رشته اتاق عمل | بررسی صفر تا صد

رشته اتاق عمل
مسیر مطالعه

اگر فارغ‌التحصیل رشته تجربی هستید و هنوز رشته دانشگاهی خود را انتخاب نکرده‌اید، با توجه به بازار کار و توانایی شما، شاید رشته اتاق عمل برایتان بهترین گزینه باشد. این یکی از شاخه‌های پزشکی بوده و بازار کار مناسبی نیز دارد.

دانشجویان این رشته با یادگیری آناتومی و فیزیولوژی بدن انسان، اصول و فنون استریلیزاسیون و ضدعفونی، داروشناسی و تجهیزات پزشکی، اصول و فنون جراحی و مراقبت‌های قبل، حین و بعد از عمل می‌توانند به صورت کارشناس اتاق عمل مشغول به کار شوند. البته توجه داشته باشید که این رشته تقریبا اشباع است‌ و باید مهارت‌های خود را افزایش دهید تا بتوانید به اهداف خود برسید. بودن یک مشاور تحصیلی کنار شما می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. در ادامه مقاله با معرفی رشته اتاق عمل همراه ما باشید.

معرفی رشته اتاق عمل+ مزایا و معایب

رشته اتاق عمل یکی رشته‌هایی است که از شاخه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود. اگر در این رشته تحصیل کنید، با اصول جدیدی از اتاق عمل و تکنولوژی‌های جدیدی از جراحی تخصصی و غیر تخصصی آشنا می‌شوید.
در واقع کارشناس اتاق عمل کسی است که در کنار پزشک جراح قرار می‌گیرد و دستیار اوست. همچنین او در جراحی کمک کننده است. او وظیفه آماده سازی اتاق عمل و استریل کردن وسایل اتاق عمل را به عهده دارد. در برخی مواقع شما نمی‌توانید به دلیل غیر استریل بودن به بیمار نزدیک شوید و فقط احتیاجات عمل را فراهم می‌کنید. این رشته از نظر آینده شغلی و بازار کار در این روزها در وضعیت مناسبی قرار دارد و می‌توانید روی آن حساب کنید. از معایب این رشته می‌توان به این نکته اشاره کرد که اشباع شده و ممکن است که بازار کار آن تکمیل شود.‌
همچنین شما باید ساعت‌های زیادی را سرپا با بایستید و در آینده ممکن است در آینده به آرتروز و دیسک کمر مبتلا شوید. به دلیل حضور در اتاق عمل، خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار در کمین شماست.

اما به‌ هر حال اگر به این رشته علاقه دارید و حاضرید همه سختی‌‌های آن را به جان بخرید، پیشنهاد می‌کنیم حتما باز هم به صفحه مشاوره کنکور تجربی سر بزنید و با یک مشاور صحبت کنید تا با در نظر گرفتن همه شرایط بهترین انتخاب را داشته باشید.

وظایف یک‌ تکنسین اتاق عمل

معرفی رشته اتاق عمل

شما به عنوان تکنسین اتاق عمل وظایف زیر را بر عهده دارید:

  • اخذ دستور و برنامه کار از سرپرست اتاق عمل
  • مطمئن شدن از وجود تجهیزات لازم برای جراحی در اتاق عمل
  • آماده سازی بیماران برای جراحی مثل دادن آموزش لازم به بیمار و اطلاعات مربوطه
  • مطمئن شدن از کارآمد بودن و قابل استفاده بودن دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای عمل جراحی پیش از شروع جراحی (مانند: ساکشن، دستگاه الکتروکوتر، چراغ سیالتیک و سایر تجهیزات) سپس ارائه گزارش هر نوع نقص یا اختلال دستگاه
  • اطمینان یافتن از وجود امکانات مورد نیاز عمل جراحی و گزارش موارد ناکافی، کمبودها
  • آشنایی با انواع روش استریلیزاسیون و ضدعفونی و نحوه انجام آن‌ها
  • مراقبت کردم از نمونه‌های آزمایشگاهی مرتبط با بعضی از جراحی‌ها و تحویل آن‌ها به آزمایشگاه
  • ایفا کردن نقش کمکی در استریل و پانسمان در انتهای جراحی بیمار
  • چک کردن اتاق عمل از نظر نور کافی، سیستم برق رسانی، درجه حرارت، رطوبت، تمیز و استریل بودن و ایمنی آن
  • آماده کردن اتاق عمل با تجهیزات و وسایل جراحی لازم مطابق با لیست عمل جراحی
  • چک کردن پرونده پزشکی بیمار پیش از جراحی جهت یافتن اطمینان از کامل بودن مدارک پزشکی مربوطه (مانند اجازه عمل، آمادگی‌های عمل، داروهای قبل از عمل، نداشتن وسایل مصنوعی و زیورآلات و …)
  • چک کردن و اطمینان یافتن از استریل بودن لوازم و تجهیزات اتاق عمل
  • توانایی در ارائه اصول درست پوزیشن دادن یا همان وضعیت قرارگیری بیمار
  • آشنایی با اصول هموستاز یا بند آوردن خونریزی جهت کمک به جراح
  • انتقال بیماران به اتاق ریکاوری پس از عمل جراحی
  • تهیه گزارش از تمام کارهای انجام شده در جراحی

رشته اتاق عمل برای چه کسانی مناسب است؟

پس از پاسخ به این سوال که رشته اتاق عمل چیست؟ بهتر است بدانید که آیا این رشته برای شما مناسب است یا خیر. در ابتدا باید گفته شود که برخی از عمل‌های جراحی خیلی طولانی هستند شما باید بتوانید از نظر جسمانی ورزیده و سالم باشید تا بتوانید ساعت‌های زیادی را در اتاق عمل سرپا بایستید. همچنین می‌بایست هوشیارانه در کنار جراح و سایر دستیاران باشید.
توانایی روحی شما باید به حدی باشد تا بتوانید با برخی از صحنه‌های اتاق عمل مواجه شوید و آن‌ها را تحمل کنید.‌ روحیه بالا حتی از توانایی جسمی نیز اهمیت زیادی دارد. چرا که ممکن است برخی از بیماران فوت کنند.
شما می‌بایست به عنوان یک تکنسین اتاق عمل بتوانید جزئیات بیمار را بررسی کرده، آرامش خود را حفظ کنید و کار تیمی را به خوبی پیش ببرید. همچنین می‌بایست مهارت‌های ارتباطی مناسب با بیماران را داشته باشید.

دروس رشته اتاق عمل در دوره کارشناسی

دروس رشته اتاق عمل چیست

دوره کارشناسی اتاق عمل به دو دوره تقسیم می‌شود که مدت زمان تحصیل رشته اتاق عمل به این دوره‌ها بستگی دارد که به شرح زیر است:

  1. دوره کاردانی رشته اتاق عمل: در صورتی که متقاضی رشته اتاق عمل هستید، می‌توانید در دوره کاردانی تحصیل کنید و پس از گذراندن دوره کاردانی و گذراندن دوره دو ساله به عنوان کمک اول جراح، مشغول به کار شوید. تحصیل در رشته اتاق عمل دانشگاه آزاد بدون کنکور و نیمه متمرکز است. شاید سوال شما هم این باشد که رشته اتاق عمل چند سال است؟ دوره کارشناسی این رشته ۴ سال و ارشد آن ۲ سال است.
  2. دوره کارشناسی رشته اتاق عمل: دوره کارشناسی این رشته عمل 4 ساله است و شما می‌توانید ‌پس از پذیرش در این دوره، ۱۳۰ واحد درسی را پشت سر بگذارید.

همچنین اگر کارشناسی پرستاری باشید، با گذراندن یک دوره دو ساله، تکنسین اتاق عمل شوید. برای آشنایی بیشتر مقاله رشته پرستاری را از دست ندهید.

دروس رشته اتاق عمل در دوره کارشناسی

به‌طور کلی واحدهای درسی دوره کارشناسی اتاق عمل به شرح زیر است:

  • واحدهای دروس عمومی: 22 واحد
  • دروس پایه و تخصصی: 74 واحد
  • کارآموزی: 18 واحد
  • کارآموزی در عرصه: 16 واحد

دروس عمومی کارشناسی رشته اتاق عمل

نام درستعداد واحد
اندیشه اسلامی2
ادبیات فارسی3
زبان انگلیسی3
تاریخ اسلام2
آمار حیاتی1
تربیت بدنی2
اصول فلسفه2
انقلاب اسلامی2
جامعه شناسی2

دروس پایه و تخصصی دوره کارشناسی رشته اتاق عمل

نوع درسنام درستعداد واحد
دروس پایهآناتومی و فیزیولوژی3
دروس پایهبیوشیمی3
دروس پایهمیکروب شناسی3
دروس پایهایمنی شناسی2
دروس پایهداروشناسی3
دروس پایهاصول پرستاری3
دروس پایهروانشناسی عمومی2
دروس پایهاخلاق حرفه ای2
دروس تخصصیاصول و فنون تکنولوژی اتاق عمل3
دروس تخصصیآشنایی با تجهیزات و وسایل اتاق عمل2
دروس تخصصیاستریلیزاسیون و ضدعفونی2
دروس تخصصیفوریت های پزشکی در اتاق عمل2
دروس تخصصیمدیریت اتاق عمل2
دروس تخصصیپرستاری در اتاق عمل3
دروس تخصصیجراحی عمومی3
دروس تخصصیجراحی زنان و زایمان2
دروس تخصصیجراحی اطفال2
دروس تخصصیجراحی مغز و اعصاب2
دروس تخصصیجراحی ارتوپدی2
دروس تخصصیجراحی ارولوژی2
دروس تخصصیجراحی چشم2

کارآموزی اتاق عمل

  • کارآموزی بخش استریل مرکزی
  • کارآموزی مهارت‌های بالینی
  • کارآموزی رفتار در اتاق عمل
  • کارآموزی تکنیک اتاق عمل
  • کارآموزی اصول و فنون عملکرد فرد سیار
  • کارآموزی روش‌های احیای قلبی ریوی
  • کارآموزی اصول مراقبت در اتاق بهبودی
  • کارآموزی در اتاق عمل اورژانس

چه درس‌هایی در دبیرستان در رشته اتاق عمل کاربردی هستند؟

علاقمندان به این رشته باید تمامی دروس رشته تجربی دبیرستان را به صورت دقیقی مطالعه کنند. زبان انگلیسی و زیست شناسی در این رشته اهمیت زیادی دارد.

شرایط ادامه تحصیل رشته اتاق عمل و گرایش‌های آن

شما می‌توانید به عنوان فارغ التحصیل دوره کارشناسی رشته اتاق عمل با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد سنجش پزشکی به دو صورت ادامه تحصیل دهید:
شما به عنوان فارغ التحصیلان کارشناسی رشته اتاق عمل می‌توانید در مقطع کارشناسی ارشد نیز در رشته اتاق عمل ادامه تحصیل دهید. البته توجه داشته باشید که تعداد پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل بسیار کم است. همچنین اگر از فارغ التحصیلان رشته هوشبری و پرستاری هستید، می‌توانید در آزمون کارشناسی ارشد اتاق عمل شرکت کنید و ادامه تحصیل دهید.
راه دوم این است که به عنوان یک فرد تحصیل کرده در این رشته در بعضی از زیرشاخه‌های علوم پزشکی مانند مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، رفاه اجتماعی، اپیدمیولوژی، آمار زیستی، علوم بهداشتی در تغذیه، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، فیزیولوژی، تکنولوژی گردش خون، ارگونومی، مهندسی پزشکی (زیست مواد)، زیست فناوری پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، پرستاری مراقبت‌های ویژه نوزادان، انفورماتیک پزشکی، مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)، اقتصاد بهداشت، ارزیابی فناوری سلامت، علوم تغذیه، نانوتکنولوژی پزشکی، تاریخ علوم پزشکی، ارزیابی فناوری سلامت، و آموزش بهداشت شرکت کنید. چرا که این رشته‌های از گرایش‌های ارشد رشته اتاق عمل هستند.

رشته اتاق عمل برای مهاجرت مناسب است؟

رشته اتاق عمل در خارج از کشور هم بازار کار خوبی دارد و می‌توان گفت تمامی متخصصان جراحی در سراسر دنیا برای انجام عمل جراحی نیاز به یک تکنسین حرفه‌ای دارند‌. میزان تقاضا برای جذب این رشته بسیار زیاد است.
با توجه به رشد جمعیت پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۸، ۹ درصد رشد داشته باشد. میزان استخدام این افراد در بیمارستان‌ها بالاتر می‌رود. این شغل در سال ۲۰۲۰ جز ۵۰ شغل برتر دنیا شناخته می‌شود. این شغل جز ۵۰ شغل برتر به شمار می‌رود. داکوتای شمالی بهترین مکان برای افرادی است که در این رشته می‌خواهند تحصیل کنند. یکی دیگر از ایالت‌های مناسب برای کارشناسان جراحی، داکوتای جنوبی، نبراسکا، آیووا، ویرجینیا غربی و آلاسکا است. از این رو مهاجرت رشته اتاق عمل به این ایالت‌ها امکان پذیر است.

درآمد رشته اتاق عمل

حقوق رشته اتاق عمل مانند سایر رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی نسبتا خوب است. می‌توان گفت شما زمانی که وارد این رشته می‌شوید، نیازی نیست دغدغه داشته باشید.
درآمد یک کارشناس اتاق عمل به تجربه، مهارت، محیط کار و سایر عوامل مربوطه بستگی دارد. به طور مثال تجربه دو فرد متفاوت در این شغل را در نظر بگیرید، اگر یکی از آن‌ها ۱۰ سال سابقه داشته و فرد دیگر دارای ۲ سال سابقه کاری باشد. درآمد کسی که سابقه بالاتری دارد، بیش‌تر است. چرا که تجربه کاری و مهارت بیش‌تری دارد. رقم دقیقی نمی‌توان برای حقوق تکنسین اتاق عمل بیان کرد. چرا که عوامل زیادی در حقوق ماهانه یا سالانه آن‌ها تاثیرگذار هستند. اگر در یک مرکز دولتی مشغول به کار شوید، حقوقی به مبلغ ۸ تا ۱۲ میلیون دریافت می‌کنید. یکی از عواملی که روی حقوق شما تاثیر می‌گذارد، گستردگی حوزه کاری شماست‌.

مقاله پیشنهادی: معرفی رشته داروسازی

بازار کار رشته و آینده شغلی اتاق عمل

فارغ التحصیلان رشته اتاق عمل می‌توانند در مراکزی همچون موارد زیر مشغول به کار شوند:

  • بیمارستان های دولتی
  • بیمارستان های خصوصی
  • اورژانس
  • ریکاوری
  • بخش های مختلف جراحی
  • مراکز اندوسکوپی
  • رادیولوژی
  • درمانگاه

نظرات فارغ التحصیلان درباره رشته اتاق عمل

یک تکنسین اتاق عمل باید در ابتدای کار، روحیه‌ی کاری بالا و حضور در اتاق عمل را داشته باشد. کسانی که از جراحی، خون و مواردی از این دسته می‌ترسند، نمی‌توانند در این رشته تحصیل کرده و به موفقیت دست یابند. نکته بعدی، حس مسئولیت پذیری است؛ چرا که این افراد با جان انسان‌ها در ارتباط بوده و کوچک‌ترین کوتاهی و بی‌مسئولیتی می‌تواند باعث اتفاقات جیران ناپذیری شود.
صداقت داشتن و پایبندی به اصول اخلاقی برای یک کارشناس اتاق عمل امر ضروری محسوب می‌شود‌. همیشه این افراد باید نگاه مراقبتی نسبت به بیماران و دیگر همکاران داشته باشند. همچنین باید دقت و سرعت بالایی هنگام انجام کار داشته تا بتوانند در شرایط بحرانی و حساس کارها را بر اساس حساسیت و اولویت انجام دهند. صبور بودن، علاقمند بودن به کمک دیگران از ویژگی‌های تکنسین اتاق عمل محسوب می‌شود. شرایطی مانند ایستادن طولانی مدت، بلند کردن وسایل سنگین، بوهای نامطبوع و مواد خطرناک در اتاق عمل وجود دارد که باید با آن‌ها سازگار شد و از موارد غیر قابل چشم پوشی در این رشته هستند.

رشته اتاق عمل و نکات مهم مربوط به آن

اگر روحیه کار تیمی دارید، به کار در اتاق عمل علاقمند هستید و توانایی بدنی بالایی دارید، تکنسین اتاق عمل مناسب شماست. برای تحصیل در این رشته می‌بایست رشته تحصیلی دبیرستان شما، تجربی باشد. پس از کنکور و کسب رتبه مناسب می‌توانید این رشته را انتخاب کنید. درآمد رشته اتاق عمل میانگین ۸ میلیون تومان در حال حاضر است و آینده شغلی نسبتا خوبی دارد. اگر از کارشناسان مشاوره نوتروفیل مشاوره و راهنمایی بگیرید، می‌توانید در کنکور رتبه عالی کسب کرده و در این رشته به راحتی قبول شوید. همچنین برای آشنایی با دیگر رشته‌هایی که امکان قبولی دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی تمام رشته های تجربی در کنکور 1403 را حتما مطالعه کنید.

سوالات متداول

آیا رشته اتاق عمل طرح دارد؟

بله فارغ التحصیلان باید یک دوره طرح اجباری در مناطق محروم بگذرانند این طرح قابل خریدن نیست.

آیا می‌توان بدون کنکور وارد این رشته شد؟

در حال حاضر برای ورود به این رشته می‌بایست در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت کنید. امکان ورود بدون آزمون وجود ندارد.

چه مهارت‌هایی برای موفقیت در رشته اتاق عمل لازم است؟

برای موفقیت در رشته اتاق عمل لازم است که مهارت‌های مختلفی مانند دقت بالا، نظم و انضباط، صبر و حوصله، کار تیمی و ارتباطی قوی داشته باشید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها