حقوق دانشجویان فرهنگیان (بررسی کسورات و تابستان)

حقوق دانشجویان فرهنگیان
مسیر مطالعه

حتما شنیده‌اید که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، از همان روز اول مشمول دریافت حقوق خواهند شد. این گزینه و برخی دلایل دیگر باعث شده که بسیاری از داوطلبان دوست داشته باشند در دانشگاه فرهنگیان قبول شوند. به همین دلیل هر سال رقابت برای این دانشگاه بیشتر می‌شود.

طبق مصوبه جدید مجلس حقوق دانشجویان فرهنگیان 1402 نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته و به 7920000 رسیده؛ اما به دلیل مبالغی که به خاطر هزینه‌های دانشگاه از آن کسر می‌شود، میزان دریافتی خالص این افراد نسبت به فرهنگیان رسمی مشغول به خدمت کمتر و حدود 5 میلیون تومان است. البته شواهد حاکی از آن است که این مبلغ در سال 1403 به 10 میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر می‌خواهید بدانید حقوق دانشگاه فرهنگیان چقدر است یا مبلغ کسورات از حقوق چطور محاسبه می‌شود، در این مقاله از نوتروفیل همراه ما باشید.

مشاوره کنکور با مشاوران رتبه برتر نوتروفیل

اگر جزو دانش‌آموزانی هستید که قبول شدن در دانشگاه فرهنگیان در لیست رشته های مورد علاقه شما قرار دارد، کمک گرفتن از مشاور می‌تواند احتمال موفقیت شما را تا حد زیادی افزایش دهد. بسیاری از مشاوران نوتروفیل از بین داوطلبانی انتخاب شده‌اند که در حال درس خواندن در دانشگاه فرهنگیان یا فارغ‌التحصیل از این دانشگاه‌ها هستند و می‌توانند بهترین راه قبولی در دانشگاه فرهنگیان را به شما نشان دهند. برای آشنایی بیشتر با مشاوران نوتروفیل و استفاده از راهکارهای آن‌ها برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان، به صفحه مشاوره تحصیلی کنکور وارد شوید.

حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه فرهنگیان در کنار مزایایی که دارد، یک قرارداد دو طرفه محسوب می‌شود؛ زیرا بعد از مصاحبه نهایی و طی شدن مراحل پذیرش، دانشجو تعهد می‌دهد که برای مدت مشخصی که حداقل 8 سال است در این سازمان خدمت کند و آموزش‌وپرورش نیز در کنار اینکه شغل دانشجو را پس از فارغ‌التحصیلی تضمین می‌کند، همه هزینه‌های تحصیل او را نیز می‌پردازد. البته اکثر معلم‌ها سعی می‌کنند 30 سال در آموزش‌وپرورش مشغول باشند تا پس از بازنشستگی نیز بتوانند حقوق و مزایای آن را دریافت کنند.

نکته خوشایندی که شاید علت تشویق بسیاری از داوطلبان برای قبولی در این دانشگاه‌ها باشد این است که علاوه بر رد شدن سابقه بیمه و اشتغال به کار در دوران تحصیل، حقوق دانشگاه فرهنگیان از همان ترم اول و اولین روز سال تحصیلی محاسبه و پرداخت می‌شود.

حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال 1402 تقریبا 7920000(هفت میلیون و نهصد و بیست هزار تومان) اعلام شده که این رقم شامل حقوق پایه، حق مسکن و سایر موارد است. البته خالص دریافتی دانشجو معلمان کمتر از این مبلغ خواهد بود زیرا هزینه خوابگاه، غذا، بیمه و… از فیش حقوقی کسر می‌شود.

البته شما می‌توانید با تماس با پردیس‌های مختلف دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور، از حقوق و مزایای دانشجو معلمان در آن پردیس اطلاعات کاملتری کسب کنید.

کسری حقوق دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟

کسری حقوق دانشجویان فرهنگیان

همان‌طور که گفتیم حقوق فرهنگیان امسال با افزایش 20 درصدی به حدود هفت میلیون و دویست هزار تومان رسید. اما این رقم با توجه به مواردی که در ادامه بررسی می‌کنیم؛ برای دانشجویان کمتر خواهد بود.

هزینه هایی که از حقوق دانشجویان کسر خواهد شد به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. کسورات اداری
  • مبلغ بیمه
  • صندوق بازنشستگی
  • صندوق سپرده هر استان
  1. کسورات دانشگاه فرهنگیان
  • شهریه دانشگاه
  • هزینه خوابگاه
  • هزینه غذا شامل صبحانه،ناهار،شام

با توجه به این موارد، خالص دریافتی برای دانشجویان ترددی، دانشجویانی که از خوابگاه استفاده می‌کنند، کسانی که همه وعده‌های غذایی را از سلف می‌گیرند یا ترجیح می‌دهند خودشان غذا بپزند؛ متفاوت و به شرح زیر خواهد بود.

  • کسر 45 درصد: دانشجویانی که علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه از روی حقوق خود، ترجیح میدهند از تمام امکانات رفاهی دانشگاه فرهنگیان از جمله؛ خوابگاه، تمام وعده‌های غذایی استفاده کنند.
  • کسر 30 درصد: اگر دانشجویی در کنار پرداخت شهریه از روی حقوق، بخواهد نصف روزهای هفته را از غذا و خوابگاه استفاده کند.
  • کسری 20 درصد: دانشجویانی که فقط از سه وعده غذا در دانشگاه استفاده می‌کنند.
  • کسری 10 درصد: افرادی که فقط در خوابگاه اقامت دارند ولی غذای سلف را نمی‌خورند.
  • کسری 5 درصد: برای دانشجویانی که به دلایل مختلف از غذا و خوابگاه استفاده نکرده و می‌خواهند فقط شهریه دانشگاه از حقوق آنها کسر گردد.

اگر در انتخاب رشته به درستی عمل کرده باشید و از گزینش اولیه، مصاحبه و گزینش نهایی موفق شوید، باید به این نکته توجه کنید که ممکن است این ارقام برای سال‌های آینده تغییر کند و با توجه به افزایش حقوق در هر سال تحصیلی، کم یا زیاد شوند. برای افزایش شانس قبولی در این دانشگاه، حتما مقاله سوالات مصاحبه فرهنگیان را بخوانید تا با دید درستی وارد گود مسابقه شوید.

حقوق دانشجو معلمان در تابستان بیشتر از ماه‌های دیگر است

یکی دیگر از مزایای بزرگ تحصیل در دانشگاه فرهنگیان این است که شما در ایام تعطیل و حتی 3 ماه تعطیلات تابستان هم حقوقتان را می‌گیرید. این قانون برای همه رشته‌های این دانشگاه اعمال می‌شود و مبلغ حقوق دانشجو معلمان در تابستان نیز مثل سایر ماه‌های سال بسته به مدرک تحصیلی و منطقه خدمت می‌تواند متفاوت باشد. اگر نمی‌دانید چه رشته‌هایی در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود، مقاله رشته های دانشگاه فرهنگیان برای شماست.

مبلغ خالص دریافتی برای تابستان تقریبا برابر پایه حقوق دانشجویان فرهنگیان است و فقط هزینه‌های اداری مثل صندوق بازنشستگی و بیمه از آن کسر خواهد شد؛ زیرا دانشجویان در تابستان به خوابگاه و غذای سلف نیازی ندارند و این هزینه‌ها روی فیش حقوقی آنها اعمال نمی‌شود؛ بنابراین با کسر 10 درصد اداری که تقریبا معادل 560 هزار تومان است، دانشجو معلمان در تابستان 6 میلیون 800 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

حقوق دانشجویان فرهنگیان 1403

هنوز مصوبه نهایی در خصوص حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال 1403 به تصویب نرسیده است. با این حال، با توجه به افزایش حقوق کارکنان دولت در سال 1403، پیش‌بینی می‌شود که حقوق دانشجو معلمان نیز حداقل 20 الی 25 درصد افزایش یابد و به 10 میلیون تومان برسد؛ که دریافتی نهایی با احتساب کسریات برای دانشجویان خوابگاهی 5500000، دانشجویان ترددی 7500000 و حقوق تابستان 8 میلیون تومان خواهد بود.

خبرگزاری فارس در تاریخ 15 آذر 1402 از پیشنهاد افزایش 20 درصدی حقوق دانشجو معلمان در سال 1403 خبر داده است. البته باید به این نکته توجه داشت که این ارقام فقط یک پیش‌بینی است و ممکن است در مصوبه نهایی حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، تغییراتی در آنها اعمال شود.

مقایسه افزایش حقوق دانشجویان فرهنگیان در 10 سال اخیر

افزایش حقوق دانشجویان فرهنگیان

همانطور که گفتیم پرداخت حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز مثل کارمندان این سازمان بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و هر سال در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود. مبلغ این حقوق در 10 سال اخیر بسته به نرخ تورم و نیازسنجی که انجام گرفته هر سال چند درصد افزایش داشته است.

اگر قصد دارید برای آینده خود برنامه‌ریزی کنید و از روند رشد حقوق دانشجویان فرهنگیان آموزش ابتدایی و سایر مقاطع آگاه شوید، توصیه می‌کنیم نگاهی به جدول زیر داشته باشید. توجه کنید که اعداد حدود دریافتی نهایی بعد از کسریات است:

سالحقوق ماهانه (هزار تومان)درصد افزایش
1392350
139340014.29%
139450025%
139560020%
139670016.67%
139780014.29%
13981.563.00050%
13992.800.00025%
14003.500.00033.33%
14015.600.00050%
14027.920.00050%

توجه کنید که میزان افزایش حقوق در هر سال به عوامل مختلفی مانند وضعیت اقتصادی کشور، میزان تورم و بودجه دولت بستگی دارد و ارقام ذکر شده در جدول، حداقل افزایش حقوق فرهنگیان در هر سال است. در برخی از سال‌ها نیز علاوه بر افزایش حقوق سالانه، افزایش‌های پلکانی نیز برای فرهنگیان در نظر گرفته شده است.

نحوه قبولی در دانشگاه فرهنگیان؛ مزایای قبولی در این دانشگاه

اگر سری به لیست انتخاب رشته کنکور بزنید، لیستی از دانشگاه‌های فرهنگیان می‌بینید که در شهرهای مختلفی مثل تهران، مازندران، گلستان، خراسان، ایلام و… وجود دارند. این دانشگاه‌ها که در سال 91 با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص برای آموزش‌وپرورش شروع به کار کردند؛ تحت نظارت همین وزارتخانه فعالیت می‌کنند و حقوق دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز بر عهده آموزش‌وپرورش شهری است که دانشجو در آن مشغول تحصیل است.

داوطلبان کنکور سراسری که علاقه‌مند به شغل معلمی هستند، می‌توانند با شرکت در آزمون کنکور رشته خود، بعد از کسب نمره حد نصاب لازم و انتخاب رشته‌های این دانشگاه، شانس خود را برای ورود به این دانشگاه و قدم گذاشتن در مسیر معلمی امتحان کنند.

داوطلبانی که در مرحله انتخاب رشته، نمره لازم را کسب کرده‌ باشند، برای مصاحبه دعوت می‌شوند. مصاحبه شامل دو بخش عمومی و تخصصی است و در آن، صلاحیت داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان و شغل معلمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پس از انجام مصاحبه، نتایج نهایی گزینش اعلام شده و داوطلبانی که در مصاحبه نیز موفق عمل کرده‌اند، می‌توانند به‌عنوان دانشجو در دانشگاه فرهنگیان مشغول به تحصیل شوند.

مزایای قبولی در دانشگاه فرهنگیان

مزایای قبولی در دانشگاه فرهنگیان

مزایای قبولی در دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر است:

  • تعهد استخدام: دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پس از فارغ‌التحصیلی، به استخدام وزارت آموزش‌وپرورش در می‌آیند و دغدغه‌ای برای پیدا کردن شغل نخواهند داشت.
  • بورسیه تحصیلی: این دانشجویان از مزایای بورسیه تحصیلی برخوردار می‌شوند و نه تنها شهریه تحصیلی آنها به طور کامل توسط وزارت آموزش‌وپرورش پرداخت می‌شود؛ بلکه از طریق مبلغی که به‌عنوان حقوق دانشجو معلمان دریافت می‌کنند، می‌توانند سایر هزینه‌های خود را تامین نمایند.
  • تدریس در مدارس دولتی: دانشجو معلمان پس از فارغ‌التحصیلی، در مدارس دولتی سراسر کشور مشغول به کار می‌شوند و می‌توانند به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بپردازند.
  • کسب مهارت‌های لازم برای تدریس: در دانشگاه فرهنگیان، دروس تخصصی و مهارت‌های لازم برای معلمی به دانشجویان آموزش داده می‌شود تا آنها به بهترین نحو برای این شغل آماده شوند.
  • فرصت‌های ارتقای شغلی: دانشجو معلمان پس از فارغ‌التحصیلی و شروع به کار، می‌توانند با کسب تجربه و دانش لازم، در سطوح مختلف آموزش‌وپرورش مثل معاون یا مدیر ارتقای شغلی پیدا کنند و حقوق خود را بالا ببرند.
  • امکان ادامه تحصیل و افزایش حقوق: دانشگاه فرهنگیان یکی از معدود دانشگاه‌هایی است که به شما اجازه می‌دهد بعد از فارغ‌التحصیلی و در حین خدمت به تحصیل خود ادامه دهید و با ارتقا مدرک در رشته مربوطه افزایش حقوق داشته باشید. البته دقت کنید که برای هر معلم، فقط یکبار امکان تطبیق مدرک و افزایش حقوق وجود دارد.

مشاوران نوتروفیل قبولی شما در دانشگاه فرهنگیان را تضمین می‌کنند

دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور است که هر سال داوطلبان زیادی را برای تامین نیروی متخصص پذیرش می‌کند. این دانشگاه دانشجویان خود را از همان روز اول به‌عنوان کارمندهای رسمی آموزش‌وپرورش حساب کرده و به همین دلیل خود را موظف به پرداخت حقوق می‌داند.

حداقل حقوق دانشگاه فرهنگیان در فیش حقوقی دانشجویان 1402، هفت میلیون دویست هزار تومان ثبت شده است. البته خالص دریافتی دانشجو معلمان به کسر هزینه‌های مربوط به امکانات رفاهی و اداری آنها بستگی دارد و برای هر فرد متفاوت است.

به‌هرحال اگر می‌خواهید از مزیت بزرگ بورسیه شدن در دوران تحصیل برخوردار شوید، دانشگاه فرهنگیان بهترین گزینه پیش رو برای هر گروه آزمایشی است. موسسه نوتروفیل با آموزش بسیاری از رتبه‌های برتر سال‌های گذشته که در این دانشگاه قبول شده‌اند، سعی کرده مناسب‌ترین مشاوران را برای کمک به داوطلبان کنکور به کار گیرد و با طراحی پکیج‌های مختلف، مناسب‌ترین خدمات مشاوره کنکور را ارائه دهد.

سوالات متداول

آیا میزان دریافتی دانشجویان فرهنگیان متاهل متفاوت است؟

وزارت آموزش‌وپرورش برای رفاه حال دانشجو معلمان متاهل، حق عائله‌مندی در نظر گرفته که البته این قانون فقط شامل مردان می‌شود.

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از چه زمانی حقوق می‌گیرند؟

درست است که حقوق شما از اولین روز تحصیل محاسبه می‌شود، اما ممکن است پروسه پر کردن فرم‌ها و طی کردن مراحل اداری چند ماه طول بکشد که در نهایت همه ماه‌ها به صورت یکجا پرداخت خواهد شد.

نحوه دریافت فیش حقوقی دانشجویان فرهنگیان چگونه است؟

بعد از واریز حقوق هر ماه، فیش حقوقی هر دانشجو در سامانه آموزش‌وپرورش محل خدمت وی قرار داده می‌شود.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها