بهترین روش مطالعه کنکور انسانی با 5 قدم ساده

مسیر مطالعه

آیا در بین مطالعه به این موضوع فکر فکر کرده‌اید که روش مطالعه درستی برای هر درس دارید یا نه؟
مسلما شما هم با توجه به تغییرات دو سال اخیر کنکور و افزایش اهمیت دروس تخصصی، به دنبال روش مطالعه‌های اصولی و مطمئن برای این دروس هستید. روش مطالعه هر کدام از دروس انسانی چگونه است؟ آیا روش خاصی برای هرکدام از دروس وجود دارد؟ چطور باید حجم زیاد دروس انسانی را مطالعه کنیم؟ مطالعه تستی و تشریحی هر کدام از دروس چگونه است؟ از جمله سوالات مهم و چالش برانگیز برای داوطلبان کنکور انسانی است که در این مقاله به صورت کامل پاسخ خواهیم داد. برای موفقیت در رشته دوست‌داشتنی علوم انسانی باید بهترین روش مطالعه کنکور انسانی را یاد بگیرید و به کار ببندید. در ادامه همراه باشید تا با به‌روز ترین و حرفه‌ای ترین روش ها آشنا شوید.

از نقطه صفر تا رسیدن به بهترین روش مطالعه دروس انسانی

بهترین روش مطالعه دروس اختصاصی کنکور انسانی

حتما تا به حال درباره افرادی که مطالعه زیادی دارند اما نتیجه خوبی نمی‌گیرند، شنیده‌اید. به‌نظر شما مشکل کار کجاست؟ چرا با اینکه ساعت مطالعه آنها بسیار بالا و مستمر است اما نمی‌توانند رتبه خوبی به دست بیاورند؟
جواب این سوال ساده است؛ روش مطالعه آن‌ها اشتباه است!
روش مطالعه، حرف اول در موفقیت کنکور را می‌زند و بدون دانستن راه و روش آن، نمی‌توان راحت کاری از پیش برد. به علت متنوع بودن دروس انسانی، این مسئله برای رشته علوم انسانی، بیشتر از سایر رشته ها صدق می‌کند. در نتیجه برای اینکه هیچوقت طعم تلخ نرسیدن و نشدن را بچشید، باید پایه‌های روش مطالعه را اصولی و حرفه‌ای بچینید. در ادامه به پنج قدم ساده اما فوق‌العاده تاثیرگذار اشاره خواهیم کرد. همچنین با اطلاعات ناب و به روز بیشتر در صفحه مشاوره کنکور انسانی منتظر شما هستیم.

‌5 ترفند و تکنیک ساده که فقط رتبه برتر ها می‌دانند!

با استفاده از این ترفندها و تکنیک‌ها می‌توانید به‌طور موثرتر و کارآمدتری درس بخوانید تا به بهترین نتیجه برسید:

شماره یک: مفهومی درس بخوانید!

این یک توصیه و هشدار جدی به کنکوری‌های رشته انسانی است. این موضوع که “دروس انسانی، حفظی است” را به کل کنار بگذارید چرا که این باور می‌تواند شکست شما در کنکور را تضمین کنید. هیچ کدام از دروس انسانی حفظی نیستند و نباید از این دید به آنها نگاه کنید. کنکور سال 1402 ثابت کرد که حتی دروس تاریخ و جغرافیا نیز نمی‌توانند ماهیت حفظی داشته باشند؛ در نتیجه سعی کنید بر مفهوم بیشتر از متن تاکید داشته باشید. به‌عنوان مکمل این قسمت حتما مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم را ببینید.

شماره 2: هوشمند درس بخوانید!

همیشه سختی و رنج بسیار منجر به موفقیت نمی‌شود ( بیا کلیشه هارو کنار بزنیم و منطقی فکر کنیم) . سعی کنید هوشمندانه درس بخوانید و از زمان خود درست و بهینه استفاده کنید. از متد و تکنیک‌های درست استفاده کنید و جرأت تغییر دادن روش‌های قبلی را داشته باشید. پافشاری به عادت‌های قدیمی، چیزی جز سختی بیشتر و نتیجه گرفتن کمتر ندارد.

به کمک و مشاوره نیاز دارید؟!​

خبر خوب! اگر به مشاوره نیاز دارید اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید؛ سپس در اسرع وقت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

شماره 3: تست و تمرین زیاد داشته باشید!

اشتباه اکثر کنکوری‌های رشته انسانی این است که به تست، اهمیت زیادی نمی‌دهند و بیشتر به کتاب و درسنامه وابسته‌اند. مطالعه کتاب و درسنامه خانه اول یادگیری است در نتیجه نباید این تصور را داشته باشین که صرفا با مطالعه می‌توانید درصد خوبی در آن درس بگیرید. چالش اصلی در یادگیری شما زمانی آغاز می‌شود که به سراغ تست و تمرین می‌روید. تست باعث می‌شود تا میزان تسلط خود را بر هر درس متوجه شوید، یادگیری را ارتقا دهید و در نهایت مهارت حل مسئله و خلاقیت در حل مسائل را به دست آورید. شاید در این بخش، زیاد متوجه اهمیت تست و یا نحوه تست‌زنی نشده باشید؛ پس در نتیجه بهتر است مقاله تست زنی را مطالعه کنید و با صفر تا صد این اعجوبه کنکور آشنا شوید.

شماره 4: مرور و جمع بندی اصولی داشته باشید!

اگر رشته انسانی هستید و درس‌ها را مرور نمی‌کنید همین حالا فکر موفقیت را از سرتان بیرون کنید! همانطور که می‌دانید دروس انسانی حجم بسیار زیادی را شامل می‌شود در نتیجه فراموشی زیادی هم به سراغ دانش آموزان انسانی می‌آید.به طور کل فراموشی، بخشی از طبیعت ما انسان‌هاست و تنها پادزهر برای مقابله با این مشکل (باگِ خلقت بهش بگیم بهتره!) مرور است. سعی کنید حتما تمام مراحل پروسه مرور را انجام دهید تا مباحث را عمیق یاد بگیرید و از اتلاف وقت در دوران جمع‌بندی و عید جلوگیری کنید.

شماره 5: از آزمون دادن نترسید!

آزمون، از جمله “باید”هایی است که به هیچ عنوان نباید در دوران کنکور کنار گذاشته شود. شما در مسیر کنکور، کوله باری از اشتباهات بسیار را به همراه خواهید داشت؛ اما کسی برنده است که به مرور این اشتباهات را در میانه راه رها کند. مثال آزمون هم دقیقا همین است! کسانی که آزمون می‌دهند، اشتباهات و ضعف‌های خود را می‌شناسند و تا کنکور رفع می‌کنند؛ اما کسانی که آزمون نمی‌دهند این نقاط ضعف را تا آزمون اصلی به همراه خواهند داشت.

روش مطالعه دروس اختصاصی کنکور انسانی 1403

در ادامه مقاله، روش مطالعه کنکور انسانی را به صحیح‌ترین و اصولی‌ترین شکل ممکن بررسی خواهیم کرد. شاید تا الان روش مطالعه درستی نداشتید، اما حتما بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید به بهترین ورژن خود در روش مطالعه دروس انسانی برسید. از تغییر نترسید و شهامت کنار گذاشتن عادت‌های همیشگی را داشته باشید.

روش مطالعه روانشناسی

روش مطالعه دروس انسانی، روانشناسی

اول از همه با محبوبِ دل همه انسانی‌ها، شروع می‌کنیم. این درس جزو دروسی است که می‌توان روی درصد بالا برای آن حساب باز کرد. سوالات این درس در کنکورهای اخیر رویکرد مسئله محور را پیش گرفته است در نتیجه باید این درس را به صورت مفهومی و کاربردی یاد بگیرید. از متن کتاب درسی غافل نشوید و سیر تا پیاز آن را مطالعه کنید. همچنین به تصاویر و نمودار های کتاب توجه کامل داشته باشید؛ زیرا یکی از دسته‌های مهم سوالات روانشناسی، یعنی سوالات تصویری از این بخش طرح می‌شوند.

روش مطالعه علوم و فنون ادبی

علوم و فنون ادبی در کنکور بالاترین ضریب را دارد و جزو تاثیرگذارترین دروس در بین دروس انسانی است. سوالات کنکور علوم و فنون به 4 بخش یعنی تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی، آرایه‌ها، عروض و قافیه و قرابت معنایی تقسیم می‌شوند. در بخش تاریخ ادبیات و سبک‌شناسی، با توجه حجم زیاد مطالب، سعی کنید از کدگذاری استفاده کنید تا ماندگاری بیشتری در حافظه داشته باشد. برای بخش آرایه باید در ابتدا تک به تک یاد بگیرید و سپس سراغ تست‌های ترکیبی و روتین‌ها بروید. تمرین و تکرار زیاد در بخش عروض و قافیه، باعث معجزه در این مبحث می‌شود. در نهایت برای بخش قرابت معنایی می‌توانید با روتین‌های منظم به سطح بسیار قابل‌قبولی برسید.

روش مطالعه فلسفه و منطق

روش مطالعه دروس انسانی، فلسفه

فلسفه و منطق، از چالشی‌ترین دروس رشته انسانی است که دانش آموزان زیادی به دنبال روش مطالعه درست آن هستند. هر دو این دروس، ماهیت تحلیلی و مفهومی دارند پس در نتیجه برای پاسخ سوالات فلسفه و منطق کنکور به هیچ عنوان نباید از روش مطالعه حفظی استفاده کنید. درس منطق، دقیقا مانند ریاضیات اصول و روش‌های کلی دارد که با یادگیری عمیق و تست و تمرین بسیار، می‌توانید نتیجه فوق‌العاده‌ای از این درس بگیرید. فلسفه برخلاف منطق، بیشتر متنی است. برای پیدا کردن دیدگاه درست نسبت به سوالات این دروس، حتما کنکور سال‌های گذشته را چک کنید.

روش مطالعه ریاضی و آمار

ریاضی و آمار جزو دروس رتبه‌آور است که البته بسیاری از دانش‌آموزان انسانی رابطه خوبی با آن ندارند. ( دلیلت هم اینه که من اومدم رشته انسانی که دیگه ریاضی نداشته باشم؛ دقیقا مثل نظر تجربی‌ها درباره عربی!) بخش قابل توجهی از داوطلبان رشته انسانی، درس ریاضی به کلی حذف می‌کنند که این موضوع اشتباه محض است. سعی کنید با ریاضی آشتی کنید و از دریچه جدیدی به آن نگاه کنید.
ریاضی درسی مهارت‌محور است و برای کسب درصد خوب در این درس، باید در ابتدا مهارت آن را داشته باشید. می‌توانید برای مطالعه بهتر، از فیلم‌های آموزشی یا کلاس‌های حضوری استفاده کنید. تمرین و تکرار زیادی داشته باشید و از اشتباهات زیاد سرخورده نشوید. مطمئنا در ابتدا کار، نمی‌توانید پیشرفت را نسبت به سایر دروس احساس کنید اما به مرور متوجه تغییری بزرگ خواهید شد.

روش مطالعه تاریخ و جغرافیا

روش مطالعه کنکور انسانی، درس جغرافیا

تاریخ و جغرافیا از جمله دروس پرحجم رشته انسانی است؛ در نتیجه برای بازدهی بیشتر، باید مطالعه اصولی و منظم برای هرکدام داشته باشید. این دو درس، برخلاف کلیشه‌های همیشگی، ماهیت حفظی خود را از دست داده‌اند و به دروس مفهومی و تحلیلی تبدیل شده‌اند (علی‌الخصوص جغرافیا) . بهترین منبع برای تاریخ و جغرافیا کتاب درسی است و برای تثبیت بیشتر تنها یک منبع کمک درسی جامع کافی است. اگر وقت کافی دارید، حتما خلاصه‌نویسی یا حاشیه‌نویسی انجام دهید تا مطالب در ذهنتان انسجام بیشتری داشته باشد. همچنین مرور زیاد در مطالعه تاریخ و جغرافیا حرف اول را می‌زند.

روش مطالعه عربی تخصصی

عربی، درسی تقریبا نامحبوب بین دانش‌آموزان تمامی رشته‌هاست. این درس به بخش های ترجمه و تعریب، تحلیل صرفی، ضبط حرکات، قواعد و درک مطلب تقسیم می‌شود. در ابتدا سعی کنید تسلط کافی بر کتاب درسی علی الخصوص بخش واژگان داشته باشید. واژگان و ترجمه، پایه بسیار مهمی برای مطالعه عربی است. مطالعه عربی می‌تواند به دو صورت درس به درس یا موضوعی باشد که استفاده از هرکدام با توجه به تسلط و بازه زمانی متفاوت است. برای بخش قواعد حتما از درسنامه‌ها و جزوات قوی استفاده کنید. البته عربی تنها به مطالعه ختم نمی‌شود بلکه باید تست و تمرین بسیار، آن‌ها را به کار ببندید.

روش مطالعه اقتصاد

روش مطالعه دروس اختصاصی کنکور انسانی 1403

اقتصاد شامل سه بخش مهم حفظی، محاسباتی و مفهومی می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها، روش مختص به خود را دارند. پایه اساسی و مهم برای داشتن درصد بالا در این درس، تسلط زیاد بر متن کتاب است. با مطالعه درست و مرور منظم متن، می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.
بزرگترین چالش در درس اقتصاد برای دانش‌آموزان، بخش محاسباتی است. خوشبختانه باید بدانید که راه‌حل مسائل اقتصاد آنطور که در کتاب بیان شده، نیستند. تنها با دانستن تکنیک‌های حل‌ مسائل اقتصاد می‌توانید هر تست را در کمترین زمان و بدون انجام محاسبات پیچیده، پاسخ دهید.

روش مطالعه جامعه‌شناسی

جامعه شناسی، درسی تحلیلی است و مطالب هر سه‌سال آن به یکدیگر مرتبط است. این کتاب، تنها کتابی است که بدون و قید و شرط از تمام خطوط کتاب، سوال طراحی می‌شود؛ برای مثال بخش‌هایی مانند بیشتر بدانیم یا مطالعه بیشتر در چند سال اخیر سوالات زیادی را در کنکور به خودشان اختصاص داده‌اند.
جامعه‌شناسی از جمله دروسی است که پیشرفت آن با تست فراوان همراه است. به دلیل حجم زیاد مطالب و پیوستگی آنها باید تست زیادی بزنید تا توانایی تمایز بخشیدن به مطالب را به دست آورید و اطلاعات را دسته‌بندی کنید.

سخن آخر

بهترین روش مطالعه دروس اختصاصی کنکور انسانی، موضوعی بود که امروز به بررسی اجمالی آن پرداختیم.
عجله نکنید! هرکدام از دروس و روش مطالعه آن‌ها در مقالات جداگانه‌ای تحلیل شده‌اند و می‌توانید برای اطلاعات بیشتر و همچنین دانستن تکنیک‌های خاص هر کدام، این مقالات را مطالعه کنید.
توصیه نوتروفیل است که در ابتدا پایه مطالعه درستی بسازید و اشتباهات همیشگی را کنار بگذارید و سپس به سراغ روش مطالعه خاص هر درس بروید. برای اطلاعات در رابطه با پایه‌های اصولی مطالعه، حتما دیگر مقالات را مطالعه کنید و به کار ببندید. نوتروفیل مثل همیشه اینجاست تا با همراهی تو، بهترین‌ها را رقم بزند.

ازت میخوایم که رتبه و دانشگاه دلخواهت رو واسمون کامنت کنی و به یادگار بذاری تا سال بعد. نظرت چیه؟!

سوالات متداول

چرا نباید اقتصاد و ریاضی را کنار بگذارم؟

این دو درس نقش تعیین کننده‌ای در رتبه شما دارند و هر تست‌ آنها می‌تواند تراز کنکور را به کلی جابه‌جا کند.

چرا با اینکه ساعت مطالعه بالایی دارم، نتیجه‌ای از درس خواندن نمی‌گیرم؟

این موضوع به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. از مهم‌ترین فاکتورها، روش مطالعه و برنامه‌ریزی درست و حرفه‌ای است؛ از مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

بهترین منابع برای مطالعه کنکور انسانی چیست؟

بهترین و اصلی‌ترین منبع کتاب درسی است. منابع کمک آموزشی با توجه به سطح و خواسته هر دانش‌آموز متفاوت است. در مقالات جداگانه‌ای تمام منابع را بررسی خواهیم کرد.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آن
آن
4 ماه قبل

روانشناسی دانشگاه تهران با رتبه زیر هزاااار😎
بمونه یادگاری

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
4 ماه قبل
پاسخ به  آن

ما هم آرزو داریم که به هدفت برسی و شهریور همین جا بنویسی که به هدفت رسیدی