همه فوت‌و‌فن‌های تکنیک ضربدر منفی و زمان های نقصانی

تکنیک ضربدر منفی
مسیر مطالعه

داوطلبان گرامی تا پایان آزمون ۱۰ دقیقه زمان دارید.

آیا دوست دارید این جمله برای شما استرسی نیاورد؟

این جمله می‌تواند پایانی بر آرزوهای کنکوری‌ها باشد. جمله‌ای که می‌تواند فرد را با انبوهی از سوالات مانده روبه‌رو می‌کند. برای اینکه کمترین سوالات ممکن مانده باشد، باید با استراتژی زمان نقصانی و ضربدر منفی آشنا باشید.

در تکنیک ضربدر منفی، شما باید برای هر سوال یک علامت بگذارید:

  • سوالات آسان ولی وقت‌گیر و سوالاتی که شک دارید را ضربدر بزنید.
  • سوالاتی که اصلا بلد نیستید را علامت منفی بگذارید.

شما باید بتوانید با تکنیک زمان نقصانی زمان را ذخیره کنید و با تکنیک ضربدر منفی آن را به سوالات قابل حل اختصاص دهید. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک همراه ما باشید.

تکنیک ضربدر منفی چیست؟

اساسا در مواجهه با سوالات کنکور چهار دسته سوال داریم:

  • سوالات آسان که در دور اول و بدون فوت وقت می‌توانید پاسخ دهید.
  • سوالات آسان اما زمانبر
  • سوالات چالشی که برای انتخاب جواب درست تردید دارید
  • سوالات سخت که در هیچ صورتی نمی‌توانید به پاسخ درست برسید.

یکی از استراتژی‌های مهم کنکور شناخت سوالات و رعایت تکنیک‌های مختلف آزمون‌هاست. یکی از این‌ها تکنیک تست زنی ضربدر منفی است. در این تکنیک، اولویت با سوالات آسان است. در مرحله بعد سوالات قابل حل ولی زمانبر و در آخر هم سوالات غیرقابل حل را باید در نظر بگیرید.

اگر در دوران کنکور یک مشاور در کنار خود داشته باشید، به راحتی می‌توانید این تکنیک‌ها را بیاموزید و آن‌ها را سر جلسه به کار بگیرید تا به بهترین نتیجه برسید. برای آشنایی با انواع خدمات مشاوره‌ای نوتروفیل به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید.

استفاده از تکنیک ضربدر منفی در کنکور

برای رعایت این تکنیک وقتی سراغ سوال می‌روید سطح سوالات را تعیین کنید. ابتدا سوالات قابل حل و آسان را حل کنید؛ سوالات قابل حل ولی زمانبر را ضربدر (×) بزنید. سوالات غیرقابل حل را منفی (–) بزنید. بعد از اتمام سوالات در صورت اضافه بودن زمان سراغ سوالات ضربدر دار برای حل بروید.

ذخیره زمان با تکنیک زمان های نقصانی

یکی دیگر از تکنیک‌ها زمان نقصانی هست. رعایت زمان نقصانی به این صورت است که شما باید درصدی از وقت درس را ابتدا به همان درس اختصاص بدهید. زمان باقی‌مانده را برای دور دوم سوالات ذخیره کنید. شما باید استفاده همزمان تکنیک زمان نقصانی و ضربدر منفی را یاد بگیرید.

به عنوان مثال دفترچه دوم کنکور تجربی شامل فیزیک ۳۰ سوال ۴۰ دقیقه و شیمی ۳۵ سوال ۳۵ دقیقه هست. در قدم اول در ۲۵ دقیقه اول سعی کنید همه سوالات فیزیک را بررسی و ضربدرها و منفی‌ها را مشخص کنید. در این ۲۵ دقیقه سوالات آسان را حتما جواب دهید و سوالات × دار هم تا حد ممکن حل کنید. باید در این ۲۵ دقیقه به هدفگذاری خودتان برسید. برای درس شیمی هم از ۳۵ دقیقه ۱۰ دقیقه ذخیره کنید و به هدف‌گذاری خودتان برسید. در قدم آخر زمان ذخیره شده را با توجه به اولویت ابتدا به ضربدرهای شیمی و بعد فیزیک اختصاص بدید.

همه این تکنیک‌ها و استراتژی‌های گفته شده برای مدیریت زمان کنکور است. مقاله مدیریت زمان کنکور را در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم.

چکیده‌ای بر زمان نقصانی و ضربدر منفی

خلاصه در مورد دو تکنیک مهم کنکور زمان نقصانی و ضربدر منفی فهمیدید این دو تکنیک بدون هم مفید نیستند و در واقع این دو تکنیک مکمل یکدیگرند. برای آشنایی با سایر استراتژی‌ها برای بهره‌وری بیشتر در جلسه آزمون مقاله بهترین استراتژی روز کنکور؛ نکات فوق طلایی برای مدیریت آزمون را حتما بخوانید. آیا شما هم از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنید؟ اگر سوال یا ابهامی برایتان باقی مانده، حتما آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

از چه زمانی این تکنیک‌ها را تمرین کنیم؟

شما باید از همان ابتدای تست زنی و آزمون‌ها از سال دهم تکرار و تمرین کنید.

چطور سوالات آسان را تشخیص دهیم؟

شما برای این کار باید از زمان تست‌های آموزشی ۵ تا ۵ تا سوالات را چک کنید و سطح هر سوال را تشخیص دهید. به مرور می‌توانید به طور صحیح کاملا سطح سوالات را تشخیص دهید.

آیا از لحاظ زمانی به صرفه تر نیست که از همان اول درگیر حل سوال شویم و سطح را مشخص نکنیم؟

از لحاظ تسلط باید به سطحی برسید که در کمتر از ۳۰ ثانیه سطح سوالات را تشخیص بدهید؛ در این صورت این تکنیک‌ها به شما سود خواهد رساند.

تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم تولید محتوا نوتروفیل
تیم محتوای نوتروفیل از چند مشاور با تجربه و با ذوق تشکیل شده، که علاوه بر مشاوره دادن به نوشتن نیز علاقه دارند. تیم محتوای نوتروفیل با ترکیب این دو عامل سعی میکند همیشه مقالات به روز و تخصصی کنکور رو برای شما منتشر کند.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها