بودجه بندی زمین شناسی کنکور (به تفکیک فصل و پایه)

بودجه بندی زمین شناسی کنکور
مسیر مطالعه

منظور از بودجه بندی زمین شناسی کنکور این است که ببینیم هر سال از هر یک از مباحث مطالعاتی کتاب زمین شناسی چند سوال در کنکور آمده و این‌که کدام مبحث بیشتر مورد توجه طراحان سوال کنکور قرار گرفته و کدام مبحث از اهمیت کمتری در آزمون برخوردار است. تعداد تست‌های این درس بین 15 تا 23 تست متغیر است.

جزئیات بودجه بندی زمین شناسی کنکور ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  • آفرینش کیهان و تکوین زمین: 3 تا 5 سوال (20%)
  • منابع معدنی و ذخایر انرژی، زیربنای تمدن و توسعه: 2 تا 5 سوال (13%)
  • منابع آب و خاک: 2 تا 5 سوال (13%)
  • زمین شناسی و سازه‌های مهندسی: 2 تا 4 سوال (10%)
  • زمین شناسی و سلامت: 2 تا 4 سوال (10%)
  • پویایی زمین: 2 تا 4 سوال (10%)
  • زمین شناسی ایران: 1 تا 3 سوال (7%)

در ادامه این مطلب به بیان اطلاعات جامع و کامل در مورد درس زمین شناسی و بودجه بندی این درس در کنکور تجربی می‌پردازیم.

اهمیت بودجه بندی زمین شناسی در قبولی رشته و دانشگاه دلخواه شما

انتشار بودجه بندی دروس به متقاضیان کنکور سراسری 1403 این امکان را می‌دهد تا با اطلاع از دقیق‌ترین بودجه بندی فصل های زمین شناسی در کنکور برای آزمون برنامه ریزی کنند. آگاهی از اهمیت هر فصل و مبحث، تعداد دفعات تکرار هر مبحث در هر یک از آزمون‌های سراسری چند سال اخیر، به متقاضیان کمک می‌کند تا با شناخت موضوعات مهم‌تر درس زمین شناسی بتوانند زمان خود را مدیریت کنند.
مشاوران حاذق و باتجربه همواره به دانش‌آموزان و داوطلبان تجربی کمک می‌کنند تا سال کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارند. مشاوران با تجربه در حوزه کنکور تجربی همواره از بودجه بندی دروس کنکور اطلاع دارند و از این طریق به چینش یک برنامه بسیار دقیق برای مطالعه دروس می‌پردازند. شما می‌توانید برای کمک گرفتن از مشاوران مجموعه ما به صفحه مشاوره کنکور تجربی مراجعه کنید.

تعداد سوالات زمین شناسی در کنکور تجربی + بررسی سال های گذشته

حتماً شما نیز به عنوان متقاضی کنکور تجربی می‌دانید که درس زمین شناسی یکی از دروس رشته تجربی است که در کنکور ضریب یک داشته و تنها 15 سوال را به خود اختصاص داده است. باید بدانید که داوطلبان کنکور تجربی برای پاسخگویی به سوالات درس زمین شناسی تنها حدود 15 دقیقه زمان دارند. تحلیل سوالات کنکور تجربی چند سال اخیر نشان می‌دهد که سوالات درس زمین شناسی به سمت مفهومی‌تر شدن پیش می‌روند. بودجه بندی زمین شناسی کنکور دی ماه و کنکور 1401 به شرح زیر است.

سال 1401دی ماه 1401
آفرینش کیهان و تکوین زمین54
منابع معدنی و ذخایر انرژی، زیربنای تمدن و توسعه 32
منابع آب و خاک42
زمین شناسی و سازه های مهندسی32
زمین شناسی و سلامت42
پویایی زمین32
زمین شناسی ایران31

هر سال بودجه بندی دروس کنکور تجربی منتشر می‌شود. این بودجه بندی به مباحثی از دروس مختلف که امکان طرح سوال از آن‌ها بیشتر از سایر مباحث است، اشاره دارد.  نکته بسیار مهمی که رتبه‎های برتر در مورد اهمیت اطلاع داشتن از بودجه بندی دروس بیان می‌کنند، کمک گرفتن از بودجه بندی دروس برای برنامه ریزی و انتخاب متد و روش‌های مناسب برای برنامه ریزی است. در صورتی که شما نیز می‌خواهید از بودجه بندی دروس تجربی مطلع شوید، می‌توایند به صفحه بودجه بندی کنکور تجربی مراجعه کنید.  

 تعداد سوالات زمین شناسی از هر پایه

با توجه به تغییراتی که در چند سال اخیر در کنکور رخ داده، سبب شده است تا درس زمین‌ شناسی نیز از دستخوش این تغییرات شود. یکی از بهترین تغییرات درس زمین شناسی این بوده است که این کتاب تنها در پایه 11 متوسطه ارائه و تدریس می‌شود. علاوه بر این، از آنجایی که امتحانات پایانی پایه‌های متوسطه به صورت نهایی برگزار می‌شود، بنابراین، زمین‌ شناسی نیز در معدل تاثیرگذار است. 

سومین بخش از دفترچه سوالات کنکور تجربی مربوط به سوالات درس زیست شناسی است. از درس زیست شناسی در مجموع 45 سوال در قالب سوالات حفظی، مفهومی و محاسباتی در کنکور تجربی مطرح می‌شود. اهمیت درس زیست شناسی بر هیچکس پوشیده نیست، بنابراین اطلاع داشتن از بودجه بندی مباحث زیست در سال کنکور به داوطلبان این امکان را می‌دهد که به صورت اصولی و درست به مطالعه این درس بپردازند. شما نیز می‌توانید برای اطلاع از بودجه بندی درس زیست به صفحه بودجه بندی زیست کنکور مراجعه کنید.

تعداد سوالات زمین شناسی از هر مبحث (بودجه بندی موضوعی)

تعداد سوالات زمین شناسی و به طور کلی بودجه بندی هر یک از مباحث این درس در کنکور به شرح زیر است. فصل اول کتاب زمین شناسی تحت عنوان آفرینش کیهان و تکوین حاوی ۵ سوال در کنکور تجربی است. این فصل به عبارتی پر تست‌ترین فصل از بودجه بندی زمین شناسی است. فصل سوم کتاب با عنوان منابع آب و خاک ۴ سوال از 25 سوال این درس را به خود اختصاص داده است. فصل پنجم کتاب زمین شناسی با نام سلامت در رتبه سوم مباحث پر سوال قرار گرفته و حاوی 4 سوال است.

درس فیزیک به عنوان یکی از دروس مهم و تاثیرگذار در کنکور تجربی شناخته می‌شود. بنابراین، تسلط بر مباحث مهم و مورد توجه طراحان برای کسب رتبه بهتر در این درس بسیار مهم است؛ صفحه بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی را از دست ندهید.

داوطلبان زمین شناسی را چند درصد میزنند؟

در کنکور سال‌های پیش از 1402 شرایط به شکلی بود که اگر کسی تحت هیچ شرایطی حاضر نبود در رشته‌ای غیر از رشته‌های زیرگروه ۱ شامل، پزشکی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، پرستاری و غیره انتخاب رشته کند، درس زمین شناسی را به طور کامل حذف می‌کرد. 

اما در کنکور سال ۱۴۰۲ به بعد با توجه به اینکه مبحث زیرگروه‌ها به طور کامل حذف شده است، به داوطلبان کنکور توصیه می‌شود تا این درس را حذف نکنند. بلکه درس زمین شناسی را نیز در کنار دروسی مانند ریاضی، زیست شناسی، فیزیک و شیمی، هر چند با ساعات مطالعه کم‌تر، مطالعه کنند. 

کوتاه درباره روش خواندن بهینه تر زمین شناسی

به عقیده بسیاری از داوطلبان سال‌های گذشته و همچنین دانش‌آموزان کنکور تجربی امسال، درس زمین‌شناسی، یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین دروس رشته تجربی است. به ‌همین دلیل اگر داوطلبان، برنامه‌ریزی اصولی برای مطالعه این درس داشته ‌باشند، می‌توانند به‌ راحتی به سوالات آن در کنکور پاسخ دهند.

با این حال، به ‌دلیل ضریب پایین درس زمین ‌شناسی، بسیاری از داوطلبان، متاسفانه این درس را نادیده می‌گیرند و به سوالات این درس پاسخ نمی‌دهند. بنابراین جدی گرفتن درس زمین ‌شناسی و آمادگی برای پاسخ‌دادن به سوالات آن امری بسیار با اهمیت است. برای اینکه عملکرد بهتری در سوالات زمین‌ شناسی داشته ‌باشید، بهتر است به نکات اشاره شده در زیر توجه داشته باشید.

  • جدی گرفتن اشکال، جداول و نقشه‌ها
  • خلاصه‌نویسی و حاشیه‌نویسی
  • مرور مطالب به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار
  • تست زنی

سخن پایانی

با اینکه طراحان سوالات کنکور، از کتاب‌های درسی سوالات خود را طرح می‌کنند، در نتیجه بهترین منابع برای هر درس به خصوص درس زمین‌ شناسی، همان کتاب درسی است. البته داوطلبان باید در کنار آن از کتاب‌های کمک‌ آموزشی که مختص زمین‌شناسی هستند، نیز استفاده کنند. اگر سوال یا ابهامی برایتان در مورد بودجه بندی زمین شناسی باقی مانده، حتما با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

اهمیت اطلاع داشتن از بودجه بندی زمین شناسی در کنکور تجربی 1403 در چیست؟

اطلاع داشتن داوطلبان کنکور از بودجه بندی زمین شناسی برای کنکور 1403 سبب برنامه‌ ریزی بهتر برای کنکور سراسری خواهد شد.

آیا می‌توان از بودجه بندی درس زمین شناسی در زمان جمع بندی نیز استفاده کرد؟

بله. یکی از بهترین زمان‌‌ها برای استفاده از بودجه بندی درس زمین شناسی در زمان جمع بندی کنکور است. 

سوالات درس زمین شناسی در کنکور 1400 به چه صورت خواهد بود؟

سوالات درس زمین شناسی بر اساس منابع نظام آموزشی تنها شامل کتاب زمین شناسی پایه یازدهم است.

معصومه احمدپور
معصومه احمدپور
معصومه احمدپور هستم؛ نویسنده‌ حال حاضر، مشاور سابق 😊 اینجا هستم تا با قلم خودم تجربیاتم رو به شما هم منتقل کنم. مقالات زیادی نوشتم براتون که پشنهاد میدم بقیشون روهم بخونین.
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها