راه های افزایش تمرکز در سال کنکور؛ بررسی ۸ روش

راه های افزایش تمرکز در سال کنکور؛ بررسی ۸ روش
مسیر مطالعه

یکی از مسائل مهم برای موفقیت در کنکور، افزایش تمرکز در سال کنکور است. دانش‌آموزان همیشه به دنبال راه‌ های افزایش تمرکز در سال کنکور هستند تا بتوانند مطالب را بهتر به خاطر بسپارند. استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف برای بهبود تمرکز می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما انتخاب روش مناسب باید با شخصیت هر فرد هماهنگ باشد. اگر تکنیکی متناسب با ویژگی‌های فردی نباشد؛ ممکن است به‌جای کمک، موجب ایجاد استرس و آشفتگی شود. برخی از راه های افزایش تمرکز در سال کنکور در این مقاله آن‌ها را توضیح خواهیم داد، شامل موارد زیر است:

  • انتخاب محیط مطالعه مناسب
  • داشتن برنامه حجمی – زمانی
  • روی هم نذاشتن کتاب‌ها جلوی چشمتان
  • داشتن پارت‌های مطالعاتی متنوع
  • داشتن زمان استراحت مناسب
  • سبک زندگی کنکور
  • قانون ۲۰- ۸۰
  • قانون تا ۵ بشمار

در ادامه این مقاله تمام این تکنیک‌ها را برایتان توضیح خواهیم داد تا شما راهکارهایی که با شخصیتتان همخوانی دارد را انتخاب نمایید.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

راه های افزایش تمرکز در زمان کنکور

در این بخش ۸ روش برای افزایش تمرکز در سال کنکور به شما خواهیم گفت که شما دانش‌آموزان بتوانید از هرکدام این روش‌ها که بیشتر با ویژگی‌های فردیتان همخوانی دارد، کمک بگیرید.

1. داشتن برنامه حجمی- زمانی

یکی از مواردی که به دانش‌آموزان کنکوری کمک می‌کند تا تمرکزشان در هنگام مطالعه افزایش پیدا کند، داشتن برنامه حجمی- زمانی است. اکثر مشاورین باتجربه زمانی که می‌خواهند برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند از این روش استفاده می‌کنند.
زمانی که دانش‌آموزان برنامه حجمی- زمانی دارند، به‌طور دقیق می‌دانند در روز قرار است چند بخش از هر درس را بخوانند و برای هر بخش چقدر زمان بگذارند. این روش برنامه‌ریزی به نظم ذهنی دانش‌آموزان کمک می‌کند و درنتیجه موجب افزایش تمرکز آن‌ها می‌شود.
بهتر است برنامه حجمی – زمانی هرروز را از شب قبل یا ابتدای هفته آماده کنند تا پیش از شروع روز بدانند چه مطالبی را می‌خواهند مطالعه کنند و آمادگی ذهنی داشته باشند. دانش‌آموزان با آزمون و خطا فراوان می‌توانند خودشان این برنامه را برای خود بنویسند اما با توجه به محدودیت زمانی سال کنکور، می‌توانند از مشاور کنکور نیز کمک بگیرند. مشاورین کنکور نوتروفیل، رتبه برترهای سال‌‌ها گذشته هستند که با دانش و تجربه بالایی که دارند، این برنامه‌ریزی را بدون آزمون و خطا و شخصی‌سازی‌شده برای هر دانش‌آموز طراحی می‌کنند. برای اطلاع از طرح‌های مشاوره نوتروفیل و مشاورین هر رشته، می‌توانید از طریق صفحه «مشاوره برای کنکور» اطلاعات لازم را به دست بیاورید. کمک گرفتن از مشاور برای برنامه‌ریزی سال کنکور به شما کمک می‌کند تا تمرکزتان به دلیل اشتباهات رایج سال کنکور بهم نریزد و در نتیجه با سرعت بیشتری مسیر موفقیت را طی کنید.

مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل
مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل

2. محیط مطالعه مناسب

دانش‌آموزان باید محیط‌هایی را برای مطالعه انتخاب کنند که سر و صدای زیادی نداشته باشد. ترجیحاً می‌توانند از سالن‌های مطالعه یا پانسیون‌ها در سال کنکور استفاده کنند. زمانی که محیط مطالعه شما مناسب باشد، ذهن شما کمتر دچار پرش شده و در نتیجه تمرکزتان بیشتر می‌شود.

3. کتاب‌ها را روی هم تلنبار نکنید!

برخی از دانش‌آموزان عادت دارند هرروز صبح کتاب‌های مربوط به کل روز را روی میزشان می‌چینند. این کار نه‌تنها باعث افزایش انگیزه شما برای مطالعه نمی‌شود؛ بلکه موجب ایجاد استرس و در نتیجه عدم تمرکز شما می‌شود.
زمانی که شما کوهی از کتاب را روبروی خود می‌بینید، مدام استرس بخش‌های مانده برنامه درسی‌تان را می‌گیرید. در نتیجه نمی‌توانید بر روی بخشی که در حال مطالعه آن هستید هم تمرکز کنید. سعی کنید در هر پارت مطالعه، فقط کتاب‌هایی که نیاز دارید را روبروی خود قرار دهید و پس از پایان هر پارت نیز کتاب‌ها را در کتابخانه خود قرار دهید.

4. داشتن زمان استراحت در برنامه

یکی از روش‌های اصلی افزایش تمرکز در سال کنکور، در نظر گرفتن زمان‌ استراحت برای خود است. شما نمی‌توانید ۵ ساعت بی‌وقفه درس بخوانید و همچنان متمرکز باشید! استراحت کردن در سال کنکور خودش اصولی دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید نه‌تنها انرژی از دست رفته‌تان برنمی‌گردد؛ بلکه انرژی بیشتری از دست می‌دهید.
برای استراحت در بین پارت‌های مطالعه، سعی کنید به سراغ گوشی و فضای مجازی نروید. هدف شما از استراحت، رها شدن ذهنتان از هر چیزی است؛ اما زمانی که به سراغ فضای مجازی می‌روید، ذهنتان بازهم درگیر می‌شود. مدیریت استفاده از گوشی و فضای مجازی مسئله مهمی در سال کنکور است که اگر آن را بلد نیستید نگران نباشید! ما در مقاله مدیریت استفاده از گوشی و فضای مجازی در سال کنکور، به صورت کامل به این موضوع پرداخته‌ایم. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا به خوبی بتوانید از پس این چالش در سال کنکور بربیایید.

فعالیت‌هایی که در زمان استراحت در سال کنکور، انجام آن‌ها توصیه نمی‌شود:

  • استفاده مداوم از فضای مجازی
  • دیدن سریال‌ها و فیلم‌های طولانی
  • خواندن رمان
  • خواندن بیش‌ازحد اخبار
  • صحبت با دوستان و مقایسه پیشرفت خودتان با دوستان

5. داشتن پارت‌های مطالعاتی متنوع

بسیاری از دانش‌آموزان به اشتباه گمان می‌کنند اگر ساعات طولانی برای یک درس زمان بگذارند و بعد به سراغ درس بعدی بروند، راحت‌تر می‌توانند مطالب را به خاطر بسپارند. بهترین حالت برنامه‌ریزی در سال کنکور، داشتن تنوع مطالعاتی است. یعنی شما یک درس را در روز ۵ ساعت نخوانید و روز بعد کلاً به سراغ آن نروید. زمانی که شما ۵ ساعت به صورت مداوم برای یک درس زمان می‌گذارید از ساعات میانی تمرکزتان به شدت کاهش پیدا می‌کند و عملاً بازدهی خاصی برای شما ندارد.
بنابراین بهتر است پارت‌های مطالعه استاندارد داشته باشید. برای هر درس یک الی یک ساعت و نیم زمان در نظر بگیرید و سعی کنید در برنامه‌تان ۳ درس مختلف را قرار دهید. پس از هر یک پارت مطالعه نیز ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استراحت کنید.
داشتن پارت‌های مطالعاتی استاندارد به شما کمک می‌کند تمرکزتان هنگام مطالعه بالا برود. البته راه‌های بسیاری برای افزایش تمرکز هنگام مطالعه وجود دارد که می‌تواند بازدهی شما را بالا ببرد. اگر هنگام مطالعه مدام حواستان پرت می‌شود و کنجکاو هستید که این روش‌ها را بشناسید، حتماً مقاله «چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم» را بخوانید. شناخت راه‌های افزایش تمرکز هنگام مطالعه باعث می‌شود تا زمان مطالعه یک بخش از برنامه کاهش پیدا کند؛ زیرا دیگر مدام حواستان هنگام مطالعه پرت نمی‌شود که مجبور به صرف انرژی برای برگرداندن تمرکزتان باشید.

6. سبک زندگی کنکوری

برای افزایش تمرکز در سال کنکور و رسیدن به موفقیت، باید به یاد داشته باشید که رتبه‌های برتر تنها به ساعت مطالعه زیاد اکتفا نمی‌کنند. بلکه آن‌ها یک سبک زندگی منظم و خاص دارند که برنامه‌ریزی دقیق را نه ‌فقط برای درس خواندن، بلکه برای تمام جنبه‌های زندگی‌شان، ازجمله خواب و تغذیه نیز رعایت می‌کنند. اگر از سبک زندگی رتبه برتر در سال کنکور بی‌خبرید، کافی است مقاله سبک زندگی کنکوری را مطالعه کنید تا هر اطلاعاتی که لازم است را به دست بیاورید. این شیوه زندگی، کلید اصلی تمرکز و پیشرفت در سال کنکور است.

7. قانون ۲۰ – ۸۰

این قانون به ما می‌گوید که ۸۰ درصد سؤالات از ۲۰ درصد سرفصل‌ها طرح می‌شوند بنابراین شما باید بیشتر بر روی مباحث تست‌خیز تمرکز کنید. اگر مباحث تست‌خیز را بشناسید، به‌راحتی می‌توانید با تمرکز بر روی آن ۲۰ درصد، ۸۰ درصد سؤالات را پاسخ دهید.

8. قانون تا ۵ بشمار

وقتی تصمیم به انجام کاری می‌گیرید به ذهنتان اجازه منصرف شدن ندهید. قانون تا ۵ بشمار این امکان را از ذهن شما می‌گیرید حالا چطوری؟ زمانی که تصمیم می‌گیرید درس خواندن را شروع کنید تا ۵ بشمارید و آن کار را استارت بزنید. اگر زمان بیشتری بگذرد، ممکن است ذهن شما از انجام آن منصرف شود.

افزایش تمرکز در سال کنکور؛ گام بلند موفقیت

راهکارهای افزایش تمرکز در سال کنکور
راهکارهای افزایش تمرکز در سال کنکور

افزایش تمرکز در سال کنکور یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفقیت در این دوران حساس است. با استفاده از راه‌ های افزایش تمرکز در سال کنکور مانند انتخاب محیط مناسب، برنامه‌ریزی حجمی-زمانی و رعایت سبک زندگی کنکوری، می‌توان بازدهی مطالعه را به حداکثر رساند. تکنیک‌هایی مانند قانون ۲۰-۸۰ و قانون تا ۵ بشمار نیز می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا تمرکز خود را حفظ کرده و به بهترین نحو از زمان و انرژی خود استفاده کنند. در این مقاله بهترین راه‌هایی که برای افزایش تمرکز در طول دوران کنکور می‌توانید استفاده کنید، بیان شد. اکنون شما با توجه به سبک شخصیتی خودتان باید روشی را انتخاب کنید که برای شما بیشترین بازدهی را دارد. راستی اگر کنکوری هستید و به دنبال روش‌های مختلف برای بالا بردن بازدهی در سال کنکور، آشنایی با منابع و مطالب تست‌خیز و آموزش برنامه‌ریزی هستید؛ حتماً سری به نوتروفیل بزنید. نوتروفیل یک مرجع جامع برای تمام کنکوری‌ها است.

سؤالات متداول

افزایش تمرکز در سال کنکور مهم است؟

بله! افزایش تمرکز در سال کنکور یکی از مهم‌ترین اصول برای موفقیت در کنکور است؛ زیرا با افزایش تمرکز بازدهی شما نیز بالاتر می‌رود.

راه‌ های افزایش تمرکز در سال کنکور چیست؟

برای افزایش تمرکز در سال کنکور می‌توانید از راهکارهایی مانند داشتن برنامه‌ریزی حجمی-زمانی، انتخاب محیط مطالعه مناسب، و رعایت زمان‌های استراحت بهره ببرید که همگی در این مقاله توضیح داده شد.

چرا سبک زندگی کنکوری مهم است؟

سبک زندگی کنکوری به شما کمک می‌کند تا با برنامه‌ریزی دقیق در تمام جنبه‌های زندگی، ازجمله خواب و تغذیه، تمرکز خود را به حداکثر برسانید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها