بهترین روش مطالعه دینی برای امتحان نهایی؛ اطلاع از بارم هر فصل و کتاب‌های کمک‌درسی

روش مطالعه دینی برای امتحان نهایی
مسیر مطالعه

تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی، هر دانش‌آموزی را وادار می‌کند تا برای امتحانات نهایی همه تلاش خود را به کار گیرد. با توجه به تاثیر 14.23 درصدی درس دینی در سوابق تحصیلی، اغلب بچه‌ها خود را برای کسب نمره 20 در این درس آماده می‌کنند تا معدلشان را بالا نگه دارند.
برای روش مطالعه دینی برای امتحان نهایی و رسیدن به نمره بالا در این درس کافیست به‌جای حفظ کردن مطالب کتاب، سعی کنید آنها را درک کنید. همچنین بسیاری از آیات دینی نیاز به حفظ کردن ندارند و فقط باید بتوانید به سوالات مفهومی که از آنها طرح می‌شود، پاسخ دهید. علاوه بر همه اینها حواستان باشد که درس‌های مربوط به ترم دوم، نمره بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند و باید در اولویت قرار بگیرند.
با خواندن این مقاله از نوتروفیل از بارم هر فصل آگاه می‌شوید و نکاتی را یاد می‌گیرید که در کسب نمره خوب در دینی به شما کمک خواهد کرد. همچنین با کتاب‌های کمک‌درسی آشنا می‌شوید که ناجی شما برای شب امتحان هستند. پس با ما همراه باشید.

بارم‌بندی امتحان نهایی دین و زندگی؛ ضروری ترین نکته برای رسیدن به نمره 20

دینی یکی از درس‌های مهم و تاثیرگذار در امتحان نهایی است. ضریب این درس در امتحان نهایی ۱۴.۲۳ بوده و بعد از فارسی دومین درس مهم در سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به شمار می‌رود. به همین دلیل اکثر دانش‌آموزها با تلاش زیاد، نمره بالا دینی را می‌گیرند تا از رقیبان عقب نیفتند.

ضریب درس دینی دوازدهم در امتحان نهایی 1403 برای هر 3 رشته انسانی، ریاضی و فیزیک، 14.23 است.

با این تفاصیل شما باید با یک برنامه‌ریزی حساب شده درس بخوانید. اطلاع از بارم‌بندی هر فصل یک راهنمای فوق‌العاده برای بهترین روش مطالعه دینی برای امتحان نهایی است تا بدانید برای هر فصل چقدر وقت در نظر بگیرید و کدام بخش‌ها را در اولویت قرار دهید. در مقاله روش مطالعه امتحان نهایی نیز درباره اهمیت بارم‌بندی در برنامه‌ریزی توضیحاتی ارائه کردیم.

3 نمرهدرس اول و دوم
3 نمرهدرس سوم و چهارم
4 نمرهدرس پنجم و ششم
5 نمرهدرس هفتم و هشتم
5 نمرهدرس نهم و دهم 
20 نمرهجمع

بهترین روش مطالعه دین و زندگی برای امتحان نهایی

همان‌طور که در بارم‌بندی دین و زندگی دوازدهم می‌بینید بارم بخش‌های ترم دوم بیشتر از ترم اول است. پس طبیعی است که باید وقت بیشتری برای آن در نظر بگیرید. بعضی از بچه‌ها از ابتدای کتاب شروع به مطالعه می‌کنند و زمانی که به فصل‌های آخر می‌رسند انرژی کمتری دارند.
پس بهتر است برای شروع، فصل‌های ترم دوم را در اولویت برنامه قرار دهید؛ زیرا درس‌های مربوط به ترم اول را بارها مرور کرده و امتحان داده‌اید و حالا با یک دور به جمع‌بندی می‌رسید. البته این به این معنی نیست که شما می‌توانید درس‌های ترم اول یا قسمت‌هایی که بارم کمتری دارند را حذف کنید. زیرا برای بالا بردن معدل نهایی نیاز به نمره 20 دارید و فقط نمره قبولی کافی نیست.
همچنین با دانلود جزوه امتحان نهایی دینی می‌توانید به بهترین نحو، اطلاعات کتاب درسی را مرور و در نهایت تثبیت کنید.
بعد از دانستن این نکته مهم، در ادامه مواردی را بررسی خواهیم کرد که با رعایت آن می‌توانید به بهترین نمره در درس دینی برسید.

گام اول:مطالعه‌ دقیق کتاب

مطالعه کتاب در امتحان نهایی به خصوص دروس عمومی اهمیت فراوان دارد شما حتما باید برای درس دینی کتاب را دقیق بخوانید. خواندن کتاب برای درس های عمومی دیگر مثل عربی هم تاکیید می‌شود. شما می‌توانید برای آشنایی با روش مطالعه عربی به روش خواندن درس عربی برای امتحان نهایی سربزنید‌. مطالعه کتاب برای دینی باید به صورت پاراگراف به پاراگراف باشد. در طی مطالعه پاراگراف‌ها حتما از خودتان سوال طرح کنید و پاراگراف‌ها را ریز به ریز حفظ کنید.

در مطالعه دین و زندگی باید حواستان به کلیدواژه‌ها باشد و آنها را هایلایت کنید. برخی دانش‌آموزان فکر می‌کنند باید در پاسخ به سوالات تشریحی، موبه‌مو مثل کتاب بنویسند. درحالی‌که کافیست مفهوم را برسانید؛ اما کلیدواژه‌های اصلی را در پاسخ قید کنید.
درس دینی ترکیبی از آیات و اشعار است که پیام‌ها و ارتباط‌ هرکدام بسیار اهمیت دارد و مورد سوال قرار می‌گیرند. البته با کمی دقت و اجرای نکات زیر می‌توانید نمره آن را به دست آورید:

  1. آیه‌های کتاب: خوشبختانه در کتاب دوازدهم دینی، آیه‌ای برای حفظ کردن ندارید. شما فقط باید پیام آیه را به خوبی درک کنید و با استدلال‌های خود به پرسش‌ها پاسخ دهید.
  2. معنی آیه‌ها: مسلما از بس معنی آیه‌ها را مرور می‌کنید، تا حد زیادی آنها را حفظ کرده‌اید. همین‌طور بعضی از آیه‌ها، بدون معنی آورده شده است؛ اما به دلیل ارتباطی که با پایه‌های قبل دارد، ممکن است با سوالات مفهومی مواجه شوید.
  3. رسم جدول و نمودار درختی: با این روش‌ها می‌توانید اطلاعات را دسته‌بندی کرده و راحت‌تر به حافظه بلندمدت خود بسپارید.
  4. خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری: رمز آرامش شما برای شب امتحان، داشتن یک خلاصه‌نویسی مختصر و مفید است. البته کتاب دینی نیاز به جزوه خلاصه‌نویسی ندارد. شما باید با استفاده از چند رنگ، قیدها، آیه‌ها، معانی و عبارات مهم را هایلایت کنید.

گام دوم : حل کردن نمونه سوال

یک روش مطالعه دین و زندگی برای نهایی، حل کردن نمونه سوال است. حتی اگر کتاب درسی را قورت داده باشید، تا وقتی که با نحوه طراحی سوال آشنا نشوید نمی‌توانید نمره خوبی کسب کنید. حل نمونه سوال باعث آشنایی با انواع دیدگاه‌های طراح‌های مختلف می‌شود. پس حتما در طول مطالعه و مخصوصا قبل از امتحان نهایی حداقل سوالات نهایی دوره‌های قبل را حل کنید. البته لازم نیست برای پیدا کردن این سوالات، سایت‌های مختلف را بگردید؛ کافیست روی لینک‌های زیر کلیک کنید تا سوالات امتحان نهایی دوره‌های قبل را در اختیار داشته باشید.

سوالات امتحان نهایی درس دین و زندگی 3 پایه دوازدهم (لینک با دکمه)
سوالات امتحان نهایی درس دین و زندگی پایه یازدهم (لینک با دکمه)
سوالات امتحان نهایی درس دین و زندگی 2 پایه دهم (لینک با دکمه)


گام سوم : استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی

مطالعه کتاب‌های کمک‌درسی فقط به درد امتحان نهایی شما نمی‌خورند. بلکه با انتخاب بهترین منابع دینی برای امتحان نهایی با یک تیر، دو نشان زده‌اید. زیرا بسیاری از نکات و تکنیک‌های کنکوری را هم‌زمان یاد گرفته‌اید. البته هر کتابی برای هر دانش‌آموزی مناسب نیست و شما باید با توجه به سطح خود کتابی را بخرید که نیازتان را رفع کند و هم‌زمان سطحتان را هم بالا ببرد.
برخی از کتاب‌های کمک‌درسی که می‌توانید در طول سال از آنها بهره ببرید و برای امتحان نهایی دین و زندگی آماده شوید، عبارت‌اند از:

  • کتاب فرمول بیست دین و زندگی انتشارات گاج
  • کتاب شب امتحان دین و زندگی انتشارات خیلی سبز
  • کتاب هشتگ امتحان دین و زندگی انتشارات کاگو
  • پرسوال مهروماه دین و زندگی
  • بانک نهایی دین و زندگی خیلی سبز
  • کتاب دینی ماجراهای من و درسام خیلی سبز
  • غول امتحان دین و زندگی مبتکران

گام چهارم: مرور شب امتحان

شب امتحان یکی از حساس‌ترین زمان‌هایی است که باید با استفاده از بهترین روش مطالعه دین و زندگی برای امتحان نهایی، زحمات کل سالتان را به ثمر برسانید. تا حالا باید چند بار کتاب را تمام کرده باشید و با جزوه آموزشی و کتاب‌های کمک‌درسی، به همه قسمت‌ها مسلط باشید. مفیدترین کاری که می‌تواند بهترین نتیجه را به شما بدهد، مرور مجدد آزمون‌های امتحان نهایی سال‌های قبل است که چند بار حل کرده‌اید. زیرا با این سوال‌ها می‌توانید در کمترین زمان، بیشترین مطالب را به خاطر آورید و مطالب را در ذهنتان جمع‌بندی کنید.

مشاوران نوتروفیل برای موفقیت شما در امتحانات نهایی برنامه‌ریزی می‌کنند

با مطالعه این مقاله باید اهمیت کسب نمره بالا در درس دین و زندگی را درک کرده باشید. حالا باید با اراده‌ای جدی تصمیم بگیرید روش مطالعه دین و زندگی برای نهایی را که توسط یک مشاور کاربلد توصیه شده است، اجرا کنید.

کتاب درسی را بارها مطالعه کنید و به‌جای حفظ کردن، مفهومی بخوانید.
خلاصه‌نویسی کنید.
نمونه سوال حل کنید.
از کتاب‌های کمک‌درسی کمک بگیرید.

سوالات متداول

مطالعه امتحان نهایی را از کدام درس‌ها شروع کنیم؟

ترجیحا مطالعه را از نیم سال دوم شروع کنید و دقیق مطالعه کنید

آیا مجاز به حذف درسی هستیم؟

به هیچ عنوان نباید درسی حذف کنید و تموم درس‌ها را بخوانید.

امتحان دینی امتحان اول هست چند روز قبل از امتحان را به دینی اختصاص بدیم؟

حداقل ۳ روز برای دینی فرجه بگذارید و حتما ۲ دور کتاب را مطالعه کنید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها