چطور برای جمع بندی کنکور تجربی برنامه‌ریزی کنیم؟

جمع بندی کنکور تجربی
مسیر مطالعه

هر چه بیشتر به ماه‌های آخر سال نزدیک شویم، استرس کنکور در بین داوطلبان نیز افزایش پیدا می‌کند. مخصوصا داوطلبان کنکور تجربی که برای رشته‌های برتر تلاش کرده‌اند و قرار است رقابت نفس گیری را پشت سر بگذارند. به همین دلیل دوران جمع بندی کنکور تجربی می‌تواند دوران طلایی و تعیین کننده برای هر دانش‌آموز باشد.
فرقی ندارد چقدر برای کنکور مطالعه کرده باشید؛ درهرصورت باید زمانی را برای جمع بندی در نظر بگیرید. در واقع جمع بندی کنکور به معنای مرتب کردن مطالب در ذهن، دسته‌بندی بهتر اطلاعات، آشکار شدن نقص‌ها و نقاط قوت، آشنایی بیشتر با تست‌ها و شرایط کنکور، آمادگی برای آزمون سراسری و در نهایت مرور همه مطالب خوانده شده است.
با این تفاصیل آشنایی با روش جمع بندی کنکور تجربی می‌تواند فرصت بزرگی باشد که به کمک آن در ماه‌های پایانی سال برای این رقابت نفس‌گیر آماده شوید.

جمع بندی چه تاثیری روی موفقیت داوطلبان دارد؟

داوطلبان کنکور یک سال یا حتی بیشتر را درگیر دروس کنکور و کتاب‌های تست بوده و به طور مستمر مطالعه کرده‌اند. در این مدت مجبورند حجم زیادی از مطالب را به خاطر بسپارند و برای تسلط بر آنها تمرین کنند. اما شاید بتوان اهمیت جمع بندی را چند برابر کل این دوران در نظر گرفت.

جمع بندی اصولی کنکور تجربی نقش یک اهرم را بازی می‌کند که باعث می‌شود نتیجه همه تلاش‌های شما به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند. حتما برای شما هم پیش آمده است که با مسئله‌ای روبه‌رو شده باشید و حس کنید پاسخ آن نوک زبانتان است، اما نمی‌توانید دقیقا آن را به خاطر آورید.

نقش دوران جمع بندی دقیقا همین است. شما با مرور و تست‌زنی که در این هفته‌ها انجام می‌دهید کاری می‌کنید که اطلاعاتی که در ذهنتان پراکنده هستند متمرکز شده و بتوانید درست در لحظه مورد نیاز آن را به خاطر آورید. پس اشتباه‌ترین کار ممکن این است که جمع بندی را جدی نگیرید و بخواهید تا لحظه آخر را صرف مطالعه مطالب جدید کنید.

فراموش نکنید در این دوران، شما با چالش‌ها و اضطراب‌های زیادی روبرو خواهید بود و یک مشاور می‌تواند به شما در غلبه بر این چالش‌ها کمک شایانی کند. در صفحه مشاوره کنکور تجربی در مورد خدمات مشاوره‌ای نوترفیل به‌طور کامل برای شما توضیح داده‌ایم.

دوران جمع بندی کنکور تجربی 1403 چه فرقی دارد؟

در سال‌های گذشته که کنکور یک‌مرحله‌ای بود، داوطلبان مجبور بودند کل سال را مطالعه کنند و فقط دو سه ماه آخر را برای مرور و جمع بندی در نظر بگیرند. از طرفی درس‌های عمومی هم در کنکور وجود داشت و تعداد کتاب‌ها و مطالب را افزایش می‌داد.

خوشبختانه در دو سال اخیر با دومرحله‌ای شدن کنکور و حذف منابع عمومی از آزمون سراسری، کل معادله به نفع داوطلبان تغییر کرده است و هر داوطلب فرصت دارد در طول مدرسه برای درس‌های عمومی وقت بگذارد و با نمره خوبی که برای امتحان نهایی می‌گیرد، سوابق تحصیلی درخشانی از خود نشان دهد. به‌علاوه شانس این را دارد که با یک جمع بندی اصولی کنکور تجربی، دو بار خود را برای کنکور آماده کند و اگر در رقابت اول نتیجه خوبی نگرفت، برای آزمون دوم بیشتر تلاش کند.

چگونه برای جمع بندی کنکور تجربی برنامه‌ریزی کنیم؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در مورد جمع بندی ذهن دانش‌آموزان را مشغول می‌کند این است که چطور برای جمع بندی برنامه‌ریزی کنند و اصلا از کی باید مطالعه را متوقف کرده و استارت جمع بندی را بزنند. پاسخ این سوال برای هر داوطلب متفاوت است و کاملا به سطح دانش‌آموز بستگی دارد. ابتدا پیشنهاد می‌کنیم مقاله جمع بندی کنکور را بخوانید تا با بهترین روش‌های آن آشنا شوید.

آیا می‌دانید سطح تسلط شما بر مطالب در برنامه‌ریزی اصولی تا چه حد روی اولویت‌بندی دروس شما موثر است؟ مثلا اگر پایه ضعیفی دارید یا به اندازه کافی تست نزده‌اید، سال دوازدهمی هستید و مطابق با مدرسه پیش نرفته و آماده نیستید؛ مجبورید ابتدا روی مباحثی که ضعف دارید تمرکز کنید و تست بیشتری بزنید تا مسلط شوید.

اما اگر در طول سال تست‌زنی خوبی داشتید، حالا زمان تثبیت اطلاعات و مهارت‌های شماست. پس بهتر است در ابتدا از هر مبحث یک بار تست بزنید و هر آزمون را تحلیل کنید. به‌این‌ترتیب خیلی سریع متوجه نقاط ضعف خود خواهید شد و می‌توانید آزمون‌ها و تست‌های بعدی را روی رفع این کم و کاستی‌ها متمرکز کنید.

در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای جمع بندی مناسب است باید دومرحله‌ای بودن آزمون سراسری را در نظر بگیرید. دقت کنید که کنکور امسال یکبار در دی ماه و همزمان با امتحانات مدرسه و یکبار در تیر ماه و بعد از پایان امتحانات نهایی برگزار می‌شود. پس برنامه جمع بندی کنکور تجربی شما باید طوری باشد که هم کنکور و هم امتحانات تشریحی مدرسه را پوشش دهد.

با این تفاصیل شما در بهمن ماه باید یک دور همه کتاب‌های دهم و یازدهم را خوانده باشید و در طول سال، به مرور روی درس‌های دوازدهم نیز تسلط پیدا کرده باشید تا در دی ماه علاوه بر مطالعه تشریحی، جمع بندی مرحله یک کنکور را هم انجام دهید.

در مرحله دوم نیز می‌توانید هم‌زمان با برنامه کنکور که به کمک برنامه راهبردی آزمون‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد، امتحانات تشریحی را اولویت قرار دهید و بعد از پایان امتحانات نهایی روی جمع بندی کنکور مسلط شوید. در این بین بهتر است حداقل روزی یک ساعت را برای درس‌های عمومی در نظر بگیرید تا هم تنوعی در مطالعه داشته باشید و هم اینکه نمره خوبی در سوابق تحصیلی کسب کنید.

و در نهایت همه چیز باید یک روز قبل از کنکور به پایان رسیده باشد. یک اصطلاح معروف در بین مشاوران وجود دارد که می‌گویند “شب قبل از کنکور کتاب و مطالعه را کنار بگذارید و به مغز اجازه دهید چیزهایی که در یک سال نخوانده رها شده، به یاد بیاورد”. زیرا شب قبل از کنکور اگر با مطلب جدیدی مواجه شوید که برای شما تازگی داشته باشد، بدون شک استرس می‌گیرید و همه چیزی که خواندید هم فراموش می‌کنید.

روش‌های رایج جمع بندی برای کنکور

جمع بندی کنکور یکی از مهم‌ترین مراحل دوران کنکور است که باعث می‌شود نتیجه بهتری از تلاش‌های خود بگیرید. بعد از هم صحبتی با رتبه‌های برتر تجربی متوجه شدم که همه آنها برنامه‌ریزی جمع بندی کنکور تجربی را با جدیت انجام داده‌اند و در ماه‌های آخر مطالعه مطالب جدید را کنار گذاشتند. به همین دلیل تصمیم گرفتم روش‌های رایجی که این بچه‌ها برای جمع بندی استفاده کرده‌اند را با شما به اشتراک بگذارم.

روش سه روز یکبار

روش جمع بندی سه روز یکبار، یکی از بهترین روش‌های جمع بندی برای کنکور و امتحانات بوده که توسط بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور استفاده شده و به اثبات رسیده است. این روش به شما کمک می‌کند تا با مرور مطالب و شبیه‌سازی کنکور، آمادگی خود را برای آزمون سراسری افزایش دهید.

  1. در روز اول، یک آزمون کامل از درس یا دروسی که نیاز به جمع بندی دارد، برگزار کنید. این آزمون می‌تواند از کنکورهای سال‌های گذشته، آزمون‌های آزمایشی یا سوالات تالیفی باشد.
  1.  پس از اتمام آزمون، به دقت آن را تحلیل و غلط‌ها، نزده‌ها و سوالاتی که به سختی پاسخ داده‌اید را هایلایت کنید.
  2. در این مرحله، به سراغ مباحثی بروید که در آزمون غلط زده‌اید. این مباحث را به طور کامل مطالعه کنید و نکات مهم آن را مجددا یادداشت کنید.
  3. در روز دوم، به‌مرور درس‌هایی که در روز اول مطالعه کرده‌اید، بپردازید. می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند خلاصه‌نویسی، فلش کارت، کتاب‌های جمع بندی و… استفاده کنید.
  4.  در روز سوم، به رفع اشکال تست‌هایی که در روز اول نزده‌اید، بپردازید. نکات مهم و اشتباهات خود را یادداشت کنید.
  5.  در نهایت، به‌مرور نهایی مطالب و نکات مهمی که در طول سه روز یادداشت کرده‌اید، بپردازید.

حتما برای داشتن یک جمع بندی اصولی کنکور تجربی قبل از شروع این روش، برنامه دقیقی برای خود بریزید. سعی کنید آزمون‌های استاندارد و معتبر را در این دوران انتخاب کنید و با تحلیل دقیق آزمون‌ها، نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید تا بدانید چه مطالبی نیاز به مرور دارند. مرور و تست‌زنی در این دوران علاوه بر تثبیت یادگیری، به ذهن شما سروسامان خواهد داد.

استفاده از خلاصه‌نویسی و مرور

حتما شما هم در زمان مطالعه هر درس برای خود یادداشت برداری کرده‌اید و حالا خلاصه‌نویسی‌های خوبی برای خود دارید. این خلاصه‌نویسی‌ها باید شامل نمودار، جدول، رمزنگاری از مطالب کتاب، نکات مهم تست‌ها، مطالب مهم هر بخش و… باشد.

 خلاصه‌نویسی‌هایی که هر فرد برای خود انجام داده است یکی از بهترین منابع برای مرور و جمع بندی است. زیرا فقط خودتان می‌دانید که چه مباحثی را به خوبی یاد گرفتید و در کدام قسمت‌ها نیاز به تمرین بیشتر دارید. پس سعی کنید جزوه‌های خلاصه‌نویسی که به رتبه برترهای سال‌های قبل تعلق دارد را تهیه نکنید. 

کتاب‌های جمع بندی

افراد زیادی سختی‌های کنکور را از نزدیک لمس کرده‌اند و با تجزیه و تحلیل همه جزئیات آن کتاب‌هایی تالیف و منتشر شده که در مراحل مختلف کنکور برای شما کارایی داشته باشد. از همین رو کتاب‌های جمع بندی خوبی در بازار وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید به کمک آنها همه مطالب را مرور کنید. 

مثلا کتاب‌های آزمون‌های دوپینگ یا آزمون‌های آزمایشی که در طول سال شرکت می‌کردید گزینه‌های خوبی برای جمع بندی هستند. مخصوصا تست‌هایی که غلط زده یا مشکل داشتید، باید به کمک همین خلاصه‌نویسی‌ها رفع اشکال و مرور شود.

بهترین منابع برای دوران جمع بندی کنکور تجربی از نظر مشاوران نوتروفیل

برای جمع بندی، باید به دنبال منابعی باشید که به شما در مرور سریع و عمیق مطالب کمک کنند. در ادامه بهترین منابع جمع بندی کنکور تجربی را به تفکیک دروس به شما معرفی می‌کنیم:

  1. زیست‌شناسی

درس زیست مطالبی دارد که باید عین آنها را بلد باشید و تعداد آن نیز کم نیست. به همین دلیل زیست باید از روی کتاب درسی مرور شود و نیاز به وقت بیشتری دارد. حتما از آزمون‌های جامعی استفاده کنید که کل فصل را پوشش دهد تا هم به سوالات مفهومی و ترکیبی آشنا شوید و هم اینکه هم‌زمان چند مبحث را مرور کنید.

 اما کتاب مناسبی که برای جمع بندی زیست کنکور به دانش‌آموزان توصیه می‌کنیم؛ فصل آزمون، موج آزمون و کتاب‌های جامع مهر و ماه است که سعی کرده‌اند تیپ‌بندی‌های مختلفی از تست‌های کنکور را برای شما فراهم کنند. 

مثلا در کتاب موج آزمون زیست علاوه بر درس‌نامه‌های درختی و جامع زیست هر سه‌پایه؛ 30 آزمون تالیفی فصل‌به‌فصل، 10 آزمون تالیفی موضوعی، 10 آزمون تالیفی جامع شبیه‌ساز کنکور و تست‌های طبقه‌بندی‌شده کنکورهای سراسری در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد.

  1. شیمی

درس شیمی یکی از دروس مهم در کنکور سراسری است که به دلیل مفاهیم پیچیده و حجیم بودن، نیاز به جمع بندی اصولی و دقیق دارد. اولین قدم برای جمع بندی درس شیمی، مرور دقیق کتاب درسی است. به متن کتاب، تصاویر، نمودارها و مثال‌ها توجه کرده و نکات مهم و کلیدی هر فصل که حاشیه‌نویسی کردید را مرور کنید.

کتاب‌های مناسب برای جمع بندی شیمی در درجه اول درس‌نامه‌ها هستند. کتاب‌هایی مثل شیمی جامع کنکور نردبام خیلی سبز، کنکوریوم تجربی مهر و ماه، حفظیات شیمی کنکور مینی میکرو طلایی گاج و… در کنار درس‌نامه‌های جامع، تست‌های طبقه‌بندی‌شده فوق‌العاده‌ای دارند.

  1. فیزیک

اگر جزو داوطلبان ضعیفی هستید که بعضی از بخش‌های فیزیک را حذف کرده‌اند، بهتر است سراغ درس‌نامه‌ها بروید و سپس مشابه تست‌هایی را حل کنید که در آنها ضعف داشتید تا مرور و تمرین زیاد باعث تثبیت مطالب شود.

داوطلبان قوی‌تر نیز می‌توانند علاوه بر مرور خلاصه‌نویسی‌های خود از درس‌نامه‌ها کمک بگیرند و هم‌زمان تست‌های کنکور سال‌های قبل را نیز حل کنند و از نقطه‌ضعف‌های خود در آزمون‌های آزمایشی نیز کمک بگیرند.

کتاب جمع بندی فیزیک کنکور مهر و ماه، فصل آزمون فیزیک کنکور خیلی سبز، کنکوریوم مهر و ماه، موج آزمون نشر الگو برای جمع بندی فیزیک به داوطلبان تجربی توصیه می‌شوند.

مثلا در کتاب فصل آزمون فیزیک کنکور خیلی سبز؛ تست‌ها به 4 بخش تقسیم شده است تا همه تیپ‌بندی‌ها در اختیار داوطلب قرار بگیرد.

  • آزمون‌های مبحثی که بعد از توضیح هر مبحث بتوانید به تست‌های آن پاسخ دهید.
  • آزمون‌های جامع فصل که در انتهای هر فصل سوالاتی مشابه کنکور سراسری قرار داده شده و همین‌طور بخشی به نام “به‌سوی 100 ” برای داوطلبان ممتاز در نظر گرفته شده که سطح آن سخت‌تر از حالت استاندارد است.
  • آزمون‌های جامع هر کتاب که شامل آزمون جامعی از کل کتاب هر مقطع است (جامع فیزیک 1، جامع فیزیک 2، جامع پایه)
  • آزمون‌های جامع که شامل 5 آزمون با سوالاتی هم‌سطح تست‌های کنکور سراسری است که برای داوطلب شرایط کنکور را شبیه‌سازی کند.
  1. ریاضی

اگر در طول سال فرمول‌ها را دسته‌بندی و خلاصه‌نویسی نکردید، بهترین راه استفاده از کتاب‌هایی مثل موج آزمون ریاضی، جمع بندی ریاضی خیلی سبز، فصل آزمون ریاضی و جمع بندی ریاضی مهر و ماه است. این کتاب‌ها بعد از هر مبحث تست‌های زیادی را برای شما در نظر گرفته‌اند تا با تمرین و تکرار روی همه مطالب مسلط شوید.

مثلا در کتاب جمع بندی ریاضی خیلی سبز؛ هر فصل با درس‌نامه شروع می‌شود و بعد از آن تست‌هایی با پاسخ‌نامه تشریحی قرار گرفته است. این کتاب به خوبی همه مطالب ریاضی مربوط به هر سه پایه را پوشش داده و علاوه بر مرور و جمع بندی، سبک آموزشی نیز دارد. در پایان کتاب نیز 4 آزمون موضوعی با 20 تست، 3 آزمون جامع با 30 تست قرار داده شده تا پرونده تمرین و تکرار شما به بهترین نحو بسته شود.

  1. زمین‌شناسی

اگر ضریب یک زمین‌شناسی شما را وسوسه کرده تا آن را کنار بگذارید یا به اندازه کافی به آن وقت اختصاص ندهید؛ کتاب‌هایی مثل جمع بندی زمین‌شناسی مهر و ماه، زمین‌شناسی کنکور لقمه مهر و ماه می‌توانند برای جمع بندی کنکور تجربی بسیار مفید باشند.

در کتاب زمین‌شناسی کنکور لقمه مهر و ماه شما می‌بینید که در ابتدای هر فصل مشخصات آن ذکر شده تا ذهن داوطلب آماده شود، بعد از آن درس‌نامه‌های جامع نموداری سعی می‌کنند که به صورت مختصر و مفید مطالب را توضیح دهند و در نهایت تست‌های طبقه‌بندی‌شده و تالیفی برای تسلط در مباحث وجود دارند.

با مشاوران نوتروفیل ناامیدی در دوران جمع بندی معنی ندارد

بسیاری از داوطلبان در تمام سال به خوبی برای کنکور تلاش می‌کنند. اما زمانی که به دوران جمع بندی کنکور تجربی می‌رسند، با دیدن حجم مطالب می‌ترسند و امید خود را برای موفقیت از دست می‌دهند.

یکی از وظایف مشاوران نوتروفیل این است که برنامه‌ریزی شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای داوطلب فراهم کند و مناسب با ویژگی‌های شخصیتی و شرایط تحصیلی او، اولویت‌بندی‌های کنکور را مشخص کند. در این برنامه‌ریزی‌ها سعی شده با در نظر گرفتن آزمون‌های جامع، اعتمادبه‌نفس داوطلب حفظ شود و دانش‌آموز متوجه شود که گام‌های کوچکی که در طول سال برداشته، چه نتایج بزرگی را به ارمغان خواهد آورد.

شما نیز می‌توانید برای داشتن یک جمع بندی اصولی کنکور تجربی همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید و علاوه بر داشتن یک مشاور خصوصی و برنامه‌ریزی شخصی‌سازی‌شده، از بهترین منابع کنکور اطلاع پیدا کنید. نوتروفیل اینجاست تا شما را به بهترین نتیجه برساند!

سوالات متداول

آیا در دوران جمع بندی می‌توان کل کتاب‌ها را مطالعه کرد؟

خیر با توجه به محدودیت دوران جمع بندی، وقتی برای مرور کل کتاب‌ها وجود ندارد. اما شما می‌توانید با تورق سریع و مطالعه مطالبی که در طول سال علامت زدید، این کار را به بهترین نحو انجام دهید.

چه کسانی باید برای دوران جمع بندی برنامه‌ریزی کنند؟

هر داوطلبی با هر میزان مطالعه باید برای خود دوران جمع بندی در نظر بگیرد. زیرا بدون مرور و جمع بندی ممکن است سر جلسه کنکور مطالب را به خاطر نیاورید و با تسلط به تست‌ها پاسخ ندهید.

بهترین روش جمع بندی کنکور تجربی چیست؟

آزمون‌های سراسری دوره‌های قبل و آزمون‌های آزمایشی، بهترین منبع برای تمرین و تکرار نقاط ضعف شما هستند. با این آزمون‌ها به‌راحتی می‌توانید حجم زیادی از مطالب را در بازه زمانی کوتاهی مرور کنید.

خدیجه باقریان
خدیجه باقریان
خدیجه باقریان، نویسنده متخصص در زمینه کنکور. بعد از 3 سال نگارش در زمینه کنکور حالا افتخار این رو دارم که برای شما نوتروفیلی‌های عزیز و سایت نوتروفیل مطالب کنکوری رو بنویسم. 😍
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها