کامل‌ترین لیست رشته های انسانی برای کنکور 1403

مسیر مطالعه

انتخاب رشته دانشگاهی از جمله مراحل حساسی است که به دقت زیادی نیاز دارد. در واقع همه تلاش شما برای کنکور سراسری در زمان انتخاب رشته به ثمر خواهد نشست و شما باید بتوانید با توجه به تراز خود، بهترین رشته‌های ممکن را اولویت‌بندی کنید.

هر ساله سازمان سنجش پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، رشته های دانشگاهی انسانی را به ترتیب استان و شهر اعلام می‌کند. برای راحتی کار داوطلبان، هر دانشگاه و رشته با یک کد محل مشخص شده و داوطلب می‌تواند از کد محل‌های مورد نظرش برای انتخاب رشته، لیستی تهیه کند. در ادامه برای تهیه این لیست جدول‌های کمکی بسیاری را قرار داده ایم.

ما در موسسه مشاوره کنکور نوتروفیل برای کمک به داوطلبان کنکور سراسری، سعی کرده‌ایم با ارائه کامل‌ترین لیست رشته های انسانی، نکات لازم مربوط به انتخاب رشته را در این مقاله توضیح دهیم؛ با ما همراه باشید.

چرا اطلاع از لیست رشته های انسانی در کنکور مهم است؟

هر کسی از قبولی در کنکور هدف خاصی را دنبال می‌کند؛ اما می‌توان گفت هدف نهایی همه دانش‌آموزان، رسیدن به رشته دلخواهی است که آینده شغلی آنها را تضمین کند. از همین روی آگاهی از رشته های علوم انسانی در همان ابتدای مسیر، برای همه داوطلبان این گروه ضروری است.

زمانی که شما لیست کاملی از رشته‌های دانشگاهی که امکان تحصیل در آن را دارید در اختیار داشته باشید، می‌توانید با بررسی میزان سختی رشته، بازار کار، جایگاه اجتماعی، سطح درآمد و… اولویت‌بندی درستی از رشته‌های مورد علاقه خود داشته باشید.

البته منطقی است که یک داوطلب از همه این موارد به طور کامل اطلاع نداشته باشد یا حتی گاهی در اثر برخورد با اطلاعات غلط، در مورد برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها اشتباه برداشت کند. به همین دلیل مشورت با یک مشاور با تجربه به شما کمک می‌کند تا از سطح علمی و اعتبار دانشگاه‌های مختلف مطلع شوید و متناسب با علایق خود، به بهترین گزینه دست یابید.

ضرایب دروس چه تاثیری روی انتخاب رشته دارند؟

ضرایب دروس انسانی در کنکور

یکی از فاکتورهایی که می‌تواند روی رتبه شما تاثیر گذاشته و باعث تغییرات چشمگیری در لیست رشته های کنکور انسانی مناسب شما شود، ضرایب دروس و قانون و مقررات جدید سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

در سال‌های قبل هر گروه آزمایشی به چند زیر گروه مختلف تقسیم می‌شد و هر درس، در هر زیرگروه ضریب متفاوتی داشت. اما حتما از مشاوره کنکور انسانی خود شنیده‌اید که از سال 1402 طبق قانون جدید سازمان سنجش، همه زیر گروه‌ها حذف و درس‌ها با یک ضریب مشخص برای تعیین تراز اعمال خواهد شد.

از طرفی در سال 1403 نتیجه کنکور فقط 50 درصد رتبه شما را مشخص می‌کند و 50 درصد دیگر آن از سوابق تحصیلی شما که شامل دروس عمومی و تخصصی است، محاسبه می‌گردد.

ضریب دروس تخصصی در سوابق تحصیلی گروه آزمایشی انسانی
علوم و فنون ادبی 37.80
تاریخ 37
جامعه شناسی 37
جغرافیا 36
ریاضی و آمار 36
عربی 3 (زبان تخصصی رشته)5.10
فلسفه 25.10

از طرفی دیگر، در روز آزمون سراسری خبری از دفترچه کنکور عمومی نیست و خوشبختانه رقابت شما روی دروس تخصصی خواهد بود. حتما می‌پرسید پس تکلیف درس‌های عمومی چه می‌شود. کتاب‌های عمومی شما روی معدل نهایی موثر خواهد بود و به‌علاوه هر درس با ضریب جداگانه‌ای در سوابق تحصیلی شما محاسبه خواهد شد.

ضریب دروس عمومی در سوابق تحصیلی گروه آزمایشی انسانی
نام درسضریب
زبان خارجی 311.80
فارسی 321.63
تعلیمات دینی 3 (دینی، اخلاق و قرآن)19.13
سلامت و بهداشت3.44

در نهایت باید دقت کنید که باز هم همه درس‌ها تاثیر یکسانی روی رتبه شما ندارند، بلکه درس‌های مهم‌تر با ضریب بالاتر روی تراز نهایی شما تاثیر خواهند داشت.

ضریب دروس تخصصی گروه آزمایشی انسانی در تراز کنکور
نام درسضریب درس
ادبیات تخصصی8
ریاضی6
عربی تخصصی5
تاریخ و جغرافیا5
فلسفه و منطق5
جامعه‌شناسی5
اقتصاد2
روان‌شناسی2

البته برای رهایی از سردرگمی، پیشنهاد ما به شما این است که حتما از خدمات یک موسسه کنکوری معتبر استفاده کنید. زیرا با توجه به تغییرات چشمگیری که در روال کنکور ایجاد شده، اطلاع از همه این موارد و تطبیق دادن خود با آن ممکن است کمی دشوار باشد.

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

طبقه بندی رشته های دانشگاهی انسانی

طبقه بندی رشته های علوم انسانی

همان‌طور که گفتیم با حذف زیرگروه‌های مختلف در کنکور سراسری، داوطلبان برای قبولی در هر رشته‌ای باید به یک اندازه روی هر درس رقابت کنند. مثلا در سال‌های گذشته کسی که قصد داشت برای دانشگاه، رشته حقوق را انتخاب کند باید به ترتیب اولویت دروس زیر گروه یک؛ روی درصدهای خود تمرکز می‌کرد و کسی که قصد داشت روزنامه‌نگاری یا جامعه‌شناسی بخواند، باید ترتیب ضریب درس‌های زیر گروه دو را اولویت خود قرار می‌داد. خوشبختانه از سال 1402 دیگر خبری از این موضوع نیست.

اما به هر حال شما برای اینکه بتوانید برای کنکور هدف‌گذاری درستی داشته باشید و مطابق با هدف خود برنامه‌ریزی کنید، مجبورید رشته مد نظر خود را انتخاب کرده و با همه رشته های انسانی تا حدودی آشنا شوید. به همین دلیل مشاوران ارشد نوتروفیل تصمیم گرفتند در ادامه معرفی رشته های انسانی را به صورت مقطع فارغ‌التحصیلی دسته‌بندی کنند تا با توجه میزان انرژی که می‌خواهید برای ادامه تحصیل صرف کنید، در یکی از رشته‌ها ادامه تحصیل دهید.

معرفی رشته های کاردانی انسانی

برخلاف تصور برخی از داوطلبان، رشته های دانشگاهی انسانی که در مقطع کاردانی ارائه می‌شوند نیز آینده شغلی قابل قبولی دارند. این رشته‌ها برای کسانی مناسب هستند که برای ورود به بازار کار عجله دارند. کمتر پیش می‌آید که سطح درآمد این شغل‌ها بالا باشد، اما همه چیز به خود شما بستگی دارد که بتوانید خیلی سریع هوش استعداد خود را نشان داده و درآمدتان را افزایش دهید. البته امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیز وجود دارد و شما می‌توانید هم‌زمان با کار، درستان را نیز ادامه دهید.

لیست رشته های کاردانی گروه آزمایشی علوم انسانی
کاردانی امور دولتیکاردانی تربیت مبلغ قرآن کریم
کاردانی خدمات اداریکاردانی تربیت معلم قرآن کریم
کاردانی علوم قضاییکاردانی حقوق قضایی
کاردانی حسابداریکاردانی هتل داری
کاردانی اشتغالکاردانی امور فرهنگی
کاردانی اقتصاد کار و بهره وریکاردانی امور بانکی

تنوع زیاد رشته های کارشناسی انسانی، فرصتی طلایی برای حق انتخاب

طبق معمول؛ تنوع رشته‌هایی که در سطح کارشناسی ارائه می‌شوند در گروه آموزشی علوم انسانی بیشتر از سایر مقاطع است. پس شما می‌توانید از بین تعداد زیادی رشته تحصیلی که برای شغل‌های رشته انسانی وجود دارد، یکی را انتخاب کنید و بعد از 4 سال مشغول به کار شوید. در این راستا، مقاله شغل های رشته انسانی راهنمای خوبی برای شماست.

لیست رشته های کارشناسی گروه آزمایشی علوم انسانی
آموزش الهیاتایران‌شناسیزبان و ادبیات عربیعلوم قرآن و حدیث
آموزش زبان عربیتاریخ تمدن ملل اسلامیزبان و ادبیات فارسیعلوم قضایی
آموزش زبان و ادبیات فارسیتربیت مروج سیاسیزبان و ادبیات کردیفرهنگ و معارف اسلامی
ادیان و عرفانحقوقزبان و فرهنگ عربیفقه شافعی
ادیان و مذاهبزبان و ادبیات ترکی آذریشیعه‌شناسیفقه و حقوق اسلامی
مددکاریحفاظت اطلاعاتروزنامه‌نگاریامنیت بین‌الملل
فقه و حقوق امامیفلسفه و حکمت اسلامیمعارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطاتمعارف اسلامی و علوم قرآنی
تاریخعلوم سیاسیمدیریت کسب‌وکارهای کوچکمدیریت امور گمركی
جغرافیازبان‌شناسیمدیریت بيمهمدیریت صنعتی
باستان‌شناسیتاریخ اسلاممدیریت بيمه اکوفناوری اطلاعات و ارتباطات
فقه و حقوق حنفیفلسفه و عرفان اسلامیمعارف اسلامی و اخلاقمعارف اسلامی و کلام
فقه و حقوق شافعیفلسفه و کلام اسلامیمعارف اسلامی و ادیانمعارف اسلامی و مدیریت
فقه و مبانی حقوق اسلامیمترجمی زبان عربیمعارف اسلامی و تاریخمعارف اسلامی و علوم قرآنی
فلسفهمعارف اسلامیمعارف اسلامی و علوم تربیتیهتل‌داری
ریاضیآماراقتصاداستان شناسی
گردشگریمدیریت مالیمدیریت بازرگانیعلوم اجتماعی
آموزش ابتداییآموزش کودکان استثناییروانشناسیعلوم تربیتی
آموزش تربیت بدنیآموزش مشاوره و راهنماییعلم اطلاعات و دانش‌شناسیعلوم ورزشی
مشاورهمطالعات خانوادهبرنامه‌ریزی اجتماعی و تعاونامنیت نرم

از دانشگاه فرهنگیان غافل نشوید

یکی از مزیت‌هایی که برای علاقه‌مندان به شغل آموزش در کنکور سراسری قرار داده شده، وجود دانشگاه فرهنگیان است. شرایط لازم برای پذیرش و کد رشته‌های دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری وجود دارد. اگر با رشته‌های این دانشگاه آشنایی ندارید، حتما مقاله رشته های دانشگاه فرهنگیان را مطالعه کنید.

به‌این‌ترتیب شما می‌توانید با توجه به رتبه خود و در نظر گرفتن شرایط بومی گزینی، فرم‌های مربوط به فرهنگیان رشته های انسانی را پر کنید و بعد از گذراندن مصاحبه و قبولی در گزینش نهایی مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان شوید.

لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 برای گروه آموزشی علوم انسانی
آموزش ابتداییآموزش الهیاتآموزش تاریخ
آموزش زبان و ادبیات فارسیآموزش مشاوره و راهنماییآموزش تربیت‌بدنی
آموزش علوم اجتماعیآموزش زبان عربیآموزش جغرافیا
آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژهکاردانی مشاورهآموزش استثنایی

در گروه آزمایشی انسانی، امکان تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد پیوسته وجود دارد

اگر پتانسیل آن را دارید که برای مدت طولانی‌تر درس بخوانید و با دانش بیشتری وارد بازار کار شوید، انتخاب رشته های تحصیلی انسانی که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند، گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. 

لیست رشته های کارشناسی ارشد گروه آزمایشی علوم انسانی
کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی
کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و ارشاد
کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق

البته شما می‌توانید لیست کامل‌تر رشته‌های این گروه آزمایشی را در دفترچه انتخاب رشته‌ای که سازمان سنجش منتشر می‌کند به همراه ظرفیت و کد محل آن مشاهده کنید. اگر هنوز هم برای انتخاب رشته مورد نظر خود شک دارید، استفاده کردن از تجربه‌ی رتبه برترهای سال‌های گذشته می‌تواند برای شما مفید باشد. مشاوره کنکور نوتروفیل یکی از جامع‌ترین مشاوره‌هایی است که هر داوطلب کنکور از شروع تا پایان کار به آن نیاز خواهد داشت.

به‌علاوه اگر در زمان انتخاب رشته با کسی مشورت نکنید و به تنهایی کد رشته های مورد نظر خود را بنویسید، ممکن است با یک خطای کوچک کل زحمات خود را به باد دهید و مجبور شوید در رشته‌ای که علاقه ندارید ادامه تحصیل دهید یا حتی یک سال دیگر پشت کنکور بمانید.

پر طرف‌دارترین رشته های علوم انسانی

پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی

با توجه به تنوع رشته های انسانی در دانشگاه، کاملا طبیعی است که احتمال قبولی داوطلبان حتی با رتبه‌های نجومی هم وجود داشته باشد. اما موفقیت در کنکور برای برخی دانش‌آموزان، در رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر خلاصه می‌شود. از رشته های پر طرف‌دار گروه آزمایشی علوم انسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روان‌شناسی
  • حسابداری
  • حقوق
  • مدیریت مالی
  • اقتصاد
  • فلسفه
  • ریاضی آمار
  • علوم اجتماعی و تربیتی
  • گردشگری
  • هتلداری

آیا امکان مهاجرت از طریق رشته های انسانی در دانشگاه وجود دارد؟

اغلب رشته های علوم انسانی از جمله روان‌شناسی، مدیریت کسب و کار، هتل‌داری و غیره جزو پایه‌ترین نیازهای جامعه بشری به شمار می‌روند و مشاغل مربوط به آن در سراسر جهان طرف‌دار دارند. کافیست در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور قبول شوید و با نمره بالا مدرک فارغ‌التحصیلی خود را بگیرید. به‌این‌ترتیب بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا شما را پذیرش خواهند کرد.

البته در برخی گرایش‌های اسلامی، امکان ادامه تحصیل در سایر کشورها وجود ندارد. مثلا اساس رشته حقوق در ایران که یکی از سخت‌ترین رشته های انسانی در کنکور است، بر اسلام بنا گذاشته می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کشورها که قوانین غیراسلامی دارند، از پذیرش مدرک شما سر باز می‌زنند.

به همین دلیل  اگر به مهاجرت فکر می‌کنید و یکی از دلایل شما برای ادامه تحصیل، زندگی در سایر نقاط جهان است توصیه می‌کنیم قبل از قدم گذاشتن در مسیر کنکور با یکی از کارشناسان نوتروفیل مشورت کنید تا بر اساس بهترین اولویت‌بندی برای کنکور آماده شوید.

انتخاب رشته کنکور خود را به نوتروفیل بسپارید

انتخاب رشته می‌تواند برای هر داوطلبی نقش حیاتی داشته باشد. داوطلبی که بهترین ترازها را کسب کرده و برای آن زحمت زیادی کشیده است، این حق را دارد که در رتبه‌های برتر قبول شود. از طرفی ممکن است یک داوطلب علی‌رغم زحمت‌های بسیاری که کشیده؛ موفق به کسب رتبه خوبی نشده باشد و انتخاب رشته اشتباه نیز شرایطش را وخیم‌تر کند.

مشاوران ما در نوتروفیل با آموزش‌های اصولی که در موسسه گذرانده‌اند، مناسب‌ترین افراد برای انجام انتخاب رشته شما خواهند بود. این مشاوران با توجه به لیست رشته های انسانی در کنکور و آگاهی کامل از هر رشته، کمک می‌کنند تا مطلوب‌ترین نتیجه ممکن برای شما رقم بخورد.

سوالات متداول

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان چه زمانی است و حد نصاب انتخاب رشته در این دانشگاه برای گروه آموزشی انسانی چند است؟

هم‌زمان با آزمون سراسری کنکور، انتخاب رشته برای فرهنگیان نیز مجاز است. دانش‌آموزانی که نمره تراز پایین‌تر از 6000 کسب کرده باشند، امکان انتخاب از بین کد محل‌های دانشگاه فرهنگیان را ندارند.

آیا علاوه بر حذف زیرگروه‌های رشته انسانی، ضریب دروس مختلف نیز حذف شده است؟

خیر ضریب درس‌های تخصصی بر اساس جدول ارائه شده در متن متغیر است و شما باید با توجه به این ضرایب مطالعه خود را اولویت‌بندی کنید.

لیست کامل رشته های انسانی در چه سایتی منتشر می‌شود؟

برای مشاهده لیست کامل این رشته بهتر است منتظر دفترچه انتخاب رشته‌ای که سازمان سنجش منتشر می‌کند، باشید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها