رشته مدیریت صنعتی | بررسی صفر تا صد

رشته مدیریت صنعتی
مسیر مطالعه

تصور کنید سکان هدایت کارخانه‌ای عظیم را در دست دارید، جایی که چرخ‌دنده‌های تولید بی‌وقفه می‌چرخند و نبض اقتصاد در آن می‌تپد. رشته مدیریت صنعتی، علم رهبری این غول‌های پول‌ساز است. در این رشته، شما با اسرار افزایش کارایی، بهینه‌سازی فرآیندها و هدایت منابع انسانی و مالی آشنا می‌شوید.

مدیریت صنعتی به‌عنوان یکی از مشاغل میان‌رشته‌ای، تلفیقی از هنر و علم است. در این رشته، شما باید هم از تیزهوشی مهندسی و هم از ظرافت مدیریت انسانی بهره ببرید تا بتوانید در دنیای رقابتی امروز، نبض تولید را در دستان خود بگیرید. اگر فکر می‌کنید چنین استعدادی در شما وجود دارد، در ادامه این مقاله از نوتروفیل همراه ما باشید.

مدیریت صنعتی چیست؟

مدیریت صنعتی، رشته‌ای جذاب و کاربردی است که به تربیت مدیران کارآمد برای هدایت صنایع مختلف می‌پردازد. در این رشته، دانشجویان با مفاهیمی مانند برنامه‌ریزی تولید، کنترل پروژه، مدیریت منابع انسانی، امور مالی و… آشنا می‌شوند و مهارت‌های لازم برای رهبری یک سازمان صنعتی پیچیده را کسب می‌کنند.
رشته مدیریت صنعتی، رشته‌ای پویا و چالش‌برانگیز بوده که نیازمند افرادی خلاق، دارای قدرت تحلیل بالا و مهارت حل مسئله است. اگر به دنبال شغلی هستید که در آن بتوانید نقشی کلیدی در پیشرفت صنایع کشور ایفا کنید، مدیریت صنعتی می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای شما باشد.

این رشته برای چه کسانی مناسب است؟

مدیریت صنعتی رشته‌ای مناسب برای افرادی است که به دنبال چالش و تنوع در شغل خود هستند. این افراد باید از توانایی‌های تحلیلی قوی، مهارت‌های حل مسئله، قدرت رهبری و توانایی کار تیمی برخوردار باشند. همچنین، علاقه به ریاضیات، اقتصاد و مفاهیم مدیریتی از جمله الزامات این رشته است.
از طرفی هر 3 گروه آزمایشی امکان قبولی در این رشته را دارند که می‌تواند دلیلی بر انعطاف‌پذیری این رشته باشد. پس اگر چنین پتانسیلی را در خود احساس می‌کنید، می‌توانید با مشورت مشاور خود، برای آن اولویت‌بندی کنید. در مقاله مشاوره کنکور ریاضی به طور مفصل درباره اهمیت اولویت‌بندی و نقش مشاور در کنکور حرف زدیم.

وظایف یک فارغ‌التحصیل مدیریت صنعتی

همان‌طور که گفتیم فارغ‌التحصیلان مدیریت صنعتی مانند سایر شاخه‌های مدیریت می‌توانند در سطوح مختلف سازمانی، وظایف گوناگونی را بر عهده بگیرند. مثلا در مقاله رشته مدیریت دولتی | بررسی صفر تا صد می‌بینید که گستره فعالیت فارغ‌التحصیلان آن تا چه حد گستره است. برخی از وظایف اصلی مدیریت صنعتی عبارت‌اند از:

  • فارغ‌التحصیلان این رشته باید با در نظر گرفتن اهداف و منابع سازمان، برنامه‌های عملیاتی را تدوین و اجرا کنند.
  •  آنها وظیفه دارند بر فعالیت‌های مختلف سازمان نظارت داشته باشند و در صورت نیاز، اصلاحات لازم را انجام دهند.
  •  استخدام، آموزش، ارزیابی عملکرد و انگیزه‌بخشی به کارکنان، از جمله وظایف فارغ‌التحصیلان مدیریت صنعتی در حوزه منابع انسانی است.
  • آنها همچنین باید بودجه سازمان را تهیه و کنترل کنند، گردش مالی را رصد کرده و در زمینه سرمایه‌گذاری و تامین مالی فعال باشند.
  • این افراد در زمینه‌هایی مانند برنامه‌ریزی تولید، کنترل کیفیت، مدیریت زنجیره تامین و لجستیک نیز می‌توانند حضور پر رنگی داشته باشند.

و در نهایت فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت صنعتی باید با استفاده از دانش و مهارت خود، پروژه‌های مختلف را برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل کنند.

چه درس‌هایی از دوره دبیرستان در رشته مدیریت صنعتی کاربردی‌تر هستند؟

با توجه ‌به اینکه بچه‌های هر سه رشته می‌توانند در مدیریت صنعتی قبول شوند، بالطبع درسهایی آن نیز برای هر 3 رشته طراحی شده است. پس نقاط قوت هر فرد در هر یک از رشته ها میتواند مزیت بزرگی برای موفقیت در رشته مدیریت صنعتی باشد.
تسلط بر مباحثی مانند جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال و آمار و احتمالات برای درک مفاهیم بنیادی مدیریت، مدل‌سازی‌های ریاضی، تحلیل داده‌ها، و بهینه‌سازی فرآیندها ضروری است. اغلب بچه‌های گروه آزمایشی ریاضی پایه خوبی در این دروس دارند و به همین دلیل در خیلی از شاخه‌های مهندسی موفق هستند. در مقاله رشته های ریاضی فیزیک می‌توانید با برخی از این دروس آشنا شوید.
برای جمع‌آوری، تفسیر و تحلیل داده‌های مرتبط با مسائل مدیریتی و تصمیم‌گیری‌ها، آشنایی با آمار بسیار حائز اهمیت است. همچنین درک مفاهیمی مانند تقاضا و عرضه، نظریه‌ها و ساختار بازار نیز نیاز به آگاهی از قوانین اقتصاد دارید. با توجه به بین‌المللی بودن رشته مدیریت صنعتی و نیاز به مطالعه منابع و مراجع انگلیسی‌زبان، تسلط بر زبان انگلیسی نیز برای این رشته بسیار مهم است.

دروس رشته مدیریت صنعتی در دوره کارشناسی

برای فارغ‌التحصیلی در رشته مدیریت صنعتی باید 8 ترم مقطع کارشناسی که شامل 134 واحد زیر است را بگذرانید:

  • 20 واحد دروس عمومی
  • 38 واحد دروس پایه
  • 27 واحد دروس اصلی
  • 38 واحد دروس تخصصی
  • 11 واحد دروس اختیاری
اصلی‌ترین دروس رشته مدیریت صنعتی
آینده شغلی رشته مدیریت صنعتی آمار و احتمال و کاربرد آن در مدیریتاقتصاد کلانزبان تخصصی (1 و 2 و 3 و 4)حفاظت صنعتی
ریاضیات و کاربرد آن در مدیریتمدیریت تولیدکنترل کیفیت آماریمدیریت کارخانه
کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریتطرح‌ریزی واحدهای صنعتیاقتصاد مهندسی (بررسی اقتصادی طرح های صنعتی)سیستم‌های خرید انبارداری و توزیع
تحقیق در عملیات (1 و 2 و 3)اصول حسابداری (1 و 2 و 3)طرح ریزی و تعمیرات و نگهداریکنترل پروژه
اقتصاد خردحسابداری صنعتی (1 و 2 و 3)کارسنجی و روش سنجیروانشناسی صنعتی

بازار کار رشته و آینده شغلی رشته مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی از جمله رشته‌های محبوب و کاربردی در ایران و جهان است که بازار کار مناسبی دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سطوح مختلف مدیریتی در صنایع مختلف مشغول به کار شوند. زیرا با صنعتی شدن جوامع، نیاز به مدیران متخصص در سطوح مختلف سازمان‌ها همواره وجود دارد.
همچنین گرایش‌های مختلفی مانند مدیریت تولید، مدیریت پروژه، مدیریت بازاریابی و مدیریت مالی در این رشته وجود دارد که این تنوع رشته باعث شده رشته مدیریت صنعتی برای خانم ها نیز بازار کار خوبی داشته باشد.
درآمد رشته مدیریت صنعتی نیز به توانایی‌های فرد بستگی دارد. مثلا اگر فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر دانش تئوری، مهارت‌های مدیریتی و مهارت‌های نرم مانند برقراری ارتباط موثر، کار گروهی و حل مسئله را به خوبی بلد باشند می‌توانند درآمد خوبی در این رشته کسب کنند.
اگر به حوزه کاری این رشته علاقه‌مند شدید بهتر است از همین حالا برای قبولی هدف‌گذاری کنید؛ شما می‌توانید با کمک پنل تخمین رتبه نوتروفیل تا حد زیادی از تراز احتمالی و رشته دانشگاهی خود آگاه شوید.

شرایط ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت صنعتی + گرایش‌های کارشناسی‌ارشد

فارغ‌التحصیلان کارشناسی رشته مدیریت صنعتی می‌توانند در صورت تمایل به ادامه تحصیل، در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا در گرایش‌های مختلف این رشته تحصیل کنند. گرایش‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا رشته مدیریت صنعتی عبارت‌اند از:

  1. تحقیق در عملیات
  2. مدیریت عملکرد
  3. مدیریت زنجیره تامین
  4. مدیریت پروژه
  5. مدیریت کیفیت و بهره‌وری
  6. تولید و عملیات

آیا رشته مدیریت صنعتی برای مهاجرت مناسب است؟

از نظرات درباره رشته مدیریت صنعتی به‌راحتی می‌توان فهمید که این رشته در سراسر دنیا از بازار کار خوبی برخوردار است؛ زیرا فارغ‌التحصیلان مدیریت صنعتی دارای مهارت‌های قابل انتقال زیادی هستند که می‌توانند در شغل‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. به همین دلیل دانشگاه‌های معتبر زیادی در سراسر دنیا امکان جذب تحصیل کرده‌های این رشته را در سطح کارشناسی‌ارشد و دکتری فراهم کرده‌اند.
البته باید در نظر داشته باشید که رقابت برای پیدا کردن شغل در کشورهای توسعه یافته بسیار بالاست و در همه این کشورها برای کار در رشته مدیریت صنعتی باید تا حد زیادی به زبان مسلط باشید. پس حتما قبل از مهاجرت، در مورد کشور مقصد و بازار کار آن تحقیق کرده و یادگیری زبان کشور مقصد را جدی بگیرید.

لیست دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته مدیریت صنعتی

برای آگاهی از لیست کامل دانشگاه‌هایی که رشته مدیریت صنعتی را ارائه می‌دهند باید تا انتشار دفترچه انتخاب رشته صبر کنید. اما برخی از بهترین دانشگاه‌های کشور که در سال‌های گذشته تعداد زیادی دانشجو در این رشته پذیرفته‌اند؛ عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه قم
  • شهید بهشتی
  • دانشگاه مازندران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه مدرس
  • دانشگاه بوشهر
  • دانشگاه شیراز
  • اصفهان
  • دانشگاه یزد

با نوتروفیل برای قبولی در هر رشته‌ای آماده باشید

یکی از مهم‌ترین مراحل کنکور، هدف‌گذاری و آماده شدن برای رشته مدنظرتان است. رشته مدیریت صنعتی نیز در دفترچه انتخاب رشته همه گروه‌های آزمایشی وجود دارد و هر کسی می‌تواند برای آن برنامه‌ریزی کند.
اما با توجه به رقابت گسترده که برای قبولی در آن وجود دارد، بهتر است قبل از هر اقدامی از تمام جزئیات آن مطلع شوید و در نهایت در زمان انتخاب رشته نیز نهایت دقت را به کار ببرید. مشاوران نوتروفیل که همگی از بین رتبه‌های برتر انتخاب شده‌اند، بهترین کاندید برای مشورت و اطلاع از جزئیات هستند. پس همین حالا فرم‌های مشاوره موجود در صفحه را پر کنید.

سوالات متداول

چه دانشگاه‌هایی در خارج از کشور، در رشته مدیریت صنعتی دانشجو می‌پذیرند؟

Purdue University (آمریکا) ؛ CEIBS China Europe International Business School (چین) ؛ University of St. Gallen (سوئیس)، Hochschule Esslingen Esslingen University of Applied Sciences (آلمان)

مقطع کارشناسی رشته مدیریت صنعتی چند واحد دارد؟

134 واحد

آیا فارغ‌التحصیلان این رشته در ایران می‌توانند به‌راحتی مشغول به کار شوند؟

بله خوشبختانه بازار کار این رشته در حوزه‌های مختلفی گسترش پیدا کرده است.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها