نزدیک آزمون چطور دروس انباشته را بخوانیم؟

چطور دروس انباشته را بخوانیم
مسیر مطالعه

چطور درس های انباشته شده را بخوانیم؟ سوالی است که اغلب دانشجویان و دانش آموزان در فواصل امتحانات می‌پرسند. برخی از افراد تا مجبور نشوند، درس نمی‌خوانند. به همین دلیل، شب امتحان یا چند ماه مانده به کنکور به خود می‌آیند و نمی‌دانند با حجم زیادی از دروس انباشته شده چه کنند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، قدم اول برای حل این مشکل، اولویت بندی است. در مرحله‌ی بعد نباید بر مدت زمانی که مطالعه کرده‌اید تمرکز کنید؛ بلکه باید به کیفیت مطالعه توجه کنید. همچنین با استفاده از روش‌هایی مانند خلاصه نویسی، حل نمونه سوالات و موارد دیگر می‌توانید این مشکل را حل کنید. در این مقاله چند راه وجود دارد که متوجه می‌شوید چگونه درس‌‌های انباشته شده را بخوانید یا جلسات مطالعه را باکیفیت بگذرانید و باعث افزایش تمرکز هنگام درس خواندن خود شوید.

چه کنیم که درس‌های انباشته نداشته باشیم؟

اغلب ما در دوران تحصیل خودمان جمع شدن دروس در شب امتحان را تجربه کرده‌ایم و پس از بارها تصمیم گیری برای مطالعه‌ی دروس در طول ترم با شکست روبه‌رو شده‌ایم. اولین و اصلی‌ترین دلیل این است که؛ همیشه فکر می‌کنیم خیلی از زمان‌مان باقی مانده!

دومین دلیل انباشته شدن دروس این است که زمان خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کنیم، سپری می‌شود. اگر الان دست به کار نشویم، همراه با گذر زمان حجم دروس هم افزایش می‌یابد.

سومین دلیل؛ زمانی که ناگهان با حجم زیادی از مطالب روبه‌رو می‌شویم از مطالعه درس های انباشته شده می‌ترسیم؛ اما اگر مطالعه 50 صفحه را به پارت‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم، پذیرش آن برایمان راحت‌تر خواهد بود.

 اگر نیاز دارید با برنامه‌ریزی دروس آشنا شوید، حتما به صفحه‌ی مشاوره کنکور ما سر بزنید.

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

6 گام مهم برای مطالعه درس های انباشته شده

با انجام روش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم و تلاش خودتان، مطالعه درس‌های انباشته شده را به یک فرصت مناسب برای یادگیری تبدیل کنید.

1- اولویت‌بندی کنید

اولین و مهم‌ترین قدم این است که دروس را بر اساس اهمیت و سطح دشواری برای خودتان اولویت‌بندی کنید. دروسی که به امتحانشان نزدیک‌تر هستید یا برایتان دشوارتر هستند را در اولویت قرار دهید.


2- بازه‌های مطالعاتی خود را کاهش دهید

برای مثال اگر یک هفته تا آزمون وقت دارید، حجم باقی مانده دروس را تقسیم کنید، که هر روز اندکی از آن را بخوانید. همچنین پارت‌های مطالعاتی خود را کوتاه کنید. طبیعی است که چند ساعت پشت هم درس خواندن دشوار و ترسناک باشد. مغز ما هم تا حدی ظرفیت دارد، به همین علت در مطالعه‌ی طولانی و بدون وقفه بازدهی‌اش کاهش می‌یابد. به جای سه ساعت مطالعه، سه پارت یک ساعته تنظیم کنید. همان‌طور که از ابتدا اشاره شد کیفیت مطالعه‌ی شما مهم‌تر از ساعت آن است، اما اگر فکر می‌کنید باید تایم درس خواندن خود را زیادتر کنید، ما مقاله افزایش ساعت مطالعه را برای شما آماده کرده‌ایم.


3- از خلاصه‌‌ها استفاده کنید

خواندن مباحث و نکته برداری از بخش‌های مهم کمک زیادی به افزایش سرعت‌تان می‌کند. نکات مهم را با صدای بلند بخوانید و بعد آن را بنویسید، زیرا از این طریق حواس مختلف درگیر یادگیری می‌شوند. یک روش مطالعه درس‌های انباشته شده این است که، وقتی نکات مهمی را که می‌خوانید، یادداشت کنید. این باعث می‌شود اطلاعات بیشتری را یاد بگیرید و به جزئیات توجه بیشتری نشان دهید. جزئیات مباحث همیشه مورد توجه طراحان سوال بوده. این یکی از عوامل افزایش درصد به شمار می‌رود. البته لازم به یادآوری است که شیوه مطالعه دروس برای کنکور و امتحانات، با یکدیگر متفاوت هستند، اگر درباره‌ی نحوه درس خواندن سوال دارید، به مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا به رتبه برتر برسیم؟ مراجعه کنید.


4- نمونه سؤالات و تست‌ها را حل کنید

اگر تا الان درس‌هایتان را به خوبی مطالعه نکرده‌اید، زمان مناسبی برای مطالعه درسنامه‌های مفصل نیست؛ در این زمان‌ها برای مطالعه دروس انباشته شده بهتر است از تست یا نمونه سوالات استفاده کنید. توصیه ما این است که، ابتدا خلاصه‌ و بعد برای یادگیری جنبه‌های مختلف هر مطلب و تسلط روی آن، تا می‌توانید تست بزنید و سوال حل کنید. حل تست‌ها به شما کمک می‌کند تا نحوه سوال‌ها را در امتحان بهتر درک کنید.


5- اضطراب خود را کنترل کنید

چند وقت دیگر آزمون دارید و باید به مطالعه درس های انباشته شده بپردازید، استرس و اضطراب شما قابل درک است. اما باید خونسردی خود را حفظ کنید، زیرا هنگامی که استرس دارید نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید و برنامه‌ریزی کنید. علاوه بر این تمرکز و بازدهی شما به شدت افت می‌کند و به زمان بیشتری برای مطالعه نیازمند می‌شوید. برای کنترل استرس باید یک برنامه کلی برای خودتان بریزید و به آن پایبند شوید.


6- استراحت کافی داشته باشید

استراحت به معنای استراحت ذهنی و جسمی است که به افراد کمک می‌کند بازدهی بالاتری در درس خواندن داشته باشند. وقتی مغز و بدن فرد استراحت کافی داشته باشد، قدرت تمرکز، حافظه و توانایی یادگیری بهبود می‌یابد. همچنین انرژی و انگیزه بیشتری برای درس خواندن دارد. برای داشتن استراحت کافی، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • خواب کافی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل استراحت مغز و بدن به شمار می‌رود. میانگین زمان خواب در روز برای هر فرد باید حدود 7 الی 8 ساعت باشد.
  • انجام تمرینات ورزشی منظم اما آرام، کمک می‌کند تا بدن شما انرژی بیشتری داشته باشد.
  • بین مطالعه و استراحت خود تعادل ایجاد کنید.

من تا مدت‌ها درس‌هایم را در شب امتحان می‌خواندم یا در زمان کنکورم تا تحت فشار قرار نمی‌گرفتم، به برنامه خود متعهد نبودم. همین موضوع اضطراب زیادی را به من تحمیل می‌کرد. با کمک یکی از مشاورانم توانستم برای مطالعه درس‌های انباشته شده، اضطرابم را کنترل کنم. تکنیک‌هایی که او به من آموزش داد شامل: تمرکز بر تنفس، تنفس صحیح و نفس عمیق، فعالیت بدنی و مدیریت زمان بود. با به‌ کارگیری این روش‌ها، توانستم اضطراب خود را کنترل کنم و بهترین عملکرد خود را در زمان مطالعه دروس انباشته شده داشته باشم.

نتیجه گیری

با روش مطالعه درس های انباشته شده که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد، قطعاً به موفقیت نزدیک می‌شوید؛ اما برای یادگیری عمیق نیاز دارید، در زمان کافی به مطالعه و مرور دروس بپردازید. برای کنترل استرس و اینکه بدانید تقریبا در کجای مسیر ایستاده‌اید از پنل تخمین رتبه استفاده کنید تا با تاثیر معدل و ضرایب جدید وضعیت خودتان را نسبت به رقبا بسنجید.

شما برای مطالعه درس های انباشته شده چه راهکاری دارید؟ تجربه شما می‌تواند راهگشای داوطلب دیگری باشد؛ پس آن را با ما به اشتراک بگذار! 🙂

سوالات متداول

1- بهترین منبع برای مطالعه‌ی دروس انباشته کدام است؟

کتاب‌های جمع بندی و خلاصه دروس بهترین منابع به شمار می‌روند.

2- چرا هر چقدر درس می‌خوانم نتیجه نمی‌گیرم؟

دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد مانند: استفاده از روش‌های نامناسب برای یادگیری، عدم تمرکز و نداشتن مرور.

3- چگونه می‌توانم تمرکز و توجه خود را در زمان مطالعه حفظ کنم؟

وسایلی که موجب حواس پرتی می‌شود را از خودتان دور کنید و روش‌هایی مانند نوشتن یا تفکر می‌تواند به افزایش توجه و تمرکز شما کمک کند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها