید. سعی کنید سوالات آن‌ها را مجددا حل کنید و تحلیل آن‌ها را بخوانید.
  • از کتاب‌ها و آزمون‌های جمع‌‌بندی استفاده کنید.
  • تست‌های مارک‌دار را مجددا بررسی کنید و تست‌های مادر حل کنید.
  • از روش آزمون سه روز یکبار غافل نشوید و آن را جزو ثابت برنامه خود بدانید.

برنامه جمع بندی کنکور ریاضی در یک ماه

چطور باید دروس ریاضی‌وار را جمع‌بندی کرد؟ آیا روشی برای جمع‌بندی کنکور ریاضی وجود دارد؟
مطمئنا بله! داوطلبان ریاضی هم باید مانند سایر کنکوری، دروس خود را جمع‌بندی کنند تا بتوانند به راحتی از پس کنکور بر بیایند. مراحل زیر به شما می‌گوید که دقیقا چطور باید دوران جمع‌بندی خود را بگذرانید.

  • تعیین کنید که در هر مبحث تا چه میزان تسلط دارید. نقاط قوت و ضعف را بشناسید تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری را تجربه کنید.
  • اگر سطح ضعیفی دارید، سعی کنید 80 درصد حجم جمع‌بندی را با تست و 20 درصد را با مطالعه پیش ببرید. در صورتی که سطح متوسط یا قوی دارید، نقاط ضعف را بشناسید و تایم بیشتری را برای آنها در نظر بگیرید. منظور نقاط ضعف، مواردی هستند که قبلا آنها را مطالعه کرده‌اید، اما در حال حاضر آنها را به خوبی به یاد نمی‌آورید.
  • ضرایب و نوع دروس را در نظر بگیرید. برا مثال درس شیمی نیاز به حل سوال و مرور فرمول‌ها دارد؛ در نتیجه باید حتما بخشی از تایم روتین شبانه را به آن اختصاص دهید.
  • سعی کنید مطالب را با حل سوال مرور کنید. اگر نتوانستید سوالی را حل کنید، به سرعت پاسخنامه را چک نکنید. کمی تحلیل کنید تا مراحل را به یاد بیاورید.
  • از تست‌های مارک‌دار و مادر برای مرور مطالب کمک بگیرید.
  • آزمون‌های سه روز یکبار را بسیار دقیق پیش ببرید.

بهترین منابع جمع بندی در ماه پایانی؛ آیا نیاز به منابع خاصی دارم؟!

بهترین منابع جمع بندی در ماه پایانی

کتاب‌هایی که تا به الان با آنها سروکار داشته‌اید، هدف متفاوت را دنبال می‌کردند. این کتب به شما کمک می‌کردند تا به صورت درس به درس، مطالب را مطالعه کنید و یاد بگیرید. اما این کتاب‌ها نمی‌توانند پاسخگو شما در پروژه جمع‌بندی باشند. در ادامه به بهترین کتب جمع‌بندی برای هر سه رشته می‌پردازیم:

بهترین منابع جمع بندی کنکور انسانی در ماه پایانی

کتاب‌های جمع‌بندی به دو دسته تقسیم می‌شوند. بعضی از این کتاب‌ها، شبیه‌ساز کنکور هستند و کنکورهای سال گذشته را پوشش می‌دهند، مانند: بسته کنکوریوم مهروماه، چند کنکور خیلی سبز، دور دنیا گاج، زرد قلم‌چی و….
بعضی از کتاب‌ها، دارای آزمون و درسنامه هستند، مانند: مجموعه کتاب‌های جمع‌بندی خیلی‌سبز، مجموعه کتاب‌های لقمه طلایی، مجموعه کتاب‌های تیزشیم، مجموعه کتاب‌های نردبام، موج آزمون و…
علاوه بر این کتب، شما باید از منابع دیگری مانند خلاصه‌نویسی‌ها، جزوات، تست‌های ماک‌دار و موارد دیگر استفاده کنید.


بهترین منابع جمع بندی کنکور تجربی در ماه پایانی

بهترین منابعی که می‌توانید در دوران جمع‌بندی کنکور تجربی از آنها استفاده کنید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • بسته شبیه‌ساز کنکوریوم

این بسته شامل کنکورهای سال گذشته است و تا حد زیادی شرایط کنکور را برای شما شبیه‌سازی می‌کند.

  • موج آزمون و فصل آزمون

این کتب، به صورت فصل به فصل و یا کلی جلو می‌روند و دارای آزمون‌های متنوعی هستند.

  • چند کنکور خیلی‌سبز

این بسته هم مانند کنکوریوم، کنکورهای سال گذشته را پوشش می‌دهد و تا حد زیادی، شرایط کنکور را شبیه‌سازی می‌کند.

  • دور دنیا گاج

از جمله کتب شبیه‌ساز کنکور است. این کتاب دارای دو جلد است که یکی شامل سوالات و آزمون‌ها و دیگری شامل پاسخنامه می‌شود.

سایر منابعی که می‌توانید از آنها استفاده کنید:
کتاب‌های لقمه طلایی، کتاب زرد قلم‌چی، مجموعه کتاب‌های نردبام خیلی‌سبز، مجموعه کتاب‌های جمع‌بندی درس به درس خیلی سبز، کتاب‌های نکته‌باز خیلی‌سبز، تست‌های مارک‌دار، آزمون‌های گذشته و….


بهترین منابع جمع بندی کنکور ریاضی در ماه پایانی

بهترین منابعی که می‌توانید در دوران جمع‌بندی از آنها استفاده کنید و نتیجه را به طرز فوق‌العاده‌ای تغییر دهید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • بسته شبیه‌ساز کنکوریوم

این بسته شامل کنکورهای سال گذشته است. در کنکوریوم شما دفترچه‌های کنکور و پاسخنامه را خواهید داشت.

  • موج آزمون و فصل آزمون

این کتب دارای آزمون‌های جمع‌بندی متنوعی هستند و متناسب با این دوران طراحی شده‌اند.

  • چند کنکور خیلی‌سبز

این کتاب‌ هم مانند کنکوریوم، شامل دو بخش دفترچه‌ها و پاسخنامه می‌شود.

  • دور دنیا گاج

از جمله کتاب‌های شبیه‌ساز کنکور است که شامل دو بخش سوالات و پاسخنامه می‌شود.

سایر منابع:

کتاب‌های لقمه طلایی، کتاب زرد قلم‌چی، مجموعه کتاب‌های نردبام خیلی‌سبز، کتاب‌های نکته‌باز، جزوه‌ها، آزمون‌های گذشته و….
اگر به اطلاعات بیشتری در رابطه با نحوه برنامه‌ریزی نیاز دارید، می‌توانید از مقاله برنامه ریزی برای کنکور استفاده کنید.

مهم‌ترین نکات در جمع‌بندی 30 روزه که تمامی رتبه‌ برترها می‌دانند!

مهم‌ترین نکات در جمع‌بندی 30 روز
  • از خواندن مطالب جدید خودداری کنید. بهتر است طمع کردن را کنار بگذارید و تا لحظه آخر مطالعه نکنید!
  • شما قرار است از مطالبی که مطالعه می‌کنید استفاده کنید تا سوالات را پاسخ دهید؛ نه صرفا درس بخوانید و درس را تمام کنید. سعی کنید تسلطتان را بر روی مطالبی که تا الان خوانده‌اید، بالا ببرید.
  • حتما یکی از روش‌های جمع‌بندی را به کار ببندید؛ مانند روش سه روز یکبار، روش شناور، روش زیگوراتی و….
  • روش سه روز یکبار، با اختلاف می‌تواند بهترین روش برای جمع‌بندی باشد.
  • برای بهتر پیش بردن جمع بندی، می‌توانید از ابزار تخمین رتبه با معدل استفاده کنید.
  • آزمون‌ها و تست‌هایی که می‌زنید را به صورت دقیق تحلیل کنید.
  • اگر سطح متوسط رو به پایینی دارید، می‌توانید از روش شناور استفاده کنید.
  • سوالات سال‌های گذشته را حتما تحلیل و بررسی کنید.
  • حتما در این مدت یک‌ماهه، روتین‌هایی را برای خود داشته باشید؛ مثلا یک شب درمیان فرمول‌ها را مرور کنید.
  • از نقشه‌های مفهومی و خلاصه‌های دروس بهره ببرید.

سخن پایانی با نوتروفیل و تمام!

خب این مقاله را هم به پایان رساندیم.در این مقاله بررسی برنامه یک ماهه جمع بندی کنکور پرداختیم. فراموش نکنید که به صورت دقیق تمامی موارد گفته شده را در روند جمع‌بندی به کار ببندید تا در کمترین زمان ممکن، نتیجه را ببینید. جمع‌بندی دقیقا همان تیر آخری است که می‌تواند همه چیز را تغییر دهد و اگر به درستی انجام نشود، تلاش‌های چندین ماهه شما را به باد می‌دهد. می‌توانید با نوتروفیل می‌توانید این مسیر را هدفمندتر و دقیق‌تر پیش ببرید!

سوالات متداول

از چه زمانی باید جمع‌بندی را شروع کنیم؟

بهترین زمان برای شروع جمع‌بندی، 40 الی 30 روز قبل از کنکور است.

چطور جمع‌بندی را همزمان با نهایی‌ها پیش ببرم؟

با داشتن برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید هر دو این موارد را پیش ببرید. اما بهترین روش برای پیشروی بهتر، روش سه روز یکبار است.

جمع‌بندی چه مراحلی دارد؟

در ابتدا تعیین سطح کنید و سپس براساس سطحی که دارید، باید برنامه ریزی‌ کنید. در نهایت در روزهای پایانی باید تورق سریع انجام دهید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها