چگونه در کنکور موفق شویم؟ ۷ اصل مهم برای موفقیت در کنکور

موفقیت در کنکور
مسیر مطالعه

چگونه در کنکور موفق شویم؟ مهم‌ترین سؤالی که ذهن دانش‌آموزان کنکوری را به خود مشغول کرده این است. موفقیت در کنکور کار راحتی نبوده، اما یک رویای دور و دست‌نیافتنی نیز نیست. بسیاری دانش‌آموزان فکر می‌کنند رتبه برترها توانایی‌های خارق‌العاده‌ای داشتند و یا سطح آموزشی آن‌ها بسیار بالا بوده؛ اما اینطور نیست! هر دانش‌آموزی به‌شرط اینکه مسیر موفقیت در کنکور را بلد باشد؛ می‌تواند در این آزمون سرنوشت‌ساز موفق شود.

برای موفقیت در کنکور چه باید کرد؟ شما نمی‌توانید بدون اینکه تلاش کنید، انتظار موفقیت در کنکور را داشته باشید؛ زیرا مهم‌ترین اصل موفقیت در کنکور، تلاش و پشتکار است. شما دانش‌آموزان کنکوری با دانستن چند اصل ساده نظیر داشتن برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری اصولی و… می‌توانید به‌راحتی در کنکور موفق شوید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی ۷ راز موفقیت در کنکور از زبان رتبه برترها بپردازیم.

یادت باشه هیچ رمز جادویی وجود نداره که بتونه بدون تلاش، تورو به موفقیت در کنکور نزدیک کنه!

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

چگونه در کنکور موفق شویم؟+ ۷ اصل مهم

رمز موفقیت در کنکور چیست؟ باور کنید، پاسخ آن‌چنان پیچیده و اسرارآمیز نیست! کنکور، آزمونی است که با تمام اهمیتش، دارای ساختار و چارچوب مشخصی است که با برنامه‌ریزی و نظم، می‌توان به نتایج مطلوب دست ‌یافت. در اینجا ۷ نکته کلیدی برای موفقیت در کنکور که تأثیر قابل‌توجهی بر عملکرد شما دارد را معرفی کرده‌ایم:

۷ اصل مهم موفقیت در کنکور
۷ اصل مهم موفقیت در کنکور

۱. کمک گرفتن از یک مشاور کنکور:

یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در کنکور، کمک گرفتن از یک مشاور متخصص است. البته این موضوع نیز بسیار مهم است که مشاور کنکور شما، خودش نیز در سال‌های گذشته رتبه برتر بوده باشد؛ زیرا در این صورت مسیر رتبه برتر شدن را بلد است. مشاور کنکور می‌تواند به شما در زمینه داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی، روش صحیح مطالعه، آشنایی با نحوه تست‌زنی، انتخاب درست منابع و مدیریت چالش‌های روان‌شناختی‌تان کمک کند.

به یاد داشته باشید که شاید این مسیر را خودتان نیز بتوانید با آزمون و خطا طی کنید و حتی به موفقیت برسید؛ اما کمک گرفتن از یک مشاور متخصص به شما کمک می‌کند تا این مسیر را بدون آزمون و خطا و اتلاف وقت طی کنید. استفاده بهینه از زمان و انرژی در سال کنکور بسیار حائز اهمیت است. اگر به دنبال تیمی هستید که تمام مشاورین آن رتبه برترهای سال‌های گذشته باشند تا بتوانید با خیال راحت از آن‌ها کمک بگیرید؛ نوتروفیل انتخاب خوبی برای شما است. از طریق صفحه «مشاوره کنکور» می‌توانید خدمات متنوع نوتروفیل را برای مشاوره کنکور مشاهده کنید و حتی درخواست مشاوره رایگان برای شروع مسیرتان داشته باشید.

۲. داشتن یک برنامه‌ ریزی اصولی

اگر پای صحبت رتبه برترها بنشینیم متوجه می‌شویم که یکی از مهم‌ترین اصول موفقیت در کنکور، داشتن برنامه ریزی درسی شخصی‌سازی‌شده است. چرا شخصی‌سازی‌شده؟ چون همه دانش‌آموزان شبیه هم نیستند. هر دانش‌آموزی سبک یادگیری و درس خواندن مخصوص به خود را دارد.

شما دانش‌آموزان با دانستن برخی اصول اساسی برنامه‌ریزی، می‌توانید یک برنامه شخصی‌سازی‌شده برای خودتان داشته باشید. داشتن یک برنامه درسی به شما کمک می‌کند به‌صورت منظم درس بخوانید و از زمانتان بیشترین بهره را ببرید.

با رعایت برخی اصول نظیر دانستن انواع شیوه‌های برنامه‌ریزی، شناسایی نقاط ضعف و قوت خودتان، مشخص کردن ساعت مطالعه هر درس و… می‌توانید یک برنامه‌ریزی اصولی و حرفه‌ای برای خودتان داشته باشید. اگر به دنبال اصول برنامه‌ریزی برای کنکور هستید، خواندن مقاله «برنامه ریزی کنکور» می‌تواند بسیار برایتان کمک‌کننده باشد.

۳. هدف‌گذاری دقیق

تابه‌حال کسی را دیده‌اید که بدون هدف بتواند موفق شود؟ اصلاً اگر هدفی نداشته باشیم، موفقیت دیگر چه معنایی دارد؟! یکی دیگر از مهم‌ترین رازهای موفقیت در کنکور، داشتن یک هدف‌گذاری دقیق است. در ابتدای شروع مسیر کنکور، برای خودتان یک هدف واضح و روشن بگذارید؛ مثلاً بگویید هدف من قبولی دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

هدف شما نباید کلی باشد؛ مثلاً نباید بگویید فقط می‌خواهم دندانپزشکی قبول شوم، بلکه باید شهر و دانشگاه مدنظرتان را هم مشخص کنید. هرچقدر هدف شما جزئی‌تر و دقیق‌تر باشد، انگیزه شما برای رسیدن به آن نیز افزایش پیدا می‌کند. البته این هدف‌گذاری صرفاً مختص به خواسته نهایی شما نمی‌شود. شما باید برای هر هفته که برنامه درسی‌تان را تنظیم می‌کنید نیز هدف‌گذاری داشته باشید.

اگر با اصول هدف‌گذاری برای کنکور آشنا نیستید و سردرگم هستید، مقاله «هدف گذاری کنکور» را مطالعه کنید. بعد از خواندن این مقاله می‌توانید به‌صورت دقیق و جزئی، هدف خودتان را مشخص کنید.

۴. استفاده از روش مطالعاتی صحیح

اینکه شما زمان مطالعه بالا داشته باشید به‌تنهایی برای موفقیت شما کافی نیست! برای موفقیت در کنکور شما باید شیوه صحیح مطالعه را بلد باشید. کنکوری خواندن جدا از تشریحی خواندن نیست، اما یکسری نکات ظریف دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

برای اینکه بتوانید شیوه صحیح مطالعه کنکوری داشته باشید؛ باید بدانید که دو عنصر مهم در برنامه‌ریزی کنکور، خلاصه‌نویسی و مرور است. اینکه شما بدانید چطور باید خلاصه‌نویسی کنید، از نان شب هم واجب‌تر است. خلاصه‌نویسی‌ها به شما کمک می‌کند تا مرور و جمع‌بندی بهتری داشته باشید. برای اینکه بتوانید روش صحیح مطالعه کنکوری داشته باشید، چندین عامل دیگه نظیر ساعت مطالعه، نحوه مطالعه هر درس و تست‌زنی نیز مهم است. اگر می‌خواهید با چم و خم روش مطالعه کنکوری آشنا شوید، مقاله «روش مطالعه کنکور» را مطالعه کنید.

۵. انتخاب منابع درست

در پاسخ به این سؤال که چگونه در کنکور موفق شویم؟ باید گفت یکی از مهم‌ترین رازهای موفقیت در این آزمون، انتخاب درست منابع است. در دنیای امروز که انبوهی از کتاب‌های کمک‌درسی وجود دارد؛ اینکه بدانید کدام منبع، بهترین منبع است بسیار برای شما کمک‌کننده خواهد بود. برای انتخاب درست منابع می‌توانید از مشاورین کنکور که رتبه برترهای سال‌های گذشته بودند، کمک بگیرید.

اگر منابع درست نداشته باشید، زمانی که برای مطالعه می‌گذارید هدر می‌رود. به همین دلیل است که با انتخاب درست منابع، انگار ۴۰ درصد از مسیر موفقیت در کنکور را طی کرده‌اید.

۶. تست‌زنی، تست‌زنی و باز هم تست‌زنی!

یکی از رازهای موفقیت در کنکور از زبان رتبه برترها، تست زنی به‌صورت مداوم است. هرچقدر بیشتر تست بزنید، بیشتر بر روی آن مبحث مسلط شده و تست‌‌های آن بخش را راحت‌تر می‌توانید حل کنید. برای حل تست‌های برخی از دروس، راه‌حل‌های میانبر وجود دارد که یادگیری این میانبرها مستلزم تست‌زنی زیاد است.

می‌توانید در ابتدای مسیر از تست‌های آموزشی استفاده کنید تا مطالب برایتان تثبیت شود. به‌مرور تست‌های زمان‌دار را به برنامه‌تان اضافه کنید تا کم کم مدیریت زمان را نیز یاد بگیرید.

۷. مدیریت چالش‌های روان‌شناختی

سال کنکور، سال پر فراز و نشیبی است و ممکن است اضطراب و استرس شما زیاد شود و یا انگیزه و اعتمادبه‌نفستان پایین بیاید. آنچه برای موفقیت در کنکور بسیار مهم است، مدیریت این چالش‌های روان‌شناختی است. نباید بگذارید استرس و اضطراب بر شما غلبه کند.

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های دانش‌آموزان در سال کنکور، ترس از شکست است. این ترس باعث می‌شود اضطراب و استرس شما زیاد شده و از آن طرف انگیزه و انرژی‌تان برای ادامه دادن کاهش پیدا کند. نباید بگذارید ترس از شکست جلوی پیشرفت شما را بگیرید. با استفاده از راهکارهای گفته‌شده در مقاله «ترس از شکست در کنکور» می‌تواند راه‌های مدیریت و مقابله با این ترس را دریابید.

استرس و اضطراب کاری کرد که من یک سال پشت کنکور بمونم و به نوعی حسابی زهر چشم گرفت ازم. سال دوم که می‌خواستم برای کنکور درس بخونم، تو اولین قدم سعی کردم با حضور یک مشاور کنکور متخصص این چالش‌هارو مدیریت کنم. برگ برنده من برای رتبه برتر شدن تو سال دوم، کمک گرفتن از یک مشاور کنکور متخصص و مدیریت این چالش‌ها بود.

آیا موفقیت در کنکور فقط با مطالعه امکان‌پذیر است؟

در پاسخ به این سؤال که آیا موفقیت در کنکور فقط با مطالعه امکان‌پذیر است؟ باید گفت خیر! کنکور شبیه یک ماراتن است و در این ماراتن فقط ساعت مطالعه، تضمین‌کننده موفقیت شما نیست. البته ساعت مطالعه یکی از تضمین‌کننده‌های مهم موفقیت در کنکور است اما فقط با این عامل نمی‌توان به موفقیت رسید.

ازجمله عواملی که در سال کنکور بسیار حائز اهمیت است، مدیریت مسائل روان‌شناختی است. بسیاری از دانش‌آموزان در این سال درگیر اضطراب و استرس‌های شدید می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توانند آن‌طور که باید از انرژی و زمانشان نهایت استفاده را ببرند. در مقابل، دانش‌آموزانی که می‌توانند اضطراب‌ها و استرس‌های سال کنکور را مدیریت کنند؛ در این ماراتن پیروز می‌شوند.

برای موفقیت در کنکور مسائل زیر را باید در نظر داشته باشید:

  • تلاش زیاد و پشتکار
  • ساعت مطالعه مناسب
  • مدیریت اضطراب و استرس
  • حفظ انگیزه در طول سال
  • نوسانی درس نخواندن
  • داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی

موفقیت در کنکور با نوتروفیل

سعی کردیم در این مقاله به سؤال «چگونه در کنکور موفق شویم؟» پاسخ دهیم. موفقیت در کنکور یک شبه به دست نمی‌آید و نیاز به تلاش و پشتکار دارد. با استفاده از ۷ راز موفقیت در کنکور از زبان رتبه‌های برتر که در این مقاله بیان شد، مسیر موفقیت برایتان هموارتر می‌شود. همچنین اگر در مسیر پر فراز و نشیب کنکور نیاز به کمک داشتید، می‌تواند روی نوتروفیل حساب کنید.

سوالات متداول

چگونه در کنکور موفق شویم؟

شما نمی‌توانید بدون اینکه تلاش کنید، انتظار موفقیت در کنکور را داشته باشید؛ زیرا مهم‌ترین اصل موفقیت در کنکور، تلاش و پشتکار است.

برای موفقیت در کنکور چه باید کرد؟

با استفاده از ۷ اصل گفته‌شده در این مقاله، به‌راحتی می‌توانید به موفقیت در کنکور دست یابید.

آیا موفقیت در کنکور فقط با مطالعه امکان‌پذیر است؟

خیر! در این ماراتن فقط ساعت مطالعه، تضمین‌کننده موفقیت شما نیست؛ بلکه مدیریت مسائل روان‌شناختی نیز بسیار حائز اهمیت است.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها