برنامه ریزی برای کنکور تجربی؛ گام به گام تا رتبه برتر

برنامه ریزی برای کنکور تجربی
مسیر مطالعه

در رشته تجربی رقابت بالایی بین دانش‌آموزان وجود دارد و بنابراین برنامه‌ریزی برای داوطلبان این رشته بسیار مهم است. برنامه ریزی برای کنکور تجربی به روش درست و اصولی به شما کمک می‌کند تا با استفاده بهینه از زمان، افزایش تمرکز و انگیزه و کاهش سطح استرس و اضطراب احتمال موفقیتتان به‌طور قابل توجهی افزایش یابد. بهترین روش برنامه ریزی روزانه برای کنکور تجربی این است که اهداف خود را به طور دقیق مشخص کنید و سپس با توجه به نقاط قوت و ضعف خود زمان کافی برای مطالعه، تست زنی و جمع بندی مطالب در نظر بگیرید. نکته مهم این است که برنامه شما باید واقع‌بینانه و قابل اجرا باشد و به‌طور منظم بررسی و در صورت نیاز اصلاح شود. در این مقاله هر آنچه باید برای برنامه ریزی برای کنکور تجربی 1403 بدانید، برای شما آورده‌ایم.

اهمیت برنامه ‌ریزی برای کنکور تجربی 1403

همان‌طور که می‌دانید رشته‌های دندانپزشکی، پزشکی، فیزیوتراپی و… از پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی کنکور تجربی هستند. رقابت بسیاری از داوطلبان در این آزمون برای رسیدن به یک صندلی از این رشته‌ها است! البته که در کنار رشته، دانشگاه هم خیلی اهمیت دارد. بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی دوست دارند در دانشگاه‌های معتبری مثل دانشگاه تهران، فردوسی مشهد و… درس بخوانند. با توجه به این موضوع، اگر اصول برنامه ریزی برای کنکور تجربی را بدانید، در هر مرحله یک هیچ از رقبا جلوتر خواهید بود.

یک برنامه‌ریزی منظم کمک می‌کند تا استرس و نگرانی‌های شما کمتر شود و با آمادگی بیشتر و اعتماد به نفس بالاتری در سر جلسه آزمون حاضر شوید. یادتان باشد که برای جلوگیری از خستگی و گرفتن یک نتیجه مطلوب، حفظ تعادل بین زمان مطالعه و استراحت خیلی مهم است و این کار را تنها یک مشاور ماهر و باتجربه می‌تواند انجام دهد.

یک مشاور حرفه‌ای با دانستن نحوه برنامه ‌ریزی برای کنکور تجربی به شما کمک می‌کند تا از زمان خود بیشترین بهره را برده و علاوه بر مطالعه دروس مختلف، به خوبی تست بزنید، مطالب خوانده شده را مرور کنید و با نکات کلیدی مربوط به آزمون‌های مختلف آشنا شوید. پس زمان را از دست ندهید و برای اطلاعات بیشتر به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید.

چگونه برای کنکور تجربی برنامه ریزی کنیم؟

بیشتر دانش‌آموزان در سال کنکور نمی‌دانند برای درس خواندن کنکوری باید چه کاری انجام دهند. برای پیدا کردن یک دید کلی در مورد برنامه‌ریزی برای این آزمون مهم، ابتدا پیشنهاد می‌کنیم مقاله برنامه ریزی کنکور را بخوانید. بعد به این مقاله برگردید تا با برنامه‌ریزی دقیق و جزیی‌تر برای رشته تجربی آشنا شوید.

اصول برنامه ریزی برای کنکور تجربی به شرح زیر است:

1. مشخص کردن هدف

ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید و بدانید که قصد شرکت در کنکور اردیبهشت را دارید یا تیر ماه؟ سپس به رشته و دانشگاهی که دوست دارید قبول شوید فکر کرده و آن را با مشاور خود در میان بگذارید. در نهایت هدف‌های کوچک همان گام‌های بزرگی هستند که شما را به مقصد می‌رسانند. این اهداف عبارتند از:

  • مطالعه و تست
  • مرور و جمع‌بندی
  • تمام کردن برنامه درسی
  • شرکت در آزمون‌های آزمایشی و…

2. شخصی‌سازی کردن برنامه

برنامه ‌ریزی روزانه برای کنکور تجربی باید طوری طراحی شود که کاملا با شرایط و توانایی‌های شما منطبق باشد. ساعت شروع درس خواندن، میزان مطالعه روزانه، زمان استراحت، زمان جمع‌بندی و… همه از موارد مهمی هستند که باید برای هر شخص جداگانه برنامه‌ریزی شوند. برای مثال نمی‌توان دانش‌آموزی که تازه شروع به درس خواندن کرده را با یک دانش‌آموز قوی یا یک رتبه برتر مقایسه کرد و گفت از آنجایی که او روزی ۱۲ ساعت درس می‌خواند، من هم باید ۱۲ ساعت درس بخوانم! ساعت مطالعه باید به مرور اضافه شود تا داوطلب را خسته و فرسوده نکند.

3. حجمی زمانی بودن برنامه

بهترین برنامه ریزی برای کنکور تجربی باید چند پارت مطالعاتی در روز‌های مختلف هفته داشته باشد که در آن حجم هر درس و زمان مورد نیاز برای مطالعه و تست زنی آن مشخص شده است. فراموش نکنید اگر زمانبندی مناسبی نداشته باشید، به احتمال زیاد در کنکور با کمبود وقت مواجه می‌شوید.

4. ترتیب دروس مطابق ضرایب آن‌ها

دروس مختلف کنکور باید به ترتیب و بر اساس ضریب و میزان اهمیتشان خوانده شوند. برای مثال در زمان برنامه‌ ریزی برای کنکور تجربی 1403 زیست‌شناسی بیشترین ضریب را دارد، پس هر روز باید در برنامه قرار داشته باشد. بعد از آن هم درس شیمی رتبه دوم را دارد که در صورت داشتن ساعت مطالعه کافی، به‌صورت روزانه در برنامه مطالعاتی داوطلب قرار می‌گیرد. فیزیک و ریاضی هم باید تقریبا یک روز در میان در برنامه ‌ریزی درسی برای کنکور تجربی گنجانده شوند.

5. مطالعه همراه تست

پس از خواندن هر درس باید تست‌های مربوط به آن را حل کنید تا مطالب خوانده شده را به طور کامل یاد بگیرید. یادتان باشد که مطالعه دروس به تنهایی نمی‌تواند شما را به موفقیت برساند. تست‌های آموزشی، تثبیتی، زمان دار و تست‌های آزمونی همه باید در برنامه‌ ریزی برای کنکور تجربی لحاظ شوند.آیا می‌دانید منابع کنکور تجربی برای رتبه برتر شدن چیست؟

6. بازه‌های زمانی جبرانی

برای درس‌های دشوار و مطالب پیچیده، بازه‌های زمانی جبرانی در نظر بگیرید تا اگر به برنامه خود نرسیدید، مطالب درسی باقی مانده را در آن پارت مطالعه کنید.

7. تنوع مطالعاتی

اگر برنامه ‌ریزی روزانه برای کنکور تجربی به‌صورت اصولی و استاندارد طراحی شده باشد، تنوع مطالعاتی دارد و به هیچ وجه خسته‌کننده به نظر نمی‌رسد. این خیلی اشتباه است که داوطلب بخواهد هر روز فقط یکی دو درس مشخص را بخواند تا پس از تمام کردن آن، به سراغ درس‌های دیگر برود.

8. زمانی برای مرور

پس از مطالعه دروس باید زمانی را برای مرور آن‌ها در نظر بگیرید تا با تکرار مطالب خوانده شده، آن درس را به خوبی یاد بگیرید.

9. ارزیابی مطالعات با آزمون

با شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی شده می‌توانید میزان آموخته‌هایتان را ارزیابی کرده و با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید.

10. زمانی برای استراحت

هنگام برنامه ‌ریزی برای کنکور تجربی 1403 برای استراحت هم تایم کافی در نظر گرفته می‌شود. البته برای مشخص کردن تایم استراحت یک سری استاندارد‌ها وجود دارد. برای مثال بهتر است استراحت بعد از هر ۴۵ دقیقه و به میزان ۱۵ دقیقه باشد. توجه به این نکته هم خیلی مهم است که داوطلب در تایم استراحت چه کاری انجام می‌دهد؟ برای مثال تا جایی که ممکن است نباید سراغ گوشی و تبلت و لپ تاپ برود.

11. ارائه و ثبت گزارش کار

پس از پایان هر روز باید گزارش کار بنویسید و آن را به مشاور تحصیلی خود نشان دهید. او باید عملکرد شما را تحت نظر داشته باشد و بداند که آیا تمام پارت‌های برنامه شما انجام شده است یا خیر. مشاوران رتبه برتر گروه آموزشی و مشاوره‌ای نوتروفیل با استفاده از گزارش کارهای شما، وضعیتتان را ارزیابی می‌کنند.

12. تخمین رتبه و تحلیل وضعیت نسبت به رقبا

تخمین رتبه به شما کمک می‌کند تا جایگاه فعلی خود را در میان سایر داوطلبان کنکور تخمین زده و با در نظر گرفتن هدف و رتبه دلخواهتان، بتوانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای رسیدن به هدفتان انجام دهید. استفاده از پنل تخمین رتبه می‌تواند انگیزه شما را برای مطالعه و تلاش بیشتر افزایش دهد و به شما در حفظ تعهدتان به برنامه درسی کمک کند.

برنامه‌ریزی رایگان کنکور تجربی

یکی از بدترین اشتباهات من در زمان کنکور، استفاده از برنامه‌ریزی‌های رایگان و شرکت در کمپین‌های غیرعقلانی بود. سایت‌های زیادی برنامه رایگان به داوطلبان می‌دهند؛ اما در این دست برنامه‌ها چند عیب بزرگ دیده می‌شود. اول اینکه در برنامه‌های رایگان هیچ پشتیبانی و راهنمایی وجود ندارد و داوطلب باید یکه و تنها به جنگ کنکور برود. دوم اینکه برنامه ‌ریزی کنکور تجربی رایگان ممکن است بدون توجه به تنوع منابع کنکور تجربی و تنها با هدف تبلیغات منتشر شود. سومین نکته که مهم‌ترین هم هست، در نظر نگرفتن توانایی‌ها و شرایط داوطلب در برنامه است.

هنگام برنامه‌ ریزی برای کنکور تجربی باید بدانیم که داوطلب در چه سطحی قرار دارد و چقدر درس خوانده است؟ ساعات مطالعه مفید او چقدر است؟ صبح‌ها ساعت چند بیدار می‌شود؟ چه ساعت‌هایی بهتر درس می‌خواند؟ چه ساعت‌هایی استراحت می‌کند؟ این‌ها تمام چیز‌هایی هستند که ما باید از آن‌ها خبر داشته باشیم. در غیر این صورت نمی‌توانیم یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای برای او طراحی کنیم.
یک برنامه‌ریزی اصولی و درست برای کنکور، شخصی‌سازی شده است و با توجه به نوع هدف، سطح توانایی، میزان معلومات، ساعات درس خواندن و… تعیین می‌شود. برنامه ‌ریزی رایگان کنکور تجربی ممکن است با نداشتن کیفیت مطلوب، تاثیر منفی بر یادگیری شما بگذارد.

نمونه برنامه ‌ریزی کنکور تجربی

هنگام برنامه ‌ریزی روزانه برای کنکور تجربی باید ساعت شروع درس خواندن، پارت‌های مطالعه، تایم استراحت، تعداد درس‌ها، حجم هر درس و تعداد تست‌ها مشخص شود. زمانی که برای مطالعه، تست زنی و مرور هر درس لازم است هم باید به دقت تعیین شود. داوطلب کنکوری باید بداند که در هر روز چند درس را مطالعه کند، چند صفحه از هر درس را بخواند و چقدر تست بزند. همچنین باید بداند که آیا در صورت جا ماندن از برنامه، تایم جبرانی برای مطالعه دروس باقی مانده دارد یا خیر. در ادامه یک نمونه برنامه ‌ریزی کنکور تجربی را به شما نشان می‌دهیم:

زیست شناسیفیزیکشیمیریاضیزمین شناسی
شنبهدوازدهم فصل اول گفتار اول
20 تست آموزشی
دوازدهم فصل اول
تا حرکت با شتاب ثابت20 تست آموزشی
دهم فصل اول
مسائل موازنه
15 تست آموزشی
مطالعه مبحث تابع از تمام پایه ها
25 تست آموزشی
درس اول مطالعه کتاب درسی
یکشنبهدوازدهم فصل اول گفتار اول
20 تست آموزشی
دوازدهم فصل اول
تا حرکت با شتاب ثابت20 تست آموزشی
دهم فصل اول
مسائل موازنه
15 تست آموزشی
مطالعه مبحث تابع از تمام پایه ها
25 تست آموزشی
درس اول مطالعه کتاب درسی
دوشنبهدوازدهم فصل اول گفتار دوم
20 تست آموزشی
دوازدهم فصل اول
تا حرکت با شتاب ثابت20 تست آموزشی
دهم فصل اول
مسائل موازنه
15 تست آموزشی
مطالعه مبحث تابع از تمام پایه ها
25 تست آموزشی
درس اول مطالعه کتاب درسی
سه شنبهدوازدهم فصل اول گفتار دوم
20 تست آموزشی
دوازدهم فصل اول
تا حرکت با شتاب ثابت
20 تست آموزشی
جبرانیمطالعه مبحث تابع از تمام پایه ها
25 تست آموزشی
درس اول مطالعه کتاب درسی
چهارشنبهدهم فصل اول
گفتار اول
30 تست آموزشی
جبرانییازدهم فصل اول
آلکن ها تا انتهای فصل
20 تست آموزشی
جبرانی
پنج شنبهدهم فصل اول
گفتار دوم
30 تست آموزشی
مرور دوازدهم فصل اول
تا حرکت با شتاب ثابت
20 تست آموزشی
یازدهم فصل اول
آلکن ها تا انتهای فصل
20 تست آموزشی
تهیه خلاصه برای مبحث تابع30 تست آموزشی از درس اول
جمعهمرور گفتار اول و دوم زیست دوازدهمجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحتجبرانی یا استراحت

برنامه‌ریزی درسی برای کنکور تجربی؛ نقشه راهی برای موفقیت

برنامه‌ ریزی برای کنکور 1403 تجربی کلید موفقیت شما در این آزمون است! فراموش نکنید که مطالعه منظم، تقویت مهارت‌های علمی، حل تست‌های زیاد و استفاده از منابع معتبر از آیتم‌های اصلی یک برنامه‌ریزی خوب برای کنکور تجربی هستند. اگر مشاور ماهر و با تجربه‌ای داشته باشید، او با رعایت اصول برنامه ‌ریزی برای کنکور تجربی به شما کمک می‌کند تا با انگیزه و استمرار و پشتکار به هدف خود برسید. گروه مشاوره‌ای نوتروفیل از سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده تا راهنمای خوبی برای دانش‌آموزان کنکوری باشد. نوتروفیل اینجاست تا شما هم یک رتبه برتر در سال آینده باشید!

سوالات متداول

برنامه ‌ریزی برای کنکور تجربی را از کی شروع کنیم؟

برای شروع برنامه‌ ریزی روزانه برای کنکور تجربی بهتر است زود دست به کار شوید تا بتوانید به‌صورت اصولی و منظم جلو بروید.

ویژگی بهترین برنامه‌ ریزی کنکور تجربی چیست؟

تعیین هدف، برنامه‌ریزی بر اساس شرایط داوطلب، زمان‌بندی مناسب، در نظر گرفتن تایم کافی برای استراحت و بررسی یا اصلاح برنامه به‌صورت دوره‌ای از مهمترین ویژگی‌های بهترین برنامه ‌ریزی برای کنکور تجربی هستند.

برنامه ‌ریزی برای کنکور تجربی 1403 را از کجا دریافت کنیم؟

شما می‌توانید برای دریافت برنامه‌ کنکور تجربی 1403 به مشاوران ما در تیم نوتروفیل درخواست دهید. برای این کار کافی است از طریق یکی از راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید یا برای ما پیغام بگذارید.


تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رقیه
رقیه
1 ماه قبل

به عنوان فردی که سه سال پشت کنکور مانده است به شما میگویم برای در اختیار داشتن پربازده ترین و بهترین برنامه ریزی کنکور تجربی، از مشاور معتمد و باتجربه کنکور خود استفاده کنید تا در مسیر کسب بهترین نتایج به درستی قدم بردارید.

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
1 ماه قبل
پاسخ به  رقیه

دقیقا همینطوره ممنون از نظر شما