دهمی ها و یازدهمی ها برای امتحان چه کار کنند؟ | کنکور با چاشنی امتحان نهایی

روش مطالعه امتحان نهایی
مسیر مطالعه

این روزها، بازار داغ امتحانات نهایی، باعث شده خیلی از بچه‌ها تست زنی را کنار و تمام تمرکز خود را روی امتحانات نهایی بگذارند. این شرایط، باعث سردرگمی دهمی‌ها و یازدهمی‌ها شده است. اینکه نمی‌دانند الان تست بزنند یا تشریحی کار کنند. تا قبل از کنکور ۴۰۲، امتحانات نهایی فقط در سال دوازدهم بود. اما از سال ۴۰۳ هر سه پایه امتحان نهایی دارند. تاثیر امتحانات نهایی در تراز نهایی کنکور ۴۰۲ حدود ۴۰ درصد بود که تا سال ۴۰۴ به ۶۰ درصد می‌رسد. برای همین لازم است نگاهی ویژه به امتحانات نهایی داشته باشید و مسیر خود را به درستی مشخص کنید.

مهم‌ترین مواردی که دهمی‌ها و یازدهمی‌ها باید انجام بدهند:

  1. آگاهی از برنامه و شرایط امتحانات نهایی
  2. داشتن برنامه‌ریزی دقیق برای اردی‌بهشت‌ماه
  3. شناخت منابع مهم و مورد نیاز
  4. شناخت نقاط ضعف و قوت و رفع اشکال

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور به شدت مهم است و اصلا نباید آن را سرسری بگیرید. با تلاش و انجام موارد بالا، سعی کنید که بهترین نمرات را کسب کنید.

آگاهی از برنامه و شرایط امتحان نهایی

برای موفقیت در امتحانات نهایی، در قدم اول لازم است از برنامه و شرایط امتحانات نهایی آگاهی داشته باشید. در اینجا علاوه‌بر برنامه امتحانات نهایی ۴۰۳، دروس نهایی و غیر نهایی نیز مشخص شده‌اند.

دروس نهایی پایه‌ی دهم
ریاضی و فیزیکعلوم تجربیعلوم انسانی
دینیدینیدینی
عربیعربیعربی
فیزیکفیزیکاقتصاد
زبانزبانزبان
ریاضیریاضیجامعه شناسی
هندسهزیست شناسیمنطق
شیمیشیمیریاضی و آمار
فارسیفارسیجغرافیا
جغرافیاجغرافیافارسی
علوم و فنون ادبی
تاریخ
دروس نهایی پایه‌ی یازدهم
ریاضی و فیزیکعلوم تجربیعلوم انسانی
دینیدینیدینی
عربیعربیعربی
فیزیکفیزیکروانشناسی
زبانزبانزبان
حسابانریاضیجامعه شناسی
هندسهزیست شناسیفلسفه
شیمیشیمیریاضی و آمار
فارسیفارسیجغرافیا
تاریختاریخفارسی
انسان و محیط زیستانسان و محیط زیستعلوم و فنون ادبی
آمار و احتمالزمین شناسیتاریخ
زمین شناسیانسان و محیط زیست

احتمالا به خاطر واژه‌ی نهایی و تاثیر آن در کنکور، دچار استرس شده‌اید. حتی خود را از پیش بازنده اعلام کرده‌اید و امیدی ندارید! اما اینطور نیست. نسبت به امتحانات نهایی بدبین نباشید. فکر نکنید سوالات نهایی، سوالات بسیار سختی است و هدف طراح تنها اذیت کردن شما است. این بار روانی ایجاد شده، از عملکرد شما کم می‌کند. حتی شاید شما نتوانید به سوالی که بلدید، پاسخ بدهید؛ زیرا که فکر می‌کنید امتحان نهایی باید خیلی خیلی سخت باشد.

حقیقت این نیست. در اینکه سوالات از مفاهیم کتاب است شک نکنید. سوالات قرار نیست غیر قابل حل باشد! اما لازمه پاسخگویی، فهم مطالب است نه صرفا حفظ کردن! پس مطالب را مفهومی بخوانید و آن‌ها را درک کنید. قدرت تحلیل سوال را کسب کنید تا حتی اگر سوالی برای شما جدید بود، با تحلیل سوال و تحلیل مطالبی که خوانده‌اید بتوانید به آن پاسخ دهید. در نهایت، بیش از حد نگران نباشید. سوالات کاملا همان‌هایی هستند که در طول سال در آزمون‌های کلاسی، نوبت اول، … با آن‌ها رو به رو شده‌اید.

نکته‌ای که اینجا پر اهمیت می‌شود توجه به کلید‌واژه‌ها و خواسته‌ی طراح است. اینکه دقیقا به مواردی اشاره کنید که طراح می‌خواهد مهارتی است که با حل تمرین و نمونه سوال باید کسب کنید.

امتحان دینی داشتیم. سوالات سطح متوسط رو به بالایی داشتن و من با خودم گفتم چون سوالات تقریبا سختن، پس مفصل بنویسم که نمره از دست ندم. یک سوال پاسخ کوتاه رو دو سه خط نوشتم و بعد از تصحیح متوجه شدم نصف نمره ر‌و نگرفتم. چرا؟ چون از مواردی که طراح خواسته بود من فقط به یک مورد توی توضیحاتم اشاره کرده بودم! بله بچه‌ها… لطفا حتی اگه زرنگ‌بازی در میارید، مطمئن بشید خواسته‌ی طراح رو نوشتید و یا بهش اشاره کردین. تو امتحان نهایی هر کلمه، هر فرمول و هر چیزی نمره‌ای رو به خودش اختصاص داده. مواظب باشید که با سهل‌انگاری از دستشون ندین

برنامه ریزی از اردیبهشت، کلید موفقیت در امتحانات نهایی

گفتیم که لازم است تا جایی که می‌توانید نمرات خوبی در امتحانات نهایی بگیرید.لازمه‌ی آن این است که زمان شناس باشید. الان بهترین زمان برای برنامه‌ریزی از اردیبهشت‌ماه است. قطعا شما برای نمرات خوب، نیاز دارید که از اردیبهشت شروع کنید. اما نکاتی که باید برای برنامه‌ریزی مد نظر قرار دهید چیست؟

  • جزئی و دقیق بودن برنامه

برنامه‌ریزی شما باید با تمام جزئیات مشخص شود. برای این‌کار، یک کاغذ و قلم بردارید. تمام دروس با تمام فصل ها و مباحث و … آن‌ها را بنویسید. اولویت های مطالعاتی خود را مشخص کنید. زمان بندی دقیقی داشته باشید و به ترتیب امتحانات نهایی توجه کنید. اولویت مطالعاتی خود را برای نیمسال اول قرار دهید؛ زیرا که احتمالا مباحث مربوط به نیمسال اول را تا حد زیادی فراموش کرده اید. سعی کنید از روز‌های تعطیل خود بیشترین استفاده را داشته باشید.

  • روش مطالعه‌ی صحیح برای امتحانات نهایی

همواره برای کسب نتایج بهتر، باید به دنبال روش های بهتر و موثر باشید. اگر تا به الان روش مطالعه‌تان بازدهی نداشته است، باید آن‌ را تغییر دهید. اگر کندخوان هستید یا وسواس مطالعاتی دارید، باید آن‌ها را اصلاح کنید. مطالب برای امتحان نهایی باید مفهومی مطالعه شوند. مطالعه‌ی مفهومی به معنای حفظ کردن نیست و اصول خود را دارد. همین موارد به ظاهر بی‌اهمیت، بخش زیادی از نتیجه‌ی شما را می‌سازد. در کنار مطالعه‌ی مفهومی، شما باید بدانید کدام بخش ها مهم تر یا کدام واژه‌ها کلید واژه‌ هستند. تمام نکاتی که برای یک مطالعه صحیح نیاز دارید را می‌توانید در مقاله‌ی روش مطالعه‌ امتحان نهایی پیدا کنید.

آیا برای امتحانات نهایی به منبع خاصی نیاز دارم؟

سوال این روزهای تمام دانش‌آموزان! همان‌طور که در قبل هم گفتیم؛ منبع طراح سوال، کتاب درسی شماست نه منبع دیگری. پس به یاد داشته باشید که تسلط کامل روی کتاب درسی مهم تر از مطالعه‌ی هر منبع دیگری‌است. برای امتحانات نهایی، کتاب درسی را دقیق و کامل مطالعه کنید. تمام فعالیت ها، تمرین ها، کاردرکلاس ها و … را بررسی کنید. نکات آن‌ها را تحلیل کنید و خوب یاد بگیرید. در صورتی که مفهوم مطلبی را متوجه نشدید می‌توانید از درسنامه‌ی کتاب های کمک آموزشی استفاده کنید. بعد از آن به سراغ حل سوال بروید و با حل نمونه‌سوال دانش خود را تکمیل کنید. برای نمونه سوال هم می‌توانید از هر منبعی استفاده کنید اما حتما بررسی نمونه سوالات مدارس مختلف را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

رفع اشکال همان درمان مطالب آسیب دیده است

شما نمی‌توانید با یکبار حل سوال از خود توقع داشته باشید تماما به مطلب مسلط شوید. مشاوران نوتروفیل با بررسی چندین هزار دانش آموز به این نتیجه رسیده اند که مطمئنا نیاز است با حل سوالات مختلف میزان فهم خود را بسنجید. حتی این ‌کار کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را در هر فصل بشناسید و روی آن‌ها تمرکز کنید. با تکرار مطلب و رفع اشکال، کم‌کم مطالبی که در آن ضعف دارید، رشد می‌کنند و اشکالات رفع می‌شوند. در انتهای مسیر مطالعاتی خود، با حل یک امتحان جامع وضعیت خود را مشخص کنید و رفع اشکال نهایی را انجام دهید.

سوالات متداول

آیا روز قبل از امتحان می توانیم صرفا از خلاصه نویسی ها استفاده کنیم؟

خیر، روز قبل از امتحان نیاز است که مطالب تماما باز‌خوانی شوند.

چگونه دقیقا خواسته ی طراح سوال را بفهمیم؟

در قدم اول تسلط کامل روی مطالب کتاب داشته باشید. در قدم بعدی حتما به مقدار کافی سوال حل کنید و با دیدگاه طراح سوالات مختلف آشنا شوید.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها