اهمیت مطالعه کنکور از تابستان؛ راز موفقیت رتبه برترها

اهمیت مطالعه کنکور از تابستان؛ راز موفقیت رتبه برترها
مسیر مطالعه

اهمیت مطالعه کنکور از تابستان چقدر است؟! اگر از افرادی که به تازگی کنکور داده‌اند بپرسید بزرگ‌ترین حسرت و افسوس‌شان چیست؟ اکثر آن‌ها می‌گویند کاش زودتر شروع به مطالعه کرده بودیم. فرقی ندارد شما یازدهم باشید یا دوازدهم؛ تابستان یک زمان طلایی برای شروع مطالعه برای کنکور است.

با آغاز فصل تابستان، بسیاری از داوطلبان طبق عادت سال‌های گذشته به استراحت و تفریح می‌پردازند. هرچند مشاوران نیز با استراحت در تابستان مخالفتی ندارند، اما تابستان سال یازدهم و دوازدهم باید متفاوت باشد. اهمیت مطالعه از تابستان به این جهت است که دانش‌آموزان می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق، هم درس بخوانند و هم به‌موقع استراحت کنند. تابستان یک فرصت طلایی برای مطالعه و تلاش است و بهره‌گیری درست از این زمان فواید بسیاری به همراه دارد. در این مقاله اهمیت دوران تابستان برای یک کنکوری را بیشتر توضیح داده و اصول مطالعه از تابستان را برایتان بازگو خواهیم کرد.

اهمیت مطالعه کنکور از تابستان برای یازدهمی‌ها

بسیاری از دانش‌آموزان گمان می‌کنند تابستان سال یازدهم چندان برای کنکور مهم نیست و هنوز کلی زمان باقی‌مانده است. اما واقعیت این است که تابستان سال یازدهم به‌قدری می‌تواند شما را از رقبا جلو بیندازد که اصلاً نباید از اهمیت آن غافل شد.

اهمیت مطالعه کنکور از تابستان برای یازدهمی‌ها به این دلیل است که بسیاری از دانش‌آموزان در این بازه زمانی درس نمی‌خوانند و درس خواندن شما می‌تواند یک برگه برنده برایتان باشد. با یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی می‌توانید در تابستان سال یازدهم، دروس مهم مقطع دهم را جمع‌بندی و مرور کنید.

آنچه در تابستان سال یازدهم بسیار مهم است، کمک گرفتن از یک مشاور متخصص بوده تا بتوانید یک برنامه‌ریزی درسی اصولی و منعطف داشته باشید. البته مشاور کنکور فقط در داشتن یک برنامه درسی اصولی به شما کمک نمی‌کند؛ بلکه به شما کمک می‌کند تا چالش‌های سال‌های منتهی به کنکور را بهتر پشت سر بگذارید. کمک گرفتن از یک «مشاور کنکور» که خودش رتبه برتر بوده به شما کمک می‌کند تا مسیر منتهی به موفقیت در کنکور، برایتان بسیار هموارتر شود.

اهمیت مطالعه در تابستان برای یک دوازدهمی

شروع مطالعه از تابستان برای یک دانش‌آموزان سال دوازدهمی از نان شب هم واجب‌تر است. اگر در تابستان سال دوازدهم هستید، بدانید که باید با یک برنامه‌ریزی اصولی شروع به مطالعه برای کنکور کنید. بسیاری از دانش‌آموزان از تابستان سال دوازدهم شروع به مطالعه برای کنکور می‌کنند و به همین دلیل دانش‌آموزانی که از این بازه زمانی جا بمانند، بسیار عقب میوفتند و کار سخت‌تری در ادامه خواهند داشت.

اهمیت مطالعه کنکور از تابستان برای سال دوازدهم به این سبب است که شما در تابستان می‌توانید مطالب مهم سال دهم و یازدهم را مرور و جمع‌بندی کنید و یک پایه خوب برای ادامه سال داشته باشید. همچنین می‌توانید بر روی مهارت‌های تست‌زنی بیشتر کار کنید تا تسلط بیشتری در ادامه سال تحصیلی داشته باشید.

مطالعه برای کنکور با مطالعه برای امتحان نهایی یا امتحانات کلاسی، تفاوت‌های ریزی دارد که اگر این تفاوت‌ها را بشناسید؛ می‌توانید از زمان و انرژی‌تان بیشتر بهره ببرید. اینکه بدانید در سال کنکور از چه تکنیک‌هایی برای مطالعه یا تست‌زنی باید استفاده کنید، سرعت شما را در مسیر رسیدن به موفقیت بیشتر می‌کند. اگر به دنبال روش مطالعه کنکور و تست‌زنی برای کنکور هستید، مقاله «روش مطالعه کنکور» را مطالعه کنید.

۵ گام کلیدی برای مطالعه کنکور از تابستان

گام های کلیدی برای مطالعه کنکور از تابستان
گام های کلیدی برای مطالعه کنکور از تابستان

در ابتدای مقاله درباره اهمیت مطالعه کنکور از تابستان برایتان گفتیم. اکنون وقت آن رسیده تا یک راهنمای عملی برای شروع مطالعه کنکور از تابستان به شما ارائه دهیم. به کمک ۵ گام کلیدی که در ادامه برایتان خواهیم گفت، می‌توانید یک شروع خوب از تابستان داشته باشید.

گام اول: تعیین هدف

تابستان فرصت مناسبی است تا بنشینید و با خود بیندیشید که هدف شما از شرکت در کنکور چیست؟ به چه رشته و دانشگاهی علاقه‌مندید؟ وقتی هدف خود را به وضوح مشخص کنید، به‌طور ناخودآگاه انگیزه بیشتری برای ادامه مراحل بعدی پیدا خواهید کرد. البته هدف‌گذاری برای کنکور هم یک اصولی دارد که اگر این اصول را رعایت نکنید، ممکن است هدفی غیرواقع‌بینانه و دور از دسترس برای خودتان تعیین کنید؛ که در این صورت نه‌تنها انگیزه شما بالا نمی‌رود بلکه انگیزه و امید خودتان را از دست می‌دهید. تیم نوتروفیل در مقاله «هدف گذاری برای کنکور» این اصول هدف‌گذاری را برایتان توضیح داده است.

گام دوم: داشتن برنامه ریزی

در گام دوم لازم است با توجه به اهداف خود، یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب انجام دهید. باید مشخص کنید که از کدام درس‌ها شروع کنید، چه مباحثی را بخوانید و چقدر زمان برای مطالعه روزانه اختصاص دهید. برنامه‌ریزی تابستان کنکور با مهرماه متفاوت است. اگر مشاور کنکور ندارید و نمی‌دانید چطور برای تابستان کنکور برنامه‌ریزی کنید؛ مقاله «برنامه ریزی تابستان کنکور» را از دست ندهید. هرآن چه شما باید در رابطه با اصول برنامه‌ریزی برای تابستان کنکور بدانید، در آن مقاله بیان‌شده است.

گام سوم: تهیه منابع درست

همان‌قدر که در باب اهمیت دوران تابستان برای یک کنکوری گفتیم، باید درباره اهمیت انتخاب منابع درست نیز به شما موارد لازم را بگوییم. اینکه شما از تابستان شروع به مطالعه کنید به‌تنهایی برای موفقیت شما کافی نیست؛ بلکه مطالعه از روی منابعی که مناسب شما باشد نیز یک گام بسیار مهم است. شما در تابستان باید منابعی را مطالعه کنید که درس‌نامه‌های خوبی برای مقطع دهم و یازدهم دارند تا بتوانید به کمک آن درس‌نامه‌ها، مطالب مهم را جمع‌بندی و مرور کنید.

برای تهیه منابع، می‌توانید از یک مشاور کنکور کمک بگیرید تا با توجه به سطحی که شما در آن قرار دارید، بهترین انتخاب‌ها را به شما بگوید.

گام چهارم: شروع تست‌زنی

چه در تابستان سال یازدهم هستید، چه در تابستان سال دوازدهم؛ شروع تست‌زنی می‌تواند بسیار برایتان مفید باشد. یکی از گام‌های اصلی در تابستان می‌تواند شروع فرایند تست‌زنی باشد. شما در تابستان با آزمون و خطا می‌توانید اصول تست‌زنی را بهتر بشناسید و بیشتر بر روی آن‌ها مسلط شوید. در تابستان می‌توانید از تست‌های تمرینی استفاده کنید و زمانی که برروی مباحث مسلط شدید، سراغ تست‌های زمان‌دار بروید.

گام پنجم: خلاصه‌نویسی

اگر بتوانید در تابستان از مباحثی که می‌خوانید، خلاصه‌نویسی کنید؛ در طول سال تحصیلی می‌توانید فقط خلاصه‌هایتان را مرور کنید. خلاصه‌نویسی به معنای نوشتن کل یک مبحث نیست. کافی است تا فقط موارد مهم آن مبحث را به‌صورت تیتروار برای خودتان بنویسید. اگر به دنبال روش‌های خلاصه‌نویسی برای کنکور هستید، سری به سایت «نوتروفیل» بزنید. علاوه بر اصول خلاصه‌نویسی، هر مهارتی که شما در سال کنکور به آن نیاز دارید را به شما آموزش داده‌اند.

از یک کنکوری موفق در سال‌های گذشته به شما نصیحت که این خلاصه‌نویسی رو جدی بگیرید! من اگر خلاصه‌نویسی‌هام در طول تابستان نبودن، هرگز نمی‌تونستم تو کنکور موفق بشم. خلاصه‌نویسی‌هایی که تابستون داشتم به من کمک کرد در طی سال، اون مباحث رو چندین بار مرور کنم و حسابی برام جا بیوفتن.

در تابستان چند ساعت برای کنکور مطالعه کنیم؟

در تابستان لازم نیست به خودتان برای ساعت مطالعه بالا فشار بیاورید، مخصوصاً اگر یازدهمی هستید. می‌توانید یکی دو هفته اول را با حداقل ساعت مطالعه شروع کنید و کم کم ساعت مطالعه خودتان را به روزی ۵ ساعت برای سال یازدهم و ۷ ساعت برای سال دوازدهم برسانید.

خلاصه آنچه بیان شد

باوجوداینکه بیشتر دانش‌آموزان باور دارند که تعطیلات تابستان زمان مناسبی برای استراحت و خوش‌گذرانی است و ترجیح می‌دهند در این مدت مطالعه نکنند، اما دیدگاه شما باید با سیاهی لشکر کنکور متفاوت باشد. اولین گامی که شما را از دیگران متمایز می‌کند، این است که به تعطیلات تابستان به‌عنوان یک فرصت ارزشمند برای موفقیت در کنکور نگاه کنید. در طول این مقاله درباره اهمیت مطالعه کنکور از تابستان برایتان گفتیم. با استفاده از ۵ گام عملی که در این مقاله بیان شد، می‌توانید یک شروع خوب از تابستان برای کنکور داشته باشید.

سؤالات متداول

اهمیت مطالعه کنکور از تابستان چقدر است؟

اهمیت مطالعه از تابستان به‌قدری زیاد است که بزرگ‌ترین حسرت کنکوری‌های سال‌های گذشته، شروع زودتر برای کنکور بوده است.

در تابستان چند ساعت برای کنکور مطالعه کنیم؟

در هفته اول با حداقل میزان ساعت مطالعه شروع کنید و به‌مرور ساعت مطالعه خودتان را به روزی ۵ ساعت برای سال یازدهم و ۷ ساعت برای سال دوازدهم برسانید.

در تابستان تستی بخوانیم یا تشریحی؟

در تابستان سال کنکور باید تست‌زنی را شروع کنید و در کنار آن برای امتحانات نهایی نیز تشریحی درس بخوانید.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها