برنامه ریزی تابستان کنکور 1404؛ رتبه های برتر از تابستان شروع کردند

برنامه ریزی تابستان کنکور 1403؛ رتبه های برتر از تابستان شروع کردند
مسیر مطالعه

حالا که امتحانات پایه یازدهم را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید؛ وقت آن است که جدی‌تر از قبل به کنکور فکر کنید. در واقع بازه زمانی که در تابستان دارید می‌تواند برای هر داوطلبی تعیین کننده باشد.

اگر پایه ضعیفی دارید و تابه‌حال مطالعه عمیقی روی دروس تخصصی نداشتید؛ 3 ماه تابستان بهترین فرصت برای جبران و رسیدن به بقیه داوطلبان است. یا اگر جزو دانش آموزان قوی هستید و تسلط نسبی روی دروس دارید؛ با درس خواندن و برنامه ریزی تابستان کنکور می‌توانید برای رتبه برتر شدن زمینه‌سازی کنید.

اما برای رتبه برتر شدن باید برای هر مرحله اولویت‌بندی درستی داشته باشید که برای شما شخصی‌سازی‌شده است. اگر می‌خواهید بدانید برنامه ریزی تابستان رتبه های برتر کنکور چگونه است؛ در ادامه این مقاله از نوتروفیل همراه ما باشید.

چرا باید تابستان بعد از پایه یازدهم را جدی بگیریم؟

اغلب داوطلبانی که برای شرکت در کنکور هدف‌گذاری کرده‌اند؛ از سال‌های اول متوسطه استارت مطالعاتی را می‌زنند یا حداقل سعی می‌کنند دروس مدرسه را طوری بخوانند که در امتحانات بهترین نمره را به دست آورند.
اما در این بین تابستان بین یازدهم و دوازدهم از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا از طرفی زمان قابل‌توجهی تا کنکور باقی ‌مانده و شما فرصت دارید بسیاری از کم و کاستی‌ها را جبران کنید. از طرفی هم فرصت وقت تلف کردن نیست و اگر دیر بجنبید از بسیاری از دوستانتان عقب می‌مانید.

در برنامه ریزی تابستان کنکور چه درسهایی را باید مطالعه کرد؟

در برنامه ریزی تابستان کنکور چه درسهایی را باید مطالعه کرد
در برنامه ریزی تابستان کنکور چه درسهایی را باید مطالعه کرد

یکی از مشکلات اساسی بچه‌ها این است که نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند. برای این رفع این مشکل قبل از هر چیزی پیشنهاد می‌کنم مقاله برنامه ریزی برای کنکور را به دقت مطالعه کنید تا با اصول اولیه برنامه‌ریزی آشنا شوید.
حالا که تا حدی یاد گرفتید چطور باید اولویت‌بندی کنید نوبت آن است که بدانید در 3 ماه ارزشمند تابستان سراغ چه درس‌هایی بروید. اول از همه توصیه می‌کنم بعد از گذراندن امتحانات سخت خرداد ماه چند روزی را به ذهن خود استراحت دهید تا بتوانید شروع پر قدرتی داشته باشید.
شما برای قبول شدن در امتحانات مدرسه مجبور بودید تمام کتاب‌ها را به دقت بخوانید و حالا تقریبا روی دروس پایه یازدهم مسلط هستید. پس بهترین کار این است که بیشتر وقت خود را در تابستان برای تسلط بر درس‌های همین پایه صرف کنید.
زیرا از درس‌های پایه دهم تقریبا یک سالی گذشته و نیاز به زمان بیشتری برای یادآوری و مرور دارید. درس‌های پایه دوازدهم را هم که هنوز یاد نگرفته‌اید و نمی‌توانید وقت زیادی صرف آن کنید.
پس مبنای برنامه‌ریزی را روی مطالعه و تست‌زنی یازدهم قرار دهید و حدود 75 درصد زمانتان را صرف دروس این پایه کنید. برای 25 درصد باقی مانده دو راه دارید؛ اگر در دروس دهم ضعیف هستید از این فرصت برای تقویت پایه خود بهره ببرید. اما اگر در درس‌های دهم تسلط دارید؛ سراغ پیش خوانی درس‌های دوازدهم بروید و تا حدودی ذهنتان را برای یادگیری آن آماده کنید.

چگونه برای تابستان کنکور برنامه ریزی کنیم؟

با توجه به اهمیتی که برای تابستان توصیف کردیم، عاقلانه‌ترین کار این است که با یک برنامه اساسی، نهایت استفاده را از آن بکنید. بر اساس تجربیات مشاوران نوتروفیل، بهترین برنامه ریزی درس خواندن در تابستان برای کنکور باید شامل فاکتورهای زیر باشد. البته اگر فکر می‌کنید خودتان توانایی یک برنامه‌ریزی اصولی را ندارید توصیه می‌کنیم به صفحه دریافت خدمات مشاوره کنکور از نوتروفیل مراجعه کرده و از مزایای طرح‌ها و مشاوره‌های نوتروفیل بهره‌مند شوید.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد


1. از همان ابتدا با قدرت شروع کنید

بعضی از بچه‌ها با تصور اینکه تابستان وقت استراحت و تفریح است، زمان‌هایی را به صورت نامنظم برای درس خواندن در نظر می‌گیرند. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم فقط همین تابستان را دست از بازیگوشی بردارید و روی کنکور تمرکز کنید تا بعد از اعلام نتایج کنکور پشیمان نشوید.


2. زمان ثابتی را به درس خواندن اختصاص دهید

یکی از مزیت‌های تابستان این است که وقت شما کاملا آزاد است. اغلب رتبه‌های برتر گفته‌اند که در تعطیلات، بیش از نیمی از ساعات بیداری خود را به مطالعه اختصاص می‌دادند. یعنی مثلا اگر 16 ساعت در شبانه‌روز بیدارید، حداقل 8 ساعت درس بخوانید.
البته شاید این زمان برای شروع زیاد باشد؛ پس بهتر است از 4 ساعت در روز شروع کرده و هفته ای یک ساعت یا دو ساعت به آن اضافه کنید تا به ماکسیمم ظرفیت خود برسید. به این فکر کنید که اگر الان انقدر درس نخوانید، از اول مهر مجبورید نصف روز را در مدرسه باشید و زمان زیادی برای مطالعه ندارید.


3. منابع آموزشی

انتخاب منبع آموزشی اشتباه می‌تواند همه زحمات شما را به باد دهد. سعی کنید کتاب‌هایی را بخرید که مناسب سطح شما باشند؛ بعد از تسلط بر این منابع می‌توانید کتاب‌های سطح بالاتر تهیه کنید.
بعضی از دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند از کلاس‌های آموزشی استفاده کنند. حواستان باشد که اگر بیش از حد برای کلاس وقت بگذارید، زمانی برای مطالعه و تست‌زنی باقی نمی‌ماند. پس حداکثر برای یکی دو درس مهم، کلاس بروید.
DVDهای آموزشی هم گزینه مناسبی هستند. اما نباید همه روز را صرف تماشای ویدئوهای آموزشی کنید. با حفظ تعادل در هر یک از این موارد، بهترین برنامه مطالعاتی مناسب خود را خواهید داشت.


4. خلاصه نویسی کنید

تابستان فرصت مناسب برای نکته‌برداری و خلاصه‌نویسی است. با این خلاصه‌نویسی‌ها هم بهتر یاد می‌گیرید و هم منبع ارزشمندی برای دوران جمع‌بندی خود فراهم می‌کنید. پس قدم‌به‌قدم با مطالعه‌تان، نکته‌برداری کنید.


5. اولویت بندی درستی برای درس ها داشته باشید

با توجه به اینکه درس‌های عمومی از کنکور حذف شده‌اند، شما می‌توانید با خیال راحت همه‌ وقتتان را صرف دروس تخصصی کنید. نکته‌ای که در این جا تعیین کننده کیفیت برنامه ریزی تابستان کنکور شما خواهد بود، توجه به ضریب و میزان اهمیت هر درس است.
مثلا برای رشته تجربی ضریب زیست از همه بیشتر است و سپس درس شیمی ضریب بالایی دارد. پس به همین نسبت باید ساعت مطالعاتی این درس‌ها نیز بیشتر باشد. مثلا حداقل در ساعات مطالعه 5 روز هفته باید زیست را بگنجانید و 4 روز هم برای شیمی در نظر بگیرید.


6. در آزمون شرکت کنید

بعضی از داوطلبان فکر می‌کنند، آزمون دادن برای ماه‌های آخر و زمانی است که همه کتاب‌ها را تمام کرده باشند. درحالی‌که شما باید موازی با بودجه‌بندی مطالعاتی خود در آزمون شرکت کنید و عملکرد خود را بسنجید.
آزمون به شما کمک می‌کند نقص‌های کارتان را پیدا کنید و در صورت نیاز برنامه و روش خود را تغییر دهید.


7. مرور و جمع بندی را فراموش نکنید

مرور و جمع‌بندی دوره‌ای از ویژگی‌های مهم یک برنامه‌ریزی اصولی است. به این صورت که در پایان هر روز، آخر هفته‌ها و به صورت ماهانه همه مطالبی که یاد گرفتید را به صورت سریع مرور کنید. در پایان تابستان هم زمانی را برای مرور و جمع‌بندی نهایی در نظر بگیرید تا همه مطالب در ذهنتان تثبیت شود.


8. همزمان با مطالعه تست بزنید

اگر به نمونه برنامه ریزی تابستان کنکور رتبه‌های برتر دقت کنید، می‌بینید که تست زدن بخش مهمی از برنامه را تشکیل می‌دهد. در مرحله اول تست‌ها را با هدف آموزش حل کنید و بعد از تسلط بر مباحث سراغ تست‌های زمان‌دار بروید.
تست‌ها علاوه بر اینکه دانسته‌های شما را می‌سنجند، کمک می‌کنند تا تکنیک‌های زیادی را یاد بگیرید و به جزئیات مطالب مسلط شوید.


چند نکته برای داشتن بهترین برنامه ریزی تابستان کنکور

بهترین برنامه ریزی تابستان کنکور
بهترین برنامه ریزی تابستان کنکور

مطالبی که تا اینجا گفتیم جزو اصول و بایدهای یک برنامه‌ریزی مناسب برای تابستان است. اما رعایت نکات زیر می‌تواند بین شما و سایر داوطلبان تمایز ایجاد کند.

  1. داشتن دفتر گزارش کار: حتما تمام جزئیات مطالعه خود را ثبت کنید. هر درس را چند ساعت در روز خواندید، چه تعداد تست آموزشی و زمان‌دار حل کردید، چقدر برای مرور وقت گذاشتید. این دفتر می‌تواند مانند چراغی ادامه مسیر را برای شما روشن کند.
  2. برنامه حجمی – زمانی: حتما در برنامه خود مشخص کنید که قرار است چه مطالبی را بخوانید. حتی اگر لازم بود بیشتر از زمان تعیین شده وقت بگذارید و حجم تعیین شده را تمام کنید.
  3. تنوع درسی روزانه: به صورت بقچه‌ای درس نخوانید. حتما در یک روز حداقل 3 درس را بگنجانید. تنوع درسی جلوی خستگی و دل‌زدگی شما را می‌گیرد.
  4. روش مطالعه مناسب: یک نسخه برای همه جواب نمی‌دهد. پس روش مطالعه مناسب خود را پیدا کنید و بر اساس همان پیش بروید.
  5. به برنامه پایند باشید: آهسته و پیوسته رفتن، رمز موفقیت در کنکور است. پس در اجرای برنامه خود تداوم داشته باشید و با ممارست آن را اجرا کنید.
  6. برنامه انعطاف‌پذیر داشته باشید: داشتن یک برنامه پر بار خیلی خوب است. اما حواستان باشد که شما ربات نیستید و ممکن است گاهی شرایط مطابق میل شما نباشد. پس برنامه قابل‌اجرا و انعطاف‌پذیر برای خود بریزید.

با نوتروفیل بهترین برنامه ریزی تابستان کنکور 1403 را تجربه کنید

تابستان فرصتی طلایی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها و همچنین پیشی گرفتن از سایر داوطلبان است. به همین دلیل سعی کردیم تا حدودی توضیح دهیم که چگونه برای تابستان برنامه ریزی کنیم؟ و نکات مهم برای داشتن بهترین برنامه را تذکر دادیم.

اما اگر فکر می‌کنید با همه این نکات باز هم نیاز به کمک دارید؛ همین حالا با نوتروفیل تماس بگیرید تا از برنامه ریزی تابستان رتبه های برتر کنکور بهره برده و قبولی خود را تضمین کنید.

سوالات متداول

آیا در برنامه‌ریزی مطالعاتی تابستان می‌توان سفر رفت یا تفریح کرد؟

بدون شک یک برنامه اصولی، زمانی را به تفریح و اوقات فراغت شما اختصاص می‌دهد تا انرژی کافی برای ادامه مسیر داشته باشید.

آیا می‌شود از برنامه رتبه‌های برتر سال‌های قبل استفاده کرد؟

اشتباه‌ترین کاری که می‌توانید بکنید، استفاده از برنامه دیگران است. زیرا استعداد، سطح تحصیلی، شرایط زندگی و… هر کسی متفاوت است. شما می‌توانید از برنامه آنها الگو بگیرید و برنامه شخصی برای خود تدوین کنید.

بهترین برنامه‌ریزی تابستان کنکور چه برنامه ایست؟

برنامه‌ای که بین مطالعه تستی و تشریحی تعادل ایجاد کند، مناسب سطح شما باشد، از الگو و قوانین خاصی تبعیت کند، قابل‌اجرا و انعطاف‌پذیر باشد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها