بهترین استراتژی روز کنکور؛ نکات فوق طلایی برای مدیریت آزمون

بهترین استراتژی روز کنکور
مسیر مطالعه

بهترین استراتژی روز کنکور، دقیقا همان سوالی است که تمامی کنکوری‌ها در هفته‌های آخر، به دنبال پاسخ آن هستند. متاسفانه در این برهه زمانی، بازار توصیه‌های کنکوری داغ است و هر فردی نظر خاص خودش را برای مدیریت جلسه آزمون دارد. اما بنظر شما درست‌ترین راه چیست؟!
استراتژی روز کنکور شامل فاکتورهای زیادی مانند چگونگی مدیریت زمان، نحوه آزمون دادن، چگونگی در نظر گرفتن اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و بسیاری موارد دیگر است. برای داشتن بهترین استراتژی روز کنکور باید بعضی موارد را از قبل تمرین کرده باشید و همچنین بعضی موارد را پیش از جلسه کنکور بدانید.
در ادامه این مقاله، بهترین و به‌روزترین نکات را در رابطه با کارهای قبل و در حین آزمون، بررسی خواهیم کرد. اگر می‌خواهید به بهترین حالت، جلسه کنکور را پشت سر بگذارید و برای آخرین بار آن را تجربه کنید، با ما همراه باشید. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که علاوه بر روز کنکور، شما باید برای روزهای قبل از کنکور هم استراتژی داشته باشید. برای نکات و راهنمایی‌های بیشتر در رابطه با روز آزمون و هفته‌های قبل، می‌توانید از مشاوره کنکور کمک بگیرید.

راهنمای حرفه‌ای مدیریت آزمون در روز کنکور

برای داشتن بهترین استراتژی روز کنکور، باید مراحل زیر به دقت انجام دهید:

توصیه‌های قبل از آزمون

  • روز قبل کنکور، فقط استراحت کن!

به هیچ عنوان روز قبل از آزمون، درس نخوانید. سعی کنید استراحت داشته باشید و ذهنتان را رها کنید. کارهایی را که دوست دارید انجام دهید و سعی کنید تا پایان شب خودتان را به هر نحوی خسته کنید. 

  • تمامی وسایل را آماده کن!

بهتر است از شب قبل، تمامی وسایل مورد نیاز سر جلسه را آماده کنید. دو عدد مداد، پاک‌کن، تراش، کارت ورود به جلسه، مدرک شناسایی، لباس‌های سر جلسه، ساعت مچی و… را کنار بگذارید. این کار باعث می‌شود تا صبح کنکور، استرس آماده کردن آنها را نداشته باشید و با خیال راحت به بقیه کارها برسید.

  • حوزه آزمون و مسیر را بشناس!

حتما روز قبل از آزمون، حوزه آزمون، میزان ترافیک در آن ساعت و مسیر رسیدن به آن را چک کنید. اگر مسیر دور است و یا ترافیک زیادی در آنجا وجود دارد، برنامه‌ریزی کنید که صبح زودتر از خانه بیرون بیایید.

  • خواب با کیفیت داشته باش!

اگر احساس خواب‌آلودگی ندارید، به تخت‌خواب نروید چون باعث می‌شود فکر و خیال‌های زیادی به سراغتان بیاید.. سعی کنید روز قبل از کنکور، خودتان را خسته کنید تا شب، خواب بهتری را تجربه کنید. از قرص‌های خواب‌آور یا هرچیز دیگری که باعث خوابیدن می‌شود استفاده نکنید.

  • صبح زود بیدار شو!

برای داشتن یک روز خوب، باید شروع خوبی داشته باشید. سعی کنید صبح، زودتر بیدار شوید تا وقت لازم برای انجام یک سری از کارها را داشته باشید. بهتر است بلافاصله بعد از بیدار شدن، دوش بگیرید تا کاملا سرحال و پرانرژی شوید. انجام دادن نرمش‌های کوتاه و آسان هم خالی از لطف نیست.

  • درست و به اندازه صبحانه بخور!

صبحانه کنکور چی بخوریم؟ بهترین صبحانه برای روز کنکور چیست؟ ببینید دوستان، نیازی نیست صرفا برای روز کنکور، تغذیه همیشگی‌تان را تغییر دهید. گاهی این تغییرها ممکن است با بدن شما سازگار نباشد و کل روزتان را خراب کند. بهتر است از غذاهای چرب و یا لبنیات استفاده نکنید و مواد پروتئینی را جایگزین کنید. چای یا قهوه را هم به اندازه بنوشید تا سر جلسه کنکور، درگیر سرویس بهداشتی نشوید.

  • قبل از شروع آزمون با اطرافیان صحبت نکن!

اگر فاز منفی و استرس‌های بیهوده نمی‌خواهید، بهتر است از بدو ورود به حوزه آزمون، با هیچکس صحبت نکنید. حتی قبل از توزیع دفترچه‌ها هم سعی کنید که با صندلی‌های کناری حرف نزنید و وارد بحث آنها نشوید. مهم نیست که هر کسی تا به الان چه کاری انجام داده است!

عکس معرفی طرح های مشاوره ای نوتروفیل

توصیه‌های حین آزمون 

  • روحیه خودت را نباز!

اگر با سطح سوالات سختی در ابتدا مواجه شدید، به هیچ عنوان نترسید. این موضوع، یکی از فریب‌های طراح برای برهم زدن تمرکز شماست؛ تا ادامه پاسخگویی را  سخت‌تر کند. در طی سال‌های گذشته همواره یک درس، بسیار سخت و سطح بالا طراحی شده است تا دانش‌آموزان را به چالش بکشد. در نتیجه اگر سخت است، برای همه همین وضعیت است!

  • از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کن!

مدیریت آزمون یک مهارت است که باید آن را قبل از کنکور تمرین می‌کردید. به زمان پاسخگویی هر درس توجه کنید و فراتر از آن مقدار، برای پاسخگویی آنها وقت نگذارید. حتما به ساعت مچی خود توجه داشته باشید و دائما زمان را چک کنید.از تکنیک‌های مدیریت زمان مثل زمان‌های نقصانی، تکنیک ضربدر منفی و… استفاده کنید.

  • اولویت‌بندی داشته باش!

باید بدانید که تمام سوالات یک درس، اهمیت یکسانی دارند. سعی کنید قبل از پاسخگویی به هر درس، سوالاتش را به صورت چشمی بررسی کنید. سپس در ابتدا به سراغ سوالات آسان بروید. وضعیت سایر سوالات را با استفاده از تکنیک ضربدر منفی، مشخص کنید.

  • بلافاصله پاسخ‌ها را وارد پاسخ‌برگ کن!

به هیچ عنوان سوالات را در دفترچه پاسخ ندهید. همان لحظه که جواب را به دست آوردید، وارد پاسخ‌برگ کنید. شما که نمی‌خواهید ریسک تمام شدن زمان آزمون و وارد نکردن گزینه‌ها را به جان بخرید، می‌خواهید؟! نگران وقت کم آوردن هم نباشید. از مدادهای استاندارد و نرم استفاده کنید تا سریع‌تر پاسخ‌برگ را پر کنید. همچنین می‌توانید مدادهای مخصوص آزمون را تهیه کنید.

  • به همه سوالات پاسخ ندهید!

شما قرار نیست به تمامی سوالات پاسخ دهید. حتی رتبه 1 هم چنین کاری را انجام نمی‌دهد. فقط به سوالاتی که مطمئن هستید، پاسخ دهید و سوالات شک‌دار یا زمانبر را علامت بزنید تا بعدا به سراغشان بیایید.

  • حواست به دام‌های طراح باشد!

صفر تا صد هر سوال و گزینه‌ها را دقیق بخوانید و سپس پاسخ دهید. طراح معمولا گزینه اشتباه را با بیشترین شباهت به کتاب درسی می‌گذارد تا فریب بخورید و سریع گزینه را انتخاب کنید.

  • محاسبات را یادداشت کن!

تمامی محاسبات را یادداشت کنید و فقط به صورت ذهنی انجام ندهید. زیرا زمانی که برای بررسی آن سوالات برمی‌گردید، باید این محاسبات مکتوب باشد تا بتوانید به صورت دقیق آنها را بررسی کنید.

نکات خیلی تکمیلی، به سبک نوتروفیلی!

تا به اینجا اصولی‌ترین و بهترین استراتژی روز کنکور را بررسی کردیم. در ادامه به چند مورد تکمیلی اشاره خواهید کرد.

  • بهتر است کارت ورود به جلسه را با طلق پرس کنید و به گردنتان بیندازید. به هیچ عنوان از سنجاق استفاده نکنید.
  • حتما در حین آزمون، آب بنوشید. این مورد به شما کمک می‌کند تا ذهن شاداب‌تری داشته باشید.
  • اگر وسط آزمون خسته شدید، 2-3 دقیقه استراحت کنید و سرتان را روی میز بگذارید.
  • اگر سروصدا در اطرافتان زیاد است یا کارهای افراد کنار شما باعث حواس‌پرتی می‌شود، حتما با مراقب در میان بگذارید.
  • شب قبل، شام سبک بخورید و از مصرف مواد انرژی‌زا مانند هایپ یا قهوه شدیدا خودداری کنید.
  • لباس نخی و راحت بپوشید.
  • دخترها حتما دستمال کاغذی و پد بهداشتی به همراه داشته باشند.
  • فقط از مداد نرم استفاده کنید و از موارد دیگر مانند اتود خودداری کنید.
  • امضا و اثر انگشت پایین پاسخ‌برگ هم فراموش نشود.

تجربیات رتبه‌برترهای نوتروفیلی، از روز آزمون!

  • من صبح آزمونم رو با یه صبحونه خوب و کمی ورزش شروع کردم. یک ساعت قبل از آزمون هم تو حوزه بودم.بهتره با خودتون زیاد خوراکی یا وسایل نبرید چون اجازه نمیدن ببری با خودت داخل. از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده کردم و آخر هر دفترچه تقریبا 10- 15 دقیقه تایم اضافه داشتم.
  • من روز قبل از کنکور رو با خونوادم گذروندم و گوشیم رو کلا خاموش کردم تا  اخبار یا صحبت‌های دوستام رو نبینم. خیلی وسوسه شدم که یه نگاهی به درسا بندازم اما خب به توصیه مشاورم هیچی نخوندم و فقط به ذهنم استراحت دادم.
  • سر جلسه هروقت خسته می‌شدم، آب یا خرما می‌خوردم که باعث می‌شد سریع انرژی‌م برگرده. سوالات  رو هم با ترتیب دفترچه پیش رفتم و نظمش رو بهم نزدم اینجوری بیشتر انسجام داره. مدام زمانم رو چک می‌کردم تا مثل آزمونای قبلیم غرق حل سوال نشم و مدیریت زمان از دستم در نره. مدیریت زمان خیلی مهمه! حتما باید تمرینش کنین علی الخصوص روزای آخر.

 اگر شما هم هنوز درباره تکنیک‌های فوق‌العاده و آسان مدیریت زمان چیزی نمی‌دانید به صفحه مدیریت زمان کنکور سر بزنید. تنها با انجام دادن یک سری راهکارهای کوتاه، می‌توانید از این روش‌ها در کنکور استفاده کنید.

سخن آخر با نوتروفیل و تمام!

روز کنکور، همان روز نهایی است که تمام تلاش‌های چندماهه‌تان را باید در آن خلاصه کنید. سعی کنید تمامی توصیه‌های بالا را مو به مو اجرا کنید تا بتوانید بهترین استراتژی روز کنکور را داشته باشید و در نهایت برای آخرین بار، چنین روزی را تجربه کنید. شما تا روز آخر کنکور فقط کارهایی را که نکرده‌اید به یاد می‌آورید؛ نه تلاش‌هایی را که به اندازه زیاد انجام داده‌اید. استرس نداشته باشید و به خودتان اعتماد کنید. مطمئن باشید که می‌توانید بهترین‌ها را رقم بزنید. شما تجربه یا پیشنهادی برای روز کنکور دارید؟ حتما آنها را در قسمت نظرات با ما و دیگر دوستان نوتروفیلی به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول 

روز کنکور چه وسایلی با خودم ببرم؟

دو عدد مداد نرم، پاک‌کن، تراش، ساعت مچی ساده، کارت ورود به جلسه، کارت شناسایی از ملزومات ورود به جلسه هستند. می‌توانید خوراکی‌های کوچکی همراه خود ببرید. بطری آب معدنی هم در محل حوزه، توزیع می‌شود.

چرا نباید روز قبل از کنکور درس بخوانم؟

چون باعث می‌شود فشار روانی و استرس زیادی را تجربه کنید. اگر می‌خواهید با یک ذهن آرام وارد جلسه شوید، باید روز قبل را به یک کار دوست‌داشتنی اختصاص دهید.

چه تکنیک‌های مدیریت زمانی برای جلسه کنکور وجود دارد؟

تکنیک‌های ضربدر منفی، زمان‌های نقصانی، استراتژی بازگشت و… از تکنیک‌های مدیریت زمان هستند.

ساجده خلیق
ساجده خلیق
ساجده خلیق هستم یک مشاور عاشق نویسندگی! فیلد مشاوره من رشته انسانی هست و اینجا هستم تا برای شما از به روزترین و کاربردی ترین تکنیک‌های دروس انسانی گرفته تا معرفی رشته‌ها بنویسم. 🍃
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها