برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

برای کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم
مسیر مطالعه

هر داوطلب در شروع مطالعه برای کنکور۱۴۰۳ این سوال را از خودش می‌پرسد که برای کنکور باید روزی چند ساعت درس بخوانم و چطور میزان ساعت مطالعه روزانه‌ام را افزایش دهم. می‌توانم بگویم شناخت کرونوتایپ یکی از فاکتور های مهم برای شناخت بیشتر راندمان فردی است و با داشتن آگاهی از آن می‌توانید به بهترین نسخه خودتان تبدیل شوید. در حالت کلی برای موفقیت در کنکور روزی حداقل ۴تا۵ ساعت و روزهای تعطیل ۸تا۱۰ ساعت مطالعه لازم است. ساعت مطالعه هر فرد کاملا شخصی است و نباید مدام ساعت مطالعه خودمان را با بقیه مقایسه کنیم چون تیپ شخصیتی و استعداد و توانایی‌های همه مثل هم نیستند. ولی آن چیزی که از همه مهم‌تر است و باعث موفقیت می‌شود، هدف است. همه کنکوری‌ها هدف یکسانی ندارند و هر کس برای رشته‌ای تلاش می‌کند و صبح با انگیزه نزدیک شدن به آن بیدار می‌شود و مطالعه‌اش را شروع می‌کند‌.

جغد شب یا چکاوک صبح، شما در کدام دسته قرار می‌گیرید؟

ساعت مطالعه روزانه کنکوری و تایم شروع و پایان مطالعه روزانه، به کرونوتایپ شما بستگی دارد. به طور کلی 4 نوع کرونوتایپ خواب وجود دارد:

  • دلفین – این افراد معمولا خسته از خواب بیدار می‌شوند، مدام می‌خواهند چرت بزنند و اغلب در طول روز خسته هستند و احساس کمبود انرژی می‌کنند.
  • شیر – یا همان چکاوک‌های صبح، این ها زود و پر انرژی بیدار می‌شوند و صبح ها سرزنده‌تر هستند. این گروه اغلب رهبران برنامه‌ریزی و سازماندهی هستند.
  • خرس – این ها گرایش به برنامه زمان‌بندی معمولی شب و روز دارند و خوب می‌خوابند، اما بیدار شدن هنگام صبح برایشان کمی‌ وقت گیر است.
  • گرگ – این ها همان جغدهای شب هستند، اوایل شب فعال‌تر و پر انرژی‌تر هستند و در ساعات اولیه صبح ارتباطشان با بقیه دنیا قطع است.

جغد شب یا چکاوک صبح کدام دسته زندگی بهتری دارند؟

افرادی که در دسته چکاوک صبح قرار می‌گیرند معمولا ویژگی‌های زیر را دارند:

  • صبح زود بیدار می‌شوند
  • شب زود به رخت‌خواب می‌روند
  • با شروع روز بهترین احساس را دارند
  • در اواخر بعدازظهر و عصر انرژی‌شان کم می‌شود
  • با بیدار ماندن پس از یک ساعت خاصی از شب مشکل دارند

چکاوک های صبح افرادی هستند که زود از خواب بیدار می‌شوند؛ اما جغدهای شب ویژگی‌هایی کاملا متفاوت دارند. آن‌ها معمولاً:

  • تا دیروقت بیدار می‌مانند
  • از خوابیدن در روز لذت می‌برند
  • هنگام شب انرژی خیلی بیشتری دارند
  • اگر زود بیدار شوند احساس خستگی می‌کنند
  • در طول روز ممکن است سرحال و هوشیار نباشند

جغد شب بودن ممکن است جنبه‌هایی منفی زیادی داشته باشد. همان‌طور که اشاره کردیم، از آنجایی که جامعه بر اساس یک برنامه روزانه شکل گرفته (مانند ساعت کاری کارمندان یا برنامه مدارس و دانشگاه‌ها)، کسانی که دیر بیدار می‌شوند ممکن است به مشکل بخورند. تغییر کرونوتایپ نیازمند داشتن انگیزه قوی است، پس اگر تا الان جغد شب بوده‌اید می‌توانید با کمک مشاور خود آن را آرام آرام تغییر دهید و صبح‌ها زودتر شروع کنید. اگر هنوز مشاور ندارید، به صفحه مشاوره کنکور مراجعه کنید.

برای موفقیت در کنکور روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

بدیهی است که همه افراد مثل هم نیستند؛ برخی دانش‌آموز پایه هستند برخی دوازدهمی‌ و بعضی هم فارغ‌التحصیل. پس هر کدام از این گروه‌ها تایم روزانه خاصی برای مطالعه دارد. و مسئله بعدی تفاوت در اهداف این افراد است مثلا فردی که برای رسیدن به رشته‌های پرطرفدار تلاش می‌کند با فردی که رشته دیگری هدف قرار داده است متفاوت است و هر کدام ساعت مطالعه مختص به خود باید داشته باشند.

ولی پیشنهاد من به همه دانش‌آموزان این است که نهایت تلاش خودشان را بکنند و تنبلی در انجام برنامه‌هایشان نداشته باشند و اگر فکر می‌کنند که می‌توانند با همین ساعت مطالعه و کیفیت به هدف خود برسند، باز هم تلاش خود را بیشتر و برای دانشگاه‌های تاپ و تیپ۱ هدف گذاری کنند.

دانش‌آموزان پایه یعنی دهم و یازدهمی‌هایی که مدرسه می‌روند و سال های آینده کنکور دارند هم شاید برای آن سوال باشد که روزی چند ساعت درس بخوانیم تا نتیجه بگیریم؟ به‌طور کلی، شما باید روزهای مدرسه بهتر است روزی ۴تا۵ ساعت و روزهای تعطیل ۸تا۱۰ ساعت مطالعه داشته باشید.
اما دوازدهمی‌ها در روز های مدرسه بین ۵تا۶ ساعت و روزهای تعطیل بین ۱۰تا۱۲ ساعت مطالعه داشته باشند. یادتان نرود که افزایش ساعت مطالعه فرایندی است که یک شبه بدست نمی‌آید ولی اگر هر روز یک ربع به ساعت مطالعه تان اضافه کنید می‌توانید در یک هفته و یک ماه پیشرفت خوبی داشته باشید. مطالب کامل‌تر را در مقاله افزایش ساعت مطالعه بخوانید.

ساعت مطالعه روزانه کنکوری تنها ملاک موفقیت نیست!

اینکه چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ خیلی مهم است. در واقع کیفیت مطالعه باید در کنار کمیت همواره بیشتر مورد توجه باشد و سعی کنید به دنبال اصلاح روش‌هایتان باشید تا روز به روز رشد کنید.
سعی کنید بین مطالب مختلف ارتباط برقرار کنید، با این روش همزمان چندین مطلب برایتان مرور می‌شود و مسلط تر می‌شوید. حتما بین خواندن و تست زدن تناسب داشته باشید. درست است که بخشی از تراز نهایی شما برای انتخاب رشته، سهم نمرات امتحان نهایی است و بخشی از آن سهم درصدهای کنکور، ولی از تست زدن و حل نمونه سوال غافل نشوید و هرچقدر سوال بیشتری کار کنید می‌توانید مطالب بیشتری را برای خودتان تثبیت کنید و نکات بیشتری یاد بگیرید.
درس خواندن و موفقیت در کنکور چالش‌های خودش را دارد و شاید برای رسیدن به کیفیت و کمیت خاص خودتان چندین بار آزمون و خطا کنید و شکست بخورید؛ ولی ناامید نشوید و باز هم به تلاش خودتان ادامه دهید.

پیوستگی در مطالعه؛ رمز رسیدن به موفقیت

یکی از چالش‌های بزرگ داوطلبان، نوسانی خواندن است مثلا یک روز تمام توان خود را می‌گذارند و جوگیرانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت می‌خوانند و روز بعد ۵تا۶ ساعت بیشتر دیگر نمی‌توانند مطالعه کنند. این مدل سینوسی درس خواندن آسیب زیادی از لحاظ روحی و جسمی‌ به شما می‌زند. پس سعی کنید با داشتن یک برنامه درست و اصولی از تایم‌های روزتان استفاده کنید. پیوستگی در مطالعه همان چتر نجاتی است که می‌توانید با کمک آن پیشرفت خوبی داشته باشید.

در مقاله چگونه برای کنکور درس بخوانیم تکنیک‌های خوبی را به شما گفته‌ایم؛ آنها را از دست ندهید.

سوالات متداول

آیا مطالعه در شب مفیدتر است یا مطالعه در صبح؟

با توجه به عوامل مختلفی چرخه خواب و بیداری شما، عادت و سلیقه شخصی و حتی عوامل محیطی پاسخ به این سوال برای هر فردی متفاوت است. بهترین زمان مطالعه زمانی است که شما در آن زمان بیشترین تمرکز و بازدهی را دارید.

چگونه از خستگی و فرسودگی ذهنی در حین مطالعه جلوگیری کنیم؟

استراحت‌های کوتاه بین درس خواندن، تغذیه مناسب، خواب کافی، تنوع در مطالعه و یادگیری تکنیک‌های افزایش تمرکز از خسته شدن ذهن حین درس خواندن جلوگیری می‌کند.

آیا ساعات مطالعه رتبه‌های برتر کنکور برای همه داوطلبان مناسب است؟

خیر، توانایی همه افراد یکسان نیست. از طرفی موفقیت در کنکور، نه فقط به ساعات مطالعه، بلکه به مدیریت زمان، تلاش هوشمندانه و حفظ تعادل بین مطالعه و استراحت بستگی دارد.

نسیبه رضاییان
نسیبه رضاییان
نسیبه رضائیان هستم دانشجو پزشکی، مشاور و از نویسندگان تیم تولید محتوا نوتروفیل. سالهایی که برای رسیدن به پزشکی تلاش میکردم با چالش های زیادی روبه رو میشدم و دغدغه های زیادی برای کنکورم داشتم. برای همین در کنار مشاوره همزمان کار تولید محتوا هم انجام میدم و کنارتون هستم تا شما هم به هدف های رنگارنگ تون برسین. تا الان محتوا های زیادی برای سایت نوتروفیل نوشتم و پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنین. 😊
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها