معرفی کامل بهترین منابع شیمی کنکور ۱۴۰۳: از پایه تا پیشرفته

منابع شیمی کنکور
مسیر مطالعه

شیمی، درسی چالش‌برانگیز برای بسیاری از داوطلبان کنکور است. مفاهیم پیچیده، حفظیات زیاد و تست‌های متنوع، این درس را در عین جذابیت بسیار دشوار کرده. تا جایی که اغلب داوطلبان رشته ریاضی و تجربی در جلسه کنکور بسیاری از تست‌های آن را بدون پاسخ رها می‌کنند.
یکی از بهترین راه‌های پشت سر گذاشتن چالش‌های شیمی، آمادگی برای تست‌های مفهومی و ترکیبی آن به کمک منابع شیمی کنکور مناسب است. داوطلبان ضعیف به کمک منابع پایه به پایه مثل خیلی سبز می‌توانند شیمی را از ابتدا یاد بگیرند، داوطلبان متوسط با استفاده منابع جامع با درس‌نامه‌های مختصر می‌توانند سطح خود را بالا ببرند و داوطلبان قوی نیز خلاقیت خود را با کمک کتاب‌های تست بهبود ببخشند.
با توجه به حساسیت این درس در شیمی در این مقاله از نوتروفیل، به معرفی بهترین منابع شیمی کنکور 1403 می‌پردازیم. تا با منابعی که درس‌نامه‌های قوی و تست‌های متنوع دارند و شما را در مسیر رتبه برتر شدن یاری می‌کنند آشنا شوید.

اگر می‌خواهید طعم شیرین درصد بالا در شیمی را بچشید؛ منابع مناسب را انتخاب کنید

برای مطالعه درس شیمی باید ترکیبی از تکنیک‌های حل مسئله، حفظیات و مفاهیم را بدانید تا بتوانید به همه مباحث آن مسلط شوید. این چندجزئی بودن ممکن است هر داوطلبی را گمراه کند. اما هر چیزی با تمرین و تکرار قابل‌حل است و راه‌حل این مشکل استفاده از بهترین منابع شیمی در کنار کتاب‌های درسی است.
لازم است بدانید مولف هر کتاب هدف خاصی از انتشار آن دارد. مثلا یک کتاب از صفر همه مفاهیم پایه شیمی را آموزش می‌دهد، یک کتاب سعی می‌کند در کنار مرور نکات مهم، تست‌های آموزشی را یاد بدهد، برخی کتاب‌ها فقط برای افزایش مهارت تست‌زنی و پرورش خلاقیت چاپ می‌شوند و…
به همین دلیل شما باید در درجه اول بدانید در چه سطحی قرار دارید و سپس هدف خود را از تهیه یک کتاب مشخص کنید تا بتوانید بهترین منبع را شناسایی کرده و بر اساس آن پیش بروید. اگر در هر یک از این مراحل به کمک نیاز دارید بهتر است بدون معطلی از یک فرد با تجربه‌تر کمک بگیرید. زیرا همان‌طور که در مقاله مشاوره کنکور تجربی گفتیم؛ مشاوران زبده از آزمون و خطای شما جلوگیری کرده و باعث می‌شوند کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر را برای رسیدن به موفقیت انتخاب کنید.

معرفی بهترین منابع شیمی کنکور رشته ریاضی و تجربی مناسب با سطح شما

یکی از مزیت‌های سال‌ها فعالیت در حوزه کنکور این است که تقریبا همه کتاب‌های منتشر شده را بررسی کرده و با شناختی که از دانش‌آموزان دارم می‌توانم بر اساس بهترین منابع شیمی کنکور نظام جدید برنامه‌ریزی کنم. به همین دلیل تصمیم گرفتم در این مقاله تعدادی از این کتاب‌های کمک‌درسی را نام ببرم تا حتی اگر خواستید بدون مشاور مسیر کنکور را طی کنید، کمکی به شما کرده باشم.
البته اگر سری به مقاله مشاوره کنکور ریاضی بزنید، متوجه می‌شوید که نوتروفیل با خدمات مشاوره آنلاین خود امکانی را فراهم کرده تا هر داوطلبی با حداقل هزینه و هر جای کشور از نعمت داشتن مشاور محروم نماند.

داوطلبان ضعیف بهتر است از شیمی‌های پایه به پایه مبتکران شروع کنند

دلیل اصلی محبوبیت این کتاب، درس‌نامه‌ها و تست‌های جامع آن است. لحن ساده و روان شیمی مبتکران و همچنین چاپ رنگی تمام شکل‌ها، نمودارها و جدول‌های کتاب درسی به شما کمک می‌کند مفاهیم را به‌راحتی درک کنید و هیچ نکته‌ای را از قلم نیندازید.
تست‌های استاندارد مبتکران که ترکیبی از تست‌های تالیفی و کنکور هستند برای آموزش و سپس کسب مهارت هر داوطلبی کافی هستند. پس اگر درصد خوبی در شیمی ندارید یا تازه اول راه هستید؛ این کتاب می‌تواند بهترین منبع شیمی برای شما باشد.
نکته دیگری که در زمان خرید باید به آن توجه کنید این است که در نگاه اول بخشی را با عنوان درس‌نامه نمی‌بینید، اما مولف سعی کرده تست‌های آموزش‌محوری را از ساده به سخت طرح کند و مطالب درسی را در قالب ایستگاه‌های مختلف لابه‌لای این تست‌ها بگنجاند.

شیمی‌های پایه به پایه خیلی سبز، انتخاب مناسبی برای دور اول مطالعه

دانش‌آموزانی که در مقاطع دهم و یازدهم هستند با استفاده از این کتاب می‌توانند جزو رتبه‌های برتر باشند. مطالب آموزشی کتاب درسی در 3 بخش درس‌نامه در کتاب خیلی سبز آورده شده است. در مقدمه مفاهیم به صورت کلی بیان شده و سپس با مثال‌های متعدد و در قسمت توضیحات شفاف‌سازی‌ شده‌اند و در نهایت به کمک نمودارها و جداول همه آنها برای مرور و جمع‌بندی به صورت یکجا قرار گرفته‌اند.
بعد از پایان درس‌نامه تست‌ها به ترتیب آسان تا سخت قرار گرفته تا شما به تدریج به مطالب مسلط شوید و در تست‌زنی مهارت پیدا کنید. اگر مقاله بودجه‌ بندی شیمی کنکور را مطالعه کرده باشید می‌بینید که این کتاب بهترین منبع برای داوطلبانی است که قصد دارند بر اساس بودجه‌بندی برنامه‌ریزی کنند.

شیمی‌های پایه به پایه نشر الگو به داوطلبان متوسط توصیه می‌شود

برخی از دانش‌آموزان در دوران مدرسه، شیمی را به خوبی مطالعه کرده‌اند و برای دوران کنکور نیازی به آموزش ابتدایی ندارند. شیمی نشر الگو یکی از بهترین منابع شیمی کنکور تجربی ۱۴۰۳ است که سعی کرده درس‌نامه‌ها را در جدول و نمودار خلاصه کند تا با یک نگاه حجم زیادی از مطالب در ذهن داوطلب مرور شود.
اما در عوض مولف تا توانسته در 4 بخش به تست‌های مختلف پرداخته تا هیچ نکته‌ای از قلم نیفتد.

  • سوالات موضوعی هر فصل بر اساس روند آموزشی
  • سوالات ترکیبی از کل فصل برای درک عمق مطلب
  • سوالات ترکیبی سخت‌تر از مفاهیم کل فصل برای تسلط بیشتر
  • تست‌های کنکورهای گذشته مربوط به فصل

شیمی‌های پایه به پایه میکرو گاج با هدف موفقیت داوطلبان متوسط در آزمون سراسری همخوانی دارد

درس‌نامه این کتاب چندان مفصل نیست و تمرکز روی تست‌ها برای داوطلبان سطح متوسط بسیار مفید است. درس‌نامه‌ها با تاکید روی مطالب مهم بر اساس کتاب آموزشی تنظیم شده‌اند. سپس تست‌ها در دو سطح و با دو رنگ آبی و مشکی را می‌بینید که دسته اول بیشتر جنبه آموزشی دارند و سؤال‌های مشکی به شما کمک می‌کنند تا تکنیک‌های تست‌زنی را یاد بگیرید. هر داوطلبی بعد از حدود 2000 تست این کتاب برای هر آزمونی آماده خواهد بود.

شیمی جامع خیلی سبز برای دور دوم مطالعه توصیه می‌شود

اغلب کتاب‌های جامع با هدف چند کتاب در یک کتاب تالیف می‌شوند. پس باید بتوانند هم‌زمان درس‌نامه، تست آموزشی و مهارت تست‌زنی را پوشش دهند. این کتاب نیز درس‌نامه‌های خود را در حد مرور و جمع‌بندی آورده است و سپس تست‌های تیپ‌بندی شده برای افزایش تدریجی مهارت داوطلب دیده می‌شود.

  • تست‌های آموزشی
  • سوالات حفظی از متن کتاب و مفاهیم
  • تست‌های محاسباتی

در پایان هر فصل فقط کلید سوالات قرار گرفته، اما در جلد دوم همه تست‌ها به صورت تشریحی بررسی شده‌اند.

شیمی جامع میکرو گاج برای دور اول داوطلبان متوسط مناسب است

دانش‌آموزانی که پایه قوی‌تری دارند و نمی‌خواهند از ابتدا درگیر آموزش شوند، بهتر است بانک تست گاج را برای یادگیری تکنیک‌های تست شیمی انتخاب کنند. البته درس‌نامه‌های مفصلی در ابتدای هر فصل قرار دارد که سطح آن کمی بالاست و چندان به مقدمات نپرداخته اما جزئیات زیادی را در برخی موارد آورده که چندان ضروری به نظر نمی‌رسد.
در بخش تست‌های میکرو طبقه‌بندی گاج ضعف‌هایی دیده می‌شود، اما باز هم سطح‌بندی تست‌ها باعث می‌شود داوطلب مرحله‌به‌مرحله در حل سوالات شیمی پیشرفت کند.

شیمی جامع مهر و ماه را برای تمرین تست‌زنی تهیه کنید

این کتاب در دو جلد منتشر شده که جلد اول آن به درس‌نامه‌ها، تست‌ها، کلید تست‌ها و یک پیوست ویژه اختصاص داده شده و در جلد دوم نیز، می‌توانید پاسخ‌نامه تشریحی تمام تست‌های جلد اول را پیدا کنید. فصل‌بندی این کتاب دقیقا مشابه کتاب درسی است و در آن همه مباحث شیمی پایه و شیمی دوازدهم گنجانده شده است.
کتاب جامع مهر و ماه با بیش از 2800 تست سطح بالا یکی از سخت ترین منابع شیمی کنکور است که شما را برای پاسخگویی به هر تستی آماده می‌کند. اگر به دنبال رتبه برتر هستید توصیه می‌کنیم کتاب جامع مهر و ماه را برای سایر درس‌ها مخصوصا زیست نیز استفاده کنید. در مقاله بهترین منابع زیست کنکور به خوبی همه ویژگی‌های این کتاب را توضیح دادیم.

شیمی جامع آی کیو بهترین منبع برای داوطلبان قوی

این کتاب رویکردی آزمون محور دارد و به همین دلیل برخلاف سایر کتاب‌ها، شما در جلد اول اثری از درس‌نامه نمی‌بینید؛ بلکه فقط تست‌ها و پاسخ‌نامه کلیدی وجود دارد. درس‌نامه در لابه‌لای پاسخ‌نامه تشریحی در جلد دوم گنجانده شده است.
داوطلبان قوی که نیاز چندانی به درس‌نامه ندارند، به کمک تست‌های آی‌کیو می‌توانند مهارت تست‌زنی و خلاقیت خود را پرورش دهند. تست‌های جلد اول نیز در 3 بخش قابل مشاهده هستند:

  • سوالات موضوعی که به طور اختصاصی برای آموزش هر فصل طراحی شده‌اند
  • تست‌های آزمون‌های جامع که در انتهای کتاب و همچنین در انتهای هر فصل وجود دارند
  • سوالات کنکور 1402

فصل آزمون شیمی خیلی سبز به شما کمک می‌کند تا سریع‌ترین مرور را داشته باشید

احتمالا با این کتاب به خوبی آشنا باشید؛ زیرا در مقاله منابع کنکور تجربی به طور مفصل به کتاب‌های سری فصل آزمون خیلی سبز پرداختیم. مولف در این کتاب سعی کرده تمام مباحث دهم، یازدهم و دوازدهم را در قالب تست‌های آموزشی به صورت کاملا خلاقانه پوشش دهد و سپس با کمک 4 نوع آزمون، مهارت تست‌زنی را در شما تقویت کند.

  • آزمون‌های استاندارد
  • آزمون‌های موضوعی
  • آزمون‌های به‌سوی 100
  • آزمون‌های جامع

موج آزمون شیمی نشر الگو هم برای امتحان نهایی مناسب است و هم آمادگی کنکور

موج آزمون به‌عنوان یکی از بهترین منابع شیمی کنکور شناخته می‌شود. این کتاب به ده بخش تقسیم شده؛ فصل اول صفرم که مفاهیم پایه را توضیح می‌دهد، تا فصل 6 به آموزش مبحث کتاب‌های دهم و یازدهم اختصاص دارد و مابقی حاوی آزمون‌های جامع پایه دهم و یازدهم و همچنین آزمون‌های ترکیبی از هر دوپایه و آزمون‌های جامع است.
6 فصل اول کتاب با درس‌نامه آغاز شده و با تست‌ها و آزمون‌ها و پاسخ‌نامه‌های تشریحی به پایان رسیده است. به همین دلیل شما می‌توانید هم‌زمان با کتاب درسی از این کتاب برای آمادگی امتحانات نهایی و کنکور بهره ببرید.

کتاب‌های موضوعی مسائل، حفظیات و مفاهیم شیمی

همان‌طور که می‌دانید، بخشی از شیمی به حفظیات و مفاهیم اختصاص دارد که با تمرین و مرور در ذهن شما ثبت می‌شوند. در این مورد نیز کتاب‌های خوبی وجود دارند که کتاب‌های زیر جزو منابع خوب برای کنکور شیمی هستند.

  • کتاب حفظیات شیمی جامع کنکور مینی میکرو طلایی گاج
  • کتاب جیبی حفظیات شیمی خیلی سبز
  • کتاب حفظیات شیمی کنکور لقمه طلایی مهر و ماه

کتاب‌های حل مسئله و محاسباتی

البته داوطلبان سطح قوی که برای درصد بالا هدف‌گذاری کرده‌اند و می‌خواهند هیچ تستی از شیمی را بی‌جواب رها نکنند، بد نیست به طور اختصاصی منابعی را برای بخش‌های محاسباتی نیز تهیه کنند. از جمله بهترین کتاب‌های حل مسئله شیمی کنکور نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسائل شیمی کنکور گاج
  • مسائل شیمی موضوعی کنکور خیلی سبز
  • مسائل شیمی کنکور لقمه مهر و ماه

بهترین منابع شیمی کنکور 1403 با مشاوران نوتروفیل

درس شیمی با ضریب بالایی که دارد می‌تواند تراز شما را به طرز چشمگیری جابه‌جا کند. پس بهتر است با استفاده از بهترین منابع شیمی کنکور درصد بالای خود را در این درس تضمین کنید. تیم نوتروفیل با همراهی بسیاری از رتبه‌های برتر و اساتید برجسته کنکور، سالانه همه کتاب‌های کمک‌درسی شیمی را بررسی کرده و امسال نیز توانسته بهترین منابع شیمی کنکور ۱۴۰۳ را شناسایی کند.
کافیست تا از طریق فرم‌های موجود در صفحه نوتروفیل اطلاعات خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و علاوه بر برنامه‌ریزی شخصی‌سازی‌شده، مناسب‌ترین منابع کنکور را به شما معرفی کنند.

سوالات متداول

اصلی‌ترین منبع شیمی کنکور کدام است؟

اولین و اصلی‌ترین منبع مطالعه هر درسی، کتاب درسی است که در مدرسه آموزش می‌بینید.

نحوه مطالعه شیمی کنکور چگونه است؟

توصیه می‌شود بعد از تسلط بر کتاب درسی، ابتدا منابع دور اول را یاد بگیرید و سپس منابع دور دوم و سپس جمع‌بندی را تهیه کنید.

آیا منابع مطالعاتی شیمی برای همه داوطلبان یکسان است؟

مسلما داوطلبان ضعیف باید از کتابهای پایه شروع کنند، درحالی‌که داوطلبان قوی می‌توانند فقط به تست‌زنی و تکنیک‌های حل مسئله بپردازند.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها