رشته بینایی سنجی | بررسی صفر تا صد

رشته بینایی سنجی
مسیر مطالعه

اگر به شغل بی‌دغدغه و بی‌ استرس علاقمند هستید، اگر می‌خواهید آینده شغلی خوبی داشته باشید، رشته بینایی سنجی کاملا برای شما مناسب است. رشته بینایی سنجی به به بررسی و تشخیص مشکلات و اختلالات بینایی می‌پردازد و در زمینه طراحی و انتخاب عینک یا لنزهای تماسی برای بیماران فعال است. شما در این شغل به عنوان کارشناس اپتومتریست به بررسی عیوب انکساری چشم، جلوگیری از ناهنجاری‌ها در دانش آموزان، بیماری‌های چشم مربوط به پیری و درمان آن‌ها بپردازید‌. برای موفقیت در این رشته تمرکز روی دروس فیزیک نوری اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر می‌خواهید به دنیای این رشته قدم بگذارید با ادامه مقاله همراه ما باشید تا همه چیز را در مورد رشته بینایی سنجی بدانید.

معرفی رشته بینایی سنجی + معایب و مزایا

رشته بینایی سنجی علمی است که در مواردی همچون بهداشت چشم و مراقبت از بینایی کاربرد دارد. یک کارشناس بینایی سنجی در مواردی مانند تجویز و ارائه وسایل کمک بینایی، ساخت عینک‌های طبی و عرضه آن‌ها طبق استانداردهای تخصصی، تشخیص و درمان عیوب انکساری چشم مانند ضعیفی چشم، درمان تنبلی چشم کودکان، تجویز لنزهای طبی و غیر طبی مطمئن، تشخیص و معالجه انحرافات چشمی تخصص داشته و حتی از یک متخصص چشم پزشکی نیز مهارت بیش‌تری دارد. به نحوی که بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور انگلیس تعداد بینایی سنجان از تعداد چشم پزشکان ۵ برابر بیش‌تر است.

اگر می‌خواهید در رشته بینایی سنجی تحصیل کنید، باید روی دروسی مانند فیزیک، ریاضی و زیست شناسی باید تسلط داشته باشید، چرا که این دروس تاثیر بسیار مهمی روی قبولی شما در این رشته دارد. پذیرش داوطلبان فقط از طریق شرکت و قبولی در کنکور سراسری امکان پذیر است. اگر یک مشاور حاذق و ماهر کنکور در کنارتان داشته باشید، قبولی شما در این رشته تضمین می‌شود؛ البته تلاش خودتان نیز مهم‌ترین ملاک است. پیشنهاد می‌کنیم به صفحه مشاوره کنکور تجربی سر بزنید تا از همه خدمات مشاوره‌ای ما مطلع شوید.

مزایای رشته بینایی سنجی به شرح زیر است:

  • درآمد و آینده شغلی این رشته بسیار عالی است.
  • همچنین شما با خون یا عفونت در تماس نیستید و احتمال ابتلا به بیماری‌ها در این شغل کم است.
  • امکان تاسیس دفتر حتی با مدرک کارشناسی برای شما وجود دارد، البته زمانی که طرح خود را گذرانده باشید.

اما این رشته نیز مانند سایر رشته‌ها معایبی نیز دارد که در زیر به آن‌ها پرداخته شده است:

  • اگر اهل ریسک هستید و می‌خواهید هیجان را تجربه کنید، این رشته مناسب شما نیست.
  • در مراکز دولتی حقوق بسیار کمی دارد.
  • دخالات صنفی در این رشته به چشم می‌خورد.
  • شیفت شب در این دوران تحصیلی وجود ندارد.
  • نمی‌توانید دارو تجویز کنید.

وظایف اپتومتریست

مهم‌ترین وظایف یک کارشناس بینایی سنجی به شرح زیر است:

  • معاینه چشم از لحاظ مبتلا بودن به عیوب انکساری ( دوربینی، نزدیک بینی و آسیگماتیسم ) ، اختلال دید دوچشمی، تنبلی چشم، کور رنگی، انحراف عضلات چشم
  • تجویز، ساخت و عرضه انواع عینک‌ها و لنزهای تماسی طبی برای عیوب انکساری چشم تهویه و تجویز وسایل کمک بینایی برای کم بینایان و توانبخشی کم بینایی
  • اصلاح اختلالات دوبینی و تنبلی چشم
  • تجویز تمرینات و ورزش‌های چشمی جهت اصلاح بعضی از مشکلات عضلانی چشم تشخیص بیماری‌های بخش قدامی چشم از جمله گلوکوم ( آب سیاه ) و کاتاراکت ( آب مروارید )
  • ارجاع بیماران به چشم پزشک جهت درمان‌های مربوطه

چه درس‌هایی از دوره دبیرستان در رشته بینایی سنجی کاربردی‌تر هستند؟

رشته بینایی سنجی در زیر گروه تجربی قرار داشته و ضرایب دروس تخصصی این رشته به ترتیب زمین شناسی= ۰، ریاضی=۲، زیست شناسی=۴، فیزیک= ۳، و شیمی:۳ است. همچنین دروس اختصاصی با ضریب ۳ محاسبه می‌شود.

در نظر بگیرید که با وجود ظرفیت محدود بینایی سنجی در دانشگاه‌های دولتی و پردیس خودگردان، تعداد زیادی به تحصیل در دانشگاه‌های آزاد علاقمند هستند‌. باید به این موضوع آگاه باشید که طبق آخرین دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، در حال حاضر نمی‌توان در مقطع کارشناسی در ‌دانشگاه آزاد، ثبت نام کرد.

اگر می‌خواهید با دیگر رشته‌های گروه علوم تجربی آشنا شوید و ببینید اصلا به چه چیزی علاقه دارید، حتما مقاله رشته های تجربی را مطالعه کنید تا با دید درست انتخاب رشته کنید.

دروس رشته بینایی سنجی در دوره کارشناسی

مدت زمان دوره کارشناسی این رشته، ۴ سال بوده و در ضمن شما می‌بایست در طول دوره تحصیلتان ۱۴۶ واحد درسی را پشت سر بگذارید. ۲۳ واحد درسی دروس عمومی، ۴۲ واحد درسی مربوط به دروس پایه و اصلی، ۷۳ واحد مربوط به دروس اختصاصی و ۸ واحد مرتبط با پایان نامه و کارآموزی می‌شود. برای شما امکان تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. در نظر داشته باشید که مقطع کارشناسی رشته بینایی سنجی گرایش مشخصی ندارد و به صورت عمومی است.

دروس پایهدروس تخصصیدروس کارآموزی
آناتومی و فیزیولوژی چشممعاینه چشمکارآموزی در مطب اپتومتری
اپتیک و اپتومتریتجویز عینک و لنزکارآموزی در بیمارستان
بیماری‌های چشمبینایی سنجی کودکان
بینایی و ادراکبینایی سنجی سالمندان
آمار و اپیدمیولوژیبینایی سنجی ورزشی
اصول و مبانی اپتومتریارتوپتیک
فیزیولوژی اعصابپاتولوژی چشم
میکروب شناسیفشار چشم
ایمونولوژیداروشناسی چشم
ژنتیکاپتومتری تماسی
روانشناسی عمومیاپتومتری کم بینایی
اصول و مبانی تحقیق
اخلاق حرفه ای

بازار کار و آینده شغلی رشته بینایی سنجی در ایران

هر سال تعداد فارغ التحصیلان بینایی سنجی پایین بوده و در کل ایران فقط ۴ دانشگاه این رشته را ارائه می ‌دهند. همچنین در دانشگاه آزاد نیز امکان ادامه تحصیل وجود ندارد. از این رو آینده شغلی و بازار کار این رشته در ایران بسیار عالیست. این رشته دارای طرح بوده اما این دوره اجباری نیست. بینایی سنجی برای کسانی که قصد تاسیس مطب شخصی دارند، علاوه بر داشتن مدرک دکتری، سرمایه لازم، تخصص و گواهی پایان طرح ضروری است.

درآمد رشته بینایی سنجی

ر این رشته هم مانند سایر رشته‌ها نمی‌توان میانگین دقیقی از درآمد برآورد کرد، اما همه چیز به خود شما بستگی دارد. بینایی سنجی در مراکز خصوصی درآمد بالاتری نسبت به مراکز عمومی و دولتی دارد‌ البته شما می‌بایست روابط عمومی بالایی هنگام ارتباط با چشم پزشکان داشته باشید تا بتوانید از این طریق درآمد بیش‌تری کسب کنید. در حال حاضر در کشور ایران در حدود ۲۰۰۰ بینایی سنج یا اپتومتریست وجود دارد که مشغول به فعالیت هستند.

متوسط درآمد یک بینایی سنج در صورت داشتن شغل مستقل، حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون است‌. در واقع می‌توان گفت درآمد چنین افرادی نسبت به سایر کسانی که در سایر رشته‌های پیراپزشکی فعالیت دارند، بالاتر است. چرا که بینایی سنج‌ها در کنار ویزیت بیماران، فروش عینک، عدسی و لنزهای طبی و غیر طبی را نیز ارائه می‌کنند. متوسط سود فروش این محصولات تقریبا ۵۰ درصد است.

شرایط ادامه تحصیل و گرایش ارشد بینایی سنجی

شما به عنوان فارغ التحصیل کارشناسی می‌توانید در گرایش ارشد این رشته شرکت کنید. گرایش ارشد بینایی سنجی شامل ناهنجاری دید دو چشمی و تمرینات اپتومتریک، وسایل کمک بینایی و تجویز لنزهای نامرئی است. همچنین رشته اپتومتری در مقطع دکترا گرایش های بینائی سنجی مرتبط با پیری، بینایی سنجی رفتاری، نورو-اپتومتری، بینایی‌سنجی و درمان دید کم و بینایی‌سنجی کودکان را داراست.

آیا رشته بینایی سنجی برای مهاجرت مناسب است؟

در این مورد باید گفت که بله می‌توان با فارغ التحصیل شدن در این رشته، به کشورهای زیر مهاجرت کرد:

  • کانادا
  • آلمان
  • انگلیس
  • ترکیه
  • استرالیا
  • سوئد
  • اتریش

رشته ی بینایی سنجی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته بینایی سنجی یکی از بدون استرس‌ترین رشته‌های تحصیلی بالینی است. در واقع کسانی که با دیدن صحنه‌هایی مانند خون و اتفاقات ناخوشایند در رشته‌های بالینی پزشکی، پرستاری و سایر رشته‌ها را ندارند، می‌توانند این رشته بسیار راحت و بی‌دغدغه را انتخاب کنند. البته این رشته به دلیل حساسیت بالا و بسیار زیاد عضوی مانند چشم، نیاز به دقت و تمرکز بسیار بالایی دارد. همچنین دستان شما به عنوان اپتومتریست باید بدون لرزش باشد. یکی درس‌های مهم و تاثیرگذار این رشته، فیزیک نور است. از این رو یک کارشناس بینایی سنجی باید روی این درس تمرکز کند.

رشته بینایی سنجی در کدام دانشگاه ها وجود دارد؟

دانشگاه‌های دارای رشته بینایی سنجی در زیر آمده است:

  • دانشگاه علوم پزشكی ایران
  • دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی – تهران
  • دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی – تهران آزاد
  • دانشگاه علوم پزشكی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشكی مشهد آزاد
  • دانشگاه علوم پزشكی زاهدان
  • دانشگاه علوم پزشكی زاهدان آزاد
  • دانشگاه علوم پزشكی مازندران – ساری

نظرات دانشجویان رشته بینایی سنجی

از نظر یکی از دانشجویان بینایی سنجی، یک کارشناس اپتومتریست، می‌تواند در نقش یک مشاور در مورد مشکلات بینایی و بهداشت چشم در محیط‌های آموزشی، خدماتی یا صنایع یا سازمان‌های دولتی همکاری داشته باشد. حتی شما می‌توانید به عنوان بینایی سنج برای امور استخدامی، نظامی یا گرفتن گواهینامه رانندگی یا خلبانی فعالیت کنید. از دیگر مشاغل اپتومتریست، می‌توان به فعالیت در اورژانس برای انجام کمک‌های اولیه چشمی تا رسیدن به بیمار در سایر مراکز مربوطه اشاره کرد. همچنین یک بینایی سنج می‌تواند علاوه بر درمان در حوزه پیشگیری هم فعالیت داشته باشد. مثلا می‌توان در طرح‌هایی مانند پیشگیری از تنبلی چشم که هر ساله از سمت با همکاری آموزش و پرورش برگذار می‌شود، شرکت کرد.

شما می‌بایست در این طرح‌ها با شناسایی سریع و ارجاع به موقع دانش آموزان به مراکز درمانی و انجام توانبخشی‌های لازم، از ناهنجاری‌ها جلوگیری کنید. یک‌ دانش آموخته رشته بینایی سنجی می‌بایست روی اطلاعات عمومی در طی سال‌های تحصیل خود در زمینه پزشکی تمرکز کند، زیرا هنگامی که یک بیمار به اپتومتریست مراجعه می‌کند، از وضعیت چشمان خود اطلاع دقیق و درستی ندارد. از این رو دانشجویان رشته بینایی سنجی می‌بایست روابط عمومی بالایی در برخورد با بیماران داشته باشند تا بتوانند اعتماد آن‌ها را جلب نمایند و به مداوای آن‌ها بپردازند.

بینایی سنجی؛ شغلی با آینده‌ای روشن

رشته بینایی سنجی در تعداد محدودی از دانشگاه‌های دولتی کشور ارائه می‌شود. از این رو باید تلاش بیش‌تری جهت قبولی در کنکور داشته باشید. به همین دلیل هم بازار کار این رشته بسیار خوب است. شما می‌توانید در گرایش‌های مختلف ارشد این رشته شرکت کنید. میانگین درآمد این رشته نسبت به سایر رشته‌های پیراپزشکی بالاتر است. همچنین به دلیل این‌که با خون و سایر عوامل خطرناک در تماس نیستید، احتمال ابتلا به بیماری‌ها بسیار پایین است.

نوتروفیل اینجاست تا چراغ راه شما برای آینده‌ای هر چه روشن‌تر باشد.

سوالات متداول

دوره تحصیل رشته بینایی سنجی چند سال است؟

دوره تحصیلی بینایی سنجی 4 سال در مقطع کارشناسی و 2 سال در مقطع کارشناسی ارشد است.

بهترین دانشگاه در ایران برای تحصیل در رشته بینایی سنجی کدام است؟

اولین دانشگاه در ایران برای تحصیل در این رشته، دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

آیا می‌توانیم مانند چشم پزشکان با رشته بینایی سنجی دارو تجویز کنیم؟

خیر شما نمی‌توانید برای بیماران چشمی دارویی تجویز کنید و امکان ساخت و تجویز عینک برایتان وجود دارد.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها