خود ارضایی در سال کنکور؛ مفید یا مضر

خود ارضایی در سال کنکور
مسیر مطالعه

کنکور در ایران مصادف است با سن ۱۸ سالگی که در این سن بلوغ افراد تکمیل شده است. یکی از نیاز‌های دانش‌آموزان بعد از بلوغ، نیاز جنسی است که در مواجهه با آن افراد زیادی به سمت خودارضایی روی می‌آورند که در پسران به‌نسبت شایع‌تر از دختران است. خود ارضایی در سال کنکور می‌تواند اثرات مخرب زیادی مثل کم شدن تمرکز، خستگی، تلف شدن وقت و انرژی، احساس بد و پشیمانی، اعتیاد به تکرار مجدد آن و… داشته باشد. در این مقاله درباره راه‌های ترک یا کنترل این عمل صحبت کردیم و روش‌هایی مثل به تعویق انداختن آن، خودشناسی، مشغول شدن به ورزش‌های آرام‌بخش، پرداختن به کارهایی که هیجان شما را تخلیه می‌کند را توضیح دادیم.

البته نگران نباشید! چون فقط شما با این مسئله درگیر نیستید. اساسا در دوران حساس کنکور دانش‌آموزان با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که اگر یک راهنمای دلسوز در لحظات مهم به کمک آنها نیاید، ممکن است به بحران بزرگی تبدیل شود که تمام سرنوشت و آینده‌شان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین داشتن مشاوره کنکور که بهترین دوست و محرم اسرار شما باشد را جدی بگیرید. ما در نوتروفیل مشاورانی داریم که مسیر مشابهی را طی کرده‌اند و از اصول روان‌شناسی نیز آگاهی دارند. به همین دلیل می‌توانند برای هر مشکل شما راه حل مناسبی ارائه دهند.

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

ارتباط کنکور و خودارضایی چیست؟

دانش‌آموزان علاوه بر چالش کنکور و درس خواندن در این سن با چالش برطرف کردن نیاز جنسی هم رو‌به‌رو هستند. افراد در مواجهه با این چالش به سه دسته تقسیم می‌‌شوند:

دسته اول نهایتا ۱۰ درصد را شامل می‌شوند که اعتقادات بسیار قوی‌ای دارند و به سمت هیچ روشی برای برطرف کردن نیاز جنسی خود نمی‌روند. این دسته نیاز جنسی خود را از طریق فیزیولوژی بدن خود برطرف می‌کنند.

دسته دوم ۱۰ تا ۲۰ درصد را شامل می‌شوند. این دسته به اشتباه‌ترین روش ممکن برای برطرف کردن نیاز جنسی خود روی می‌آورند و درگیر روابط عاطفی می‌شوند که ضررهای زیادی دارند. مهم‌ترین مضرات این روابط عبارتند از:

  • تلف کردن وقت
  • عدم تمرکز
  • ترس از آینده رابطه 
  • ترس از لو رفتن رابطه

دسته سوم ۷۰ درصد باقی مانده را شامل می‌شوند و کسانی هستند که برای نیاز جنسی خود به خود ارضایی روی می‌آورند. این دسته را به هیچ وجه نباید سرزنش کرد زیرا این دسته افراد کسانی هستند که برای آرامش ذهن خود به دور از روابط اشتباه عاطفی به خودارضایی روی آوردند؛ اگرچه این روش هم خوب نیست و اثرات سوء زیادی بر ذهن و تمرکز شما دارد.

تاثیرات خودارضایی بر کنکور

همان‌طور که گفتیم در رابطه با برخورد دانش‌آموزان با چالش نیاز جنسی عده‌ی زیادی به سمت خودارضایی می‌روند. خودارضایی بر مطالعه برای کنکور تاثیراتی دارد که به صورت زیر است:

  • تلف کردن وقت برای انجام این کار
  • خستگی بعد از انجام آن
  • از بین رفتن تمرکز
  • احساس پشیمانی از انجام این کار
  • وابستگی شدید برای انجام مجدد آن

لطفا مسائل و نیازهای جنسی را تابو نکنید‌. نیازهای جنسی هم مثل هر نیاز دیگری باید تأمین شوند. یکی از مشکلات مهم دانش‌آموزان برخورد اشتباه والدین با دوستان با مطرح کردن این قبیل موضوعات هست. موضوع دیگری که نباید تابو شود پریودی دخترهاست؛ سیکل طبیعی در بدن همه دختران که طبیعتا اثرات زیادی بر زندگی روزمره آنها دارد. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله پریودی در سال کنکور را بخوانید.

روش های ترک خود ارضایی در سال کنکور

در مورد برخورد با نیاز جنسی و ضررهای خودارضایی در دوران کنکور دانستید‌. در این قسمت راه حل برای ترک این مشکل شایع دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

برای ترک خودارضایی باید اراده قوی‌ای داشته باشید. قدم اول این است که در خودارضایی دچار افراط نشوید؛ انجام این‌‌ کار بیش از ۲ بار در هفته افراط و نشانه‌ی اعتیاد است. بدن به‌هیچ عنوان بیشتر از ۲بار در هفته نیاز جنسی ندارد.

ابتدا اگر دچار افراط شدید باید خودارضایی خود را به ۲بار در هفته کاهش دهید. مثلا برای این کار روزهای خاصی را در هفته مشخص کنید. در قدم بعدی خودارضایی را با اراده خودتان به روز آخر هفته محدود کنید تا بتوانید آگاهانه آن را کنترل کنید. قدم بعدی خودارضایی را به روزهای آزمون اختصاص دهید؛ یعنی هر دو هفته بعد از آزمون این کار را انجام دهید و به‌همین ترتیب به مرور تعداد دفعات خودارضایی را کمتر و نهایتا به صفر برسانید.

اما بهترین و اساسی‌ترین راه این است که با تمرینات ذهن آگاهی بر فکر و روان خود مسلط شوید؛ خودتان را بشناسید و با درک علایق و هدف‌گذاری درست، انرژی و هیجانات خود را از راه درست تخلیه کنید. انجام ورزش به خصوص ورزش‌های آرامش بخشی مثل یوگا یا شنا را در برنامه خود بگنجانید. عبادت کنید، کتاب بخوانید، فیلم‌های خوب ببینید و خلاصه در برنامه ریزی خود برای کنکور، به جز درس خواندن به تفریحات سالم و جذاب هم توجه ویژه داشته باشید.

سخن پایانی

یکی از چالش‌های کنکوری‌ها برخورد با نیاز جنسی است که در این مقاله برای برخورد با این موضوع اطلاعات لازم و راهکار ارائه شد. کارشناسان و مشاوران نوتروفیل به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات و چالش‌های شما هستند. با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا خودارضایی باعث ریزش مو و کاهش دید می‌شود؟

خود ارضایی عوارضی از این قبیل ندارد.

مهم‌ترین مشکل خودارضایی چیست؟

مهم‌ترین مشکل خودارضایی خستگی و اعتیاد برای انجام مجدد آن هست.

آیا خودارضایی بر حافظه تاثیر دارد؟

متاسفانه حرف‌های بدون پایه علمی در مورد افزایش یا کاهش حافظه در اثر انجام این کار زده شده است که هیچ کدام درست نیستند. اما اثرات سوء آن بر کاهش تمرکز قابل کتمان نیست.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
dan
dan
2 ماه قبل

برای خودم شخصا این مورد به مود و وضعیت روانیم بستگی داره مثلا موقعی که همه چی رو به راهه و کیفیت مطالعم بیشتره شاید هفته ها نرفتم سمتش
ولی مواقعی که از درس زده میشم و اعصابم داغونه شاید هر روز اینکارو کردم
ولی بنظر خودم تاثیر انچنانی بر مطالعه و مخصوصا نتایج زحمات نداره بلاخره اونی که بر هدفش ثابت قدمه در هر صورت خود ارضایی رو هم خودش از ذهنش دور میشه

پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
2 ماه قبل
پاسخ به  dan

اعتیاد به خودارضایی میتونه نتنها کنکور که بلکه زندگی یک نفر رو نابود کنه