روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی

روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی
مسیر مطالعه

روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان در چند سال اخیر شده است. در واقع، تغییرات کنکور در چند سال اخیر، سبب شده تا اهمیت امتحانات نهایی و روش خواندن زیست برای امتحان نهایی و کسب نمره 20 در این درس دو چندان شود.

اگر برای شما این سوال ایجاد شده که چگونه زیست را 20 بگیریم؟ باید در پاسخ به این سوال به شما بگوییم که درس زیست باید به صورت مفهومی، حفظی و ترکیبی خوانده شود. باید توجه داشته باشید که درس زیست شناسی شامل سه بخش حفظی، مفهومی و ترکیبی است. مطالب حفظی درس زیست را باید به شیوه مطالعه دروس حفظی و دو بخش دیگر به صورت مفهومی مطالعه شوند.

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی روش مطالعه زیست برای امتحان نهایی بپردازیم.

روش مطالعه بخش های مختلف زیست برای امتحان نهایی

کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم بعد از کتاب سال یازدهم، مهم‌ترین کتاب کنکور برای پاسخ‌دهی به بخش زیادی از سوالات زیست شناسی است. یکی دیگر از دلایل اهمیت درس زیست شناسی پایه دوازدهم این است که دروس این کتاب در سال کنکور خوانده می‌شود و در نتیجه زمان کمتری برای مطالعه آن وجود دارد.

بنابراین، لازم است این کتاب به خوبی و به طور عمیق و اساسی مطالعه شود. در این بخش به معرفی روش مطالعه بخش‌های مختلف کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم می‌پردازیم.

  1. فصل‌های 7 و 8 و گفتارهای 2 و 3 فصل 4 زیست شناسی پایه دوازدهم، بیشتر جنبه‌ی حفظی داشته و زیاد مفهومی نیستند. بنابراین، پس از مطالعه مطالب این فصول، باید آن‌ها را چندین بار با بهترین روش مرور کرد.
  2. فصل‌های یک، دو، پنج و شش و همچنین گفتار اول فصل 4 زیست شناسی پایه دوازدهم نسبت به بقیه‌ی فصول این کتاب مفهومی‎تر بوده و نیاز به صرف وقت و انرژی بیشتری دارند. برای تسلط یافتن بر مباحث این دروس می‌توانید با حل کردن زیاد تست و خواندن تحلیل پاسخنامه‌های تشریحی به خوبی مطالب را به خاطر بسپارید.
  3. برای فصل 3 کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم که در رابطه با ژنتیک است، تنها باید از بهترین منابع تست زیست کنکور، مثال‌ها و سوالات زیاد با سبک‌های مختلف را حل کنید. به این ترتیب می‎توانید بر روی مباحث و مسائل ژنتیک تسلط یابید.

نکته‌ی بسیار مهمی که در مورد زیست شناسی پایه دوازدهم وجود دارد، این است که قیدهای کتاب دوازدهم نسبت به سال‌های دهم و یازدهم دارای اهمیت کمتری هستند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد معتقدند که مطالعه زیست پایه دوازدهم نسبت به مطالعه زیست پایه‌های دهم و یازدهم، نیاز به سخت گیری کمتری دارد.
بسیاری از مشاوران و رتبه‌های برتر کنکور پیشنهاد می‌کنند که تمامی قیدهای کتاب را با یک رنگ مشخص هایلایت کنید.
با توجه به تغییرات کنکور در سال‌های اخیر و تاثیر گذاری معدل بر روی رتبه و تراز کنکور، اهمیت امتحانات نهایی بسیار بیشتر از قبل شده است. اگر شما نیز می‌خواهید با کسب نمرات عالی در امتحانات نهایی، قبولی خود در رشته محبوبتان را تضمین کنید، می‌توانید به صفحه روش مطالعه امتحان نهایی مراجعه کنید.

بهترین روش مطالعه زیست مناسب شب امتحان

حتماً شما به عنوان یک دانش‌آموز رشته تجربی می‌دانید که زیست شناسی، درسی سخت و پیچیده به شمار می‌آید که مطالعه و یادگیری آن تنها در شب امتحان امکان‌پذیر نیست. اگر می‌خواهید بهترین عملکرد را در جلسه امتحان نهایی داشته باشید، نباید درس زیست شناسی را دست کم بگیرید و فقط شب امتحان به مطالعه این درس بپردازید. در ادامه این بخش به نکات مهمی به شما برای کسب نمره ۲۰ در امتحان زیست شناسی نهایی کمک می‌کند، اشاره خواهیم کرد.

  1. لازم است از ابتدا ترم به منظور مدیریت زمان و افزایش راندمان خود، برای امتحانات نهایی برنامه ریزی کنید.
  2. از همان ابتدای سال تحصیلی با معلم کلاس درسی خود در مدرسه پیش روید.
  3. در کلاس درس فعال بوده و نکات مهم هر مبحث را یادداشت کنید.
  4. حتما در برنامه ریزی‌های ‌روزانه خود مطالعه، مرور، تست زنی و جمع بندی درس زیست را قرار دهید.
  5. به دلیل حجم بالای مطالب درس زیست، مطالعه این درس را زودتر شروع کنید.
  6. زیست شناسی درسی نیست که بتوانید شب امتحان آن را مطالعه کنید، بنابراین، در طول ترم به مطالعه کتاب‌های کمک آموزشی معتبر بپردازید.
  7. سوالات و مشکلات درسی خود را از معلم پرسیده و در جلسات رفع اشکال معلم خود شرکت کنید.
  8. شب قبل از امتحان به منظور داشتن آمادگی بیشتر از خود امتحان بگیرید.
  9. حتماً شب قبل از امتحان، خواب کافی داشته باشید.

به اعتقاد بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی درس زیست شناسی، غول این گروه آزمایشی به حساب می‌آید. وجود مطالب گسترده و زیاد، طرح سوالات ترکیبی و مفهومی و همچنین ارتباط مباحث مختلف کتاب‌های زیست شناسی سه پایه 10، 11 و 12 با یکدیگر، باعث شده تا این درس سخت به نظر بیاید. در صورتی که شما نیز می‌خواهید بدانید که با چه روشی می‌توانید در کنکور موفق عمل کنید بهتر است به صفحه روش مطالعه زیست برای کنکور مراجعه کنید.

بارم بندی زیست شناسی در امتحان نهایی

در این بخش قصد داریم به بارم بندی مباحث و فصول مختلف زیست شناسی پایه دوازدهم در امتحان نهایی بپردازیم.

فصل کتاب درسیبارم بندی
مولکول‌های اطلاعاتی2.5 نمره
جریان اطلاعات در یاخته2.5 نمره
جریان اطلاعات در نسل‌ها2.5 نمره
تغییر در اطلاعات وراثتی2.5 نمره
تامین انرژی در یاخته2.5 نمره
تامین انرژی برای ساختن مواد عالی2.5 نمره
فناوری‌های نوین زیستی2.5 نمره
رفتارهای جانوران2.5 نمره

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، سازمان سنجش در طرح سوال و بارم بندی امتحان نهایی، تفاوتی بین دروس قرار نداده و بارم بندی همه فصل‌ها یکی است. اگر شما نیز قصد دارید به سوالات امتحان نهایی سال‌ قبل دسترسی پیدا کنید می‌توانید به سوالات امتحان نهایی زیست مراجعه کنید.

چجوری شب امتحان زیست رو بخونم و نمره خوب بگیرم؟

همانطور که پیش از این نیز بیان کردیم، امکان یادگیری کامل دروس زیست شناسی در شب امتحان وجود ندارد. بنابراین داوطلبان باید از ابتدای سال تحصیلی به مطالعه عمیق درس زیست شناسی بپردازند. با این حال در این بخش به چند نکته مهم در مورد اینکه در شب امتحان چه کارهایی باید انجام دهید تا بتوانید نمره خوب کسب کنید، می‌پردازیم.

  1. پرهیز از مطالعه مباحث جدید
  2. مرور و مطالعه مطالبی که از قبل یاد گرفتید
  3. مرور مطالب یادداشت شده در حاشیه کتاب
  4. استفاده از فلش کارت
  5. استراحت در بین ساعات مطالعه
  6. داشتن خواب کافی در شب امتحان
  7. حل نمونه سوالات امتحانی سال‌های قبل
  8. از خود امتحان بگیرید.
  9. از چای و قهوه برای بیدار ماندن استفاده نکنید.

همانطور که در این بخش به آن اشاره کردیم شب امتحان در حقیقت بهترین زمان برای مرور مطالبی است که از پیش مطالعه کرده و بر آن مباحث تسلط یافتید. در صورتی که دوست دارید به جزوه امتحانات نهایی درس زیست شناسی دسترسی پیدا کنید می‌توانید به صفحه دانلود جزوه امتحان نهایی زیست مراجعه کنید.

آسان‌ ترین فصل های زیست دوازدهم مناسب شب امتحان

آسان‌ترین فصل‌های زیست شناسی پایه دوازدهم عبارتند از:

  1. دروس تغییر در اطلاعات وراثتی
  2. فناوری‌های نوین زیستی
  3. رفتارهای جانوران و گفتارهای ۲ و ۳

روش جمع بندی زیست برای امتحان نهایی

شب امتحان نهایی زیست شناسی، زمان مناسبی برای یادگیری مطالب جدید نیست. در واقع، یادگیری مطالب زمان بر بوده و سبب می‌شود تا داوطلب نتواند به مرور مطالب یادگرفته از قبل بپردازد. همین موضوع هم باعث افزایش استرس داوطلب و کاهش راندمان وی در روز امتحان می‌شود.

بنابراین بهتر است در شب امتحان تنها مطالب از پیش خوانده شده را مرور کرده و به نکاتی که در حاشیه کتاب به عنوان نکات مهم توسط داوطلب نوشته شده است، پرداخته شود. علاوه بر این، عکس، نمودار نیز در امتحان اهمیت زیادی دارند، مرور عکس‌ها و نمودارها نیز مهم است.

برای کسب نمره خوب در امتحان نهای زیست لازم است مرور کنیم؟

مطالعه زیست شناسی باید به صورت روزانه و مداوم به همراه تکنیک هایی مانند تندخوانی، نکات مهم و خلاصه نویسی انجام شود. در حقیقت، مطالعه مطالب جدید در شب امتحان باعث استرس و کاهش تاثیر یادگیری می‌شود. شب امتحان نهایی، شب مرور مطالب به منظور یادآوری و تثبیت بهت رو بیشتر در ذهن است.

ضریب زیست شناسی در امتحان نهایی و تاثیر آن در کنکور

ضریب درس زیست شناسی در امتحان نهایی، 12.02 است. بنابراین اگر قصد کسب رتبه‌ی بسیار عالی در کنکور را دارید، باید در امتحان نهایی زیست شناسی ۲۰ بگیرید.

بهترین منابع مخصوص شب امتحان زیست شناسی

کتاب درسی زیست شناسی پایه دوازدهم، منبع اصلی مطالعه برای امتحان نهایی زیست شناسی است. با این حال، کتاب‌های کمک درسی مانند فرمول 20 گاج، امتحانت انتشارات مهر و ماه، شب امتحان و ماجراهای من و درسام از مجموعه خیلی سبز، در تثبیت اطلاعات و همین‌طور فهم و تجسم بهتر مطالب، بسیار موثر هستند.

شیمی دومین درس موثر در کنکور تجربی است. بنابراین کسب نمره خوب در این درس بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود. اگر شما نیز قصد دارید تا با کسب نمره 20 در درس شیمی تراز خود در کنکور را بهبود ببخشید، می‌توانید به صفحه روش مطالعه شیمی برای امتحان نهایی مراجعه کنید.

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم به معرفی نکات مهم و اساسی که به شما برای کسب نمره 20 در آزمون نهایی درس زیست کمک می‌کند، بپردازیم. امیدواریم که این مقاله، حاوی مطالب مفیدی را برای شما بوده باشد. لطفاً در قسمت نظرات سوالات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید. مشاوران ما در این مسیر همراه شما بودهه و در سریع‌‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند.

سوالات متداول

چطور می‌توان حجم زیاد مطالب درس زیست شناسی را مدیریت کنید؟

تنظیم برنامه‌ریزی دقیق و مطالعه اصولی بخش به بخش فصول، استفاده از تکنیک‌های خلاصه‌نویسی و مرور منظم می‌تواند در به مطالعه عمیق و تسلط بر مباحث کتاب کمک‌ کنند.

چگونه شب قبل از امتحان باید دروس را مطالعه کرد؟

شب قبل از امتحان باید به مرور نکات کلیدی و خلاصه‌ها پرداخته شود.

چه زمانی باید مطالعه زیست شناسی برای امتحان نهایی را شروع کرد؟

بهترین زمان برای شروع مطالعه امتحان زیست شناسی، حداقل چند هفته قبل از امتحان است. به این ترتیب، شما زمان و فرصت کافی برای مرور مطالب خواهید داشت.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها