بهترین روش مطالعه کنکور در زمان کم

بهترین روش مطالعه کنکور در زمان کم
مسیر مطالعه

تقویم جلوی چشماته و هر روز یه برگ ازش کم میشه. تا کنکور چیزی نمونده که یهو ندای درونیت بهت میگه بلند شو و همینطور دست رو دست نذار! تا کی میخوای منتظر بمونی که بهترین زمان از راه برسه؟ اما سوال اینجاست؛ از کجا شروع کنم؟ چطور باید شروع کنم؟ اصلا میشه از الان درس خوند؟

بعضی از دانش‌آموزان کنکوری، در ماه‌های آخر کنکور تصمیم می‌گیرند تا جدی درس خواندن را شروع کنند. استارت این مطالعه و موفقیت با آن در زمان کم، موضوع دور از ذهنی نیست؛ اما کمی با سایر روش‌های مطالعه متفاوت بوده و نیازمند فاکتورهای خاص است. اینجاست که برنامه‌ریزی دقیق، اولویت‌بندی مباحث درسی و استفاده از تکنیک‌های مختلف برای خواندن دروس چاره‌ساز خواهد بود. در ادامه این مقاله به شما می‌گوییم که چطور می‌توان با توجه به همه این موارد برنامه دقیقی داشت که در کمترین زمان، بیشترین بازخورد را داشته باشد.

اما حواستان باشد که فرصتی برای آزمون و خطا ندارید. از طرفی هم قرار نیست 24 ساعته درس بخوانید؛ بلکه باید با مطالعه باکیفیت از زمانتان نهایت بهره را ببرید. به‌هرحال توصیه می‌کنیم ریسک نکنید و با کمک گرفتن از کسی که قبلا این راه را با موفقیت طی کرده؛ به سمت رشته دلخواهتان قدم بردارید. پس از کمبود زمان نترسید و با مشاوره تخصصی کنکور برنامه‌ای بریزید که بتوانید در زمان باقی مانده از حداکثر پتانسیل خود استفاده کنید.

مشاوره کنکور نوتروفیل، مشاوره با رتبه برترها

در این مقاله، به بررسی کامل و دقیق بهترین روش مطالعه کنکور در کمترین زمان می‌پردازیم تا این را به شما ثابت کنیم که می‌توانید با هوشمندانه درس خواندن، پایان خوشی را رقم بزنید. این پایان خوش، رقم می‌خورد چون شما الان در این صفحه به دنبال راه و روش هستید و تصمیم به اجرا آن گرفته‌اید!

اگر به فکر پشت کنکور ماندن هستید، دست نگه دارید!

معمولا بعضی دانش‌آموزان در ما‌های آخر کنکور، از شروع یا دوبار ادامه دادن برای مطالعه کنکور مطمئن نیستند. بنظر شما چطور می‌شود موفقیت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست آورد؟ آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ باید بگوییم بله! البته قصد ندارم که حرف‌های کلیشه‌ای بزنم یا آرزو فروشی کنم؛ خبری از حرف‌های تکراری و نامفهوم هم نیست. اگر واقعا قصد دارید که از حال و هوای این روزهای خود دست بکشید و تغییر را حتی در کمترین زمان شروع کنید ادامه مقاله را بخوانید؛ در غیر اینصورت صفحه را ببندید!

چرا الان که کار از کار گذشته باید درس بخوانم؟

ببینید اگر منطقی بخواهیم صحبت کنیم، بله وقت زیادی گذشته است؛ اما هنوز هم زمان برای شروع دارید. قدرت خودتان را هیچوقت دست کم نگیرید. اگر بهترین نسخه خود را پای کار بیاورید، مطمئن باشید که به دلخواه یا نزدیک به دلخواه خواهید رسید. تمام گذشته را فراموش کنید و و از امروز نسخه جدید خود را دانلود کنید. فکر کردن و حسرت خوردن، نتیجه‌ای جز تکرار این روزها را ندارد. حالا انتخاب با شماست؛ تکرار دوباره روزهای کنکوری یا جمع کردن چمدان برای دانشگاه؟!

دیر شروع کردن، بهانه خوبی برای درس نخواندن نیست. فقط به هدف فکر کنید و هوشمندانه جلو بروید. افکار مزاحم که همیشه می‌گویند “نمی‌شود” را بیرون از اتاق مطالعه بگذارید و شروع کنید، فقط شروع کنید! منتظر چه چیزی هستید؟! همین الان زمان شروع است. همه ما در نهایت فقط خودمان را داریم در نتیجه هیچکس قرار نیست به غیر از خودمان زندگی‌مان را تغییر دهد. پس همت کن جانا همت!

قانون پارتو درباره شما چه می‌گوید؟

اول از همه بگوییم قانون پارتو چیست و حرف حساب آن دقیقا چه چیزی است.
قانون 20/80 یا پارتو می‌گوید که 20 درصد از فعالیت‌های شما، 80 درصد نتایج را تشکیل می‌دهد. خب شاید کمی در ابتدا ملموس نباشد اما در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.
مطمئنا شما در زمان کم، نمی‌توانید تمام مطالب را برای کنکور مطالعه کنید و برای آن آمادگی داشته باشید. اگر بخواهید 100 درصد مطالب را بخوانید، باید بگوییم که پایان خوشی در انتظارتان نخواهد بود. اینجا پارتو به کمک شما می‌آید. براساس این قانون، ابتدا باید نقاط قوت خود را بشناسید و بفهمید که در چه مباحثی از هر درس بهترین هستید و سپس تمرکز خود را روی این موارد بگذارید. مطالعه دقیق 20 درصد از مطالب، 80 درصد از موفقیت را به همراه خواهد آورد. اصل پارتو به هیچ عنوان نمی‌گوید که کمتر کار کنید؛ بلکه نشان می‌دهد که شما باید تمام تلاش و انرژی خود را در مدت زمان کم بر روی مباحث مهم بگذارید تا نتیجه خوبی را حاصل کنید.
خب حالا دیدید که زمان کم، دلیلی بر کنار گذاشتن همه چیز نیست. شما می‌توانید با استفاده درست از قانون، ادامه کار خود را پیش ببرید. حتما در رابطه با این قانون بیشتر مطالعه کنید؛ مطمئنا شگفت‌زده خواهید شد.

7 ترفند سری برای مطالعه کنکور در زمان کم که فقط مشاوران تحصیلی می‌دانند!

در ادامه به روش‌هایی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند راهنمای مسیرتان باشند و بهترین را رقم بزنند. در ادامه متوجه خواهید شد که روش مطالعه کنکور در زمان کم فقط یک رویا نیست.
هشدار! این نکات را صرفا برای مطالعه نیست؛ بلکه باید آن‌ها را به کار ببندید!

1. برنامه‌ریزی موثر و اصولی

شما در ابتدای کار باید یک برنامه‌ریزی درست برای شروع داشته باشید. همانطور که بالا اشاره شد، شما باید نقاط قوت و همچنین مباحث سوال‌خیز هر درس را در اولویت قرار دهید. توجه داشته باشید که پس از تسلط کامل بر این بخش‌ها، می‌توانید به سراغ مباحث دیگر که سطح متوسطی در آن‌ها دارید، بروید. اوایل کار بلندپروازانه فکر نکنید و برنامه خیالی ننویسید. تمام شرایط خود را در نظر بگیرید و برنامه اولیه را بنویسید؛ سپس با گذر زمان برنامه را ارتقا دهید. سعی کنید برای موارد اصلی برنامه‌ریزی کنید و زمان را به کارهای فرعی اختصاص ندهید. مثلا بزرگترین اشتباهی که می‌توانید بکنید این است که در این زمان محدود، خلاصه‌نویسی کنید.


2. روش مطالعه خاص هر درس

روش مطالعه، نقش تعیین کننده‌ای در یادگیری شما دارد. احتمالا شنیده‌ باشید که درس، روش مطالعه خاص خود را دارد. شما برای اینکه بتوانید بیشترین نتیجه را کمترین زمان بگیرید، باید روش مطالعه هر درس را یاد بگیرید. سعی کنید برای دروس محاسباتی، مطالعه را با تمرین و تست زیاد پیش ببرید. برای دروس حفظی و توصیفی، تندخوانی کنید و مرور زیادی داشته باشید. در مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم این موارد را بیشتر توضیح داده‌ایم.


3. رعایت کردن خانه‌های مرور

مرور بخش مهم و جدانشدنی از برنامه است که حتما باید رعایت کنید. همانطور که بارها در مقالات قبلی گفته‌ایم، فراموشی یک اتفاق طبیعی است و نمی‌توانیم مانع آن شویم؛ اما با مرور زیاد می‌توانیم تاثیر آن را کمتر کنیم. مرور پروسه طولانی‌ای دارد که باید تمام آن را رعایت کنید. اولین خانه آن، در همان روز مطالعه مبحث اتفاق می‌افتد. شما باید در همان روز پس از اینکه تمام دروس را مطالعه کردید، مجددا آن‌ها را مرور کنید. برای این مرور می‌توانید از تست یا تورق سریع استفاده کنید. به همین ترتیب 2 یا 3 روز بعد، آخر هفته، دو هفته بعد و… مرور ادامه خواهد داشت.


4. استفاده از منابع درست

باز هم همان حرف کلیشه‌ای اما درست را تکرار می‌کنیم؛ بهترین و اولین منبع برای کنکور کتاب درسی است. هر مبحثی را که می‌خوانید در ابتدا سعی کنید متن کتاب را به طور دقیق مطالعه و بررسی کنید و سپس به سراغ منابع کمک آموزشی بروید. مطالعه دقیق و درست کتاب درسی دقیقا همان یک تیر و دو نشان خودمان است؛ چون باعث می‌شود تا برای امتحانات نهایی نیز آماده شوید. پس از تسلط بر کتاب، حالا می‌توانید اطلاعات اولیه خود را ارتقا دهید. در مطالعه‌های بعدی حتما از درسنامه‌ها یا جزوات استفاده کنید.


5. تست و تمرین بالا

حقیقتش را بخواهید بدون تست و تمرین زیاد، باید قید رتبه خوب و دانشگاه را بزنید. تا زمانی که میزان یادگیری خود را به چالش نکشید، متوجه نخواهید شد که چطور عمل کرده‌اید. تست زیاد این امکان را به شما می‌دهد تا از ابعاد مختلف یک مبحث را ببنید و راه‌حل های مختلف برای آن یاد بگیرید. سعی کنید در برنامه‌ریزی خود جایگاه ویژه‌ای برای تست در نظر بگیرید و به آن عمل کنید. حتما نکاتی که از تست یاد می‌گیرید را یادداشت کنید و همچنین تست‌های مهم را مارک‌دار کنید.


6. آزمون و تحلیل آن

در این دوران از آزمون دادن غافل نشوید. آزمون کمک می‌کند تا بازخوردهای خوبی از خودتان بگیرید و ادامه مسیر را هدفمندانه‌تر دنبال کنید. البته آزمون‌های موسسات تا حدودی برای شما مناسب نیستند.
سعی کنید از کنکور سال‌های گذشته مخصوصال سال گذشته، استفاده کنید تا با نوع سوالات کنکور آشنا شوید.

7. استفاده از ویدئو آموزشی

معمولا ویدئوهای آموزشی در مدت زمان کم توصیه نمی‌شوند؛ زیرا فرصت مطالعه کردن را از دانش‌آموز می‌گیرند. این ویدئوها، در اکثر مواقع تایم‌های طولانی دارند و باعث می‌شوند تا به راحتی نتوانید به تمام برنامه برسید. اما اگر در بعضی مباحث نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید استفاده کنید. فقط باید حواستان باشد که همه چیز تحت کنترل باشد. همچنین می‌توانید از همایش یا ویدئوهای جمع‌بندی نیز استفاده کنید.

بهترین شیوه مطالعه کنکور در زمان کم؛ روش‌های میانبر

مطالعه کنکور در زمان کم مسلما نیازمند به روش‌ مطالعه‌های درست است. احتمالا تا به الان روش مطالعه‌های زیادی را امتحان کرده‌اید اما جوابی نگرفتید. در ادامه چند روش مطالعه را معرفی می‌کنیم و سیر تا پیاز آن‌ها را توضیح می‌دهیم. شما هم سعی کنید این روش‌ها را به سبک خودتان، شخصی‌سازی کنید تا نتیجه و بازدهی بیشتری بگیرید.اگر ایرادات و مشکلات عمیق‌تری در مطالعه دارید؛ مطالعه مقاله چرا درس میخونم ولی نتیجه نمیگیرم هم خالی از لطف نیست.

روش شماره یک

یکی از متداول‌ترین روش‌هایی که دانش‌آموزان کنکوری استفاده می‌کنند، مطالعه پیوسته و روزنامه‌وار است. این روش، اشتباه‌ترین روشی است که می‌توانید استفاده کنید. روش درست به این صورت است که شما باید در حین مطالعه متوقف شوید و نکات را بررسی کنید. برای مطالعه یک درس در ابتدا یک دور آن را روزنامه‌وار بخوانید و سپس مطالعه را از اول به صورت پاراگراف پاراگراف آغاز کنید. یک پاراگراف را که مطالعه کردید، سپس نکات مهم آن را حاشیه نویسی کنید و به همین ترتیب پیش بروید.

روش شماره دو

در این روش، مجددا باید در قدم اول درس را روزنامه‌وار بخوانید و سپس سوالات احتمالی و مهم از متن را بنویسید. بعد از این کار، مطالعه عمیق و دقیق را شروع کنید و پس از اتمام آن، به سوالات احتمالی که نوشتید پاسخ دهید. این روش مطالعه، می‌تواند مطالب را در ذهن شما ماندگارتر کند.

روش شماره سه

در این روش، شما پس از مطالعه متن کتاب، در مرحله دوم به سراغ منابع کمک آموزشی می‌روید. سعی کنید نکات مهم درسنامه یا جزوه را برجسته‌سازی کنید و سپس در کتاب درسی یا در خود کتاب کمک‌آموزشی وارد کنید. تست‌ها را به صورت کامل تحلیل کنید و سپس مطالب جدیدی را که آموخته‌اید یادداشت کنید. بهتر است تمامی نکات و مطالب در یک جا باشند تا در زمان مرور سردرگم نشوید.

بهترین روش مطالعه در زمان کم برای دروس نهایی

تا اینجا، در رابطه روش مطالعه کنکور در زمان کم صحبت کردیم؛ اما پس در نهایت تکلیف امتحانات نهایی چیست؟
با توجه به تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی در سال 1403، باید بدانید که می‌توانید نتیجه خوبی را رقم بزنید. اگر نمرات نهایی را با نمرات بالا پشت سر بگذارید، نیمی از مسیر را به راحتی طی کرده‌اید. از اهمیت این بخش غافل نشوید و در برنامه ریزی خود، حتما مطالعه دروس نهایی را قرار دهید.

چند نکته:

  • روش مطالعه مفهومی داشته باشید و بر کتاب درسی مسلط باشید.
  • می‌توانید مطالعه بخشی از این دروس، مانند عمومی‌هارا به صورت روتین در برنامه قرار دهید تا بتوانید حجم مناسبی را پیشروی کنید.
  • اگر درسی را قبلا نخوانده‌اید و یا کاملا بر آن اشراف ندارید؛ بهتر است از خواندن آن اجتناب کنید.
  • سوالات سال‌های گذشته را بررسی کنید و مباحث سوال خیز را در کتاب مشخص کنید.
  • آمادگی برای امتحانات نهایی را همزمان با آمادگی کنکور پیش ببرید.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

در این مقاله، به سوال همیشگی دانش‌آموزانی که می‌خواهند تازه شروع کنند، پاسخ دادیم. با مواردی که در بالا توضیح دادیم باد متوجه شده باشید که مطالعه کنکور در زمان کم، کاری غیرممکن نیست؛ بلکه تلاش، هدفمندی و برنامه‌ریزی درست شما را می‌طلبد. فراموش نکنید که برای هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست اما اینکه چطور از وقت باقی‌مانده استفاده می‌کنید تعیین می‌کند به هدف می‌رسید یا نه. برای مطمئن بودن از مسیرتان و داشتن برنامه اصولی تا کنکور، می‌توانید از مشاوران ما در تیم نوتروفیل کمک بگیرید. نگران نباش!

سوالات متداول

آیا می‌توان با مطالعه در زمان کم، نتیجه دلخواه را بگیریم؟

با برنامه‌ریزی درست، عمل به برنامه و استمرار می‌توانید پیشرفت قابل توجهی داشته باشید و تغییر بزرگی را رقم بزنید. هیچوقت برای شروع دیر نیست!

چطور به شکل مستمر به برنامه عمل کنم؟

از قدم‌های کوچک شروع کنید و بلند پروازانه تصمیم نگیرید. مشاور تحصیلی می‌تواند کمک بزرگی برای شما باشد.

چطور تمام حجم کتاب را در مدت زمان کم مطالعه کنم؟

همانطور که گفتیم، به صورت منطقی تمام حجم کتاب را تمام کرد؛ اما طبق قانون پارتو می‌توانیم مباحث مهم را مطالعه کنیم و نتیجه خوبی بگیریم.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها