رشته روانشناسی از تجربی یا انسانی؟

رشته روانشناسی از تجربی یا انسانی
مسیر مطالعه

رشته روانشناسی از تجربی یا انسانی؟ رشته روانشناسی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در سال‌های اخیر میان دانش‌آموزان است. بسیاری از دانش‌آموزان پایه نهم که می‌خواهند در پایه دهم انتخاب رشته کنند، این سؤال برایشان پیش می‌آید که رشته روانشناسی از تجربی بهتره یا انسانی؟

در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که قبولی رشته روانشناسی از هر سه رشته امکان‌پذیر بوده و دروس پایه و تخصصی آن برای همه دانشجویان، فارغ از اینکه چه دیپلمی داشته باشند یکسان است. اما نکته اصلی اینجاست که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها برای رشته روانشناسی از هر سه رشته متفاوت است. در این مقاله همراه ما باشید تا برایتان روشن شود که فرق روانشناسی رشته تجربی و انسانی چیست و چگونه می‌توانید درصد قبولی خود در این رشته را افزایش دهید.

روانشناسی از تجربی یا انسانی؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، اهمیت رتبه در کنکور تجربی و انسانی است. ازآنجا که در کنکور تجربی رقابت سنگین است؛ کسب یک رتبه خوب بسیار سخت‌تر است. در کنکور انسانی، رقابت کمتری وجود دارد و اگر در کنار تلاشی که می‌کنید از مشاوره کنکور انسانی هم بهره ببرید؛ بی‌شک می‌توانید رتبه بسیار خوبی کسب کنید. در صفحه مشاوره کنکور انسانی همه اطلاعات لازم را در این مورد برای شما آورده‌ایم.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که در پاسخ به سؤال رشته روانشناسی از تجربی بهتره یا انسانی به شما می‌گوییم؛ این است که بگردید و علاقه خودتان را پیدا کنید. درس‌های رشته تجربی و ریاضی با انسانی بسیار متفاوت هستند و باید بدانید علاقه شما واقعاً کدام یک از این سه رشته است. شما نمی‌توانید سه سال در رشته‌ای تحصیل کنید که هیچ علاقه‌ای به آن ندارید.

رشته روانشناسی از انسانی

متداول‌ترین راهی که دانش‌آموزان برای رسیدن به رشته روانشناسی انتخاب می‌کنند، تحصیل در رشته انسانی است. ازآنجا که رقابت در رشته انسانی کمتر است، قبولی در رشته روانشناسی نیز از طریق انسانی راحت‌تر است. برای قبولی در رشته روانشناسی از انسانی در دانشگاه‌های دولتی تهران باید رتبه زیر ۷۰۰ بیاورید. البته این موضوع هر ساله وابسته به ظرفیت‌ دانشگاه‌ها متفاوت می‌شود و ما میانگین را برای شما نوشتیم.

رشته انسانی شامل دروس ادبیات، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق، روانشناسی و غیره است. عموماً دانش‌آموزانی که به ادبیات و مسائل اجتماعی علاقه دارند، رشته انسانی را انتخاب می‌کنند. اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که فقط به خاطر شانس بیشتر قبولی روانشناسی از انسانی می‌خواهید رشته انسانی را انتخاب کنید؛ به شما هشدار می‌دهیم. شما نمی‌توانید سه سال رشته‌ای را بخوانید که به آن علاقه ندارید.

اینکه شما دروس رشته انسانی را دوست نداشته باشید و این رشته را انتخاب کنید، یک‌جور قمار است! یکی از بهترین توصیه‌هایی که می‌توانیم به شما دانش‌آموزان پایه نهم داشته باشیم این است که تمام رشته‌های دانشگاهی هر سه رشته را بشناسید. تا اگر یک درصد در رشته مدنظرتان قبول نشدید بتوانید در سایر رشته‌های دانشگاهی تحصیل کنید. اگر می‌خواهید رشته‌های دانشگاهی انسانی را بشناسید و با خیال راحت این رشته را انتخاب کنید، مقاله کامل ترین لیست رشته های انسانی برای کنکور 1403 را مطالعه کنید.

نکته آخری که باید به آن توجه کنید، ظرفیت دانشگاه‌ها است. ظرفیت قبولی دانشگاه‌ها برای رشته روانشناسی از انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی است.

رشته روانشناسی از تجربی

در پاسخ به سؤال رشته روانشناسی از تجربی بهتر است یا انسانی؟ نوبت به بررسی قبولی‌های این رشته از تجربی می‌رسد.

در رشته تجربی، همیشه رقابت سخت‌تر بوده است و شما برای قبولی رشته روانشناسی از تجربی در دانشگاه‌های دولتی تهران باید رتبه زیر ۳۰۰۰ کسب کنید. البته همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، این موضوع هرساله وابسته به ظرفیت‌ دانشگاه‌ها متفاوت می‌شود و ما میانگین را برای شما نوشتیم.

دروس رشته تجربی شامل زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی است. اگر شما جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که عاشق زیست هستید، رشته تجربی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

در انتها به این نکته توجه کنید که ظرفیت دانشگاه‌ها برای قبولی رشته روانشناسی از تجربی کمتر از انسانی و بیشتر از ریاضی است. نکته مثبتی که در انتخاب رشته تجربی وجود دارد این است که اگر رشته‌های دانشگاهی تجربی را دوست داشته باشید؛ حتی اگر روانشناسی قبول نشوید، انتخاب‌های گسترده دیگری دارید. اگر می‌خواهید با تمام رشته‌های دانشگاه رشته تجربی آشنا شوید، مقاله رشته های تجربی را حتماً بخوانید.

رشته روانشناسی از ریاضی

سؤالی که ابتدای مقاله مطرح شد این بود که رشته روانشناسی از تجربی یا انسانی؟ اما قبولی در رشته روانشناسی از طریق کنکور ریاضی هم امکان‌پذیر است و نباید از آن غافل شد. عموماً دانش‌آموزانی که رشته ریاضی را انتخاب می‌کنند در طول تحصیل دبیرستان از این رشته خوششان نیامده است یا انتخاب اولشان در دانشگاه روانشناسی نیست. بلکه شاید از سر ناچاری و عدم قبولی در رشته‌های تاپ ریاضی، رشته روانشناسی را انتخاب می‌کنند. البته گروه دوم بسیار کم هستند. ظرفیت قبولی رشته روانشناسی از طریق ریاضی از رشته تجربی نیز پایین‌تر است.

اگر به درس‌های رشته ریاضی علاقه‌مندید و نمی‌دانید علاقه‌تان به روانشناسی چقدر است؛ ما در مقاله رشته روانشناسی | بررسی صفر تا صد تلاش کردیم معرفی جامعی از این رشته و بازار کار آن داشته باشیم.

قبولی در روانشناسی از رشته هنر هم امکان‌پذیر است؟

در پاسخ به این سؤال که قبولی رشته روانشناسی از هنر و زبان هم امکان‌پذیر است یا خیر؟ باید بگوییم یک جورایی بله! اگر می‌خواهید رشته هنر یا زبان را بخوانید، هنوز هم شانس قبولی در رشته روانشناسی را دارید؛ اما نه در دانشگاه‌های دولتی.

قبولی رشته روانشناسی از طریق رشته هنر و زبان، فقط در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد و پیام نور امکان‌پذیر است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به یکی از مهم‌ترین سؤالات دانش‌آموزان نهمی که فرق روانشناسی رشته تجربی و انسانی چیست، پاسخ دهیم. یادتان باشد، علاقه مهم‌ترین عاملی است که در انتخاب رشته باید در نظر داشته باشید. قبولی روانشناسی از طریق هرکدام از هر سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی مزایا و معایب خود را دارد؛ اما اگر رشته تحصیلی خود را دوست نداشته باشید نمی‌توانید رتبه خوبی به دست بیاورید.

اگر احساس کردید بازهم برای انتخاب رشته دو دل هستید و نمی‌توانید با اطمینان یکی از رشته‌های تحصیلی را انتخاب کنید؛ نگران نباشید! می‌توانید از مشاورین متخصص ما کمک بگیرید. نوتروفیل کنار شما است تا بتوانید چالش‌های این مسیر را به‌خوبی پشت سر بگذارید. اگر سوال یا ابهامی برایتان باقی مانده در قسمت نظرات بپرسید.

البته اگر هنوز سردرگم هستید و نمی‌دانید چه مسیری برای شما مناسب است باید بگوییم ما در وب سایت نوتروفیل در رابطه با تمامی موضوعات مرتبط با کنکور و تحصیل دانش آموزان صحبت کرده‌ایم. دعوت میکنم حتما از مقالات مختلف سایت دیدن کنید.

سؤالات متداول

قبولی رشته روانشناسی از تجربی یا انسانی کدام بهتر است؟

قبولی روانشناسی از رشته تجربی یا انسانی، هرکدام مزایا و معایب خود را دارد که در این مقاله آن را بررسی کردیم.

از طریق رشته ریاضی نمی‌توان روانشناسی قبول شد؟

روانشناسی جزو رشته‌های شناور است که از هر سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی می‌توان آن را انتخاب کرد.

شانس قبولی روانشناسی از کدام رشته در دبیرستان بیشتر است؟

ظرفیت قبولی روانشناسی از رشته انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی است.

الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان
الیکا حاج علیان هستم دارای مدرک ارشد روانشناسی. جدای ازین که شغلم بخشیش به کنکور و مشاوره‌های روانشناسی دوران کنکور مربوطه، شیفته نوشتن و قلم به دست بودنم! سعی میکنم مطالب دست اول و ناب کنکور رو براتون آماده میکنم. 💚
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها